Tot wanneer borstvoeding geven?

05-10-2018 12:27 500 berichten
Door een ander topic over dit onderwerp ben ik een beetje in de war geraakt. Om die reden wil ik graag een gesprek/ discussie starten over de afwegingen die vrouwen maken om de borstvoeding af te bouwen, of door te zetten, na een maand of 4-6.

Ik snap dat het heel persoonlijk is waar je voor kiest, maar ik ben zelf wel nieuwsgierig geworden waarom sommige vrouwen het na een maand of 4-6 wel mooi vinden, terwijl andere vrouwen van mening zijn dat borstvoeding tot 2 jaar absoluut noodzakelijk is als hoofdvoeding en zelfs het idee hebben dat ze hun kind andere tekort doen.

Zelf heb ik mijn eerste kind een jaar borstvoeding gegeven. Ik vond dit destijds al een heel mooie termijn, maar steeds vaker krijg ik de vraag waarom ik niet tot 2 jaar ben doorgegaan aangezien dit de who norm is. Mijn tweede zoon is nu 6 maanden en ik twijfel wat ik zal doen. Opnieuw doorgaan tot 1 jaar? Of nog langer? Ik kom er maar niet uit welke beslissing ik het beste kan nemen en op basis waarvan ik dit dan doe.

Alle ervaringen, ideeën en gedachtes zijn meer dan welkom. Graag wel met respect voor elkaars zienswijzen!
Wat een hoop reacties al, heel interessant om te lezen. Ik licht deze er even uit:

Oh en ik ben een luie moeder, dat helpt ook, zeker het eerste jaar. Ik haat "gekut" met flesjes, poeder, heet water, meer afwas... thuis al en bijvoorbeeld bij het kamperen helemaal. Hoppa, tiet erin, opgelost. Hoef niks te onthouden, voorbereiden, schoonmaken...

Sinds ik weer aan het werk ben, ervaar ik dit juist heel anders. Ik kolf nu 2x op mijn werk, dus heb mijn kolf nodig, die steeds tussendoor uitgekookt moet worden en kind krijgt op die momenten een flesje met afgekolfde melk, dus die flessen moeten ook schoongemaakt en ik moet constant overal aan denken, de tijd goed in de gaten houden, de melk goed gekoeld houden, zorgen dat het op tijd ingevroren wordt, of het op tijd geven, etc etc.

Ik vind het als luie moeder zijnde, dus juist een extra belasting in combinatie met mijn werk en oudste kind, dat ook aandacht en tijd vraagt.

Daarom twijfel ik nu of ik misschien dit keer eerder zal stoppen. Zes maanden voeden is ook al heel mooi, vind ik zelf, maar op de een of andere manier vind ik het toch moeilijk om de knoop door te hakken.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
05-10-2018 13:03
Eigenlijk zou ik zeggen dat bv moet stoppen als een kind er om kan vragen. :D Als ze kunnen vragen zijn ze echt oud genoeg om de kaakjes te gebruiken voor voedsel.
Dat doet hij ook wel. Het een sluit het ander niet uit.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
05-10-2018 13:01
Tja mij geeft het een naar gevoel zo'n groot kind aan de borst. Niet om wat een ander vind want daar heb ik schijt aan. Maar het voelt voor mij dus écht niet natuurlijk. Vraag me af waarom je zo lang voed. En dan eerlijk zijn :)
Dat staat hierboven. Omdat hij het fijn vind en ik er geen moeite mee heb. Mits op mijn tijd. En ja, hij eet 6 boterhammen, 3 stuks fruit en 2 borden avondeten op een dag en is zeer slank. Is dus niet echt dat hij is uitgehongerd. En het is ook niet dat ik er zo mooi slank bij blijf, dat ben ik namelijk niet
Fiorah schreef:
05-10-2018 12:54
Oh en ik ben een luie moeder, dat helpt ook, zeker het eerste jaar. Ik haat "gekut" met flesjes, poeder, heet water, meer afwas... thuis al en bijvoorbeeld bij het kamperen helemaal. Hoppa, tiet erin, opgelost. Hoef niks te onthouden, voorbereiden, schoonmaken...
Ik ben nog veel luier... mijn kinderen kregen meteen de fles, konden vader en anderen ook mooi even wat doen en had ik rust ;-)
Flesje is zo klaar als je even de handigheid er in hebt: poeder, warm water en klaar. Flesjes in de vaatwasser, die toch draait. Kamperen doen wij niet, maar dan lijkt het me inderdaad wel even behelpen met flesvoeding.

Verder geen mening over de vraag van het topic. Iedereen moet dat lekker zelf weten lijkt mij.
Ikigai schreef:
05-10-2018 13:15

Sinds ik weer aan het werk ben, ervaar ik dit juist heel anders. Ik kolf nu 2x op mijn werk, dus heb mijn kolf nodig, die steeds tussendoor uitgekookt moet worden en kind krijgt op die momenten een flesje met afgekolfde melk, dus die flessen moeten ook schoongemaakt en ik moet constant overal aan denken, de tijd goed in de gaten houden, de melk goed gekoeld houden, zorgen dat het op tijd ingevroren wordt, of het op tijd geven, etc etc.
Uitkoken is helemaal niet nodig bij gezonde baby. Op het werk deed ik hem in zak in koelkast, aan eind van de dag in de vaatwasser. Flessen ook in de vaatwasser. Flessen had je bij kv ook nodig gehad.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
05-10-2018 13:01
Tja mij geeft het een naar gevoel zo'n groot kind aan de borst. Niet om wat een ander vind want daar heb ik schijt aan. Maar het voelt voor mij dus écht niet natuurlijk. Vraag me af waarom je zo lang voed. En dan eerlijk zijn :)
Omdat mijn kind daar behoefte aan heeft.
Alle reacties Link kopieren
CHL schreef:
05-10-2018 13:22
Omdat mijn kind daar behoefte aan heeft.
Precies dat idd. En wat raar dat dat niet natuurlijk gevonden wordt zoals ik ergens las hierboven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn oudste 1 jaar gevoed (gestopt ivm ondergewicht) en ben met mijn jongste inmiddels ook alweer 1 jaar onderweg (en voed nog 2x per dag). Zo lang het voor mij goed voelt en mijn kind niet weigert / melk nodig heeft blijf ik bv geven.

Ja, hij eet alles met de pot mee en drinkt ook thee, water, enz. Maar feit is gewoon dat een baby/dreumes melk nodig heeft, en ergens vind ik het ook gewoon raar om dan de melk van een ander zoogdier te kopen wanneer er prima speciaal op hem afgestemde melk -bv dus- makkelijk beschikbaar is.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
05-10-2018 13:07
Mijn kind kon prima aangeven wanneer hij honger had bij maand of 8, eerder ook want dan ging ie gewoon huilen trouwens. Maar dronk slecht uit de fles en ging pas na zijn verjaardag fatsoenlijk eten. In jouw optiek had ie dus maar 4 maanden moeten verhongeren :-?. Maar vermoed dat je ook niet achter meteen met de pot mee eten zonder te prakken of te voeren (a la Rapley) :HA: staat ;-).
Ik zie vragen wel anders dan aangeven. Vragen is bv ikke wil en niet huilen. Dacht dat dat wel duidelijk was.
Rapley is leuk bedacht maar niet op zich staand. Maag en darmen kunnen dat nog niet verteren. Als je kind met 3 of 4 maanden toe is aan vast voedsel zul je het moeten koken en prakken of pureren ja anders krijgt het echt niet genoeg binnen. En ja dan is bv een aanvulling. Als je kookt en pureert heeft je kind lang niet zo veel behoefte aan bv omdat het al van alles binnen krijgt.
Maar ja hoor, rapley is prima maar niet als eerste hapje.
Alle reacties Link kopieren
kvdt76 schreef:
05-10-2018 13:25
Precies dat idd. En wat raar dat dat niet natuurlijk gevonden wordt zoals ik ergens las hierboven.
Ik ben wel wat gewend qua opmerkingen vanuit mijn en mans familie. “Hangt hij nou nog aan de tiet? Hij gaat onderhand al naar de middelbare school!” En dat soort opmerkingen. Tsja, weet je mensen hebben overal commentaar op.
Het is mij om het even. Zolang een kind maar gevoed, geknuffeld en positief gestimuleerd wordt, is alles goed.
Alle reacties Link kopieren
Dochter is 2 jaar en ik geef nog bv. Gewoon omdat het toevallig zo gelopen is eigenlijk. Had ook van te voren geen doel. Als bv niet was gelukt was ik zo overgestapt op fv. Zolang dochter nog wil, en ik het ook nog oké vind, mag ze blijven drinken.

