Uit horen van kinderen

16-02-2020 21:16 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is bij een vriendje gaan spelen.
Zoon blijkt uitgehoord te zijn door moeder van het vriendje. Zoon kreeg een directe vraag op een privé situatie. Zoon vond het heel lastig en gaf vaag antwoord. De moeder stelde nog 2 directe vragen om het antwoord duidelijk te krijgen.
Mijn vraag? Wie herkent dit en hoe instrueren jullie je kinderen hierin.

Ik was verbaasd, omdat het in mijn omgeving een ongeschreven regel is om kinderen uit te horen.
Sushibar36 schreef:
16-02-2020 22:02
Man en ik hebben helaas relatie problemen (gehad) . We zijn hiervoor in therapie, omdat er nog wel genoeg liefde is.
Ik had laatst een gesprek met de moeder van het vriendje en ik vertelde haar dat we in therapie zijn. (gesprek kwam daarop) Ze heeft vandaag aan zoon gevraagd of wij gaan scheiden en of wij veel ruzie hebben thuis.
Zoon was best van slag en het was confronterend.
Er is op dit moment namelijk geen sprake van een scheiding. En de spanning is ook uit de lucht.

Bij het afhalen heeft de moeder niets gezegt over het voorval, hoorde het pas van zoon bij het op bed leggen.
Dit is heel andere koek dan het gezellige praatje dat ik met de vriendjes van mijn kinderen aanknoop.
Ik vind het niet kunnen en zou haar erop aanspreken.

Overigens heb je nu wel geleerd zulke persoonlijke informatie niet met zulke kennissen te delen.
Sophiever schreef:
16-02-2020 22:54
Hoezo?En hoe weet die moeder dat dan als het er niet besproken is?
Dat TO een en ander met deze moeder heeft besproken, als volwassenen onder elkaar, geeft deze vrouw nog niet het recht om een kind zulke confronterende en bemoeizuchtige vragen te stellen. Als ze ze graag een update wil, dan moet ze het maar aan TO zelf vragen. Maar ik neem aan dat dit de laatste keer is geweest dat TO ook maar iets persoonlijks deelt met deze moeder van het vriendje van zoon. Bah.
rumforviva schreef:
17-02-2020 00:27
Dat TO een en ander met deze moeder heeft besproken, als volwassenen onder elkaar, geeft deze vrouw nog niet het recht om een kind zulke confronterende en bemoeizuchtige vragen te stellen. Als ze ze graag een update wil, dan moet ze het maar aan TO zelf vragen. Maar ik neem aan dat dit de laatste keer is geweest dat TO ook maar iets persoonlijks deelt met deze moeder van het vriendje van zoon. Bah.
Hoe weet ze zo zeker dat zoontje geen aanleiding tot die vraag heeft gegeven? Ik kan me niet voorstellen dat iemand er zo maar over begint hoor.
Sophiever schreef:
17-02-2020 00:29
Hoe weet ze zo zeker dat zoontje geen aanleiding tot die vraag heeft gegeven? Ik kan me niet voorstellen dat iemand er zo maar over begint hoor.
Kan, maar dan is het alsnog aan de volwassene om daar discreet mee om te gaan en een kind niet in een ongemakkelijke positie te brengen alleen omdat het misschien wat onhandig dingen van thuis deelt.
Alle reacties Link kopieren
Een groot deel is natuurlijk context afhankelijk. Die vraag van scheiden gaat te ver maar ik kan me best voorstellen dat als het jochie zegt: ja papa en mama doen ook zo als ze ruzie hebben/ papa duwt mama van de trap als ze ruzie hebben / als papa en mama weer eens ruzie hebben ben ik ook bang dat ze apart gaan wonen / als papa en mama ruzie hebben moet ik altijd boven zitten zonder dat ik eten krijg / ....
iemand dan vraagt: goh wat naar, hebben ze vaak ruzie?

Het lijkt me vrij bizar dat iemand, zonder dat er ook maar enige aanleiding is, ineens aan een kind vraagt: en, gaan je ouders scheiden? Hebben ze vaak ruzie?
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
17-02-2020 00:29
Hoe weet ze zo zeker dat zoontje geen aanleiding tot die vraag heeft gegeven? Ik kan me niet voorstellen dat iemand er zo maar over begint hoor.
Dit ja.

Mss was die moeder gewoon geïnteresseerd en reageerde ze op iets wat TO's zoon zei.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Tja is een lastige, vooral als jij zelf al je verhaal hebt verteld aan die vrouw over jullie relatieproblemen..dan is het niet zo raar dat ze zich misschien bezorgd maakt over je zoon. Maar je had het echt beter niet kunnen vertellen aan die vrouw. Ik zou haar er even op aanspreken dat je ervan weet en hoe je je hierover voelt. En vragen waarom ze dit precies heeft gevraagd.
Is ze betrouwbaar? En hoe weet je zeker of jouw verhaal niet wordt doorvertelt aan andere moeders van school?
Petje af trouwens dat jullie, als een van de weinige stellen, in relatietherapie zijn. Hopen dat het helpt en er niet weer een kind met een gebroken gezin bij komt en dat jullie het blijven volhouden (al is het iig maar tot zijn 18e). Succes TO en alle liefde gewenst voor jullie gezin.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
16-02-2020 22:54
Hoezo?En hoe weet die moeder dat dan als het er niet besproken is?
de hele situatie er omheen maakt niet uit. dit vraag je gewoon niet aan een kind van 8.
als het kind erover begint vraag je niet door
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet beginnen met die moeder aan te spreken hierop. Ik zou een open gesprek aangaan, aangeven dat je zoon zich vervelend voelde over een gesprek wat ze hebben gehad en of ze wat meer kan vertellen over hoe dat gegaan is.

Het is heel goed om je zoon serieus te nemen en er bij hem op in te gaan maar zijn beleving hoeft niet te zijn zoals het gelopen is.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb wel eens doorgevraagd.
Dochter van vriendin zei toen ik een dag oppaste tijdens de lunch opeens: papa en mama maakten mij een broertje.
Kind was 3,5 jaar.
Ik heb toen doorgevraagd of mama een baby in de buik had.( Ik was nl beetje geschrokken, zag m niet aankomen)
Het antwoord bleef dat papa en mama een broertje hadden gemaakt.
Het woord gemaakt vond ik voor deze leeftijd gek. Papa in kwestie is de nieuwe vriend van moeder die net 3 maanden in beeld was en papa nr 4 is. Bio papa is door vriendin tijdens de zwangerschap de deur uitgezet en deze lamlul vond het wel best.
Dus ik schrok vooral.
Uiteraard wel met vriendin over gehad dat dochter dit rond verteld. Broertje was ook echt niet "in de maak".

Tweede keer was op scoutingkamp.
Meisje van 7 waar diverse instanties opzitten. Ook erg onverzorgd altijd. Zou volgens ouders slecht eten. At als een bouwvakker! Toen ze zei dat ze thuis altijd vies at hebben we doorgevraagd. Daar kwamen antwoorden uit waar je echt verdrietig van werd (kale pasta, brood met niks, ongekookte aardappels enz). Wij hebben dit toen wel gemeld bij de instanties waarvan wij weten dat zij bij dit gezin over de vloer komen. Meisje en zusje zijn ook de enige kinderen nog daar, drie zusjes uit huis geplaatst. Het meisje komt nog steeds bij ons en elk kamp eet ze ons lachend de oren van het hoofd.

In dit geval zou ik als ik to rustig het gesprek aan gaan. Eerst kijken of ze wel letterlijk heeft gevraagd of jullie gaan scheiden. Zo ja zo ik echt aangeven dat dit niet kan. Zo'n vraag brengt het kind alleen maar overstuur. De vraag van de ruzie snap ik wel, misschien wilde ze graag weten hoe het met kind is nu het thuis niet altijd lekker gaat tussen ouders. Veel kinderen vinden het fijn als ze dat met een vreemde kunnen bespreken. Alleen had ze het beter anders kunnen formuleren. Ze had beter direct met jou kunnen praten als ze wat wilde weten. Iig niet boos het gesprek in gaan, eerst horen hoe het nou gegaan is. Maar ik zou dr zeker aanspreken dat ze het niet over scheiden moet hebben met kind omdat dit niet van toepassing is.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Murrmurr schreef:
16-02-2020 21:23
Dit. Misschien maken ze zich zorgen? Je weet nu in ieder geval dat geroddeld en gemomshamed wordt
Deze komt bij mij binnen als een zeer nare reactie. Zo ook bedoeld?
Ttroeteltje schreef:
17-02-2020 12:21
Deze komt bij mij binnen als een zeer nare reactie. Zo ook bedoeld?
Hij is letterlijk zo bedoed als het er staat. Als iemand achter je rug om bij je kind verhalen loopt te vissen wordt er waarschijnlijk over je geroddeld. Vind ik niet terecht, ik zou verhaal gaan halen.

Als 'er wordt over je geluld' een zeer nare reactie is dan shoot me.
Alle reacties Link kopieren
Sushibar36 schreef:
16-02-2020 22:02
Man en ik hebben helaas relatie problemen (gehad) . We zijn hiervoor in therapie, omdat er nog wel genoeg liefde is.
Ik had laatst een gesprek met de moeder van het vriendje en ik vertelde haar dat we in therapie zijn. (gesprek kwam daarop) Ze heeft vandaag aan zoon gevraagd of wij gaan scheiden en of wij veel ruzie hebben thuis.
Zoon was best van slag en het was confronterend.
Er is op dit moment namelijk geen sprake van een scheiding. En de spanning is ook uit de lucht.

Bij het afhalen heeft de moeder niets gezegt over het voorval, hoorde het pas van zoon bij het op bed leggen.
Dat is heel ongepast van de moeder.
Felidaes schreef:
16-02-2020 21:53
Waarom niet?

Dat is toch interessant? De meeste mensen willen er ook echt over vertellen hoor.
Het is echt niet zo dat ik een kenau ben die over alle gevoelens heen dender.
Ik ken toevallig heel veel lesbische en homosexuele stellen, ook wat mensen in transitie of al klaar met het traject.
Geen enkele van deze personen vond het raar dat ik er meer over wil weten.

Ik vind het bijzonder dat er zo heftig op gereageerd wordt eigenlijk.
Ik zou het je best vertellen als je er naar zou vragen en je zou een eerlijk antwoord krijgen, maar ik zou het wel bijzonder vervelend vinden om te merken dat je er dus kennelijk "nieuwsgierig" naar bent. Niet dat je dat niet mag zijn maar ik zou in dat geval liever gehad hebben dat je die nieuwsgierigheid voor je had gehouden en dat het een keer spontaan - als het gesprek er toevallig eens een keer naar was ofzo - op de een of andere manier over gesproken werd. Als het gaat over een zwangerschapskwaaltje, een eigenschap, een kenmerk etc en dat je dan op dat moment zegt: "Oh ja, dat had ik tijdens mijn zwangerschap ook/had mijn vrouw toen ook etc." En dat iemand het op die manier dan weet. En niet dat het zo uit nieuwsgierigheid op de man af wordt gevraagd: "Goh, wie van jullie is eigenlijk de biologische (erger nog: "echte") moeder??!!

Niet eens omdat ik die vraag zo erg vind, maar omdat er bijna altijd dan ook een tweede nieuwsgierige vraag achteraan komt: waarom hebben jullie die keuze eigenlijk zo gemaakt?
aaaanne schreef:
16-02-2020 22:08
Zo zeg, dat is echt zwaar ongepast inderdaad. Zoiets bespreek je echt niet met het kind. Snap dat je dat heel raar vind.
Ik zou het er met die moeder nog even over hebben dat je niet wil hebben dat ze dat soort dingen met je kind gaat bespreken.
Vind het zelfs heel pijnlijk voor kind. Kind bang want wat als ouders echt scheiden gaan?
lilalinda schreef:
16-02-2020 22:01
Je draait, omdat je tegengas krijgt
Het zou je prima staan wanneer je je eigen referentiekader even “tussen haakjes” plaatst en een ander zijn/haar mening laat zijn zonder elke keer tegengas te geven enkel omdat jij een andere mening hebt.

Ze doet niemand kwaad en wanneer ze bij jou aanklopt met dergelijke vraag mag je haar terechtwijzen.

Nu on-topic.
Ttroeteltje schreef:
17-02-2020 12:58
Het zou je prima staan wanneer je je eigen referentiekader even “tussen haakjes” plaatst en een ander zijn/haar mening laat zijn zonder elke keer tegengas te geven enkel omdat jij een andere mening hebt.
Als iedereen dat zou doen kunnen we het hele forum wel opdoeken :hyper:
Murrmurr schreef:
17-02-2020 12:59
Als iedereen dat zou doen kunnen we het hele forum wel opdoeken :hyper:
Dat klopt, en zo streng ben ik zeker niet. ;)

Vind het echter geëmmer om niets momenteel.
Betreffende forummer omschreef hoe zij wel en hoe zij niet doet. Leek mij van begin af aan logisch dat ze niet out of the blue iemand op het schoolplein vraagt: hey, jij daar. Vertel eens ef...........via real sex of via een pippetje?
Ttroeteltje schreef:
17-02-2020 13:11
Dat klopt, en zo streng ben ik zeker niet. ;)

Vind het echter geëmmer om niets momenteel.
Betreffende forummer omschreef hoe zij wel en hoe zij niet doet. Leek mij van begin af aan logisch dat ze niet out of the blue iemand op het schoolplein vraagt: hey, jij daar. Vertel eens ef...........via real sex of via een pippetje?
Ja dan duiken ze d'r met z'n allen bovenop want iemand iemand doet iets afwijkende, same old same old
Alle reacties Link kopieren
Sushibar36 schreef:
16-02-2020 22:28
Bedankt voor jullie reacties! Ik moest het even kwijt. Ik zal de moeder er over aanspreken. Ik zag het ook totaal niet aankomen. Het klikt zo goed tussen de jongens. Maar het is inderdaad een wijze les wbt de moeder.

Fijne avond en voor een ieder welterusten (straks)
Misschien bedoelde ze het helemaal niet op een noisy way. maar stelde ze de vraag omdat ze wou checken of alles met zoon oke was ivm de situati. En heeft ze dat op niet de meest praktische manier geprobeerd
Ttroeteltje schreef:
17-02-2020 13:11
Dat klopt, en zo streng ben ik zeker niet. ;)

Vind het echter geëmmer om niets momenteel.
Betreffende forummer omschreef hoe zij wel en hoe zij niet doet. Leek mij van begin af aan logisch dat ze niet out of the blue iemand op het schoolplein vraagt: hey, jij daar. Vertel eens ef...........via real sex of via een pippetje?
Natuurlijk vraagt iemand dat niet zo out of the blue, maar zelfs als je het heel voorzichtig polst of na vijf jaar vriendschap tussen de kinderen eens denkt voorzichtig te informeren hoe of wat het in zijn werk is gegaan, daarmee geeft diegene wel ontzettend te kennen dat dit blijkbaar iets is wat hem of haar enorm nieuwsgierig maakt en iemand zich (misschien zelfs wel jarenlang stilzwijgend) aan het afvragen is.
Hm. Ik zou er niet ook niet blij mee zijn (heb de post gelezen waarbij TO uitlegt waar het over ging).

Toch zou ik niet meteen boos verhaal gaan halen. Je kent de context niet, alleen van de kant van jouw kind.

Ik zou haar vertellen wat je gehoord hebt van kind en vragen waarom ze ernaar vroeg. Op basis van haar uitleg zou ik begripvol kunnen zijn (als er aanleiding was) of ontstemd (als ze zat te vissen). Dat laatste zal ze niet meteen toegeven, maar dat merk je wel aan haar verhaal. In beide gevallen zou ik aangeven dat je niet wil dat dit weer gebeurd omdat jullie de kinderen niet bij jullie relatieproblemen wil betrekken en jij en je partner er alles aan doen de kinderen erbuiten te houden. Nu heeft zij wel onzekerheid gezaaid bij kind en dat zou ik wel kwalijk vinden, ongeacht hoe het ter sprake kwam.

Enne, kennissen kun je beter niet zulke dingen vertellen… Er wordt als snel geroddeld helaas, zeker bij 'schoolpleinkennissen'.

Persoonlijk heb ik wel eens doorgevraagd bij een kind. Sterker nog, mij word wel eens gevraagd door ouders dingen met hun kinderen te bespreken. Maar goed, vanuit mijn rol als leerkracht en mentor is dat ook niet zo vreemd. Ik heb een bepaalde plicht (o.a. meldplicht bij verdenking verwaarlozing/mishandeling) en rol als docent. Ik heb ook wel eens contact met Veilig Thuis n.a.v. meldingen etc. Leuk is anders, maar het hoort erbij en een oplettende omgeving ook! Toch is het wel gek dat mensen dan toch nog bij kinderen gaan hengelen als ouder(s) zelf al vertellen dat het niet top gaat momenteel.
Alle reacties Link kopieren
Mmm ik zou denken dat ze het vraagt uit bezorgdheid. Weet zoon dat jullie in therapie zitten etc?

Klinkt een beetje alsof hij wat heeft verteld aan moeder en dat moeder bezorgde vragen heeft gesteld omdat moeder dacht dat zoon haar in vertrouwen wilden nemen.

Als hier wel eens kindjes met iets komen waar ze mee zitten contact ik meestal de ouders achteraf even.

Met Pietje was het heel gezellig hij vertelden wel zich zorgen te maken Dat Mama dood gaat als jantje straks uit de buik van mama komt.
We hebben het er even over gehad en ik heb gezegd dat hij zich geen zorgen hoeft te maken maar dacht laat het je even weten. Eet smakelijk
staafmixer wijzigde dit bericht op 17-02-2020 16:34
42.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
:HA:
Murrmurr schreef:
16-02-2020 22:18
Had ik een keer met een Aziatische jongen op Tinder. Ik vroeg waar komen je ouders oorspronkelijk vandaan. Toen reageerde hij ook heel geïrriteerd van 'mijn ouders komen uit Raamsdonksveer. Maar jij zult op mijn biologische ouders duiden'. Ik dacht djiez, je wil elkaar toch leren kennen, moet ik dan net doen alsof hij er niet Aziatisch uitziet?
Is het wat geworden :lol: ?
staafmixer schreef:
17-02-2020 16:30
:HA:

Is het wat geworden :lol: ?
Ja we zijn inmiddels 15 jaar getrouwd maar ik weet nog steeds niet waar die vandaan komt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven