Tweede kindje: ik begon zo goed..

07-08-2017 18:20 526 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week zondag ben ik bevallen van onze tweede dochter. Na de geboorte van onze eerste heb ik een pnd gehad dus ben daar nu al tijdens de zwangerschap voor begeleidt bij de POP-Poli. Ik slik preventief antidepressiva. Aanvankelijk dacht ik: gaat goed, ik voel me zoveel beter dan toentertijd. Onze tweede leek een stuk rustiger dan onze oudste, die ook van meet af aan problemen had met de voedingen (veel gehannes met verschillende spenen/flessen omdat de melk uit haar mondhoeken spoot en ze zich voortdurend verslikte, ze kwam te weinig aan en had hevige reflux). Dat lijkt nu allemaal (nog) mee te vallen: ze drinkt haar flessen goed (niet helemaal leeg maar ze groeit goed en is al weer boven haar geboortegewicht) en lijkt over het algemeen wel wat tevredener.

Maar ik merk dat ik zelf toch weer ongelofelijk gespannen ben. Ze is nu 8 dagen oud en vannacht en vandaag zijn echt opeens veel onrustiger. Ik opende 2 dagen terug hier nog een topic dat ze 's nachts niet in haar eigen bedje wilde slapen maar wel bij mij/ons. Ik hou haar met liefde bij me maar dat werkt nu ook niet meer. Ze blijft onrustig. Ze overstrekt niet echt, niet zoals onze oudste deed (echt een plank) maar ligt wel te wurmen. Als ze dan al wegzakt en ik haar probeer weg te leggen (of dat nou in haar wieg is op onze kamer, of bij ons op bed op een voedingskussen) wordt ze zo onrustig dat ze de hik krijgt. En daar komt ze dan zelfstandig niet uit.

Overdag sliep ze tot nu toe prima, beneden in de box bijv maar ook dat is nauwelijks gelukt vandaag; ze is bijna de hele middag vanaf 12.00 uur wakker geweest. En ik merk dat dit alles een bepaalde paniek bij me losmaakt. De wat-als-gedachten komen weer: wat als ze nu door zo weinig te slapen, oververmoeid is geraakt, wat als onze oudste dochter te druk is, wat als ze toch reflux ontwikkeld, wat als de nacht weer zo slecht is...
Ik ben ongelofelijk bang dat ik toch weer in een pnd tuimel en dat ik door mijn spanning ook baby gespannen maak. Ik kan gewoon bij mijn POP-Poli contactpersoon terecht maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ze me hierbij kan helpen. Ik heb al medicatie en ik weet zelf ook wel dat baby's nou eenmaal huilen, dat de eerste weken zwaar zijn, enz.enz...Iemand ervaring en tips?
Alle reacties Link kopieren
Ach stokske... Ook voor jou een knuffel.
Het komt echt goed met de tijd.. Zet m op..
Leef met jullie mee
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
11-08-2017 18:12
Dit had ik kunnen zijn, deze post. Mijn zoon is nu 4 weken en ik ervaar precies hetzelfde. Ook de tweede, ik was zo blij, zo vol vertrouwen. Heb nu ook hulp gezocht, iedereen zegt dat het je de tijd moet geven. Heel lastig. De dagen kruipen voorbij, heb veel hulp van anderen nodig. Sterkte.
Welkom hier op 'mijn' topic..schrijf gerust mee, wellicht kunnen we elkaar steunen. Knuffel voor jou!
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het ook niet zo goed. Baby heeft gister overdag nauwelijks geslapen en gehuild van 16 tot zo ongeveer 20 uur. Ik den dat ze last had van krampjes, haar gezichtje vertrok helemaal van de pijn. Zo naar om te zien. Daarna bleef ze onrustig. We hadden haar, na gisternacht een redelijke nacht, wederom op haar eigen kamertje gelegd maar dat ging voor geen meter gister...Ook aan de Puckababy begin ik nu te twijfelen: ze verzet zich zo als ik haar erin doe en als ze er eenmaal in ligt, blijft ze beweeglijk.
Uiteindelijk heeft ze het grootste gedeelte van de nacht op mijn en man's arm geslapen, in haar eigen bedje liggen ging gewoon niet. Ze huilde niet meer maar slapen lukte ons zelf natuurlijk ook niet. En dan ook nog om de drie uur drinken; ik ben kapot. Dochterlief stond ook om 6.00 uur aan ons bed, fris en fruitig. Ik ga straks met haar naar de bioscoop; dat had ik haar beloofd. Ik zie het nu even allemaal niet meer zitten...Familie woont ver weg en al vrij op leeftijd. Ik weet niet zo goed wie ik om hulp kan vragen..
Alle reacties Link kopieren
De pop-poli lieve roan, bel ze maandag.
Vervelend dat jullie meisje zo onrustig is! (en wat herkenbaar) Is het een optie dat jullie om de beurt slapen? Kun je überhaupt slapen? (ik kón niet slapen toen en dat was echt funest)
Voor nu ligt de prioriteit even bij slapen voor jullie, dus zullen jullie elkaar moeten afwisselen. Echt, doe dat vandaag nog
Is er iemand in de buurt die je vertrouwt met je kinderen?

Onze jongste dochter (nu 12wkn)blijft ook onrustig in de puckababy, nog teveel bewegingsvrijheid, en ligt daarom in de swaddle me.. Daar sliep onze oudste ook in. Deze zit strakker om de armpjes.

Maar echt, ga slaprn. Wissel elkaar af en begin daar nu nog mee. Bel maandag de pop-poli en mss het consultatiebureau om tw vragen of ze wat kunnen betekenen. Bij ons hadden ze 'stevig ouderschap' bijv.

Zet hem op..!
Alle reacties Link kopieren
Stop met die puckababy en ga strak inbakeren bijvoorbeeld met de Pacco. Erg makkelijk in gebruik en werkt gewoon beter dan de puckababy bij onrustige kindjes.
Zoontje had hier ook avonden krampen en huiluurtjes, hij lag dan huilend op mn arm beneden. Slaapt ze misschien niet lekker in de kinderwagenbak? Dat is geborgen, wellicht vind ze dat fijn. Zoontje hier heeft er de eerste weken alleen maar in geslapen
Roan, heb je buren of collega's die wat zouden kunnen doen? In mijn ervaring willen mensen echt graag helpen, je moet alleen over je eigen schaamte heen en om hulp vragen. Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_Madelief schreef:
12-08-2017 11:07
Roan, heb je buren of collega's die wat zouden kunnen doen? In mijn ervaring willen mensen echt graag helpen, je moet alleen over je eigen schaamte heen en om hulp vragen. Veel sterkte!
Ja gelukkig wel, maar ik vind t moeilijk om te vragen...straks zitten zij 2 uur met een huilende baby..
Ben met oudste naar de bios geweest en moet voortdurend m'n tranen inslikken als ik naar haar kijk. Alsof ik heimwee heb naar de tijd dat zij m'n enige kind was, heel raar..
Alle reacties Link kopieren
RoAn1981 schreef:
12-08-2017 08:37
Hier gaat het ook niet zo goed. Baby heeft gister overdag nauwelijks geslapen en gehuild van 16 tot zo ongeveer 20 uur. Ik den dat ze last had van krampjes, haar gezichtje vertrok helemaal van de pijn. Zo naar om te zien. Daarna bleef ze onrustig. We hadden haar, na gisternacht een redelijke nacht, wederom op haar eigen kamertje gelegd maar dat ging voor geen meter gister...Ook aan de Puckababy begin ik nu te twijfelen: ze verzet zich zo als ik haar erin doe en als ze er eenmaal in ligt, blijft ze beweeglijk.
Uiteindelijk heeft ze het grootste gedeelte van de nacht op mijn en man's arm geslapen, in haar eigen bedje liggen ging gewoon niet. Ze huilde niet meer maar slapen lukte ons zelf natuurlijk ook niet. En dan ook nog om de drie uur drinken; ik ben kapot. Dochterlief stond ook om 6.00 uur aan ons bed, fris en fruitig. Ik ga straks met haar naar de bioscoop; dat had ik haar beloofd. Ik zie het nu even allemaal niet meer zitten...Familie woont ver weg en al vrij op leeftijd. Ik weet niet zo goed wie ik om hulp kan vragen..
Ooh ik weet precies hoe je je voelt. Vooral dat de eerste om 6 uur weer naast je bed staat.
Zoon heeft hier vannacht redelijk geslapen, maar ikzelf ben zo gespannen de hele tijd dat zelf rusten lastig is. Herken jij dat ook?
Bel nou echt due POP poli, zij kunnen je helpen. En iemand die elke nacht slaapt vindt het helemaal niet zo erg om twee uur met een huilende baby te zitten, als ze jullie daarmee helpen.
anoniem_15025 wijzigde dit bericht op 12-08-2017 16:20
0.54% gewijzigd
Ik woon in de buurt van Rotterdam, als dat in de buurt is wil ik je wel helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar jullie wonen (stokske en roan) maar als ik in de buurt woon van 1 van jullie wil ik best een keer dag met jullie kleine op pad gaan of bij mij thuis oppassen zodat jullie een dag kunnen slapen. Evt ook met jullie andere kind er bij. Ik heb zelf een zoontje van twee dus dan maken we er wel wat. Een flinke dosis slaap doet al wonderen voor je humeur en gedachten.
Sterkte voor jullie allebei! :hug:
Alle reacties Link kopieren
RoAn1981 schreef:
12-08-2017 13:14
Ja gelukkig wel, maar ik vind t moeilijk om te vragen...straks zitten zij 2 uur met een huilende baby..
Ben met oudste naar de bios geweest en moet voortdurend m'n tranen inslikken als ik naar haar kijk. Alsof ik heimwee heb naar de tijd dat zij m'n enige kind was, heel raar..
Ooh de heimwee, de tranen, zo herkenbaar. Bij mijn eerste had ik het ook, verdween na 2 weken. Helaas blijft het nu wat langer hangen allemaal. Ik vind het ook heel moeilijk een band te maken met mn jongste zoon, alsof ik mij er nog voor afsluit. Heb dit gisteren ook heel lang besproken met een hulpverlener. Ik schrik daar namelijk zelf van.
Alle reacties Link kopieren
Die hulpverlener zei trouwens dat ik de komende weken snachts iemand anders voor mn zoon moet laten zorgen zodat ik het klokje rond kan slapen. Ze opperden dat dan familie maar bij ons moet intrekken om dat over te nemen. Ik zou niet weten hoe dat moet.

Nu de nachten maar verdeeld met man, we slapen dan omstebeurd.
RoAn1981 schreef:
12-08-2017 13:14
Ja gelukkig wel, maar ik vind t moeilijk om te vragen...straks zitten zij 2 uur met een huilende baby..
Dat doen ze graag voor je. Echt vragen. Als jij rustiger bent dan is je baby ook rustiger weet ik uit ervaring.
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
12-08-2017 13:15
Ooh ik weet precies hoe je je voelt. Vooral dat de eerste om 6 uur weer naast je bed staat.
Zoon heeft hier vannacht redelijk geslapen, maar ikzelf ben zo gespannen de hele tijd dat zelf rusten lastig is. Herken jij dat ook?
Dat herken ik heel erg..ik sta zo gespannen als een veer en ook al is baby vandaag echt ontzettend zoet (heeft tussen alle voedingen door gewoon rustig liggen slapen, eerst boven in haar eigen bedje en nu alweer een tijdje in de box), ik blijf op eieren lopen.
RoAn1981 schreef:
12-08-2017 17:33
Dat herken ik heel erg..ik sta zo gespannen als een veer en ook al is baby vandaag echt ontzettend zoet (heeft tussen alle voedingen door gewoon rustig liggen slapen, eerst boven in haar eigen bedje en nu alweer een tijdje in de box), ik blijf op eieren lopen.
En daarom moet je bellen!
Alle reacties Link kopieren
Stokske en RoAn, jullie mogen hulp vragen en aanvaarden he! Dat zijn jullie en je gezin waard. Het betekent niet dat je faalt, het is doen wat je denkt dat het beste is.
Niet gaan denken voor anderen: 'dat kan niet', 'dat willen ze nooit', dan vinden ze mij.... Nee heb je, ja kun je krijgen.

Het niet kunnen slapen terwijl je heel moe bent, herken ik ook. Dan ben ik te ver heen. Ik heb dan even twee uur de tijd om te slapen en dat 'moet' dan. Ik slaap dan juist niet. Die cirkel moet je uit, als je vertrouwen hebt dat je ergens kunt slapen, dan gaat het veel makkelijker.
Man heeft mij hier een nachtje laten doorslapen vorige week en toen ging het gelijk weer beter.

Ik voel me ook schuldig naar de oudste, omdat ik niet met hem op stap kan in de vakantie. Ondertussen vindt hij het heel relaxed zo... ik was ook voor hem aan het invullen. Weliswaar ben ik niet helemaal happy met hoe hij zijn tijd vult, maar hij wel. Opvoeden doe ik wel weer na de vakantie :facepalm:

De kleine hier is nu 3,5 weken en lijkt s nachts iets langer te gaan slapen. Komt bij jullie ook vast binnenkort. Ze reageert ook meer op haar omgeving, dat voelt voor mij ook als beloning. Dat komt bij jullie ook vast binnenkort.
Probeer de kleine dingen te zien. Maar bel ook ajb met de pop. Beter voorkomen dan genezen.

Sterkte en succes! Het blijft een periode, maar wees duidelijk naar je onheving waar je behoefte aan hebt!
Alle reacties Link kopieren
Toen waarom bel je de pop poli niet? Het gaat duidelijk niet goed en je blijft in rondjes redeneren en de onmogelijkheden benoemen.

Ik snap heus dat dat onderdeel is van hoe jij je voelt (Ik heb ervaring) maar juist daarom heb je hulp nodig. Slaap en hulp.

Ik weet dat dit hard overkomt maar zo bedoel ik het niet. Je hoeft je niet te schamen voor je gevoelens. Die horen er allemaal bij en als je gevoelig bent voor hormonen heb jij daar misschien nog meer last van. Maar grijp in, de tijd is te kostbaar!
Alle reacties Link kopieren
RoAn1981 schreef:
12-08-2017 08:37
Hier gaat het ook niet zo goed. Baby heeft gister overdag nauwelijks geslapen en gehuild van 16 tot zo ongeveer 20 uur. Ik den dat ze last had van krampjes, haar gezichtje vertrok helemaal van de pijn. Zo naar om te zien. Daarna bleef ze onrustig. We hadden haar, na gisternacht een redelijke nacht, wederom op haar eigen kamertje gelegd maar dat ging voor geen meter gister...Ook aan de Puckababy begin ik nu te twijfelen: ze verzet zich zo als ik haar erin doe en als ze er eenmaal in ligt, blijft ze beweeglijk.
Uiteindelijk heeft ze het grootste gedeelte van de nacht op mijn en man's arm geslapen, in haar eigen bedje liggen ging gewoon niet. Ze huilde niet meer maar slapen lukte ons zelf natuurlijk ook niet. En dan ook nog om de drie uur drinken; ik ben kapot. Dochterlief stond ook om 6.00 uur aan ons bed, fris en fruitig. Ik ga straks met haar naar de bioscoop; dat had ik haar beloofd. Ik zie het nu even allemaal niet meer zitten...Familie woont ver weg en al vrij op leeftijd. Ik weet niet zo goed wie ik om hulp kan vragen..

Maar waarom blijven jullie er allebei bij? Dat begrijp ik niet, nu hebben jullie telkens allebei een slechte nacht. Waarom niet één met oordoppen in op de bank/logeerbed/... en de ander boven met baby en dochter? Echt, ga het nou verdelen! Zorg dat je in ieder geval één keer ongestoord een lange nacht kunt maken, dan voel je je alweer zoveel beter. En dan goed blijven afwisselen met elkaar, want het is echt zo zonde om nodeloos allebei slecht te slapen.

En heb je de poppoli al gebeld?
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
12-08-2017 19:49
Maar waarom blijven jullie er allebei bij? Dat begrijp ik niet, nu hebben jullie telkens allebei een slechte nacht. Waarom niet één met oordoppen in op de bank/logeerbed/... en de ander boven met baby en dochter? Echt, ga het nou verdelen! Zorg dat je in ieder geval één keer ongestoord een lange nacht kunt maken, dan voel je je alweer zoveel beter. En dan goed blijven afwisselen met elkaar, want het is echt zo zonde om nodeloos allebei slecht te slapen.

En heb je de poppoli al gebeld?
Deze adviezen zijn al zo vaak gegeven.... Goede vraag waarom Roan dat niet probeert!
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde het zo graag zelf kunnen, zonder POPPoli, het leek zo goed te gaan..Maar ik zal maandag bellen.
RoAn1981 schreef:
12-08-2017 20:20
Ik wilde het zo graag zelf kunnen, zonder POPPoli, het leek zo goed te gaan..Maar ik zal maandag bellen.
Het doel in het leven is niet het zelf kunnen, het gaat erom dat je het samen redt. Nu heb jij hulp nodig, over 5 jaar type jij dit.
Alle reacties Link kopieren
precies wat Reisa zegt...

Namelijk de reden dat ik je nu zo dringend adviseer om hulp te zoeken en te slapen. Omdat ik er een paar jaar geleden ook zo bij zat en nu terugkijk op veel te lang aanmodderen en alsnog moet verwerken wat ik toen allemaal heb gemist. Omdat ik toen vooral niet 'zwak' wilde zijn...

Kop op, je bent hun lieve moeder!
Alle reacties Link kopieren
Neem alle hulp die je kunt krijgen, en zorg alsjeblieft dat je om en om gaat slapen met je man. Slaap maakt zoveel uit. Shifts van een uur of zes met oordoppen in. Een van de adviezen die ik op de pop poli kreeg is: zorg dat je kunt slapen. Ik snap dat je man ook onzeker is etc maar hij is niet net bevallen en zit niet onder de hormonen en kan op dit moment veel beter dan jij met weinig slaap toe (ik herhaal nu ongeveer letterlijk wat de artsen van de poppoli tegen ons zeiden).
Alle reacties Link kopieren
pos1980 schreef:
12-08-2017 21:56
Neem alle hulp die je kunt krijgen, en zorg alsjeblieft dat je om en om gaat slapen met je man. Slaap maakt zoveel uit. Shifts van een uur of zes met oordoppen in. Een van de adviezen die ik op de pop poli kreeg is: zorg dat je kunt slapen. Ik snap dat je man ook onzeker is etc maar hij is niet net bevallen en zit niet onder de hormonen en kan op dit moment veel beter dan jij met weinig slaap toe (ik herhaal nu ongeveer letterlijk wat de artsen van de poppoli tegen ons zeiden).
Klopt! Mijn man kon die eerste weken gewoon werken en voor onze oudste zorgen en hij was zelfs vrolijk terwijl hij nachten had van 3-4 uur slaap. Hij sliep geregeld beneden met de baby, ik met oordoppen boven en sliep dan zo 10 uur achter elkaar. Ik heb het al vaker geschreven in dit topic, maar blijf het zeggen....slaap is zoooo belangrijk!! Verdelen die handel en slaap aub bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven