Vader slaat peuter in gezicht in Franse supermarkt

19-05-2019 20:25 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb vd week iets meegemaakt waar ik erg van schrok. De titel zegt het al; ik was in Frankrijk in de Carrefour. Een mannetje van ong 1 - 1.5 jaar oud deed iets (geen idee wat) en vader gaf hem een pets in zijn gezicht. Ik was in shock. Van mijn reisgenoten mocht ik niks zeggen, gezien de man nogal gespierd was en je als buitenlander toch altijd aan het kortste eind trekt. We waren het er allemaal over eens dat als we de taal goed spraken en we meer bekend waren in het land, we er zeker iets van hadden gezegd.

De receptioniste in het hotel ( ja, ik was er vol van en zij was de eerste die ik daarna zag, behalve mijn reisgenoten) gaf aan dat het in Frankrijk normaal is o m je kind een tik te geven. Naast het feit dat ik dat zelf ook niet normaal vind, is een peuter in het gezicht slaan van een andere orde.

Ik ben opgevoed in een liefdevol, gelovig gezin (wel met veel vrijheid en niet met oogkleppen op) en ben zowel in mijn eigen gezin als in mijn omgeving niet gewend dat kinderen geslagen worden of een tik krijgen.

Nu, een dag later, voel ik me schuldig naar dat kindje. Ik vind achteraf dat ik op had moeten staan en iets had moeten zeggen. Volgens mijn reisgenoten had ik dan, gezien de desbetreffende vader, een mep gekregen.

Mijn vraagjes:
  • Is mijn geshockte reactie overdreven?
  • Ben ik wereldvreemd of naïf dat ik hier zo va n schrik?
  • Moet ik me schuldig voelen omdat ik onder druk niks hen gezegd en met mn mond vol tanden stond?
  • Wat zouden jullie hebben gedaan?
Alvast bedankt voor het antwoord.

X Milkie
Ik vind je geschokte reactie niet overdreven. Maar ik denk wel dat veel mensen het helaas normaal vinden je kind een tik te geven in het gezicht, ook in Nederland. Ik had er denk ik niks van gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Jemig, je hebt helemaal gelijk. Een peuter slaan in het gezicht is niet normaal. Een corrigerende tik op de billen is nog tot daar aan toe (ook niet oké, maar wel een andere orde).

Eerlijk gezegd denk ik dat ik hetzelfde zou hebben gereageerd als jij, dus niks ervan zeggen.. ben niet zo'n held, zeker niet in het buitenland.

En stel, je had er wel wat van gezegd dan had het waarschijnlijk niks uitgemaakt. Want vader gaat heus niet na zo'n opmerking anders om met kind daar is wel wat meer voor nodig.

Dus ik zou me niet schuldig voelen..
Alle reacties Link kopieren
In Frankrijk is het veel normaler om je kind een educatieve tik te geven.
Dus ik denk niet dat het zin had gehad als jij als rare buitenlander je ermee had bemoeid :)
Een zebra is geen paard met strepen
Je moet ergens ook vooruit denken. Je weet immers niks van deze man. Je bent in het buitenland,dus wat kun je doen? Wie weet loopt het uit op een grote confrontatie waar het kind alsnog (later) de dupe van wordt. (Denk aan vader die zijn woede op kind afreageert.)
Ik denk dat als ik samen met mijn man was geweest, dat hij wel met die man was gaan praten. Niet agressief, maar meer kalmeren en laten inzien dat het slaan onnodig is.
Ik zou er ook nog lang mee rondlopen, omdat ik uiteindelijk niks voor het kind kan betekenen.
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
19-05-2019 20:32
In Frankrijk is het veel normaler om je kind een educatieve tik te geven.
Dus ik denk niet dat het zin had gehad als jij als rare buitenlander je ermee had bemoeid :)
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

De vraag is of je een peuter een pets in zijn gezicht geven nog onder 'educatie' valt. Ik vraag me af hoe de Fransen 'educatief' definieren en of dit hier nog onder valt.

Weet iemand dit misschien?
Het is niet zo dat in de Franse versie van Sesamstraat Bert Ernie een klap op zijn muil verkoopt, als je dat bedoelt.
Alle reacties Link kopieren
Die man weet echt wel dat hij in het openbaar zijn peuter mishandeld, als je er wat van gezegd had dan had dat kind thuis waarschijnlijk nog meer klappen gehad om het af te reageren.
Het is afschuwelijk maar dat kind is helaas de klos..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook wel eens meegemaakt in een Franse supermarkt op vakantie. Kreeg er helemaal buikpijn van, maar heb niets gezegd.
Ook op vakantie in Frankrijk: een Nederlandse vader die zijn zoon een flinke mep gaf: nog altijd spijt van dat ik daar niets van gezegd heb.
ahahah you didn't say the magic word
Jamaarhoe schreef:
19-05-2019 20:32
In Frankrijk is het veel normaler om je kind een educatieve tik te geven.
Dus ik denk niet dat het zin had gehad als jij als rare buitenlander je ermee had bemoeid :)
Opvoedkundige of corrigerende tik denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Cookieholic schreef:
19-05-2019 20:30

En stel, je had er wel wat van gezegd dan had het waarschijnlijk niks uitgemaakt. Want vader gaat heus niet na zo'n opmerking anders om met kind daar is wel wat meer voor nodig.
Nee, precies. Ik heb er wel eens iets van gezegd (een moeder die een kleine peuter een keiharde duw gaf) maar ik heb achteraf niet de illusie dat ze er iets mee heeft gedaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
O gatsie ik zou ook buikpijn krijgen als ik dat zou zien. Ik zou maar blij zijn als ik jou was, dat je er zo van schok.
Ik ben bang dat ik ook alleen maar met mijn mond vol tanden zou staan. Zou graag denken dat ik er iets van zou zeggen, maar weet niet of ik dat ook op het moment zelf doe.
Ik heb me wel eens tegen zo'n situatie aan bemoeid, waarop de liefhebbende moeder me aanvloog en even later lag ik officieel met haar te matten in het winkelcentrum. De omstanders waren allemaal op mijn hand, dat wel. Maar of het kind in kwestie nou echt iets heeft gehad aan die toestand waag ik achteraf te betwijfelen.
Alle reacties Link kopieren
Frankrijk is hier anders in. Weleens gezien dat een hummel van 1,5 / 2 jaar een pets op de broek kreeg en daarna 5 minuten stil in de hoek moest staan. Het kind deed het nog ook, schijnbaar was ze daar dus al in getraind!!! Bizar!
Vervolgens moest het meisje excuses maken, terwijl het nog amper kon praten.
Zo krijg je dus van die rustige bedeesde Franse kindertjes die je nooit hoort in een restaurant of waar dan ook.
Doe mij maar de Nederlandse kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in Spanje een keer een jongen toegesproken die steeds zijn hondje aan zijn lijn naar zich toetrok en weer keihard wegschopte, kleine etterbak bleef doorschoppen, wordt er nu nog boos om.
Helaas is het doodnormaal in Frankrijks. Niet alleen door de ouders, maar ook door de leraren op school wordt het nog steeds toegepast, afgelopen november is een wet aangenomen waarin staat dat het slaan van kinderen niet meer mag. Maar zie de laatste regel; het ‘mag’ niet....maar er staat geen straf op

https://www.welingelichtekringen.nl/sam ... krijk.html

Maar Fransen zijn raar volk. 70% van de stemmers was tegen die wet. En oh ja, seks met een kind is ook nog steeds geen verkrachting

https://nos.nl/artikel/2195066-commotie ... hting.html

“Een meisje van 6 werd door haar vader verkracht. Die kreeg uiteindelijk een voorwaardelijke celstraf van één jaar, omdat zijn dochter niet tegengestribbeld zou hebben. Twee jaar later vermoordde de man zijn dochter.”
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 19-05-2019 21:24
14.62% gewijzigd
MissMaran schreef:
19-05-2019 21:15
Ik heb in Spanje een keer een jongen toegesproken die steeds zijn hondje aan zijn lijn naar zich toetrok en weer keihard wegschopte, kleine etterbak bleef doorschoppen, wordt er nu nog boos om.
Daar zou ik ook woest om worden! o_o
Haasjehop schreef:
19-05-2019 21:23
Daar zou ik ook woest om worden! o_o
Ik vraag mij dan af of mensen daar eerder iets van durven zeggen?
Hij/zij zal 't er wel naar gemaakt hebben. En een enkele tik is geen mishandeling. Als je als volwassene met volle kracht slaat vliegt zo'n peuter de halve supermarkt door. Vandaar misschien dat kinderen zich daar in 't openbaar beter gedragen dan hier, omdat ouders nog niet verketterd worden als ze hun kind corrigeren.
Tormenta¿ schreef:
19-05-2019 21:27
Ik vraag mij dan af of mensen daar eerder iets van durven zeggen?
Tegen een kind durft iedereen wel, denk ik.
redbulletje schreef:
19-05-2019 21:31
Hij/zij zal 't er wel naar gemaakt hebben. En een enkele tik is geen mishandeling. Als je als volwassene met volle kracht slaat vliegt zo'n peuter de halve supermarkt door. Vandaar misschien dat kinderen zich daar in 't openbaar beter gedragen dan hier, omdat ouders nog niet verketterd worden als ze hun kind corrigeren.
Koekoek.
Haasjehop schreef:
19-05-2019 21:33
Tegen een kind durft iedereen wel, denk ik.
Ja, precies.
Ik dacht eigenlijk eerder aan een volwassene die een hond schopt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-05-2019 21:31
Hij/zij zal 't er wel naar gemaakt hebben. En een enkele tik is geen mishandeling. Als je als volwassene met volle kracht slaat vliegt zo'n peuter de halve supermarkt door. Vandaar misschien dat kinderen zich daar in 't openbaar beter gedragen dan hier, omdat ouders nog niet verketterd worden als ze hun kind corrigeren.
Wat kan een eenjarig kind bewust verkeerd gedaan hebben, zittend in een winkelwagentje, dat hij of zij een klap 'verdient'?
redbulletje schreef:
19-05-2019 21:31
Hij/zij zal 't er wel naar gemaakt hebben. En een enkele tik is geen mishandeling. Als je als volwassene met volle kracht slaat vliegt zo'n peuter de halve supermarkt door. Vandaar misschien dat kinderen zich daar in 't openbaar beter gedragen dan hier, omdat ouders nog niet verketterd worden als ze hun kind corrigeren.
Een klap in het gezicht is natuurlijk wel een overtreffende trap van een corrigerende tik.
Wanneer geeft een kind dit precies verdient volgens jou? Maak jij het er weleens naar dat mensen je in het gezicht zouden mogen slaan?
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
19-05-2019 21:22
Helaas is het doodnormaal in Frankrijks. Niet alleen door de ouders, maar ook door de leraren op school wordt het nog steeds toegepast, afgelopen november is een wet aangenomen waarin staat dat het slaan van kinderen niet meer mag. Maar zie de laatste regel; het ‘mag’ niet....maar er staat geen straf op

https://www.welingelichtekringen.nl/sam ... krijk.html

Maar Fransen zijn raar volk. 70% van de stemmers was tegen die wet. En oh ja, seks met een kind is ook nog steeds geen verkrachting

https://nos.nl/artikel/2195066-commotie ... hting.html

“Een meisje van 6 werd door haar vader verkracht. Die kreeg uiteindelijk een voorwaardelijke celstraf van één jaar, omdat zijn dochter niet tegengestribbeld zou hebben. Twee jaar later vermoordde de man zijn dochter.”
Gadverdamme.. shocking..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven