Twee verschillende culturen..

06-06-2018 13:58 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_370810 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 21:01
99.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TO je klinkt nog heel erg jong en onvolwassen. Zo te lezen zit je in een erg afhankelijke positie omdat je geen eigen inkomen en geen eigen huisvesting hebt. Dat is ook niet zo gek op jouw leeftijd. Maar nu er een kind komt wordt moet je echt volwassen worden.

- Vraag hulp aan maatschappelijk werk en eventueel begeleiding bij een hulpverlener (maatschappelijk werk kan je doorverwijzen). Ook heb je in alle steden wel Jonge moeder groepen die je kunnen helpen;
- Blijf voorlopig bij jouw ouders wonen (als dat kan) en trek je wat aan van hun advies!
- Ga zelf nadenken wat jij wilt en wat verstandig voor jou en jullie kind is. Laat je niet overhalen tot overhaaste beslissingen waar je zelf niet achterstaat. Ga dus zeker niet trouwen!! Dan krijgt jouw man de volledige zeggenschap over jullie kind. Vraag is of dat verstandig is... Want hoe lang ken je deze vriend nu??

Door overal maar dom mee in te stemmen verspeel jij straks je rechten. En je moet echt ophouden overal maar de vrede te willen bewaren en alles maar over je heen te laten gaan. Staks heb jij niets meer te zeggen. Ik lees ook nergens wat jouw vriend van dit alles denkt. Volgt hij ook gewoon zijn ouders?

Bedenk ook dat jij moet trouwen (en daarbij waarschijnlijk ook je bekeren) om de schande die jullie nu hebben veroorzaakt ongedaan te maken (deels want je zult nooit volledig geaccepteerd worden). Daarnaast moet jij je kind ook ong eens Islamitische gaan opvoeden terwijl ik nergens lees dat jij precies weet hoe dat moet. Straks moet je kind ook nog een Turkse voor- en achternaam omdat schoonouders dat willen...

Laat je leven niet door je schoonouders bepalen maar vraag advies aan een professional en bedenk wat je zelf wilt!

Maak samen een plan en ga kijken voor een baan en eigen huisvesting (trek dus zeker niet bij je schoonouders in). Er zijn genoeg instanties die je kunnen helpen.
Dat de grootouders nu al eisen stellen en ruzie maken met de andere kant vind ik ook echt een slecht voorteken.
Daar zit geen redelijkheid bij. Leuk als je er tussen zit en beide zijden gaan extreem en expres de andere kant op. Want het lijkt me niet dat ze ineens gematigd gaan denken.
Koffiehagedis schreef:
06-06-2018 14:35
In alles wordt goed duidelijk dat jij te jong en onverantwoordelijk bent om een kind op deze wereld te zetten. Niet werken = niet ok. Je voegen naar jouw of zijn ouders, in plaats van samen met je vriend een weg zoeken die bij jullie beiden past = niet ok. Zo ongeïnformeerd zijn dat je denkt dat je de achternaam van je kind later kan wijzigen = niet ok.

Je bent nog zó kinds, en krijgt een kind. Schrijnend.
Als je je kind niet laat erkennen krijgt het kind automatisch de achternaam van de moeder.
Op een later moment, als het kind al geboren is kun je het kind alsnog laten erkennen door vader en kan het kind alsnog de achternaam van vader krijgen.
Ach toch.
De volgende kansenparel is in de maak.
Mens!
Je doet niks.
Altijd al moslims gehad.
En, beautiful princess?

Manmanman wat kansloos
3thee schreef:
06-06-2018 15:10
Dat de grootouders nu al eisen stellen en ruzie maken met de andere kant vind ik ook echt een slecht voorteken.
Daar zit geen redelijkheid bij. Leuk als je er tussen zit en beide zijden gaan extreem en expres de andere kant op. Want het lijkt me niet dat ze ineens gematigd gaan denken.
eens
Dit is dus het moment dat jij en je vriend zelf een gezin worden en moeten beslissen wat je gaat doen. Daar gaan jullie over en niet je ouders.

En ja dat kan lastig zijn. Ik worstel daar zelf op mijn 28e ook nog mee :idee:

En gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Hoe gelovig is je vriend?
Hij neukt wel met ongelovige meisjes.
Dan lijkt het mij dat hij ook niet praktiserend is.
Vivo per lei
DuploPanda schreef:
06-06-2018 15:44
Hoe gelovig is je vriend?
Hij neukt wel met ongelovige meisjes.
Dan lijkt het mij dat hij ook niet praktiserend is.
Zonder dat ze getrouwd zijn want je mag alleen seks binnen het huwelijk. Zullen pa en ma ook wel boos over zijn en dan krijgt TO natuurlijk de schuld, de ongelovige heeft hem verleidt en er in geluisd.
Mijn ervaring met moslims is dat ze praktiserend zijn als het ze uitkomt en dan op een heel dwingende en vervelende manier.
Alle reacties Link kopieren
DuploPanda schreef:
06-06-2018 15:44
Hoe gelovig is je vriend?
Hij neukt wel met ongelovige meisjes.
Dan lijkt het mij dat hij ook niet praktiserend is.
Inderdaad. Daarom is het ook zo hypocriet dat TO hun kind wel islamitisch op moet gaan voeden.
dianaf schreef:
06-06-2018 14:26
Nogmaals, jij en je vriend moeten het eens zijn over hoe je jullie het met zijn drieën gaan rooien. Hoe zien jullie het voor je? Hoe gaan jullie voor het kind zorgen? Dus gaan jullie beiden werken en hoeveel, waar gaan jullie wonen, moet er opvang geregeld worden, welke basis willen jullie je kind meegeven qua geloof/levensovertuiging. En belangrijk, matcht dat? Als jullie tweeën het niet eens zijn, misschien moet je er nog maar eens over na gaan denken of het wel verstandig is om aan een kind te beginnen.

Ja leuk als jullie ouders het met elkaar eens zijn, maar jullie moeten het samen gaan doen. De mening van jullie ouders is in principe niet belangrijk.
Tenzij jullie verwachten dat ze alles voor jullie gaan regelen en financieren, in dat geval zijn jullie zeker niet klaar voor een kind...
Dit
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
06-06-2018 14:21
TO, ik snap je ouders wel denk ik. Eerlijk gezegd zou ik ook niet blij zijn als mijn dochter zwanger thuiskomt en haar kind islamitisch op gaat voeden, omdat de ouders van de jongen dat willen. Moslim zijn gaat echt wel iets verder dan ramadan, geen varken eten en dergelijke. Voor mij persoonlijk staat de islamitische cultuur zo ver af van alle dingen die ik belangrijk vind, dat ik echt niet zou staan te juichen.

Zou ik ruzie schoppen? Nee. Wel zou ik heel duidelijk maken dat ik mijn kleinkind andere dingen gun en hopen dat ik er met de schoonouders uitkom. Bovenal zou ik willen dat mijn dochter een weloverwogen beslissing maakt en niet handelt vanuit druk, maar vanuit haar eigen gezonde verstand. Als zij dan haar kind islamitisch op wil voeden, dan is dat maar zo.

Nogmaals: jullie baby, jullie beslissing. Niet die van de ouders. Zij hebben hun tijd gehad.
Begrijp je dit? Want dit is hoogst waarschijnlijk hoe jouw ouders hierover denken. En eerlijk gezegd.... ik denk dat ze helemaal gelijk hebben. Maar misschien lijkt jouw vriend wel erg veel op Özcan Akyol en maken ze zich voor niks zorgen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Beautifulprincess schreef:
06-06-2018 14:15
Ikzelf heb er ook helemaal geen probleem mee, alleen dat vroege trouwen voordat de baby er is en alles eisen ze ook. En daar weet ik niet of ik klaar voor ben. Maar die islamitische opvoeding had ik vantevoren al kunnen weten want heb altijd al iets met moslims gehad, nooit met een Nederlander. En ikzelf vind dus die besnijdenis geen varken bidden ramadan allemaal geen probleem. Ik ben gewoon dus bang dat mijn ouders mij om deze reden nooit bv op het kind willen passen of nooit op verjaardagen komen als zijn familie er is. Want zo lijkt het nu wel te gebeuren want mijn familie heeft nu ruzie met zijn familie.
Jullie beider families hebben jullie keuzes te accepteren. Zijn familie als het kind niet islamitisch wordt opgevoed en jouw familie als dat wel het geval is. En zo ook voor de middenweg mochten jullie daarvoor kiezen. Dit kan je echter alleen verwachten wanner je volledig onafhankelijk bent van jullie families. Dus niet als je hen nog gebruikt voor financiële steun of oppas. Dan wordt het vaak ingewikkeld. Binnen de keuzes die jullie samen maken is het belangrijk dat jij stevig staat in wat jij wil en dat je goed weet wat je keuzes inhouden. Daarnaast lijkt het me belangrijk dat jij op deze jonge leeftijd ook niet (volledig) afhankelijk bent van je vriend en ook een baan hebt of opleiding volgt.
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
06-06-2018 14:21
TO, ik snap je ouders wel denk ik. Eerlijk gezegd zou ik ook niet blij zijn als mijn dochter zwanger thuiskomt en haar kind islamitisch op gaat voeden, omdat de ouders van de jongen dat willen. Moslim zijn gaat echt wel iets verder dan ramadan, geen varken eten en dergelijke. Voor mij persoonlijk staat de islamitische cultuur zo ver af van alle dingen die ik belangrijk vind, dat ik echt niet zou staan te juichen.

Zou ik ruzie schoppen? Nee. Wel zou ik heel duidelijk maken dat ik mijn kleinkind andere dingen gun en hopen dat ik er met de schoonouders uitkom. Bovenal zou ik willen dat mijn dochter een weloverwogen beslissing maakt en niet handelt vanuit druk, maar vanuit haar eigen gezonde verstand. Als zij dan haar kind islamitisch op wil voeden, dan is dat maar zo.

Nogmaals: jullie baby, jullie beslissing. Niet die van de ouders. Zij hebben hun tijd gehad.
goed verwoord
3thee schreef:
06-06-2018 15:10
Dat de grootouders nu al eisen stellen en ruzie maken met de andere kant vind ik ook echt een slecht voorteken.
Daar zit geen redelijkheid bij. Leuk als je er tussen zit en beide zijden gaan extreem en expres de andere kant op. Want het lijkt me niet dat ze ineens gematigd gaan denken.
Zeker eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het 'beter een erbij dan een eraf' type maar nu denk daar toch even anders over. Ik snap dat je een abortus lastig vindt maar wat heb je het kind nu te bieden? Geen huis, geen inkomen,ruziende grootouders en als resultaat misschien straks ook geen vader.
En ik ben zelf getrouwd met een Turkse man, dus daar gaat het me zeer zeker niet om.

Maar om op je eigenlijke vraag in te gaan:, mijn kinderen hebben een Nederlandse voornaam, wel zijn achternaam, worden niet besneden en we vieren de islamitische dagen alleen met cadeautjes omdat mijn man verder ook niet religieus is. Bij hem is bayram een soort sinterklaas, voor de kinderen zijn er cadeau's en verder niet. Mijn enige echte concessie is dat we geen varkensvlees eten.
if we all light up, we can scare away the dark...
Waarom eet je dan geen varkensvlees als je man niet praktiserend is?
Alle reacties Link kopieren
Omdat het ook een cultuur dingetje is, hij heeft altijd geleerd dat het ongezond is. Net zoals de meeste Nederlanders geen orgaanvlees eten. Dat is in Turkije dan weer niet ongebruikelijk. Maar ik geef m'n kinderen ook geen kokorec (schapendarm van de grill) of hersensoep.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
TO, willen jouw ouders je helpen met het kind?