Voor nu vind ik het vooral snachts makkelijk. Is ze wakker dat krijgt ze borst en 9 van de 10 keer vallen we dan meteen weer in slaap.
Alle reacties Link kopieren
Nina, hoe kom je daarbij? Vroeger gingen er geen Blenders aan bomen. En vorken hadden ze ook niet. De potjes die er nu zijn bestaan pas sinds dat er is. En ik denk niet dat jij zou gaan voorkauwen. Mijn zoontje eet ook vanaf begin rapley en eet zeer goed en verteerd alles. Wat zijn mensen tegenwoordig toch ver verwijderd van de natuur. Borstvoeding geven wordt gezien als vies en abnormaal. Maar melk zou wel nog levenslang nodig zijn. Wat is dat dan? Dat is ook gewoon borstvoeding. Maar dan voor een kalf geit of paard..
Veroordeel een ander toch niet zo, en oordeel ook niet over dingen die je niet weet. Rapley is een zeer goede manier om te leren eten. Net s dat voor jou geprakte en geblenderde voeding zeer goed is om aan een kind te geven. Als het zou zijn zoals jij zegt had mijn kind niet meer geleefd. Blijkbaar verteerd hij dan toch genoeg om van te leven.
bolletje88 wijzigde dit bericht op 05-10-2018 13:38
2.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
05-10-2018 13:32
Het is mij om het even. Zolang een kind maar gevoed, geknuffeld en positief gestimuleerd wordt, is alles goed.
+10000
Dit inderdaad vooral
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het bij mijn eerste een maand volgehouden en bij de tweede 3 weken. Ik vond er helemaal niks aan.
Een kennis van mij heeft het anderhalf jaar volgehouden. Ik vond het echt een absurd gezicht. Dat kind liep al en kwam dan soms een "slokje" halen. Ik werd er onpasselijk van. Waarom weet ik niet, maar ik kon het echt niet aanzien.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind dronk voor het eerst uit een fles met anderhalf jaar. Doodleuk, omdat hij er eentje tegenkwam. Daarvoor een hoop geklooi met proberen uit de fles te laten drinken en uit allerhande bekers. Echt stressvol, want ik ging dus tijdens werk live voeden. Met ruim een jaar dronk hij uit een rietjesbeker maar het kon hem gestolen worden. Net als eten trouwens. Combineer dat met van z’n groeicurve zakken en dat heeft zeker mijn keuze om door te gaan met voeden beïnvloed.

Daarnaast vind ik het makkelijk, fijn, relaxt voor ons beiden en gezond. Ik maak me nooit te druk over weinig eten en drinken, hij haalt dat dan wel weer in aan de borst.
Alle reacties Link kopieren
CHL schreef:
05-10-2018 13:31
Ik ben wel wat gewend qua opmerkingen vanuit mijn en mans familie. “Hangt hij nou nog aan de tiet? Hij gaat onderhand al naar de middelbare school!” En dat soort opmerkingen. Tsja, weet je mensen hebben overal commentaar op.
O ja die opmerkingen heb ik ook ontzettend vaak gehad. Voed je langer dan zes maanden of een jaar dan wordt dat vaak als iets heel raars beschouwd. Eerlijk is eerlijk, toen ik net moeder was en ik bij het borstvoedingscafe een moeder haar dreumes/peuter zag voeden vond ik dat ook een heel raar gezicht en dacht dat ik dat nooit zou gaan doen. Langvoeden is ook nooit een bewuste keuze geweest, het liep vanzelf zo. En het is bij grotere baby's en dreumessen niet meer de hoofdvoeding maar dat betekent niet dat ze er niks meer aan hebben of t niet fijn vinden.
Alle reacties Link kopieren
CHL schreef:
05-10-2018 13:22
Omdat mijn kind daar behoefte aan heeft.
Oh ja, hoe weet jij dat?
Volgens mij verwarren veel moeders de behoefte van hun kind met hun eigen behoefte.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik wel onpasselijk van wordt is dat gesuggereerd wordt dat langvoeders dit doen omdat ze dat zelf zo graag willen.
(Overigens vind ik langvoeder ook een jeukwoord. Er zou geen term voor moeten bestaan, tis iets heel normaals)

Hoe vaker we het allemaal zouden zien 'in het echt" hoe normaler het wordt.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
05-10-2018 13:39
Oh ja, hoe weet jij dat?
Volgens mij verwarren veel moeders de behoefte van hun kind met hun eigen behoefte.
Goh, en dan ben ik heel benieuwd hoe jij dat weet
Alle reacties Link kopieren
Ik ben borstvoeding gaan geven omdat ik het normaal vind. Zeer belangrijk voor mijn dochters gezondheid en mijn eigen gezondheid. De risico's van kunstvoeding worden onderschat vind ik. Bij moeilijkheden wilde ik in ieder geval de 10 weken halen. Met 10 weken liep het prima en vond ik 6 maanden een goed streven. Daarna heb ik het verlegd naar een jaar en inmiddels is mijn dochter 1,5 en zou ik niet weten waarom we zouden stoppen :-) Ze drinkt nog een paar keer per dag/nacht. Soms vult ze er echt haar buik mee, soms is het een ''troostslokje'' of zoekt ze even comfort. Ik zie er geen logica in om koeienmelk aan mijn mensenkind te geven als ze ook mensenmelk kan krijgen die precies is afgestemd op haar behoeftes. De WHO raadt trouwens aan minimaal 2 jaar, omdat er gewoonweg niet is onderzocht wat de gezondheidsvoordelen na 2 jaar zijn. Tot 2 jaar zijn ze aangetoond.
Alle reacties Link kopieren
Zie dit plaatje:

http://www.tortuga.com.tr/mini-club
frizz wijzigde dit bericht op 05-10-2018 13:44
27.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kvdt76 schreef:
05-10-2018 13:42
Goh, en dan ben ik heel benieuwd hoe jij dat weet
Ik vroeg het eerst.....
1-Aapje schreef:
05-10-2018 13:21
Uitkoken is helemaal niet nodig bij gezonde baby. Op het werk deed ik hem in zak in koelkast, aan eind van de dag in de vaatwasser. Flessen ook in de vaatwasser. Flessen had je bij kv ook nodig gehad.
Ja dat weet ik wel, maar nu is het en/en. Dus en die flessen, en het kolven en ook nog live voeden. Als ik dan hoor dat vrouwen het zo makkelijk vinden, dan vraag ik me af of ze ook werken?
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
05-10-2018 13:39
Oh ja, hoe weet jij dat?
Volgens mij verwarren veel moeders de behoefte van hun kind met hun eigen behoefte.
Er is sowieso een behoefte aan voedingsstoffen bij kinderen die niet elk kind altijd uit eten haalt.
Zo eten de meeste peuters een periode amper groenten.

Ik ben geen wetenschapper, maar met mijn kieskeurige eter was ik wel blij met dit artikel en de theorieën:

https://kiind.nl/waarom-kinderen-geen-g ... -prima-is/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven