tweeling en borstv en fles combi

02-11-2010 16:18 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben 4 weken geleden bevallen van een 2-ling en ik geef volledige borstvoeding. om mezelf wat meer ruimt te geven, zou ik graag borst en fles gaan combineren, maar hoe doe ik dat zonder het risico op borstontstekingen en/of kans dat de babies de borst gaan weigeren.
Alle reacties Link kopieren
titel is een beetje raar geworden, sorry, typt onhandig met een baby op schoot
Alle reacties Link kopieren
geen tips, maar ik vind het al heel wat dat je het zo volhoudt. Vind het met eentje en een peuter en kleuter ernaast al een gedoe.



petje af...
Puck
Alle reacties Link kopieren
Kan je de voedingen niet om en om gaan doen , baby 1 de borst , baby 2 de fles , volgende voeding baby 1 de fles en baby 2 de borst ?



Zo kan je je zelf wat meer rust gunnen en meer ruimte door de fles door iemand anders te laten geven die bv op visite is of papa zelf.



Mijn zusje begon ook heel dapper met borstvoeding met maar 1 kind. Na paar weken begon haar dat op te breken en is ze gaan afkolven en gaf dit in een flesje. En later heeft ze t afkolven afgebouwd en is gewoon flesvoeding met borstvoeding gaan geven. Om en om.
Alle reacties Link kopieren
als je eens wist hoe schuldig ik me al voel ,dat ik er alleen al over denk om het af te bouwen...tja, hormonen!!!
Alle reacties Link kopieren
bedenk ik me nu ineens: hoe weet ik hoeveel ik in die fles moet stoppen?
Alle reacties Link kopieren
Waarom voel je je schuldig? Omdat het voor jezelf is dat je af wilt bouwen?



Ik vind het super dat je een tweeling zelf voedt Kun je ze tegelijkertijd voeden of eten ze 'achter elkaar' ?
Alle reacties Link kopieren
schuldig moet je je denk ik helemaal niet voelen. Ik vind het nogal wat 2 baby's borstvoeding geven.



Als ik kijk naar hoe het mijn zusje toendertijd sloopte naja sloopte t vrat energie een baby borstvoeding geven.Neem ik mijn petje voor je af door zelfs 2 baby's bv te geven.
Alle reacties Link kopieren
meestal achter elkaar. ze zijn nog zo klein, dat als ze weg glijden ik anders geen handen over heb. dat kost dus veel tijd, wat met name 's nachts ellende is. tijd (of gebrek daaraan) is meteen ook de reden dat ik zo tegen kolven opzie. met 16 voedingen en dan ook nog kolven tussendoor.



ik voel me inderdaad schuldig, omdat ik wil afbouwen. ze zijn al te vroeg geboren door mijn schuld (zwangerschapsvergiftiging).
Alle reacties Link kopieren
ik heb de eerste 3weken van mijn tweeling volledig afgekolfde melk gegeven doordat ze in het ziekenhuis lagen en nog te klein en niet volledige ontwikkeling hadden.

Daarna nam snel de productie af door een schimmel en veel pijn.

In de week voordat ze naar huis mochten heb ik na lang wikken en wegen en steeds weer andere meningen van mijzelf, de knoop doorgehakt. Ze hebben een goede start gehad met beide ruim 3 weken volledig moedermelk, maar ik moest gaan denken aan mijzelf en herstel en nu groeien ze werkelijk als kool op flesvoeding.

Tegenwoordig is flesvoeding helemaal niet zo slecht meer hoor en ze hebben een goede start gehad.



Maar inderdaad de babys om en om en anders de ene dag de een de borst en de andere dag de ander. Desgewenst kun je tussendoor kolven voor een voorraadje.
Alle reacties Link kopieren
zwangerschapsvergiftiging is niet jou schuld!!



Hoeveel te vroeg zijn ze geboren en zijn ze thuis?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook om en om doen zoals zespri zegt, dan lijkt het voor je borsten dat je 1 kind voedt. Dan zou ik wel beide borsten aanbieden aan degene die aan de borstbeurt is. Maar dan korter want nu drinken ze ieder een borst denk ik?



Hoeveel in de fles;

gewicht x 150 : aantal voedingen per dag.



Ik denk dat fles/borst combi geen verwarring hoeft op te leveren, ligt een beetje aan het kind. Hier pakt zoontje ook goed de fles op het kdv en de borst live. Dan is er ook smaakverschil want bevroren borstmelk is best vies!
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die haar tweeling tegelijkertijd voedde, onder de arm op een kussen. Dan zit je op 'gewoon' 8 voedingen ipv 16. In het begin had ze hulp maar ze kon ze later ook zelf goed zo neerleggen.
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat je het voelt dat het jouw schuld zou zijn dat ze te vroeg geboren zijn. Want dat is echt niet zo hoor!

Alsof jij er om gevraagd hebt om zwangerschapsvergiftiging te krijgen? Nee toch? Echt, probeer dat alsjeblieft zo snel mogelijk weer uit je hoofd te krijgen!



(mijn zoon is ook te vroeg geboren en ik snap je heel goed maar het is echt, echt, echt niet jouw schuld!)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen advies maar wilde ook even zeggen dat een zwangerschapsvergiftiging gewoon voorkomt, en vaker met meerling- zwangerschappen, voel je niet schuldig daarover!
Alle reacties Link kopieren
quote:floep schreef op 02 november 2010 @ 16:43:

bedenk ik me nu ineens: hoe weet ik hoeveel ik in die fles moet stoppen?Op het pak met melkpoeder staat precies hoeveel melk (en hoeveel voedingen ongeveer) bij het gewicht van je kind past
Alle reacties Link kopieren
floep, wat goed dat je zelf je tweeling voedt! Super!

Misschien is het een idee om bijvoorbeeld de avondvoeding of nachtvoeding (net wat jij wil) te veranderen in een flesvoeding. Zo ben ik ook gaan afbouwen.

Ik geef op dit moment overdag nog borstvoeding maar rond half 11 ('s avonds) krijgt ze de fles. Voor mij heel fijn, want als ik graag vroeg naar bed wil kan m'n man deze voeding gewoon geven. Van 1 voeding laten vallen krijg je geen borstontsteking hoor. Dat gaat gewoon. Maar je moet niet te snel alles willen afbouwen. Maar dat was ook niet je bedoeling toch?



op www.borstvoeding.com heb je ook afbouwschema's.
Alle reacties Link kopieren
Jee meid, hoe kun jij je nu schuldig voelen??? Zwangerschapsvergiftiging is toch niet jouw schuld? En dan voed je ook nog eens je tweeling zelf!!! Ik zou eerder zeggen: petje af hoor!



Over het tweeling voeden heb ik geen tips, misschien een lactatiedeskundige inschakelen? En voel je vooral niet schuldig om nu te gaan combineren met kunstvoeding. Tuurlijk, BV is beter en natuurlijker, maar het moet ook een beetje te doen zijn he!! Bovendien zijn de eerste weken volgens mij het allerbelangrijkste.

Ben zelf na 3 maanden overgestapt op kunstvoeding, en hoewel ik de voedingen soms erg mis voel ik me er verder niet schuldig over hoor. Het is niet dat ik hem nu rioolwater oid in een flesje geef...
Alle reacties Link kopieren
Floep als ik jou was zou ik gewoon even een lactatiedeskundige langs laten komen. meeste zorgverzekeringen vergoeden dit ook.

zeker omdat je het over een tweeling hebt en zeker omdat ze vroeg geboren zijn. een lactatiedeskundige is geen borstvoedingsmaffia lid ze kijkt ook echt naar wat voor jou en jou situatie goed is.

ze kan je adviezen geven over het voeden makkelijker maken & ze kan je begeleiden in verantwoord afbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Hier een tweeling van 4 maanden. Paar dagen volledig gevoed maar vond het te zwaar. Heb ook nog een peuter. Daarna maand half om half maar dat vond ik ook weer belangrijke nadelen hebben. Je hebt nog geen ritme als ze zo klein zijn en dan moesten ze plots toch weer gelijk de borst. Belangrijkste reden om te stoppen: zodra ze 1 flesje kunstvoeding krijgen werkt de bv niet beschermend tegen ziekten. Volledige flesvoeding gaf mij heel veel rust.
Alle reacties Link kopieren
quote:mama1982 schreef op 02 november 2010 @ 19:39:

Belangrijkste reden om te stoppen: zodra ze 1 flesje kunstvoeding krijgen werkt de bv niet beschermend tegen ziekten. Nee joh, hoe kom je daar nou bij?
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de lactatiekundige die ik raadpleegde trouwens niet erg reëel. Ze berekende dan dat ik bv 2 uur tijd voor mezelf zou hebben (om te eten en slapen) maar er zijn altijd weer dingen die langer duren.
Alle reacties Link kopieren
Genoeg wetenschappelijke artikelen gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Heb eenling wel half jaar zelf gevoed dus ben absoluut niet tegen borstvoeding, sterker nog ben erg voor. Maar 2 poeh dat is zo pittig!
Alle reacties Link kopieren
quote:mama1982 schreef op 02 november 2010 @ 19:39:

Belangrijkste reden om te stoppen: zodra ze 1 flesje kunstvoeding krijgen werkt de bv niet beschermend tegen ziekten huh?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven