Twijfel over reisplannen puber na examen
vrijdag 12 juni 2026 om 10:54
Ik ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken en of iemand nog goede tips heeft.
Mijn middelste zoon van 17 is net geslaagd voor zijn eindexamen (trots!) en wil dat vieren met een groep vrienden. Ze hebben het plan om naar Oost-Europa te gaan, omdat daar een familielid van één van hen een huis heeft. In het begin was het allemaal nog wat vaag, dus ik liet het een beetje op z’n beloop en keek vanaf de zijlijn mee.
Nu ze allemaal geslaagd zijn, wordt het ineens snel concreet en willen ze volgende week al gaan. Het oorspronkelijke plan was dat een groepje met de auto zou gaan. Jongens van 17/18, met één van 19. Omdat ze allemaal nog maar nét hun rijbewijs hebben (variërend van 2 weken tot een paar maanden), voelde dat voor mij niet goed. Ik heb toen aangegeven dat ik het alleen oké vond als mijn zoon met de trein zou gaan. Dat leek eerst ook prima: een groepje van vier met de auto en vier met de trein.
Maar nu kwam hij vandaag thuis met het nieuws dat ze nóg een auto hebben geregeld en dat ze dus allemaal met de auto willen gaan. Dat betekent dat als ik bij mijn standpunt blijf, hij als enige met de trein zou moeten.
Ik heb geen contact met de andere ouders, maar via-via hoor ik dat zij er totaal geen probleem in zien. En dat maakt het extra lastig. Alles in mij zegt: niet doen, dit is vragen om problemen. Het idee van een groep jongens alleen in een huis vond ik al spannend, maar daar heb ik me overheen gezet. Dit voelt voor mij echt als een grens.
Wat het misschien nog ingewikkelder maakt: ik heb een half jaar geleden een ongeluk gehad en kamp sindsdien met heel veel pijnklachten en slechte nachten. Daardoor twijfel ik soms ook aan mijn eigen beoordelingsvermogen. Reageer ik nu overbezorgd, of is dit gewoon een heel reëel risico? Ik weet nu al dat ik die week waarschijnlijk geen oog dicht doe van de spanning. Tegelijk wil ik ook niet dat mijn angst zijn plannen volledig bepaalt.
Ik zit er dus best mee. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Mijn middelste zoon van 17 is net geslaagd voor zijn eindexamen (trots!) en wil dat vieren met een groep vrienden. Ze hebben het plan om naar Oost-Europa te gaan, omdat daar een familielid van één van hen een huis heeft. In het begin was het allemaal nog wat vaag, dus ik liet het een beetje op z’n beloop en keek vanaf de zijlijn mee.
Nu ze allemaal geslaagd zijn, wordt het ineens snel concreet en willen ze volgende week al gaan. Het oorspronkelijke plan was dat een groepje met de auto zou gaan. Jongens van 17/18, met één van 19. Omdat ze allemaal nog maar nét hun rijbewijs hebben (variërend van 2 weken tot een paar maanden), voelde dat voor mij niet goed. Ik heb toen aangegeven dat ik het alleen oké vond als mijn zoon met de trein zou gaan. Dat leek eerst ook prima: een groepje van vier met de auto en vier met de trein.
Maar nu kwam hij vandaag thuis met het nieuws dat ze nóg een auto hebben geregeld en dat ze dus allemaal met de auto willen gaan. Dat betekent dat als ik bij mijn standpunt blijf, hij als enige met de trein zou moeten.
Ik heb geen contact met de andere ouders, maar via-via hoor ik dat zij er totaal geen probleem in zien. En dat maakt het extra lastig. Alles in mij zegt: niet doen, dit is vragen om problemen. Het idee van een groep jongens alleen in een huis vond ik al spannend, maar daar heb ik me overheen gezet. Dit voelt voor mij echt als een grens.
Wat het misschien nog ingewikkelder maakt: ik heb een half jaar geleden een ongeluk gehad en kamp sindsdien met heel veel pijnklachten en slechte nachten. Daardoor twijfel ik soms ook aan mijn eigen beoordelingsvermogen. Reageer ik nu overbezorgd, of is dit gewoon een heel reëel risico? Ik weet nu al dat ik die week waarschijnlijk geen oog dicht doe van de spanning. Tegelijk wil ik ook niet dat mijn angst zijn plannen volledig bepaalt.
Ik zit er dus best mee. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
vrijdag 12 juni 2026 om 15:45
Volgens mij twijfel je niet aan de reisplannen. Je mening daarover is vrij helder. Je twijfelt wat je ermee zult doen en je zoon ontwijkt dit door vaag te doen.
Ik zou tegen zoon zeggen dat als de volgende week weg willen de tijd van vaag doen voorbij is. Jij wil een duidelijk plan, minimaal 1 andere ouder spreken en een uur met hem zitten om wat gevaren en mogelijkheden door te nemen.
Neem het heft in handen en zeg wat er volgens jou nodig is en geef geen ruimte meer aan vaagheden. Misschien is hij vaag omdat hij het zelf ook niet helemaal voor zich ziet?
Ik zou tegen zoon zeggen dat als de volgende week weg willen de tijd van vaag doen voorbij is. Jij wil een duidelijk plan, minimaal 1 andere ouder spreken en een uur met hem zitten om wat gevaren en mogelijkheden door te nemen.
Neem het heft in handen en zeg wat er volgens jou nodig is en geef geen ruimte meer aan vaagheden. Misschien is hij vaag omdat hij het zelf ook niet helemaal voor zich ziet?
Het is zoals het is
vrijdag 12 juni 2026 om 15:48
Jazeker, want hun bloedje van net 18 wil jouw minderjarig kind meeslepen.MissJoose2 schreef: ↑12-06-2026 15:37Ik krijg dus geen nummers, dus ik denk dat er ook wat twijfel is, al beweert hij bij hoog en laag van niet. Of hij zich misschien voor me schaamt, dat kan natuurlijk ook. Het blijft lastig; de meesten zijn 18, dus of je dan ook nog met de ouders schakelen..?
In niet eens zijn eigen auto of die van zijn ouder, maar wel die van een andere ouder.
Hij heeft dus nog niet eens ooit gereden met die wagen.
Hoezo geeft ook een ouder van een andere minderjarige / puber zonder rijbewijs zijn auto voor een week of langer mee met iemand die én net zijn rijbewijs heeft én niet zijn eigen kind is?
wissewis wijzigde dit bericht op 12-06-2026 15:49
14.73% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 12 juni 2026 om 15:49
Alles kan en nog belangrijker: jij wil het heel graag. Jouw zoon is nog minderjarig en je hebt terechte zorgen want hij is zonder rijbewijs erg afhankelijkMissJoose2 schreef: ↑12-06-2026 15:37Ik krijg dus geen nummers, dus ik denk dat er ook wat twijfel is, al beweert hij bij hoog en laag van niet. Of hij zich misschien voor me schaamt, dat kan natuurlijk ook. Het blijft lastig; de meesten zijn 18, dus of je dan ook nog met de ouders schakelen..?
Het is zoals het is
vrijdag 12 juni 2026 om 16:12
De reis zou mij ook zorgen baren. Weinig rij-ervaring in het algemeen, geen rij-ervaring in het buitenland en geen ervaring in die specifieke auto. En dan ook nog met leeftijdsgenoten voor wie dit allemaal ook geldt. Ik zou het reizen met de auto wel verbieden en samen met hem en zijn vrienden een alternatief bedenken. Ik had op die leeftijd ook zulke plannen die van mijn ouders om dezelfde redenen niet door mochten gaan. Vond ik prima te begrijpen toen.
vrijdag 12 juni 2026 om 16:18
Chat gtp zegt t volgende:
Dat hangt af van de jongere, de reis en de omstandigheden. In het algemeen zou ik zeggen: niet direct na het behalen van het rijbewijs zonder extra voorbereiding, maar het is zeker niet per definitie onverstandig.
Argumenten vóór:
* Een langere rit levert veel rijervaring op.
* Zelfstandig reizen vergroot verantwoordelijkheidsgevoel.
* Buitenlandse wegen zijn vaak goed onderhouden en duidelijk aangegeven.
Argumenten tegen:
* De eerste maanden na het behalen van een rijbewijs zijn statistisch gezien de periode met het hoogste ongevalsrisico.
* Onbekende verkeersregels, tolwegen, bergwegen en druk stadsverkeer kunnen extra stress geven.
* Jonge bestuurders onderschatten soms vermoeidheid, afleiding door vrienden of rijden in het donker.
* Sommige verhuurders en verzekeraars stellen beperkingen aan jonge bestuurders; ook bij een eigen auto kunnen er verzekeringsvoorwaarden zijn.
Wanneer ik het wel verantwoord zou vinden:
* De bestuurder heeft al enkele maanden rijervaring opgedaan na het examen.
* Hij of zij rijdt regelmatig zelfstandig.
* De vakantie is niet een extreem lange rit (bijvoorbeeld 12+ uur achter elkaar).
* Er is een duidelijke afspraak over rustpauzes, alcohol, telefoongebruik en nachtelijk rijden.
* De auto is technisch in orde en goed verzekerd voor het buitenland.
Wanneer ik terughoudend zou zijn:
* Het rijbewijs is pas enkele dagen of weken oud.
* Het gaat om een lange rit naar Zuid-Europa met weinig ervaring.
* Er gaan meerdere leeftijdsgenoten mee die voor afleiding kunnen zorgen.
* De bestuurder heeft weinig ervaring met snelwegen of rijden bij slecht weer.
Een goed compromis is vaak om eerst enkele langere ritten binnen Nederland of naar België/Duitsland te maken voordat er een grote vakantierit volgt.
Dat hangt af van de jongere, de reis en de omstandigheden. In het algemeen zou ik zeggen: niet direct na het behalen van het rijbewijs zonder extra voorbereiding, maar het is zeker niet per definitie onverstandig.
Argumenten vóór:
Argumenten tegen:
* De eerste maanden na het behalen van een rijbewijs zijn statistisch gezien de periode met het hoogste ongevalsrisico.
* Onbekende verkeersregels, tolwegen, bergwegen en druk stadsverkeer kunnen extra stress geven.
* Jonge bestuurders onderschatten soms vermoeidheid, afleiding door vrienden of rijden in het donker.
* Sommige verhuurders en verzekeraars stellen beperkingen aan jonge bestuurders; ook bij een eigen auto kunnen er verzekeringsvoorwaarden zijn.
* De vakantie is niet een extreem lange rit (bijvoorbeeld 12+ uur achter elkaar).
* Er is een duidelijke afspraak over rustpauzes, alcohol, telefoongebruik en nachtelijk rijden.
Een goed compromis is vaak om eerst enkele langere ritten binnen Nederland of naar België/Duitsland te maken voordat er een grote vakantierit volgt.
vrijdag 12 juni 2026 om 16:22
Echt SUPERinteressant om de mening van ChatGPT te weten. Daar gaat weer een halve liter water.Cleo123 schreef: ↑12-06-2026 16:18Chat gtp zegt t volgende:
Argumenten vóór:
Argumenten tegen:
vrijdag 12 juni 2026 om 16:32
Of hij geeft het nummer van de ouders of hij mag überhaupt niet mee.MissJoose2 schreef: ↑12-06-2026 15:37Ik krijg dus geen nummers, dus ik denk dat er ook wat twijfel is, al beweert hij bij hoog en laag van niet. Of hij zich misschien voor me schaamt, dat kan natuurlijk ook. Het blijft lastig; de meesten zijn 18, dus of je dan ook nog met de ouders schakelen..?
vrijdag 12 juni 2026 om 16:33
Ja heel bizar dit.Wissewis schreef: ↑12-06-2026 15:48Jazeker, want hun bloedje van net 18 wil jouw minderjarig kind meeslepen.
In niet eens zijn eigen auto of die van zijn ouder, maar wel die van een andere ouder.
Hij heeft dus nog niet eens ooit gereden met die wagen.
Hoezo geeft ook een ouder van een andere minderjarige / puber zonder rijbewijs zijn auto voor een week of langer mee met iemand die én net zijn rijbewijs heeft én niet zijn eigen kind is?
vrijdag 12 juni 2026 om 16:35
Wie maakt er eigenlijk de dienst uit bij jullie thuis? Hoezo, ik krijg geen nummers?MissJoose2 schreef: ↑12-06-2026 15:37Ik krijg dus geen nummers, dus ik denk dat er ook wat twijfel is, al beweert hij bij hoog en laag van niet. Of hij zich misschien voor me schaamt, dat kan natuurlijk ook. Het blijft lastig; de meesten zijn 18, dus of je dan ook nog met de ouders schakelen..?
Zoon pakt zijn telefoon, geeft jou de nummers van zijn vrienden en via die vrienden achterhaal je de ouders. Ik snap dat het leuker is om je zoon te vriend te houden maar als het om veiligheid gaat is dat allemaal niet zo heel belangrijk meer toch?
Wat vindt vader van je zoon er eigenlijk allemaal van? Kan hij nog iets betekenen in dit geheel?
vrijdag 12 juni 2026 om 16:42
Ik kan me voorstellen dat je hier niet bij staat te juichen.
Ik zou tegen zoon zeggen dat ik in ieder geval met andere ouders wil spreken voordat ik een beslissing neem. Dat verplicht hem om contactgegevens door te geven, maar het verplicht jou nog steeds niet om “ja” te zeggen.
En vragen die ik hem zou stellen;
- is er een berekening gemaakt voor de kosten; kan hij dit betalen?
- zijn zoon zijn medische kosten verzekerd in het buitenland?
- mocht zoon onverhoopt iets gebeuren (ik denk even aan ziekte of stom ongelukje) waardoor hij niet in auto naar huis vervoerd kan worden; is hij daarvoor verzekerd? (Ik weet niet of dat onder medische kosten valt of dat daar een reisverzekering voor afgesloten moet worden)
- worden er pechhulpverzekeringen afgesloten? (ANWB/wegenwacht is persoonsgebonden en niet aan kenteken gebonden), want hoe denk je thuis te komen als een auto pech krijgt? Ook een nieuwe/goed onderhouden auto kan pech krijgen….
Ik zou tegen zoon zeggen dat ik in ieder geval met andere ouders wil spreken voordat ik een beslissing neem. Dat verplicht hem om contactgegevens door te geven, maar het verplicht jou nog steeds niet om “ja” te zeggen.
En vragen die ik hem zou stellen;
- is er een berekening gemaakt voor de kosten; kan hij dit betalen?
- zijn zoon zijn medische kosten verzekerd in het buitenland?
- mocht zoon onverhoopt iets gebeuren (ik denk even aan ziekte of stom ongelukje) waardoor hij niet in auto naar huis vervoerd kan worden; is hij daarvoor verzekerd? (Ik weet niet of dat onder medische kosten valt of dat daar een reisverzekering voor afgesloten moet worden)
- worden er pechhulpverzekeringen afgesloten? (ANWB/wegenwacht is persoonsgebonden en niet aan kenteken gebonden), want hoe denk je thuis te komen als een auto pech krijgt? Ook een nieuwe/goed onderhouden auto kan pech krijgen….
vrijdag 12 juni 2026 om 16:45
Nou, het was tot een paar dagen geleden nog geen issue, want toen was er nog geen sprake van dat hij meeging met de auto, toen zou hij nog met een groepje jongens met de trein gaan.Sebedeüs schreef: ↑12-06-2026 16:35Wie maakt er eigenlijk de dienst uit bij jullie thuis? Hoezo, ik krijg geen nummers?
Zoon pakt zijn telefoon, geeft jou de nummers van zijn vrienden en via die vrienden achterhaal je de ouders. Ik snap dat het leuker is om je zoon te vriend te houden maar als het om veiligheid gaat is dat allemaal niet zo heel belangrijk meer toch?
Wat vindt vader van je zoon er eigenlijk allemaal van? Kan hij nog iets betekenen in dit geheel?
vrijdag 12 juni 2026 om 16:56
Dus nu is het accuut en ik zou dus ook vlot informatie willen van hem. Wie weet twijfelen die andere ouders ook en gaan ze toch met de treinMissJoose2 schreef: ↑12-06-2026 16:45Nou, het was tot een paar dagen geleden nog geen issue, want toen was er nog geen sprake van dat hij meeging met de auto, toen zou hij nog met een groepje jongens met de trein gaan.
Het is zoals het is
vrijdag 12 juni 2026 om 16:57
Even voor de duidelijkheid: tot een paar dagen geleden zou mijn kind met een groepje met de trein gaan. Dat vond ik spannend, maar daar kon ik me wel overheen zetten, iets met leren loslaten.
Nu zijn de plannen veranderd en hebben ze toch een auto weten te regelen, en daarmee voelt het meteen heel anders. In de tussentijd had ik al wel om telefoonnummers gevraagd, maar daar niet heel hard op aangedrongen, omdat ik het meer zag als een soort interrailreis. Dat leek me juist een mooie ervaring voor hem, en dan heb je ook minder met andere ouders te maken. Ik wilde eigenlijk alleen voor de vakantie de contactgegevens van de ouders hebben, zodat we elkaar konden bereiken als er onderweg iets zou gebeuren.
Maar nu de plannen ineens zo zijn veranderd, ga ik er toch anders naar kijken. En dan lees ik dingen als “god zegene de greep” , en ergens snap ik die houding ook wel, maar niet als het gaat om mijn 17-jarige zoon (in december geworden), die in een auto stapt bij iemand die letterlijk pas drie dagen zijn rijbewijs heeft en vervolgens 1400 kilometer gaat rijden, met nog vier andere pubers in de auto.
Nu zijn de plannen veranderd en hebben ze toch een auto weten te regelen, en daarmee voelt het meteen heel anders. In de tussentijd had ik al wel om telefoonnummers gevraagd, maar daar niet heel hard op aangedrongen, omdat ik het meer zag als een soort interrailreis. Dat leek me juist een mooie ervaring voor hem, en dan heb je ook minder met andere ouders te maken. Ik wilde eigenlijk alleen voor de vakantie de contactgegevens van de ouders hebben, zodat we elkaar konden bereiken als er onderweg iets zou gebeuren.
Maar nu de plannen ineens zo zijn veranderd, ga ik er toch anders naar kijken. En dan lees ik dingen als “god zegene de greep” , en ergens snap ik die houding ook wel, maar niet als het gaat om mijn 17-jarige zoon (in december geworden), die in een auto stapt bij iemand die letterlijk pas drie dagen zijn rijbewijs heeft en vervolgens 1400 kilometer gaat rijden, met nog vier andere pubers in de auto.
vrijdag 12 juni 2026 om 16:59
Net lang met hem gesproken en andere ouders twijfelen (volgens hem) echt niet en vinden dit veiliger dan met de trein. Ik kan hem niet dwingen om ouders te bellen
vrijdag 12 juni 2026 om 17:02
Dwingen misschien niet maar aandringen toch wel.MissJoose2 schreef: ↑12-06-2026 16:59Net lang met hem gesproken en andere ouders twijfelen (volgens hem) echt niet en vinden dit veiliger dan met de trein. Ik kan hem niet dwingen om ouders te bellen
En anders iig met hem wat opties bespreken rond mogelijke problemen onderweg
Het is zoals het is
vrijdag 12 juni 2026 om 17:05
Maar jij kunt toch wel als voorwaarde stellen dat je op zijn minst zelf met die ouders gesproken wilt hebben voordat je überhaupt akkoord kunt gaan met zijn reis?MissJoose2 schreef: ↑12-06-2026 16:59Net lang met hem gesproken en andere ouders twijfelen (volgens hem) echt niet en vinden dit veiliger dan met de trein. Ik kan hem niet dwingen om ouders te bellen
Anders is het bij voorbaat een 'nee'.
vrijdag 12 juni 2026 om 17:10
Ik heb onze pubers altijd best wel snel losgelaten en dat vond ik de ene keer makkelijker dan de andere keer.
De examenreizen vond ik (voor mezelf) ook best een taaie, maar deze fase van jongens-met-net-een-rijbewijs in combinatie met allerlei (enorm leuke/ verre/ feestelijke/ nachtelijke) plannen vind ik (opnieuw: voor mezelf) echt de ellendigste tot nu toe.
Ik zou het er daarom echt met de andere ouders over willen hebben. Kan me niet voorstellen dat de andere ouders dat raar vinden want die hebben ongetwijfeld ook heus wel een zorgenmomentje. Misschien zijn ze zelfs wel blij dat een ander de zorgen ook op tafel legt en er een gesprek onstaat.
De examenreizen vond ik (voor mezelf) ook best een taaie, maar deze fase van jongens-met-net-een-rijbewijs in combinatie met allerlei (enorm leuke/ verre/ feestelijke/ nachtelijke) plannen vind ik (opnieuw: voor mezelf) echt de ellendigste tot nu toe.
Ik zou het er daarom echt met de andere ouders over willen hebben. Kan me niet voorstellen dat de andere ouders dat raar vinden want die hebben ongetwijfeld ook heus wel een zorgenmomentje. Misschien zijn ze zelfs wel blij dat een ander de zorgen ook op tafel legt en er een gesprek onstaat.
ldp wijzigde dit bericht op 12-06-2026 17:12
28.75% gewijzigd
vrijdag 12 juni 2026 om 17:10
Hij geeft ofwel de nummers van die ouders of hij blijft thuis.MissJoose2 schreef: ↑12-06-2026 16:59Net lang met hem gesproken en andere ouders twijfelen (volgens hem) echt niet en vinden dit veiliger dan met de trein. Ik kan hem niet dwingen om ouders te bellen
vrijdag 12 juni 2026 om 17:11
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in