Als je geen abortus wil, zal je hen hard nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
ik maak me het meeste zorgen dat je op dit moment 'niks doet'.

je ben zwanger, ok prima. Ik neem aan bewust. maar ga aan de toekomst voor jezelf en nu ook kind werken. Ga als een gek solliciteren, overal zoeken ze momenteel mensen, zoek een woonruimte, ga een toekomst opbouwen.

en dat gaat een maatschappelijk werker niet voor je regelen omdat je toevallig jezelf heb laten bezwangeren. Het is JOUW leven. Regel het!
Koffiehagedis schreef:
06-06-2018 14:35
In alles wordt goed duidelijk dat jij te jong en onverantwoordelijk bent om een kind op deze wereld te zetten. Niet werken = niet ok. Je voegen naar jouw of zijn ouders, in plaats van samen met je vriend een weg zoeken die bij jullie beiden past = niet ok. Zo ongeïnformeerd zijn dat je denkt dat je de achternaam van je kind later kan wijzigen = niet ok.

Je bent nog zó kinds, en krijgt een kind. Schrijnend.
Dit. Wat een nachtmerrie voor je ouders.
Alle reacties Link kopieren
Nog geen twintig maar wel 'klaar' met je opleiding, maar geen werk kunnen vinden in deze tijd. Dan denk ik dat je beter terug naar school kunt gaan en een vak kunt leren waarin er wel werk is. Gezien je leeftijd en dat je noemt dat je al twee jaar bij de Jumbo hebt gewerkt vermoed ik dat je alleen een MBO-2 diploma hebt?

Volgens mij heb je twee prioriteiten: je kind en een opleiding. Beiden gemakkelijker haalbaar als je nog even bij je ouders blijft wonen denk ik
Alle reacties Link kopieren
TO laat je niet gek maken door een aantal ongenuanceerde posts hier, die helpen je net zo min als de stellinge uitspraken van je schoonouders.
Ga praten met maatschappelijk werk, samen met je vriend, zodat jullie samen onafhankelijk van ouders een plan kunnen maken met hoe jullie het willen, en hoe jullie dit vervolgens aan jullie ouders gaan vertellen. Het is voor hun natuurlijk ook even schrikken dat ze ineens grootouders gaan worden.
Dus als ik het goed begrijp?
Jij zwanger, ouders twee verschillende culturen, wil doen wat voor kind het best is, en als dat niet zonder slag of stoot lukt kind weg laten halen.

Wat is het best voor een kind? Dat twee ouders volmondig gaan voor dat kind.
Twee culturen verenigen in 1 opvoeding? Lijkt me niet zondermeer gemakkelijk, echter niet onhaalbaar en zelfs een heel mooi iets.
Oma’s en opa’s die zich dermate bemoeien met de keuzes van ouders voor hun kleinkind? Gesprek aangaan waarin jullie als ouders duidelijk uiteen zetten wat JULLIE willen. En het vervolgens doen op JULLIE manier, die opvoeding.

Echter jij en je vriend moeten wel communiceren en overeenstemming bereiken.
Alleen de OP gelezen maar jullie jullie wonen toch in Nederland en zijn ouders ook neem ik aan? Zou me niks verbazen als je vriend hier geboren is? Dan is het complete onzin om je kind islamitisch op te voeden, tenzij je dat echt zelf zou willen, of willen jullie naar Turkije emigreren. Dat het kind wat mee krijgt van de cultuur is logisch maar jullie wonen nog altijd in Nederland en je kind is ook Nederlands.
TO hoe vrijzinnig is je vriend eigenlijk? En ben je zelf religieus? Met een hoofddoek om achter een kinderwagentje strompelen, daar moet je wel zin in hebben, zeg maar. Heb je nog ambities, die verder reiken dan de Jumbo? Prinses worden gaat 'm niet worden hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven