Vader van kind's vriendje laat ze verder weg spelen

15-09-2020 13:43 60 berichten
Lang gepeinst over een duidelijke titel, maar verder dan dit kwam ik niet :-)

Mijn dochter is 9 (in andere topics zei ik 10, maar dat was om niet te herkenbaar te zijn). Nu ging ze een paar weken geleden spelen bij een nieuw vriendje, Dat jongetje woont bij zijn vader. Later vertelde ze dat ze met haar vriendje naar het skateplein was geweest. Dat plein is een kwartier lopen vanaf vriendjes huis en je moet wat wegen (50 km) oversteken. Wij wonen vlak bij dat skateplein, maar mijn dochter mag er nog niet alleen heen omdat er een aardig drukke weg tussen zit. Denk dat het niet lang meer duurt voor ik haar die ene weg alleen over durf te laten steken, maar heb er nu nog net geen fijn gevoel bij. Ze mag wel alleen in de buurt spelen zolang ze geen grote wegen oversteekt. Ik heb die vader gevraagd of het klopte dat ze daar alleen waren en dat klopte, zei hij. Zijn zoon mag daar alleen heen.

Nu zit ik met 2 dilemma's waar ik graag jullie mening over hoor:
- is het overdreven dat ik alleen spelen op een plek een kwartier lopen van huis met wegen die je over moet steken nog niet wil voor mijn kind van 9?
- kan ik het maken om tegen vader van vriendje te zeggen, als dochter er weer gaat spelen, wil je er alsjeblieft wel bij blijven als ze verder weg dan directe straat gaan spelen? Zo nee, wat is dan een oplossing?

Graag jullie eerlijke mening!
Op die leeftijd is het toch vrij normaal om niet meer voor op de stoep te spelen?

En nee, dat kan je niet maken. Laat je kind dat voortaan bij jou spelen, zodat je ze voor op de stoep ziet.
Alle reacties Link kopieren
- is het overdreven dat ik alleen spelen op een plek een kwartier lopen van huis met wegen die je over moet steken nog niet wil voor mijn kind van 9?

Nee

- kan ik het maken om tegen vader van vriendje te zeggen, als dochter er weer gaat spelen, wil je er alsjeblieft wel bij blijven als ze verder weg dan directe straat gaan spelen? Zo nee, wat is dan een oplossing?

Ja - edit, alhoewel erbij blijven misschien een beetje overbodig is. Ik zou het wenselijker vinden dat je gewoon zegt dat ze wat dichterbij moeten blijven.
Alle reacties Link kopieren
Soortgelijk verhaal gehad, alleen was mijn kind 4 en het vriendje 5.
Ik heb gewoon gezegd; kan me niet schelen wat hij allemaal mag, maar ik wil niet dat ons kind dat doet.
Kind vond het zelf overigens ook eng om zo’n weg over te steken dus die doet dat ook echt geen tweede keer. Kind komt nu uit zich zelf naar huis als vriendje weer iets bedacht heeft wat eigenlijk niet mag.
LīlyRose schreef:
15-09-2020 13:44
Op die leeftijd is het toch vrij normaal om niet meer voor op de stoep te spelen?

En nee, dat kan je niet maken. Laat je kind dat voortaan bij jou spelen, zodat je ze voor op de stoep ziet.
Zeker! Mijn kind zwerft ook ons buurtje door. Maar er is een verschil tussen de stoep of een kwartier lopen en 4 keer een weg oversteken. Voor mij dan.
Melofkim schreef:
15-09-2020 13:46
Zeker! Maar er is een verschil tussen de stoep of een kwartier lopen en 4 keer een weg oversteken. Voor mij dan.
Hier is dat heel normaal en doen ze het ook allemaal vanaf die leeftijd. Dan vaak nog op vooraf afgesproken oversteekpunten wat in de loop der tijd ook verwatert.
Alle reacties Link kopieren
Tja, de ene 9 jarige is de andere ook weer niet. Ik laat mijn 9-jarige wel alleen naar school fietsen, dus dit zou ze ook moeten kunnen mijns inziens. Moeilijk inschatten of jouw dochter dit kan of dat je te bezorgd bent.

Als ze idd niet handig is in dit soort dingen, dan kun je ook tegen dochter zeggen dat ze in de straat moet blijven en niet zo ver weg mag, alleen met vriendje. Ik vind niet dat je aan de vader kan vragen dat hij er bij moet gaan zitten. Daarnaast, ze zijn 9, lijkt me niet echt leuk om een vader op je vingers te hebben kijken. Wel zou je wat mij betreft ook tegen vader kunnen zeggen dat jouw dochter niet zo ver weg mag, en dat je dat haar ook verteld hebt
Ze is voorzichtig en kan prima oversteken maar uit onderzoek blijkt dat kinderen eigenlijk pas vanaf 12 het inzicht hebben om echt veilig over te steken. Nu was ik niet van plan om tot 12 te wachten hoor...maar jullie vinden met 9 jaar een kwartier lopen en meerdere keren oversteken verantwoord?
We wonen in een grote stad trouwens. In het centrum.
Alle reacties Link kopieren
Een kind van 9 weet precies hoe ver die mag,
Dus je kan die vader aanspreken

Maar beter nog je eigen kind aanspreken
Alle reacties Link kopieren
Heb je haar een compliment gegeven dat zij goed heet uitgekeken en zo fijn de hele middag heeft gespeeld?
Heb je haar gevraagd hoe zij het vond, die wegen oversteken?

Ze wordt langzaam groter en dat gaat soms met een schok en met een onverwachte gebeurtenis. Als jij je kind goed hebt opgevoed in het verkeer en het is nu gebeurd zonder spannende dingen, dan heeft ze er mooi wat levenservaring bij.

Vanaf nu zou je haar vanuit je eigen huis naar het skateplein kunnen laten gaan in elk geval. Even een paar keer op 30 meter achter haar aan om te zien hoe ze het aanpakt en dan is het goed.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
absor schreef:
15-09-2020 13:52
Een kind van 9 weet precies hoe ver die mag,
Dus je kan die vader aanspreken

Maar beter nog je eigen kind aanspreken
Aanspreken is niet nodig. Ze heeft niks fout gedaan. Ik zeg altijd dat ze moet luisteren naar de vader of moeder waar ze is.
Bespreken heb ik natuurlijk gedaan.
Uiteraard afhankelijk van het kind maar een gemiddeld kind van 9 kan toch kan toch gewoon verder weg spelen? Hier fietsten ze met 9 jaar al 2.5 km 4x per dag naar school toe. Alleen. Daar moesten ook flink wat wegen over gestoken worden. Zolang ze goed opletten en dat er in geramd is, zie ik geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind eigenlijk niet dat je die vader regels op kan leggen als jouw kind er speelt. Als je het niet fijn vind, zou ik voortaan voorstellen dat ze bij jou spelen.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
15-09-2020 13:51
Ze is voorzichtig en kan prima oversteken maar uit onderzoek blijkt dat kinderen eigenlijk pas vanaf 12 het inzicht hebben om echt veilig over te steken. Nu was ik niet van plan om tot 12 te wachten hoor...maar jullie vinden met 9 jaar een kwartier lopen en meerdere keren oversteken verantwoord?
We wonen in een grote stad trouwens. In het centrum.
Ik denk dat het kan. Sterker nog: jouw kind heeft bewezen dat ze het kan. En jij weet ook dat je dochter voorzichtig is en prima kan oversteken.
Wat eten we vanavond?
Doreia* schreef:
15-09-2020 13:53
Heb je haar een compliment gegeven dat zij goed heet uitgekeken en zo fijn de hele middag heeft gespeeld?
Heb je haar gevraagd hoe zij het vond, die wegen oversteken?

Ze wordt langzaam groter en dat gaat soms met een schok en met een onverwachte gebeurtenis. Als jij je kind goed hebt opgevoed in het verkeer en het is nu gebeurd zonder spannende dingen, dan heeft ze er mooi wat levenservaring bij.

Vanaf nu zou je haar vanuit je eigen huis naar het skateplein kunnen laten gaan in elk geval. Even een paar keer op 30 meter achter haar aan om te zien hoe ze het aanpakt en dan is het goed.
Dat heb ik zeker! Maar het gaat er niet om dat ik haar niet vertrouw. Er rijden gewoon best wat gekken rond hier in de grote stad.
Maar aan jullie reacties te zien, loop ik misschien toch wat achter op de leeftijd van mijn kind ;-)
Due-scimmie schreef:
15-09-2020 13:54
Ik vind eigenlijk niet dat je die vader regels op kan leggen als jouw kind er speelt. Als je het niet fijn vind, zou ik voortaan voorstellen dat ze bij jou spelen.
Ja eens. Ik haat het zelf als ouders mij hun regels gaan opleggen.
Alle reacties Link kopieren
Meegaan zou ik niet van een andere ouder vragen. Je zou wel kunnen zeggen dat je niet wilt dat je dochter alleen die weg oversteekt. Dan kan die vader zelf beslissen wat hij daarmee doet.

Heeft die drukke weg verkeerslichten, of moeten ze echt zelf kijken wanneer ze kunnen oversteken?

Wanneer zoon (ook 9) voor mij uit fietst, zie ik dat andere verkeersdeelnemers heel voorzichtig worden van zo'n joch alleen. Natuurlijk leer ik hem dat hij daar niet vanuit mag gaan en waar de eventuele gevaren vandaan komen. Maar het is ook wel prettig om te weten dat er rekening met hem gehouden wordt.
lariba wijzigde dit bericht op 15-09-2020 14:01
34.93% gewijzigd
Lariba schreef:
15-09-2020 13:58
Meegaan zou ik niet van een andere ouder vragen. Je zou wel kunnen zeggen dat je niet wilt dat je dochter alleen die weg oversteekt. Dan kan die vader zelf beslissen wat hij daarmee doet.

Heeft die drukke weg verkeerslichten, of moeten ze echt zelf kijken wanneer ze kunnen oversteken?
Het zijn een paar drukke wegen met zebra’s. Geen verkeerslichten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen mogen dat wel, vanaf een jaar of 9, maar als er kinderen hier spelen, vraag ik wel even of hun ouders het ok vinden. Het antwoord is nog nooit nee geweest, trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
15-09-2020 13:56
Dat heb ik zeker! Maar het gaat er niet om dat ik haar niet vertrouw. Er rijden gewoon best wat gekken rond hier in de grote stad.
Maar aan jullie reacties te zien, loop ik misschien toch wat achter op de leeftijd van mijn kind ;-)
Je bent zeker niet de eerste en de enige. Dat heb ik met mijn kind ook en die is een beetje jonger. Dan slik ik ook eens als ik hoor wat hij heeft uitgespookt met zijn fiets in de wijk. Maar hij kijkt uit, is een verstandig kind en dan piep ik maar weer met het hart in mijn keel: goed gedaan knul! Opvoeden is loslaten :)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Jij kent je dochter het beste.

Je kan de vader niet verplichten of dwingen om haar te begeleiden. Zijn eigen kind van dezelfde leeftijd mag wel. Je kan het aangeven dat jij je dochter daar te jong voor vindt. Wil hij haar niet begeleiden, dan is het jammer voor je dochter, dan mag ze daar niet meer spelen.

Wat vindt de vader van je dochter? Vindt hij haar ook te jong om alleen een straat over te steken? Belangrijker is dat jullie samen op 1 lijn zitten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Is je kind een dromertje of juist érg verantwoordelijk? Daar zou voor mij een groot verschil in zitten.

Ik leerde zoon dat hij oogcontact moest maken met de bestuurder van een auto die moest stoppen voor het zebra pad om zeker te weten dat hij gezien was.
Hier een zebrapad waar auto's altijd gewoon doorrijden. Het ligt een beetje raar en lijkt niet gezien te worden door automobilisten.
Zoon stak vanaf zijn 10e zelf over. Daarvoor ook niet hoor. Niet omdat hij dat niet kon maar omdat we geen vertrouwen hadden in de bestuurders.
Melofkim schreef:
15-09-2020 13:51
Ze is voorzichtig en kan prima oversteken maar uit onderzoek blijkt dat kinderen eigenlijk pas vanaf 12 het inzicht hebben om echt veilig over te steken. Nu was ik niet van plan om tot 12 te wachten hoor...maar jullie vinden met 9 jaar een kwartier lopen en meerdere keren oversteken verantwoord?
We wonen in een grote stad trouwens. In het centrum.

Is dat een vraag? Ik vind het wat vreemd dat je die vraag hier stelt. Jij weet toch als geen ander hoe jullie verkeerssituatie is en wat je dochter aankan en, het belangrijkste, wat jij daarbij voelt? Waarom zou je niet op je eigen gevoel varen?

Ik zou het denk ik ook niet prettig vinden in de door jouw geschetste situatie maar veel anderen weer wel. Tja, wat moet je ermee. Ik zou denk ik aan vader zeggen dat ze van jou niet zo ver weg mag en zorgen dat ze wat vaker bij jullie thuis spelen.
Niet elk kind zelf en hun leefomgeving is hetzelfde, waarom dat toch altijd zo word gebracht is mij een raadsel.

Gewoon doen wat jij wil mbt dit soort dingen. Jij kent je kind en je woonplaats/wijk enz.

Je kan alleen niet gaan vragen aan die ouder om mee te gaan of ze ze te verbieden zo ver te gaan. Je kan het wel aankaarten. En met je kind het erover hebben. Wat als ze te ver gaan, wat zegt en doet ze dan. Of wat als ze de weg/vriendje/vriendinnetje kwijtraakt in vreemde buurt. Enz.

Laat ze dan nog even het meest bij jullie spelen. En strakjes komt de herfst/winter en lente hopelijk met wat natter en kouder weer, dan is binnen hangen/spelen wat aantrekkelijker en laat je ze weer wat meer daar spelen.

Daarna is je kind alweer ( bijna) 10. ;-)
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 15-09-2020 14:26
17.34% gewijzigd
Melofkim schreef:
15-09-2020 13:51
Ze is voorzichtig en kan prima oversteken maar uit onderzoek blijkt dat kinderen eigenlijk pas vanaf 12 het inzicht hebben om echt veilig over te steken. Nu was ik niet van plan om tot 12 te wachten hoor...maar jullie vinden met 9 jaar een kwartier lopen en meerdere keren oversteken verantwoord?
We wonen in een grote stad trouwens. In het centrum.
Dit is iets wat we er vooral moeten inhameren bij automobilisten en niet bij de kinderen.
Kind -> vertragen en extra ruimte geven, zo moeilijk is het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven