Twijfel over reisplannen puber na examen

12-06-2026 10:54 446 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken en of iemand nog goede tips heeft.

Mijn middelste zoon van 17 is net geslaagd voor zijn eindexamen (trots!) en wil dat vieren met een groep vrienden. Ze hebben het plan om naar Oost-Europa te gaan, omdat daar een familielid van één van hen een huis heeft. In het begin was het allemaal nog wat vaag, dus ik liet het een beetje op z’n beloop en keek vanaf de zijlijn mee.

Nu ze allemaal geslaagd zijn, wordt het ineens snel concreet en willen ze volgende week al gaan. Het oorspronkelijke plan was dat een groepje met de auto zou gaan. Jongens van 17/18, met één van 19. Omdat ze allemaal nog maar nét hun rijbewijs hebben (variërend van 2 weken tot een paar maanden), voelde dat voor mij niet goed. Ik heb toen aangegeven dat ik het alleen oké vond als mijn zoon met de trein zou gaan. Dat leek eerst ook prima: een groepje van vier met de auto en vier met de trein.

Maar nu kwam hij vandaag thuis met het nieuws dat ze nóg een auto hebben geregeld en dat ze dus allemaal met de auto willen gaan. Dat betekent dat als ik bij mijn standpunt blijf, hij als enige met de trein zou moeten.

Ik heb geen contact met de andere ouders, maar via-via hoor ik dat zij er totaal geen probleem in zien. En dat maakt het extra lastig. Alles in mij zegt: niet doen, dit is vragen om problemen. Het idee van een groep jongens alleen in een huis vond ik al spannend, maar daar heb ik me overheen gezet. Dit voelt voor mij echt als een grens.

Wat het misschien nog ingewikkelder maakt: ik heb een half jaar geleden een ongeluk gehad en kamp sindsdien met heel veel pijnklachten en slechte nachten. Daardoor twijfel ik soms ook aan mijn eigen beoordelingsvermogen. Reageer ik nu overbezorgd, of is dit gewoon een heel reëel risico? Ik weet nu al dat ik die week waarschijnlijk geen oog dicht doe van de spanning. Tegelijk wil ik ook niet dat mijn angst zijn plannen volledig bepaalt.

Ik zit er dus best mee. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Vind je het idee dat ze zelf met de auto naar Polen/Tsjechie/Hongarije rijden zo onprettig of is het iets anders? Twijfel je over de rijdvaardigheid, of over gevaarlijke situaties?
Si abra la puerta hay lobos.
Eerlijk, dat deden wij op die leeftijd ook gewoon.
Duidelijke afspraken maken over waar overnachten (dus niet in 1x door) en dan nog de riedel waarop jahaaaaa en ogen rollen komt over drank en rijden etc.
Everything is possible for the one who believes.
Zou ik ook niet om staan te springen denk ik. Hoe ver moeten ze en wat is hun plan qua overnachten etc.?
Star⁴ schreef:
12-06-2026 11:00
Zou ik ook niet om staan te springen denk ik. Hoe ver moeten ze en wat is hun plan qua overnachten etc.?
O dat zeker niet. Sowieso niet om het alleen op vakantie gaan. Maar wat moet dat moet :lol:
Everything is possible for the one who believes.
Rabarbara schreef:
12-06-2026 10:56
Vind je het idee dat ze zelf met de auto naar Polen/Tsjechie/Hongarije rijden zo onprettig of is het iets anders? Twijfel je over de rijdvaardigheid, of over gevaarlijke situaties?
Voor mij is het vooral de combinatie. Die lange rit met jongens die net hun rijbewijs hebben vind ik gewoon spannend: weinig ervaring, lange afstand, vermoeidheid en veel afleiding in de auto.

Ook qua veiligheid en wat ze doen bij pech of een ongeluk stelt het me niet heel gerust. Ik vroeg laatst nog voor de grap wat ze zouden doen bij een ongeluk of pech, en het antwoord was vrij stellig: “eh… naast de auto staan.” Dat maakte het voor mij eerlijk gezegd niet bepaald rustiger.

Het huis vind ik trouwens ook spannend, zeker met drank erbij, maar daar kan ik me nog wel enigszins overheen zetten. De reis ernaartoe voelt voor mij gewoon als het grootste risico.
Verbieden lijkt me wat lastig worden op deze leeftijd. Ze hebben een rijbewijs en kennelijk stelt iemand een auto beschikbaar. Ik zou hem wel goed vragen hoe ze de reis hebben gepland en daarbij de nodige tips geven. Maar hij gaat volgend jaar studeren en wordt 18. Vanaf deze leeftijd wordt het vakantie enzo toch vooral een mededeling lijkt me? Ik woonde op mn 18e op kamers en ging toen echt geen toestemming meer vragen.
Star⁴ schreef:
12-06-2026 11:00
1400 km ongeveer. Eerst was het plan in één keer doorrijden en niet overnachten (“niet nodig”), maar dat is later veranderd. Nu willen ze ergens rond de 800 km bij iemand die ze kennen “crashen”, alleen is dat allemaal best vaag en last-minute geregeld. Daarna laatste stuk door naar het huis.
Oh daar zou ik ook moeite mee hebben. Hier ook een zeventienjarige zoon, die over een maand naar een feesteiland gaat, waar ze met een hele groep een groot huis gehuurd hebben. De smiecht vertelde het pas toen alles al geboekt en betaald was....
Dat vind ik ook al helemaal niks, maar ze gaan in elk geval nog met het vliegtuig en ter plekke kunnen ze toch niks huren op hun leeftijd.

Met de auto zou ik ook totaal niet zien zitten. In zijn vriendengroepje zijn er ook al 2 met rijbewijs en ze gaan wel eens met een groepje met een auto ergens heen, maar dat vind ik ook al vrij spannend. Ik weet best hoe jongens van die leeftijd zijn, mijn man was er ooit ook eentje. En dan helemaal zo ver weg,,,, pffff ik snap je zorgen hierover.
MissJoose2 schreef:
12-06-2026 11:07
1400 km ongeveer. Eerst was het plan in één keer doorrijden en niet overnachten (“niet nodig”), maar dat is later veranderd. Nu willen ze ergens rond de 800 km bij iemand die ze kennen “crashen”, alleen is dat allemaal best vaag en last-minute geregeld. Daarna laatste stuk door naar het huis.
Nou ja prima, als ze maar stoppen. Dat zou ik het belangrijkst vinden en ook niet ff stoer 200 gaan rijden op de autobahn.
Moiren schreef:
12-06-2026 11:03
O dat zeker niet. Sowieso niet om het alleen op vakantie gaan. Maar wat moet dat moet :lol:
O zeker, maar dan kan je nog steeds wel een beetje sturen/adviseren, ook al zijn ze bijna volwassen. Ik zou zo'n Flixbus bijvoorbeeld ook zo veel mogelijk proberen te ontmoedigen.
Bbubbels schreef:
12-06-2026 11:07
Verbieden lijkt me wat lastig worden op deze leeftijd. Ze hebben een rijbewijs en kennelijk stelt iemand een auto beschikbaar. Ik zou hem wel goed vragen hoe ze de reis hebben gepland en daarbij de nodige tips geven. Maar hij gaat volgend jaar studeren en wordt 18. Vanaf deze leeftijd wordt het vakantie enzo toch vooral een mededeling lijkt me? Ik woonde op mn 18e op kamers en ging toen echt geen toestemming meer vragen.
Ja, dat is dus precies de andere kant inderdaad… en ik snap dat ook wel.

Maar het voelt voor mij gewoon niet goed. Tegelijkertijd vertrouw ik mijn eigen beoordelingsvermogen op dit moment niet helemaal door omstandigheden, dus ik blijf maar twijfelen of ik niet te krampachtig ben.
Verbieden voelt inderdaad lastig op deze leeftijd, zeker omdat ze 17/18 zijn en straks volwassen worden.

Maar helemaal loslaten lukt me nu ook niet. Daarom zit ik er tussenin: wel vragen stellen over hoe ze het precies gaan aanpakken, maar het blijft gewoon niet heel geruststellend.
Het rijden vond ik ook heel spannend toen ze net hun rijbewijs hadden. Na het behalen van hun rijbewijs gingen ze direct al dwars door het centrum van Amsterdam, even op en neer naar Parijs, een paar dagen naar Oostenrijk om te skieeen etc. Ik was altijd blij als ze weer thuis waren maar heb ze nooit beperkt. Wel altijd even meegekeken naar hun plannen en het gehad over veiligheid (bij het tripje naar Parijs bijv wel even meegekeken in welke wijk ze een hotel wilde boeken en besproken dat je bij het rijden van een grote afstand op tijd even pauze houdt/wisselt van bestuurder etc).
Ik zou een trip naar Oost Europa dus wel goed vinden maar wel willen dat ze een plan hebben. Het hoeft niet helemaal vast te liggen en al geboekt te zijn maar ik wil wel even meekijken naar hoe realistisch de plannen zijn en meegeven wat wel en niet verstandig is, welke plekken ze beter kunnen mijden etc
anne1235 wijzigde dit bericht op 12-06-2026 11:17
Reden: Spelfout
6.61% gewijzigd
oh, hier zou ik ook zenuwachtig van worden hoor. De reis vooral
Star⁴ schreef:
12-06-2026 11:09
Nou ja prima, als ze maar stoppen. Dat zou ik het belangrijkst vinden en ook niet ff stoer 200 gaan rijden op de autobahn.
Snap ik. Alleen dat “ze stoppen wel en niet stoer 200 rijden” is precies waar ik niet helemaal op durf te vertrouwen. Ik ken die groepsdynamiek een beetje..
Ik zou het rijden ook wel een beetje spannend vinden eigenlijk. Het huis en de drank niet (zo erg), dat hoort er echt wel bij.

Hier gaat zo'n beetje de hele school naar Albufeira (nu alvast excuses aan iedereen die denkt daar een rustige gezinsvakantie te vieren), maar ze hoeven tenminste niet zelf te rijden.

Het enige waar ik op sta is dat ze hun locatie delen en 1 levenstekenappje per dag.
MissJoose2 schreef:
12-06-2026 11:11
Ja, dat is dus precies de andere kant inderdaad… en ik snap dat ook wel.

Maar het voelt voor mij gewoon niet goed. Tegelijkertijd vertrouw ik mijn eigen beoordelingsvermogen op dit moment niet helemaal door omstandigheden, dus ik blijf maar twijfelen of ik niet te krampachtig ben.
Verbieden voelt inderdaad lastig op deze leeftijd, zeker omdat ze 17/18 zijn en straks volwassen worden.

Maar helemaal loslaten lukt me nu ook niet. Daarom zit ik er tussenin: wel vragen stellen over hoe ze het precies gaan aanpakken, maar het blijft gewoon niet heel geruststellend.
Het hangt denk ik ook een beetje af van hoe je zoon en die jongens zijn. Het klinkt allemaal wat ondoordacht maar dar hoort ook een beetje bij die leeftijd. Ze moeten ook leren hoe ze hun eigen boontjes doppen. En als ze pech krijgen gaan ze heus wel googelen wat ze moeten doen. Of ze bellen jou. Dat autorijden zullen ze ook een keer moeten ervaren. Als hij nu alleen rijdt tussen zijn huis en voetbal dan leert hij daar relatief weinig van. Hij heeft een rijbewijs gehaald dus de veilige basis is er echt wel.

Het lijkt me lastig hoor, dat loslaten. Maar denk dat je het goed doet door hem het vertouwen nu te geven.
Oke mijn kinderen hebben nog niet deze leeftijd dus dit is hypothetisch. Maar hoe ik er nu over denk: dit zou er voor mij heel erg van afhangen wat voor jongens het zijn. Er zijn er die heel verantwoordelijk zijn en anderen zijn inderdaad een gevaar op de weg.

Dit is wel precies de leeftijdscategorie die het vaakst dodelijk verongelukt. Weinig ervaring, veel zelfvertrouwen, risico's laag inschatten, niet goed opletten en op zoek naar de kick van hard scheuren. Met vrienden erbij nog wat extra stoerdoenerij en extra slecht opletten. Dat is een levensgevaarlijke cocktail. Met mogelijk ook nog een keer drank erbij want ach dat gevaar valt best mee.

Niet alle jongeren zijn dus zo. Maar als je de indruk hebt dat ze wel precies in deze gevarencategorie vallen dan zou ik er dus voor gaan liggen. Je hebt zo weinig aan al die ervaringen voor de rest van je leven als je de vakantie niet overleeft. Wees dan maar boos op mij.

Natuurlijk is de kans op zo'n rampscenario klein, maar hij is wel duidelijk vergroot bij deze groep.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Sfinx schreef:
12-06-2026 11:17
Oke mijn kinderen hebben nog niet deze leeftijd dus dit is hypothetisch. Maar hoe ik er nu over denk: dit zou er voor mij heel erg van afhangen wat voor jongens het zijn. Er zijn er die heel verantwoordelijk zijn en anderen zijn inderdaad een gevaar op de weg.

Dit is wel precies de leeftijdscategorie die het vaakst dodelijk verongelukt. Weinig ervaring, veel zelfvertrouwen, risico's laag inschatten, niet goed opletten en op zoek naar de kick van hard scheuren. Met vrienden erbij nog wat extra stoerdoenerij en extra slecht opletten. Dat is een levensgevaarlijke cocktail. Met mogelijk ook nog een keer drank erbij want ach dat gevaar valt best mee.

Niet alle jongeren zijn dus zo. Maar als je de indruk hebt dat ze wel precies in deze gevarencategorie vallen dan zou ik er dus voor gaan liggen. Je hebt zo weinig aan al die ervaringen voor de rest van je leven als je de vakantie niet overleeft. Wees dan maar boos op mij.

Natuurlijk is de kans op zo'n rampscenario klein, maar hij is wel duidelijk vergroot bij deze groep.
Maar dat risico is er elke avond, elk weekend. Ik ken 2 jongens (apart van elkaar) in die leeftijdscategorie die zijn verongelukt in het weekend, na het uitgaan. 1 had gedronken, 1 reed veel te hard. Dat risico ligt continu op de loer. Het enige wat je als ouder kan doen is daarover het gesprek voeren met je kinderen en afspreken dat ze dat zelf nooit doen en ook niet bij iemand instappen die heeft gedronken/veel te hard rijdt. En verder is het op hoop van zegen. Een vakantie zal in elk geval geen verschil maken.
Ik zou het ook enorm spannend vinden. Dus dat begrijp ik best. Tegelijkertijd kun je kinderen op een gegeven moment niet zoveel meer verbieden. Je kunt verwachtingen uitspreken, duidelijk maken wat je vindt en dan is er ergens een moment waarop je maar het beste ervan moet hopen. En dat zint me niets, als ik eerlijk ben.

Dat ze overnachten is goed. Ik weet niet waar ze in Oost-Europa moeten zijn, maar je kunt zo best schrik aanjagen met de houding van veel Oost-Europese politie ten opzichte van jongeren en dan specifiek West-Europese jongeren en sowieso de nultolerantie ten opzichte van alcohol en middelen. Ze zullen bij een eventuele douanecontrole sowieso uit de rij gehaald worden, maar ook in het land zelf zal er extra op ze gelet worden. Misschien maakt dat nog een beetje indruk, want ook met een biertje op gaan rijden is absoluut niet de bedoeling, in Tsjechië bijvoorbeeld en je moeder moeten bellen dat je in een cel in Plzn zit, is ook niet zo tof.
Si abra la puerta hay lobos.
Bbubbels schreef:
12-06-2026 11:16
Het hangt denk ik ook een beetje af van hoe je zoon en die jongens zijn. Het klinkt allemaal wat ondoordacht maar dar hoort ook een beetje bij die leeftijd. Ze moeten ook leren hoe ze hun eigen boontjes doppen. En als ze pech krijgen gaan ze heus wel googelen wat ze moeten doen. Of ze bellen jou. Dat autorijden zullen ze ook een keer moeten ervaren. Als hij nu alleen rijdt tussen zijn huis en voetbal dan leert hij daar relatief weinig van. Hij heeft een rijbewijs gehaald dus de veilige basis is er echt wel.

Het lijkt me lastig hoor, dat loslaten. Maar denk dat je het goed doet door hem het vertouwen nu te geven.
Bij 'naast de auto' bedoelde ik aan de kant van de snelweg O_o . Dan is het een beetje laat om te googelen ;).
Mighty_Macaw schreef:
12-06-2026 11:15
Ik zou het rijden ook wel een beetje spannend vinden eigenlijk. Het huis en de drank niet (zo erg), dat hoort er echt wel bij.

Hier gaat zo'n beetje de hele school naar Albufeira (nu alvast excuses aan iedereen die denkt daar een rustige gezinsvakantie te vieren), maar ze hoeven tenminste niet zelf te rijden.

Het enige waar ik op sta is dat ze hun locatie delen en 1 levenstekenappje per dag.
Ja precies dit. Ik hoorde mezelf vannacht ook zeggen: 'kunnen jullie niet gewoon naar Split of Albufeira?' Nooit gedacht dat dit een betere optie zou zijn voor mijn kinderen ;)
dubbel
Rabarbara schreef:
12-06-2026 11:24

Dat ze overnachten is goed. Ik weet niet waar ze in Oost-Europa moeten zijn, maar je kunt zo best schrik aanjagen met de houding van veel Oost-Europese politie ten opzichte van jongeren en dan specifiek West-Europese jongeren en sowieso de nultolerantie ten opzichte van alcohol en middelen. Ze zullen bij een eventuele douanecontrole sowieso uit de rij gehaald worden, maar ook in het land zelf zal er extra op ze gelet worden. Misschien maakt dat nog een beetje indruk, want ook met een biertje op gaan rijden is absoluut niet de bedoeling, in Tsjechië bijvoorbeeld en je moeder moeten bellen dat je in een cel in Plzn zit, is ook niet zo tof.
Hier hebben we het over gehad. Lijkt hij totaal niet van onder de indruk.. Het zijn slimme jongens, maar verder dan een half uur vooruit denken lukt echt nog niet hier
Wie betaalt de auto als ze hem in de prak rijden?

Laat ze voor de grap eens opzoeken wat de dagwaarde is, en wat zo'n auto in werkelijkheid kost.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven