Twijfel over reisplannen puber na examen
vrijdag 12 juni 2026 om 10:54
Ik ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken en of iemand nog goede tips heeft.
Mijn middelste zoon van 17 is net geslaagd voor zijn eindexamen (trots!) en wil dat vieren met een groep vrienden. Ze hebben het plan om naar Oost-Europa te gaan, omdat daar een familielid van één van hen een huis heeft. In het begin was het allemaal nog wat vaag, dus ik liet het een beetje op z’n beloop en keek vanaf de zijlijn mee.
Nu ze allemaal geslaagd zijn, wordt het ineens snel concreet en willen ze volgende week al gaan. Het oorspronkelijke plan was dat een groepje met de auto zou gaan. Jongens van 17/18, met één van 19. Omdat ze allemaal nog maar nét hun rijbewijs hebben (variërend van 2 weken tot een paar maanden), voelde dat voor mij niet goed. Ik heb toen aangegeven dat ik het alleen oké vond als mijn zoon met de trein zou gaan. Dat leek eerst ook prima: een groepje van vier met de auto en vier met de trein.
Maar nu kwam hij vandaag thuis met het nieuws dat ze nóg een auto hebben geregeld en dat ze dus allemaal met de auto willen gaan. Dat betekent dat als ik bij mijn standpunt blijf, hij als enige met de trein zou moeten.
Ik heb geen contact met de andere ouders, maar via-via hoor ik dat zij er totaal geen probleem in zien. En dat maakt het extra lastig. Alles in mij zegt: niet doen, dit is vragen om problemen. Het idee van een groep jongens alleen in een huis vond ik al spannend, maar daar heb ik me overheen gezet. Dit voelt voor mij echt als een grens.
Wat het misschien nog ingewikkelder maakt: ik heb een half jaar geleden een ongeluk gehad en kamp sindsdien met heel veel pijnklachten en slechte nachten. Daardoor twijfel ik soms ook aan mijn eigen beoordelingsvermogen. Reageer ik nu overbezorgd, of is dit gewoon een heel reëel risico? Ik weet nu al dat ik die week waarschijnlijk geen oog dicht doe van de spanning. Tegelijk wil ik ook niet dat mijn angst zijn plannen volledig bepaalt.
Ik zit er dus best mee. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Mijn middelste zoon van 17 is net geslaagd voor zijn eindexamen (trots!) en wil dat vieren met een groep vrienden. Ze hebben het plan om naar Oost-Europa te gaan, omdat daar een familielid van één van hen een huis heeft. In het begin was het allemaal nog wat vaag, dus ik liet het een beetje op z’n beloop en keek vanaf de zijlijn mee.
Nu ze allemaal geslaagd zijn, wordt het ineens snel concreet en willen ze volgende week al gaan. Het oorspronkelijke plan was dat een groepje met de auto zou gaan. Jongens van 17/18, met één van 19. Omdat ze allemaal nog maar nét hun rijbewijs hebben (variërend van 2 weken tot een paar maanden), voelde dat voor mij niet goed. Ik heb toen aangegeven dat ik het alleen oké vond als mijn zoon met de trein zou gaan. Dat leek eerst ook prima: een groepje van vier met de auto en vier met de trein.
Maar nu kwam hij vandaag thuis met het nieuws dat ze nóg een auto hebben geregeld en dat ze dus allemaal met de auto willen gaan. Dat betekent dat als ik bij mijn standpunt blijf, hij als enige met de trein zou moeten.
Ik heb geen contact met de andere ouders, maar via-via hoor ik dat zij er totaal geen probleem in zien. En dat maakt het extra lastig. Alles in mij zegt: niet doen, dit is vragen om problemen. Het idee van een groep jongens alleen in een huis vond ik al spannend, maar daar heb ik me overheen gezet. Dit voelt voor mij echt als een grens.
Wat het misschien nog ingewikkelder maakt: ik heb een half jaar geleden een ongeluk gehad en kamp sindsdien met heel veel pijnklachten en slechte nachten. Daardoor twijfel ik soms ook aan mijn eigen beoordelingsvermogen. Reageer ik nu overbezorgd, of is dit gewoon een heel reëel risico? Ik weet nu al dat ik die week waarschijnlijk geen oog dicht doe van de spanning. Tegelijk wil ik ook niet dat mijn angst zijn plannen volledig bepaalt.
Ik zit er dus best mee. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
vrijdag 12 juni 2026 om 11:45
Ik zou niet zozeer ingaan op wat wel en niet mag (want dat vind ik geen oprie op die leeftijd) maar op de randvoorwaarden.
Laat ze plannen maken. Wat bij autopech, wat bij medische pech, wat bij ruzie, hoeveel km per dag, overnachtingen alvast gereserveerd, etc etc
Dan gaan ze voorbereid op pad.
Ontdekken moeten ze het toch. Liever zo dan in Thailand..
Laat ze plannen maken. Wat bij autopech, wat bij medische pech, wat bij ruzie, hoeveel km per dag, overnachtingen alvast gereserveerd, etc etc
Dan gaan ze voorbereid op pad.
Ontdekken moeten ze het toch. Liever zo dan in Thailand..
vrijdag 12 juni 2026 om 12:01
En heeft diegene een verzekering voor jonge bestuurders? TO is financieel nog gewoon aansprakelijk voor schade, dus dan zou enige inspraak ook niet gek zijn.
Ik denk overigens dat elke ouder van puberjongens hier wat onrustig van zou worden (wat niet hetzelfde is als geen toestemming geven). En ik denk dat het voor mij ook zou afhangen van hoe goed ik die vriendengroep ken en wat het voor types zijn. De ene 18-jarige is de andere niet.
Tjielp
vrijdag 12 juni 2026 om 12:07
Met meerdere pubers in een auto op de Duitse autobahn kun je op je vingers natellen wat er gaat gebeuren. Ze gaan tot de maximale snelheid terwijl ze nog weinig tot geen ervaring hebben om te anticiperen op die vrachtwagen die hem er opeens links tussen knalt. Ik zou er ook flink de zenuwen van krijgen in elk geval. Eenmaal ter plaatse in landen met 0 tolerantie op alcohol zou ik weinig problemen zien. Maar auto huren ter plaatse is niet mogelijk op deze leeftijd.
vrijdag 12 juni 2026 om 12:07
Dit scenario hadden we hier een paar jaar geleden. Uiteindelijk zijn de risicomijders bij elkaar in een auto gegaan en de branieschoppers in een andere. Iedereen kwam veilig aan en veilig weer thuis. Ik ben een beetje, eh, manipulatief nieuwsgierig. Dus vooraf heb ik wel zo hier en daar een zaadje geplant door te vragen "goh, klinkt super, en hoe hebben jullie x y z geregeld?"
Dingen die vaag geregeld zijn horen er gewoon bij. Op deze leeftijd gaan ze even even (bijna) niks leren van jou. Dus leren ze of van hun vrienden of van het feit dat ze op een harde grond in een schuur slapen en dat stiekem toch niet zo tof vinden. Als je dat kunt verdragen komen ze over een paar jaar vanzelf weer bij jou aankloppen voor advies.
Ik heb ook een ongeluk gehad. Om dat behapbaar te houden voor mezelf maar zeker ook voor mijn kinderen roep ik altijd heel hard dat er ook iemand de nare statistieken moet vullen en dat ik dat voor ons hele gezin in één keer heb afgevinkt. Voor een deel is dat mijn eigen bezorgdheid overschreeuwen en voor een deel is het gewoon ook echt zo dat er duizende mensen meer heen en weer rijden naar het buitenland zonder ongeluk dan met.
Sterkte met je slapeloze nachten, ook dat is moederschap
Dingen die vaag geregeld zijn horen er gewoon bij. Op deze leeftijd gaan ze even even (bijna) niks leren van jou. Dus leren ze of van hun vrienden of van het feit dat ze op een harde grond in een schuur slapen en dat stiekem toch niet zo tof vinden. Als je dat kunt verdragen komen ze over een paar jaar vanzelf weer bij jou aankloppen voor advies.
Ik heb ook een ongeluk gehad. Om dat behapbaar te houden voor mezelf maar zeker ook voor mijn kinderen roep ik altijd heel hard dat er ook iemand de nare statistieken moet vullen en dat ik dat voor ons hele gezin in één keer heb afgevinkt. Voor een deel is dat mijn eigen bezorgdheid overschreeuwen en voor een deel is het gewoon ook echt zo dat er duizende mensen meer heen en weer rijden naar het buitenland zonder ongeluk dan met.
Sterkte met je slapeloze nachten, ook dat is moederschap
vrijdag 12 juni 2026 om 12:22
Nee, met de autoreis zou ik absoluut niet akkoord gaan. Mijn ouders hadden de stelregel: je gaat eerst minimaal een jaar heel veel rijden in Nederland om ervaring op te doen en pas dan mag je naar het buitenland met vrienden.
En zo doe ik het met mijn kinderen ook. Rijden in (oost)Europa is niet te vergelijken met rijden in NL en de Autobahn in Duitsland hebben mijn kinderen de eerste keer ook onder begeleiding gedaan. Al is het maar om te ervaren hoe hard 160 km per uur is in werkelijkheid.
Ik snap je dus volkomen en zou niet akkoord gaan. Of dat helpt is een tweede.
Met de vakantie zelf zou ik niet zozeer problemen hebben, maar wel met het reizen met de auto.
En zo doe ik het met mijn kinderen ook. Rijden in (oost)Europa is niet te vergelijken met rijden in NL en de Autobahn in Duitsland hebben mijn kinderen de eerste keer ook onder begeleiding gedaan. Al is het maar om te ervaren hoe hard 160 km per uur is in werkelijkheid.
Ik snap je dus volkomen en zou niet akkoord gaan. Of dat helpt is een tweede.
Met de vakantie zelf zou ik niet zozeer problemen hebben, maar wel met het reizen met de auto.
vrijdag 12 juni 2026 om 12:27
Met allemaal mensen die net hun rijbewijs hadden met de auto naar Polen of omstreken? Ik reed toen ik een paar weken mijn rijbewijs had van Groningen naar Maastricht en dat vond ik al best spannend. No way, dat ik in Polen op een of ander spannend bergweggetje had kunnen en willen rijden (ik had echt wel een jaar nodig om écht te leren rijden). Wij gingen dus met bus of trein op reis toen ik 18 was. Was ook veel makkelijker vond ik en we konden het gezellig hebben (lees een biertje drinken).
vrijdag 12 juni 2026 om 12:34
Wij gingen met z’n 5en met de auto naar Boedapest na het eindexamen.
Er was 1 persoon met rijbewijs. Die mocht aangeven wanneer ze wilde rusten enzo. Uiteindelijk zijn we in 1 ruk doorgereden, wat eind..
Maar er is niks misgegaan.
Wel hebben we de geleende auto maximaal verzekerd met z’n allen, mocht er iets gebeuren.
Topvakantie gehad!
Jaren 90….
Er was 1 persoon met rijbewijs. Die mocht aangeven wanneer ze wilde rusten enzo. Uiteindelijk zijn we in 1 ruk doorgereden, wat eind..
Wel hebben we de geleende auto maximaal verzekerd met z’n allen, mocht er iets gebeuren.
Topvakantie gehad!
Jaren 90….
onkruit wijzigde dit bericht op 12-06-2026 12:35
2.00% gewijzigd
vrijdag 12 juni 2026 om 12:34
Nog nooit of al eeuwen niet in Polen geweest zeker? Snelwegen zijn prima.Presto schreef: ↑12-06-2026 12:27Met allemaal mensen die net hun rijbewijs hadden met de auto naar Polen of omstreken? Ik reed toen ik een paar weken mijn rijbewijs had van Groningen naar Maastricht en dat vond ik al best spannend. No way, dat ik in Polen op een of ander spannend bergweggetje had kunnen en willen rijden (ik had echt wel een jaar nodig om écht te leren rijden). Wij gingen dus met bus of trein op reis toen ik 18 was. Was ook veel makkelijker vond ik en we konden het gezellig hebben (lees een biertje drinken).
vrijdag 12 juni 2026 om 12:41
vrijdag 12 juni 2026 om 12:45
vrijdag 12 juni 2026 om 12:47
Ik heb twee kinderen van 16 en 18 en ik begrijp wel dat je het heel spannend vindt. Maar ik vind ook, als ik aan mijn eigen kroost denk, dat ze het meeste leren van zelf doen en ervaren. Ik vind het lastig als er geen overleg is met de ouders, dus dat zou ik toch wel als voorwaarde stellen. Als ik mijn auto zou uitlenen zou ik daar toch vooraf even goede afspraken over willen maken. Dus mijn antwoord op zo’n vraag van kind zou zijn: ja, je mag mee maar wel overleg met de ouders van wie de auto is.
vrijdag 12 juni 2026 om 12:48
Onkruit schreef: ↑12-06-2026 12:34Wij gingen met z’n 5en met de auto naar Boedapest na het eindexamen.
Topvakantie gehad!
Jaren 90….
Natuurlijk gaat het meestal goed. Klinkt sowieso alsof jij met een meisjesgezelschap was. Dat maakt wel uit.
Tjielp
vrijdag 12 juni 2026 om 12:55
Presto schreef: ↑12-06-2026 12:27Met allemaal mensen die net hun rijbewijs hadden met de auto naar Polen of omstreken? Ik reed toen ik een paar weken mijn rijbewijs had van Groningen naar Maastricht en dat vond ik al best spannend. No way, dat ik in Polen op een of ander spannend bergweggetje had kunnen en willen rijden (ik had echt wel een jaar nodig om écht te leren rijden). Wij gingen dus met bus of trein op reis toen ik 18 was. Was ook veel makkelijker vond ik en we konden het gezellig hebben (lees een biertje drinken).
Ja hoor. Misschien maakt het ook wel uit hoeveel je als oplettende passagier op de bijrijdersstoel gezeten hebt, ikzelf veel in elk geval en ik kon na het behalen van mijn rijbewijs prima op bergweggetjes rijden. Natuurlijk leer je al doende verder, maar ik had daar niet eerst een jaar binnen Nederland voor nodig.
vrijdag 12 juni 2026 om 12:59
ik heb me echt wel zorgen gemaakt tijdens eindeaxmenreis v pubers (en terecht bleek ook)
Maar ik vind 2 auto's vol 17/18jarige jongemannen, onervaren chauffeurs, nog wel een graadje grotere zorg vooraf hoor.
Risico = kans x impact. De kans is niet zo heel groot, maar als het misgaat, gaat het ook gauw goed mis
vrijdag 12 juni 2026 om 13:00
Daar gaat het toch niet om? Dat er daar familie is?
Jonge jongens en autorijden wel. Zeker op Duitse snelwegen. Waar niet alleen hard mag worden gereden, maar waar de alcohol bij tankstations langs de snelweg in ruime mate aanwezig is, inclusief sterke drank.
vrijdag 12 juni 2026 om 13:03
Dit zou ik ook heel erg spannend vinden. Tegelijkertijd ging ik ook met een twee maanden oud rijbewijs en een stel meiden in een afgetrapte Ford Fiesta uit 1982 op reis.
Het meest spannende in deze casus vind ik dat de 17-jarige nu afhankelijk is van de rest om van A naar B te komen. Ik zou vooral goed doorspreken hoe en wat in geval van ruzie/pech/gevoel van niet pluis. Tegenwoordig heb je zo geld overgemaakt voor een taxi naar een treinstation of vliegveld maar om als 17-jarige te zeggen dat je ermee stopt is erg lastig.
Of ik mijn zoon liet gaan zou echt afhangen van de types vrienden (oude vrienden of niet) met wie hij zou gaan. Met zijn beste vrienden zou ik het aandurven (zitten ook twee zeer verstandige dames bij die dominant genoeg zijn om de meest veilige opties af te dwingen en impulsieve acties om te buigen). Met zijn ‘sportvrienden’: echt no way. Met de trein/vliegtuig kon hij nareizen maar met die groep liet ik hem echt niet in afgetrapte auto’s over de Autobahn scheuren met zijn 17 lentes.
Het meest spannende in deze casus vind ik dat de 17-jarige nu afhankelijk is van de rest om van A naar B te komen. Ik zou vooral goed doorspreken hoe en wat in geval van ruzie/pech/gevoel van niet pluis. Tegenwoordig heb je zo geld overgemaakt voor een taxi naar een treinstation of vliegveld maar om als 17-jarige te zeggen dat je ermee stopt is erg lastig.
Of ik mijn zoon liet gaan zou echt afhangen van de types vrienden (oude vrienden of niet) met wie hij zou gaan. Met zijn beste vrienden zou ik het aandurven (zitten ook twee zeer verstandige dames bij die dominant genoeg zijn om de meest veilige opties af te dwingen en impulsieve acties om te buigen). Met zijn ‘sportvrienden’: echt no way. Met de trein/vliegtuig kon hij nareizen maar met die groep liet ik hem echt niet in afgetrapte auto’s over de Autobahn scheuren met zijn 17 lentes.
lemoosgaatdoor wijzigde dit bericht op 12-06-2026 13:05
0.93% gewijzigd
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
vrijdag 12 juni 2026 om 13:04
MissJoose2 schreef: ↑12-06-2026 11:35Bij 'naast de auto' bedoelde ik aan de kant van de snelweg. Dan is het een beetje laat om te googelen
.
Waarom eigenlijk? Ik zou echt ongerust zijn, maar dat is het hele eiereten met kinderen: zorgen, ongerustheid en telkens meer loslaten. Maar dat ze bij pech nog moeten googelen terwijl ze naast de auto staan zou ik dan weer geen zorgen over maken.
vrijdag 12 juni 2026 om 13:05
En er is geen familie. Nou, dat raakt precies de kern. Slapelozen nachten krijg ik ervan.
Nog even ter verduidelijking. Mijn kind is 1 en heeft nog geen rijbewijs. 4 vrienden (die 18 zijn) hebben net hun rijbewijs, waarvan eentje deze week zijn pasje mag ophalen en dus echt nog nooit zelfstandig heeft gereden ('ja maar wel veel lessen gehad, dus waar maak je je druk om')..
vrijdag 12 juni 2026 om 13:07
Aan de kant van de snelweg. Ze wilde dus aan de linkerkant naast de auto gaan staan. En ze zijn dus echt niet dom, maar dit konden ze niet bedenken dat dit echt heel dom is. En zo zijn er nog legio voorbeelden.. maar ik snap het hele loslaatprobleem, maar ik vind het wel heel veel loslaten in 1x (hij is nog nooit een weekendje zelfstandig weg geweest)
vrijdag 12 juni 2026 om 13:08
Degene met een rijbewijs zijn de jongens van 18. Waarvan eentje deze week zijn pasje op mag halen. Hij heeft dus nog nooit zelfstandig gereden.vivapimpelmees schreef: ↑12-06-2026 11:52Hoeveel van die vrienden zijn ouder dan 18? Want dat zijn de enigen die in het buitenland mogen rijden.
En als een 17jarige rijdt en betrokken raakt bij een ongeluk, kan dat echt heel nare gevolgen hebben.
vrijdag 12 juni 2026 om 13:12
Het is een beetje dubbel hier. Het zijn niet zijn sportvrienden (zou ik nog lastiger vinden), maar het zijn schoolvrienden. Het zijn stuk voor stuk leuke jongens, maar wel heel jong nog in gedrag, en een paar daarvan kunnen elkaar aardig ophitsen.LemoosGaatDoor schreef: ↑12-06-2026 13:03Dit zou ik ook heel erg spannend vinden. Tegelijkertijd ging ik ook met een twee maanden oud rijbewijs en een stel meiden in een afgetrapte Ford Fiesta uit 1982 op reis.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in