Vader beloont dochter voor afvallen

29-06-2020 21:16 66 berichten
Hoi forummers,

Ik zit met het volgende dilemma: mijn dochter van 9 is iets te zwaar. (Volgens de statistieken zo'n 7 kilo.)
Haar vader en ik zijn sinds een jaar uit elkaar. Mijn ex is (zonder overleg met mij ) met haar via onze huisarts naar een diëtiste doorverwezen. Hij had wel al vaker bij mij aangegeven dat hij mijn dochter te zwaar vond. De diëtiste erkende dat ze inderdaad (iets) te zwaar is en heeft een plan van aanpak met hem besproken. Hij wil nu graag dat ik hier aan meewerk. Ik heb mijn twijfels over deze aanpak en heb gezegd dat ik het prima vind als hij dit op deze manier wil doen maar dat ik dit anders doe. Door haar bewust te maken van wat ze eet en door haar gezonde(re) keuzes te laten maken. Bijvoorbeeld: dat ze beter een stuk fruit kan nemen als een snoepje, een waterijs ipv een softijs, een cracker ipv een koekje enz.. Zonder dat ik haar gewicht benoem of laat merken dat ze te zwaar is maar meer met de boodschap dat dit voor iedereen gezonder/beter is. Verder eten wij redelijk gezond, pasta's en brood volkoren, zilvervliesrijst en veel groenten. Op doordeweekse dagen krijgen mijn kinderen (ik heb nog een dochter waarbij het gewicht geen probleem is) 1 snoepje en in het weekend een kommetje met chips. Naar mijn idee zou dit voldoende moeten zijn om haar op een gezonder gewicht te brengen, en zonder te benadrukken dat ze te dik is. Verder sport ze 2x in de week buiten school dus qua beweging lijkt me dit ook voldoende. Mijn ex vind van niet en wil persè dat ze die 7 kilo afvalt. Hij heeft haar zelfs toegezegd dat ze voor elke kilo die ze afviel, 5 euro van hem kreeg. Zo kon ze in totaal dus 35 euro verdienen. Toen ik dit van haar hoorde heb ik hem hierop aangesproken, dat ik dit geen goede aanpak vond. (Zacht uitgedrukt. ) Hij leek mijn standpunt te begrijpen en zei dat hij er niet zo bij stil had gestaan wat dit met haar zou kunnen doen. (Sinds dat hij met haar besproken heeft dat ze te zwaar is begint ze vaak zelf over haar gewicht te klagen bij mij en dat ze zich lelijk en dik voelt, hiervoor heeft ze dit nooit aangegeven!)
Vandaag kwamen mijn dochters terug van het weekend bij hem en vertelde mijn oudste dat ze 5 euro van haar vader had gekregen omdat ze afgevallen was. Ze heeft zich bij hem moeten wegen. Het lijkt er dus op dat ex toch zijn beloningssysteem doorzet tot die 7 kilo eraf zijn.
Wat vinden jullie hiervan? Gaat dit nu te ver of reageer ik overdreven als ik hier boos om wordt?
Ben bang dat mijn dochter hierdoor (nu al) veel te bewust wordt van haar uiterlijk / gewicht en dit een issue wordt voor haar.
Maak ik me terecht zorgen of loopt het wel los?
Alvast bedankt voor het lezen en jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Je dochter is in de groei, ze groeit wellicht nog wat centimeters. Heeft haar vader ook aangegeven dat er een max zit aan het verdienen en dus het afvallen? Vreemde redenatie wel. Misschien beter met haar gaan lopen, of fietsen.
Of misschien een spel als Pokémon go met haar spelen. Dan krijg je beloningen wanneer je eieren uitloopt.

Of als je een horloge hebt wat je stappen bij kan houden, dat motiveerde mij erg om te wandelen. Zeker omdat ik wedstrijdjes kan doen met mensen uit de wereld (ik ben wel altijd de laatste die z'n doelen behaald, maar hé ik ben een goede verliezer..)

Maar goed eet tips heb ik weinig, behalve wellicht pasta vervangen. Of zelf bepaalde dingen maken, receptjes opzoeken en samen koken ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Athan schreef:
30-06-2020 03:55
Hmm, ik heb altijd begrepen dat anorexia niets te maken heeft met te dik zijn, maar met een verwrongen zelfbeeld. Ik zie dan ook eigenlijk geen probleem in vaders handelen, maar wél in dat van TO.
Vader vindt dochter al een tijdlang te zwaar en volgens de huisarts, de statistieken én de diëtist (en trouwens ook volgens TO zelf) heeft hij daar gelijk in. Dochter is dus kennelijk gewoon (te) dik. Het kan dan toch nooit slecht zijn om haar daarvan bewust te maken? Volgens mij krijgt ze dan een beter/gezonder zelfbeeld dan van een moeder die het kennelijk al een tijdlang alleen maar bagatelliseert.
Dat is zeker wel heel slecht.

Of het nou om onder- of overgewicht gaat, het advies is om nooit met je kind over hun gewicht te spreken als factor. Nooit. Dat geeft uitsluitend negatieve effecten en als je pech hebt zelfs zeer ernstige.

Dat verwrongen zelfbeeld komt nou net precies omdat kinderen al heel erg jong leren dat ze "niet goed genoeg zijn".

TO, ik vind de aanpak van jouw ex afschuwelijk ongezond en ik zou dit per direct afkappen. Benadruk zo veel en zo vaak mogelijk tegen je dochter dat ze een leuke meid is en goed zoals ze is. Dat ze nu zichzelf als dik en lelijk benoemd is een levensgroot teken aan de wand. Ga dat tegen en prent haar vader in dat het belangrijk is dat hij hetzelfde doet.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
30-06-2020 19:55
Dat is zeker wel heel slecht.

Of het nou om onder- of overgewicht gaat, het advies is om nooit met je kind over hun gewicht te spreken als factor. Nooit. Dat geeft uitsluitend negatieve effecten en als je pech hebt zelfs zeer ernstige.

Dat verwrongen zelfbeeld komt nou net precies omdat kinderen al heel erg jong leren dat ze "niet goed genoeg zijn".

TO, ik vind de aanpak van jouw ex afschuwelijk ongezond en ik zou dit per direct afkappen. Benadruk zo veel en zo vaak mogelijk tegen je dochter dat ze een leuke meid is en goed zoals ze is. Dat ze nu zichzelf als dik en lelijk benoemd is een levensgroot teken aan de wand. Ga dat tegen en prent haar vader in dat het belangrijk is dat hij hetzelfde doet.

Ik neem aan dat de vader de gelijkwaardige ouder is die zich vast de les niet zal laten lezen.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
30-06-2020 19:55
Dat is zeker wel heel slecht.

Of het nou om onder- of overgewicht gaat, het advies is om nooit met je kind over hun gewicht te spreken als factor. Nooit. Dat geeft uitsluitend negatieve effecten en als je pech hebt zelfs zeer ernstige.

Dat verwrongen zelfbeeld komt nou net precies omdat kinderen al heel erg jong leren dat ze "niet goed genoeg zijn".

TO, ik vind de aanpak van jouw ex afschuwelijk ongezond en ik zou dit per direct afkappen. Benadruk zo veel en zo vaak mogelijk tegen je dochter dat ze een leuke meid is en goed zoals ze is. Dat ze nu zichzelf als dik en lelijk benoemd is een levensgroot teken aan de wand. Ga dat tegen en prent haar vader in dat het belangrijk is dat hij hetzelfde doet.
Ja, maar ze IS niet goed zoals ze is. Natuurlijk wel als mens - en dat kun je als ouder niet genoeg benadrukken! Maar ze is (nu al) echt te dik en dat is ongezond. Als jij je kind blijft vertellen dat dat prima is, dan geef je toch ook een verkeerde boodschap af?
Alle reacties Link kopieren
Athan schreef:
30-06-2020 22:48
Ja, maar ze IS niet goed zoals ze is. Natuurlijk wel als mens - en dat kun je als ouder niet genoeg benadrukken! Maar ze is (nu al) echt te dik en dat is ongezond. Als jij je kind blijft vertellen dat dat prima is, dan geef je toch ook een verkeerde boodschap af?
Nee. Je kind vertellen dat ze sowieso goed is, ongeacht haar gewicht, is precies de juiste boodschap. En de enige juiste boodschap.

Verder leer je je kinderen een gezond eet- en beweegpatroon aan. In combinatie met een goed zelfbeeld heb je daar de beste bescherming tegen allerlei problemen. Inclusief erger overgewicht.
Alle reacties Link kopieren
puck-en-hans schreef:
30-06-2020 21:12
[/b]
Ik neem aan dat de vader de gelijkwaardige ouder is die zich vast de les niet zal laten lezen.
Al was hij de paus. Als iemand mijn kind op zo'n manier aan het beschadigen is grijp ik in. Ik ga er vanuit dat de vader van mijn kind hetzelfde doet als hij mij zoiets zou zien doen.
Alle reacties Link kopieren
Als je dochter idd 7kg te zwaar is, is dat niet best.. maar jij vindt het blijkbaar geen probleem? Hoe ziet ze eruit dan in haar kleren? Wat doet ze verder in haar vrije tijd? Is het een bewegelijk kind of juist niet?

Extra sport erbij zou ik zeggen.. zwemmen bijvoorbeeld.. meer bewegen is sowieso goed..
Positivevibes schreef:
30-06-2020 23:22
Al was hij de paus. Als iemand mijn kind op zo'n manier aan het beschadigen is grijp ik in. Ik ga er vanuit dat de vader van mijn kind hetzelfde doet als hij mij zoiets zou zien doen.
Wat zou je dan doen?
Alle reacties Link kopieren
Goed dat papa er iets aan wilt doen. Hoop alleen dat de nadruk ligt op gezonde levensstijl ipv afvallen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind jou een lakse moeder dat je de zorgen van vader net zo lang negeert tor hij maar zelf met haar naar de huisarts gaat.

Ik vind het nog vreemder dat je het advies van de huisarts en dietiste (die ervoor gestudeerd heeft!) in de wind slaat en tegen haar vader in gaat. Het gaat hier over de gezondheid van je dochter.

Ik vind dat de vader zijn best doet voor jullie dochter, tegen jouw tegenwerking in. Dat moet heel moeilijk zijn. Hij probeert enigszins controle te houden op het eetgedrag en dat heeft hij niet als ze bij jou is dus probeert hij haar anders te motiveren, met geld. Weet je, kan misschien niet het meest pedagogische zijn maar ik snap heel goed waarom hij dat zo doet.

Ik vind dat jij eens goed moet nadenken over waarom jij zo reageert op het ingrijpen van je ex.
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
01-07-2020 07:49
Goed dat papa er iets aan wilt doen. Hoop alleen dat de nadruk ligt op gezonde levensstijl ipv afvallen
Nou, niet dus, want hij geeft 5 euro per afgevallen kilo. En als het kind groeit, zal ze weer aankomen, maar dat wil ze niet waarschijnlijk, want dan moet ze d'r geld misschien weer inleveren. Dus mogelijk goed dat hij aan de bel trok, maar de manier waarop hij het vervolgens aanpakt totaal niet.
Later is nu
Volgens mij is de enige gezonde manier om overgewicht op die leeftijd aan te pakken een manier waarop het kind er zelf niks van merkt. Dus zorgen voor goed aanbod van eten, weinig snoep in huis, als gezin lekker lichamelijk actief zijn - dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
‘Grappig’ dat hier gelijk anorexia volop in de mond wordt genomen.
Er zijn heel wat meer (onzichtbare) eetstoornissen helaas.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk. Arm kind. Jullie waren er zelf bij en zijn beide verantwoordelijk voor het gewicht van je kind. 7kg voor zo'n jonge meid is erg veel.
En dan deze manier van aanpakken vind ik echt zo ontzettend sneu voor haar.

Je moet NOOIT een kind het gevoel geven dat het niet goed genoeg is. Een kind kan geen onderscheid maken tussen 'alleen gewicht is niet goed, maar verder ben ik een mooi en leuk mens'. De meeste volwassenen hebben daar al problemen mee, kan je nagaan wat er bij zo'n meisje gaat opspelen.

Je moet een kind dat gewoon niet vertellen, niks meegeven over afvallen en het op de achtergrond als ouders anders gaan aanpakken. Want, nogmaals. Het is jullie verantwoordelijkheid, niet die van haar. Qua voeding en beweging gaat het ergens mis en wat jullie nu doen, werkt dus blijkbaar niet.
Dit zul je dus zelf als ouders anders moeten doen. Ga zelf meer bewegen met kind bijv, positief houden en het vooral luchtig houden, zodat kind het niet eens doorheeft dat ze bezig is met afvallen. Gezonde voeding geven en veel water drinken.
Dan valt ze af, zonder dat ze het doorheeft en er bewust mee bezig moet zijn. Die vader van haar stuurt haar echt de ellende in, waar je niet snel meer van afkomt. Een laag zelfbeeld is bijna niet meer goed te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Athan schreef:
30-06-2020 03:55
Hmm, ik heb altijd begrepen dat anorexia niets te maken heeft met te dik zijn, maar met een verwrongen zelfbeeld. Ik zie dan ook eigenlijk geen probleem in vaders handelen, maar wél in dat van TO.
Vader vindt dochter al een tijdlang te zwaar en volgens de huisarts, de statistieken én de diëtist (en trouwens ook volgens TO zelf) heeft hij daar gelijk in. Dochter is dus kennelijk gewoon (te) dik. Het kan dan toch nooit slecht zijn om haar daarvan bewust te maken? Volgens mij krijgt ze dan een beter/gezonder zelfbeeld dan van een moeder die het kennelijk al een tijdlang alleen maar bagatelliseert.
Ahum, ik denk dat de aanpak van de vader nou niet bepaald een positief effect zal hebben op het zelfbeeld van dit meisje, ik denk daarom wel degelijk dat deze aanpak schadelijk is. Pa is mi een zelfverzonnen aanpak aan het toepassen op zijn dochter, ik gok zomaar dat dit niet besproken is met de dietiste.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind trouwens 5 euro per kilo voor een 9 jarige sowieso hartstikke veel. (en ik vraag me nog steeds af wat voor gekkigheid het andere kind uit gaat halen, om zoveel geld te kunnen 'verdienen' )

Je kunt volgens mij best wel met een kind overleggen dat het aanleg heeft om dik te worden en dat dat niet gezond is. Ik heb met mijn oudste hier ook wel over gehad. Keuzes voor snoep en snacks. (dus liever geen snoep, maar fruit, wat ze gelukkig hartstikke lekker vindt) Maar daarbij nooit nadruk op uiterlijk gelegd, wel op gezonder eten/bewegen, omdat het bij mijn schoonfamilie erg in de familie zit. Overgewicht.

Wij hebben hier in stad, en daar zijn we vast niet de enige stad van Nederland in, programma's voor dikkere kinderen. Om ze te leren wat gezond eten en bewegen inhoudt. Op een manier die bij het kind past.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven