Twee verschillende culturen..

06-06-2018 13:58 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_370810 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 21:01
99.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En denk je dat je 21 jarige vriendje op enig moment de ballen heeft om tegen zijn ouders te zeggen ‘nee, dat doen we niet op jullie manier, maar op de Nederlandse manier’?
Met de kans dat jullie de schande van zijn familie worden en door sommige mensen worden verstoten?

En wat vinden ze er sowieso van dat hun zoon een Nerderlandse (niet maagd) zwanger heeft gemaakt? Weet de rest van de familie/vrienden dat al?
himalaya wijzigde dit bericht op 06-06-2018 22:06
0.24% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik was een tijd geleden eens bij een Turkse vrouw op bezoek die een Turks praat programma op had staan. Nou daar had 90% van de vrouwen in het publiek/die te gast waren geen hoofddoek op en hadden ook gewoon een spijkerbroek aan ofzo. Presentatrice had een kort jurkje aan met diep decolleté, geblondeerd haar en een dikke laag make up. Turkse vrouw vertelde me dat het een heel populair programma was in Turkije.
Vond het wel apart om te zien als je het soms vergelijkt met hier waarbij ze regelmatig in lange gewaden lopen met hoofddoek ook al vallen de mussen van het dak. Zag vorige week nog een vrouw die een boerka droeg.
Niks mis als men een hoofddoek draagt of men zich zo wil kleden maar ik vond het contrast nogal groot.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
06-06-2018 18:58
Ik was een tijd geleden eens bij een Turkse vrouw op bezoek die een Turks praat programma op had staan. Nou daar had 90% van de vrouwen in het publiek/die te gast waren geen hoofddoek op en hadden ook gewoon een spijkerbroek aan ofzo. Presentatrice had een kort jurkje aan met diep decolleté, geblondeerd haar en een dikke laag make up. Turkse vrouw vertelde me dat het een heel populair programma was in Turkije.
Vond het wel apart om te zien als je het soms vergelijkt met hier waarbij ze regelmatig in lange gewaden lopen met hoofddoek ook al vallen de mussen van het dak. Zag vorige week nog een vrouw die een boerka droeg.
Niks mis als men een hoofddoek draagt of men zich zo wil kleden maar ik vond het contrast nogal groot.
Mensen vergeten nog wel eens dat maar liefst 49% van de Turken tegen Erdogan hebben gestemd. Dat zijn heeeeel veel mensen. Het beeld is vertekend omdat de Turken woonachtig buiten Turkije de man wel omarmen (in Nederland naar schatting 2/3 van de Turkse stemgerechtigden).
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
06-06-2018 19:08
Mensen vergeten nog wel eens dat maar liefst 49% van de Turken tegen Erdogan hebben gestemd. Dat zijn heeeeel veel mensen. Het beeld is vertekend omdat de Turken woonachtig buiten Turkije de man wel omarmen (in Nederland naar schatting 2/3 van de Turkse stemgerechtigden).
Klopt, ik hoorde dat veel Turken hier wat traditioneler zijn omdat ze al zo lang weg zijn uit Turkije en dus ook nog volgens de 'oudere' gebruiken leven omdat ze dat nog kennen van hun tijd daar. Maarja Turkije is een stuk moderner nu dan 40-50 jaar geleden natuurlijk. Tenzij je wellicht op het platteland komt.
Alle reacties Link kopieren
Wat een kutopmerkingen over de al dan niet Turkse naam zeg. Ja er wordt gediscrimineerd in nl. Maar om daardoor je kind niet meer je eigen naam of je naam van jouw keuze te durven geven vind ik schandalig.

Discriminatie is een maatschappelijk probleem, verwerpelijk en strafbaar. Aanpassing moet komen vanuit degene die discrimineert. Niet vanuit degene die gediscrimineerd wordt. Ik vind het advies van de naam echt in de lijn van: wil je geaccepteerd worden in Nederland/in ons bedrijf?
-dan moet je je minder vrouwelijk kleden.
-prima dat je homo bent maar gedraag je dan niet het
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
06-06-2018 19:08
Mensen vergeten nog wel eens dat maar liefst 49% van de Turken tegen Erdogan hebben gestemd. Dat zijn heeeeel veel mensen. Het beeld is vertekend omdat de Turken woonachtig buiten Turkije de man wel omarmen (in Nederland naar schatting 2/3 van de Turkse stemgerechtigden).
Hmm hoe kom je bij 2/3? Bij t referendum stemde 46 procent van de Nederlandse Turken. 70 procent daarvan stemde voor.
30 procent stemde tegen. Maar de allergrootste groep stemde niet. In totaal stemde hier dus veel meer turkse mensen niet voor de wijziging van Erdogan. Of heb je t over andere verkiezingen?
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
06-06-2018 18:58
Ik was een tijd geleden eens bij een Turkse vrouw op bezoek die een Turks praat programma op had staan. Nou daar had 90% van de vrouwen in het publiek/die te gast waren geen hoofddoek op en hadden ook gewoon een spijkerbroek aan ofzo. Presentatrice had een kort jurkje aan met diep decolleté, geblondeerd haar en een dikke laag make up. Turkse vrouw vertelde me dat het een heel populair programma was in Turkije.
Vond het wel apart om te zien als je het soms vergelijkt met hier waarbij ze regelmatig in lange gewaden lopen met hoofddoek ook al vallen de mussen van het dak. Zag vorige week nog een vrouw die een boerka droeg.
Niks mis als men een hoofddoek draagt of men zich zo wil kleden maar ik vond het contrast nogal groot.
Jonge wat is dit nou weer voor statement gebaseerd op 2 uitersten? Alsof in Nederland niet van dat soort Turkse vrouwen wonen(ik ken er heeeel veel. Maar nog veel meer die er gewoon net zoals uitzien als de mainstream Nederlandse vrouw dus zonder boerka en zonder heel laag decolleté. En in Turkije wonen daar tegenover ook genoeg conservatieve vrouwen.

Mijn grote vraag is vooral: hoe wist je dat die boerkavrouw van Turkse komaf was? De kans is namelijk (echt waar) groter dat het een bekeerde oer Hollandse vrouw was.
Alle reacties Link kopieren
Zahraha schreef:
06-06-2018 19:32
Hmm hoe kom je bij 2/3? Bij t referendum stemde 46 procent van de Nederlandse Turken. 70 procent daarvan stemde voor.
30 procent stemde tegen. Maar de allergrootste groep stemde niet. In totaal stemde hier dus veel meer turkse mensen niet voor de wijziging van Erdogan. Of heb je t over andere verkiezingen?
https://nos.nl/artikel/2168379-twee-der ... dogan.html
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Zahraha schreef:
06-06-2018 19:32
Hmm hoe kom je bij 2/3? Bij t referendum stemde 46 procent van de Nederlandse Turken. 70 procent daarvan stemde voor.
30 procent stemde tegen. Maar de allergrootste groep stemde niet. In totaal stemde hier dus veel meer turkse mensen niet voor de wijziging van Erdogan. Of heb je t over andere verkiezingen?
Waarom moeten mensen die al tientallen jaren in een ander land wonen, nog steeds stemmen voor een politiek leider in een land waar ze allang niet meer wonen? Als ik al 20 of 30 jaar in Canada woon, ga ik ook niet meer stemmen voor de Tweede Kamer verkiezingen in Nederland, zal me dan toch worst zijn? Wat heb ik daar dan nog mee te maken, als ik al 20 jaar in Calgary woon en daar mijn bestaan heb opgebouwd? En nooit meer terug zal komen naar Nederland waarschijnlijk? Dus waarom moeten Turken die hier al tientallen jaren wonen en nooit terug zullen gaan voor het merendeel, opeens wel stemmen voor een Turkse regering?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
06-06-2018 19:37
Waarom moeten mensen die al tientallen jaren in een ander land wonen, nog steeds stemmen voor een politiek leider in een land waar ze allang niet meer wonen? Als ik al 20 of 30 jaar in Canada woon, ga ik ook niet meer stemmen voor de Tweede Kamer verkiezingen in Nederland, zal me dan toch worst zijn? Wat heb ik daar dan nog mee te maken, als ik al 20 jaar in Calgary woon en daar mijn bestaan heb opgebouwd? En nooit meer terug zal komen naar Nederland waarschijnlijk? Dus waarom moeten Turken die hier al tientallen jaren wonen en nooit terug zullen gaan voor het merendeel, opeens wel stemmen voor een Turkse regering?
Zal ik je eens heel erg laten schrikken? Ik stem al 20 jaar voor het parlement van een land waar ik nooit gewoond heb (ben daar ook niet geboren). En sinds een paar jaar blijk ik ook nog over een derde nationaliteit te beschikken door mijn huwelijk.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
06-06-2018 19:37
Waarom moeten mensen die al tientallen jaren in een ander land wonen, nog steeds stemmen voor een politiek leider in een land waar ze allang niet meer wonen? Als ik al 20 of 30 jaar in Canada woon, ga ik ook niet meer stemmen voor de Tweede Kamer verkiezingen in Nederland, zal me dan toch worst zijn? Wat heb ik daar dan nog mee te maken, als ik al 20 jaar in Calgary woon en daar mijn bestaan heb opgebouwd? En nooit meer terug zal komen naar Nederland waarschijnlijk? Dus waarom moeten Turken die hier al tientallen jaren wonen en nooit terug zullen gaan voor het merendeel, opeens wel stemmen voor een Turkse regering?
Nou zoals ik net al zei. T grootste deel deed dat ook niet. Verder wel eens trouwens. Je woont hier. Hoezo bepaal je dan voor een bevolking elders?
Alle reacties Link kopieren
TO, heeft je vriend zijn opvoeding in Nederland gehad of gedeeltelijk in Turkije? Zijn zijn ouders zelf in Nederland geboren en hier opgegroeid of (deels) in Turkije?
Zijn de ouders van je vriend zelf praktiserend moslim of zijn ze alleen moslim in naam zonder er verder iets aan te doen? Hoe groot is de invloed van de grootouders van je vriend, als deze nog in leven zijn?

TO heeft je vriend wel eens gevraagd / gezinspeeld om moslima te worden? Hoe gaat je vriend om met jouw religie? Is je vriend bereid tot compromissen?

Er zijn al diverse tips gegeven, die ga ik niet herhalen. Maar belangrijk is zo snel mogelijk op eigen benen staan en in je eigen levensonderhoud voorzien. Duidelijke grenzen stellen én bewaken en tevens blijven communiceren met elkaar en elkaars familie.

Persoonlijk zou ik het kindje moeders achternaam geven en vrij internationale roepnaam die zowel in het Nederlands als in het Turks goed klinkt en algemeen bccepteerd is. Vriend kan het kind erkennen. Van beide religies (moslim en christen) de hoofdlijnen meegeven, ondersteund door de normen en waarden die jullie belangrijk vinden. Laat het kind vrij om zelf een keuze te maken als het om het geloof gaat.

Zou van vriend eisen dat hij ballen kweekt en samen met jou het kind opvoed naar jullie eigen wensen. Dat vriend ballen kweekt om grenzen aan te geven én te bewaken als het gaat om jullie gezin. Jullie keuzes, jullie verantwoordelijkheid. Familie mag vinden wat ze willen maar jullie zijn degenen die de verantwoordelijkheid dragen. Als familie hiervoor respect op brengt / kan brengen is men welkom, anders niet.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
06-06-2018 19:41
Zal ik je eens heel erg laten schrikken? Ik stem al 20 jaar voor het parlement van een land waar ik nooit gewoond heb (ben daar ook niet geboren). En sinds een paar jaar blijk ik ook nog over een derde nationaliteit te beschikken door mijn huwelijk.
De vraag is dan: waarom voel je je geroepen dat te doen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Leg je er maar al bij neer ...

Zolang jij niet bekeert bent, beteken je niks voor je schoonouders.
En een kind dat ontstaan is buiten een huwelijk (dan nog met een niet-moslim) ... dat wordt ook niets.

Bovendien ben jij té jong en afhankelijk (geen cent te makken), maar is ook je vriend te jong en te afhankelijk (evengoed geen cent te makken) om er erg hard tegenin te gaan.
Los nog van 't feit of die laatste wel echt zin heeft om tegen zijn ouders in te gaan.

Tijd zal 't leren, maar ik gok dat je volgend jaar alleenstaand bent.
Of dat je schoonouders dat kind helemaal inpalmen.


En jep, tuurlijk kan je gaan voor een "go between" tussen 2 culturen.
Maar als er nu al zo'n gedoe is ... gaat dat toch echt niet lukken.
Los nog van 't feit dat je ook niet weet hoe radicaal je vriend ineens wordt na de bevalling.
(Er zijn er die jarenlang geen fluit geven om geloof, maar eens er kinderen zijn ineens wel erg gelovig worden. Al helemaal als ze "de man" en enige kostwinner in huis zijn.)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
06-06-2018 19:52
De vraag is dan: waarom voel je je geroepen dat te doen?
Jou laten schrikken of stemmen?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Nou dit klinkt allemaal erg stabiel. Mijn ervaring met Turken is dat ze over het algemeen veel toleranter zijn dan Marokkanen. Wat minder streng qua geloof. Mijn Turkse jeugdvriendinnetje droeg nooit een hoofddoek en deed nooit mee met de Ramadan. Haar vader ook niet trouwens, moeder wel.
Aangezien je geen baan hebt of een eigen huis zou ik ook serieus abortus overwegen. Je hebt een kind nu niets te bieden en je zadelt je ouders ermee op. Mocht je het wel houden zou ik inderdaad ook je kind een Nederlandse voor en als het even kan achternaam geven.

Ik ben zelf een Nederlandse met een Turkse voornaam. Mijn achternaam is wel Nederlands. Dus ik loop er met solliciteren niet tegenaan. Komt bij kijken dat bijna niemand weet dat mijn naam Turks is, behalve de Turkse gemeenschap. Als mensen mijn foto erbij zien weten ze wel dat ik een Nederlandse ben. Discriminatie bij het solliciteren komt gewoon echt super veel voor.
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk, je kan niet iedereen tevreden houden. En het is vooral belangrijk hoe jullie er over denken en wat jullie belangrijk vinden. Maar als jullie niet volledig voor jullie zelf kunnen zorgen en de ouders zullen meehelpen zowel in opvoeding als financieel dan lijkt me dat heel moeilijk.

Overigens hier is er ook sprake van twee culturen. En nee in het begin stonden ook niet iedereen te springen vooral omdat ik ook jong moeder werd. Maar mijn partner en ik denken er hetzelfde over, zijn ook niet afhankelijk en hebben dat nooit gehad. Dat betekent niet dat het altijd makkelijk ging maar jullie moeten gaan nadenken hoe jullie dit voor je gaan zien. Een kindje lijkt dan wel heel leuk maar er komt echt heel veel bij kijken, weten jullie zeker dat jullie dit willen? Dat jullie er aan toe zijn?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
06-06-2018 19:37
Waarom moeten mensen die al tientallen jaren in een ander land wonen, nog steeds stemmen voor een politiek leider in een land waar ze allang niet meer wonen? Als ik al 20 of 30 jaar in Canada woon, ga ik ook niet meer stemmen voor de Tweede Kamer verkiezingen in Nederland, zal me dan toch worst zijn? Wat heb ik daar dan nog mee te maken, als ik al 20 jaar in Calgary woon en daar mijn bestaan heb opgebouwd? En nooit meer terug zal komen naar Nederland waarschijnlijk? Dus waarom moeten Turken die hier al tientallen jaren wonen en nooit terug zullen gaan voor het merendeel, opeens wel stemmen voor een Turkse regering?

Genoeg mensen die het wel doen. Mijn schoonouders wonen in het buitenland en stemmen nog steeds, want het beleid in Nederland heeft bijvoorbeeld wel invloed op hun AOW en pensioen. En ze zijn gewoon nog Nederlander, dus waarom niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Beautifulprincess schreef:
06-06-2018 14:09
Ik wil gewoon niet dat dit uitloopt op een grote ruzie want wil gewoon beide families evenveel in het leven van ons kind.

Zorg dan dat jullie nu al duidelijk maken dat het jullie kind en derhalve jullie opvoeding/keuzes zijn.
Je hebt geen baan, geen huis, bent nog erg jong, korte relatie: ik zie geen enkele goede reden om deze zwangerschap door te zetten.
Nog afgezien van de verschillende culturen.
Behalve dat jij het graag wil, dat is het enige.
Heeft je vriend ook nog een mening over dit alles en is het een zelfstandige denker of bepalen zijn ouders?

Als het dat laatste is zou ik hier absoluut niet aan beginnen: recept voor drama's.
Alle reacties Link kopieren
Eind deze maand heb ik een afspraak met de abortuskliniek voor een zuigcurretage. Zelf ben ik hier erg kapot van maar we hebben het kind inderdaad niets te bieden. Mijn vriend en ik gaan nu ook uit elkaar, want het is allemaal te zwaar voor ons geweest en alles heeft onze relatie overhoop gebracht. Dankjulliewel voor de reacties en sommige reacties kwamen ook hard aan maar het is wel de realiteit en dat besef ik me nu ook maar dat neemt niet weg dat ik hier erg kapot van ben. Thanks iedereen :rose:
:hug:
Natuurlijk ben je daar heel verdrietig om.
Het is ook niet niks: en abortus en relatie uit.
Sterkte!
Sterkte! het is niet niks

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven