Vakantie-BSO in coronatijden

07-07-2020 09:01 69 berichten
Kijk, ook in normale jaren vinden mijn kinderen de bso in de vakantie niet altijd geslaagd. Vooral als hun vaste vriendjes op vakantie zijn. Maar de wereld is dan eenvoudig: 'mama moet naar kantoor, ik kan jullie niet meenemen."

Maar nu werk ik thuis. En mijn oudste van tien heeft echt geen zin meer. Veel activiteiten zijn niet op zijn leeftijd gericht. De dingen die ze wel voor de ouderen deden (naar een museum etc) gaan vanwege corona niet door.

Dus is het argument: waarom kan ik niet thuis zijn? Tja, omdat ik echt, echt, echt geconcentreerd moet werken. Omdat ik een gloednieuwe baan heb, die in coronatijd al zo lastig te combineren was met thuiswerken/kinderen.

En omdat als hij thuis is, hij zichzelf niet bezig kan houden. Hij wil dan de hele dag op de tablet. (Hoewel hij nu bezweert dat hij 8 uur lang Donald Duckjes gaat lezen). En continue andere moeders appen om mijn kind daar de hele dag te stallen, vind ik niet kunnen.

Hoe doen jullie dat? Oplossingen die ik niet wil horen (zodat de helft van de forummers nu alvast een hekel aan me kan krijgen):
- lekker de kinderen een paar dagen logeren bij opa en oma. Opa en oma zijn dood. Wrijf het er nog maar eens in.
- Dagkampen. Ik betaal al een godsvermogen voor de BSO, ik ga niet ook nog een paar honderd euro betalen voor extra vermaak.
- "Stoppen met werken. Dat is soïso zielug voor de kids."
Alle reacties Link kopieren
Als hij 10 is kan je denk ik een afspraak met hem maken? Halve dag BSO, halve dag thuis MITS hij zichzelf vermaakt. Kan hij zich niet vermaken en gaat hij je aandacht vragen? Dan weer hele dagen BSO. Gaat het hartstikke goed en leest hij 4 uur lang Donald Duckjes? Dan kan je uitbreiden naar een hele dag thuis.
Alle reacties Link kopieren
Dat is dan een kwestie van jammer, mama moet werken. Ik neem deze vakantie maar grotendeels vrij omdat ik me anders rot erger aan het gedoe om me heen (hangende pubers), terwijl ik moet werken. Die van mij gingen naar de BSO zo lang ze gingen, en in de vakantie nam ik dan wel eens een dagje vrij om iets leuks te gaan doen. Of ik maakte wat kortere dagen.
Alle reacties Link kopieren
joh, het is vakantie, laat hem lekker op die tablet. En als het mooi weer is doe je een zwembadje opzetten en bonjour je hem daarin. Of je stuurt hem de wijk in met je / zijn smartphone en laat hem Pokemon go spelen.

Af en toe een ijsje erin, lekker vaak pizza en patat eten en dan zijn die 4 weken zo om.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
probeer het een weekje, laat hem zichzelf vermaken
(hele dag tablet mag dan ook gewoon)

waarom zou een tablet erger zijn dan de Donald Duck? Tablet stimuleert nog iets, DD is vooral geen hol aan :)
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan hij zichzelf niet bezig houden omdat jij altijd iets voor hem regelt? Ik vind dit wel zorgelijk, hij is tien. Laat hem de hele vakantie thuis en zeg dat hij niet jouw kamer in mag komen en ook geen lawaai mag maken. Dan leert hij zichzelf wel vermaken.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
07-07-2020 09:05
joh, het is vakantie, laat hem lekker op die tablet. En als het mooi weer is doe je een zwembadje opzetten en bonjour je hem daarin. Of je stuurt hem de wijk in met je / zijn smartphone en laat hem Pokemon go spelen.

Af en toe een ijsje erin, lekker vaak pizza en patat eten en dan zijn die 4 weken zo om.
Eens.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Als je denkt dat hij het aan kan thuis, kun je afspreken dat hij deze vakantie nog naar de BSO gaat en hij er daarna vanaf mag. Mits hij laat zien dat hij zichzelf kan vermaken, dus in de vakantie af en toe een dagje 'oefenen'.
Het is inderdaad godsgruwelijk duur dus een maand voor niks doorbetalen is wellicht wat zonde.
Alle reacties Link kopieren
Wie is hier nu de ouder?

Kind uitleggen dat het gewoon moet. Want jij moet geld verdienen voor het huis en de vakantie en zijn spullen. En nee, mama heeft ook niet altijd zin om te werken. Maar dingen doen die je niet leuk vindt hoort bij het leven.

Compenseer dit met extra aandacht en leuke dingen doen in het weekend of 's avonds.

En wie weet heeft de BSO nu wel onwijs leuke dingen gepland voor deze zomer. Er zullen vast veel meer kinderen zijn die naar de BSO moeten omdat de ouders thuis werken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
07-07-2020 09:14
Wie is hier nu de ouder?

Kind uitleggen dat het gewoon moet. Want jij moet geld verdienen voor het huis en de vakantie en zijn spullen. En nee, mama heeft ook niet altijd zin om te werken. Maar dingen doen die je niet leuk vindt hoort bij het leven.

wat een harde manier van je kinderen groot brengen heb jij
Alle reacties Link kopieren
Echt een leeftijd waarop kinderen op de bso zich kapot vervelen en veel liever thuis zijn. Ik zou geen enorme bedragen verspillen aan iets waar ze niet willen zijn, omdat het ook ècht niet leuk is (gelaten wachten tot ze eindelijk weer worden opgehaald).
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
07-07-2020 09:18
Echt een leeftijd waarop kinderen op de bso zich kapot vervelen en veel liever thuis zijn. I
10 is inderdaad een vrij algemene leeftijd, dat kinderen afhaken
Die van mij gingen niet meer naar de BSO vanaf hun 10e, vermaakten zich thuis na school en in vakanties
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je probleem, maar helaas is het kiezen of delen: of kinderen gaan chagrijnig naar de BSO, of ze hangen op de tablet om jou heen. Ik zou gaan voor 50-50: gaan ze normaal 4 dagen naar de BSO, dan laat je ze nu 2 dagen gaan en 2 tabletdagen thuis. Tip: laat op die dagen het "moeten" helemaal los en maak afspraken over wat ze aan jou moeten vragen/melden (bijv: als ze de deur uit gaan) en wat ze zelf mogen doen/beslissen (eten, op de tablet).

Tips voor andere dagbesteding:
- Kindervakantiespelen. Geen idee of dat door gaat dit jaar, maar daarmee zijn ze voor een bescheiden bedrag een week zoet.
- speelafspraak / logeren in een uitruilconstructie: Bij jou op een dag dat jij vrij bent, bij vriendjes op een dag dat jij moet werken.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
07-07-2020 09:14
Wie is hier nu de ouder?

Kind uitleggen dat het gewoon moet. Want jij moet geld verdienen voor het huis en de vakantie en zijn spullen. En nee, mama heeft ook niet altijd zin om te werken. Maar dingen doen die je niet leuk vindt hoort bij het leven.

Compenseer dit met extra aandacht en leuke dingen doen in het weekend of 's avonds.

En wie weet heeft de BSO nu wel onwijs leuke dingen gepland voor deze zomer. Er zullen vast veel meer kinderen zijn die naar de BSO moeten omdat de ouders thuis werken.
Weinig van 10 en de bso plant juist helemaal geen leuke dingen dit jaar, want ze mogen niks.
Alle reacties Link kopieren
Lekker thuis laten vervelen ipv betaald vervelen op de bso.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die halve dagen bso en halve dagen thuis wel een goed idee om uit te proberen. Kijken hoe dat gaat.
Wat betreft de tablet. Ik lees hier twee verschillende opvattingen:
1) hij is tien, hij moet zichzelf vermaken
2) laat hem lekker op de tablet.

Kan het Viva-forum het dan mooi eens zijn? 🤣

Het is een kind dat prima kan spelen, maar met een vriendje erbij. En die vriendjes zijn op vakantie.
Dan nog: van de lockdown weet ik nog dat het met een vriendje in huis ook niet rustig werken is. (Mam, mogen we een ijsje, mogen we nog een ijsje, mogen we zelf met de trein naar de Efteling etc).

Halve dagen BSO is vanaf volgende week misschien een optie. Deze week heb ik nog een klus die dringend af moet.
Alle reacties Link kopieren
boerinnetje-van-buuten schreef:
07-07-2020 09:34
Wat betreft de tablet. Ik lees hier twee verschillende opvattingen:
1) hij is tien, hij moet zichzelf vermaken
2) laat hem lekker op de tablet.

Kan het Viva-forum het dan mooi eens zijn? 🤣

Het is een kind dat prima kan spelen, maar met een vriendje erbij. En die vriendjes zijn op vakantie.
Dan nog: van de lockdown weet ik nog dat het met een vriendje in huis ook niet rustig werken is. (Mam, mogen we een ijsje, mogen we nog een ijsje, mogen we zelf met de trein naar de Efteling etc).

Halve dagen BSO is vanaf volgende week misschien een optie. Deze week heb ik nog een klus die dringend af moet.
Dat is dan een mooi vooruitzicht!
Alle reacties Link kopieren
boerinnetje-van-buuten schreef:
07-07-2020 09:34
Wat betreft de tablet. Ik lees hier twee verschillende opvattingen:
1) hij is tien, hij moet zichzelf vermaken
2) laat hem lekker op de tablet.

Kan het Viva-forum het dan mooi eens zijn? 🤣

Het is een kind dat prima kan spelen, maar met een vriendje erbij. En die vriendjes zijn op vakantie.
Dan nog: van de lockdown weet ik nog dat het met een vriendje in huis ook niet rustig werken is. (Mam, mogen we een ijsje, mogen we nog een ijsje, mogen we zelf met de trein naar de Efteling etc).

Halve dagen BSO is vanaf volgende week misschien een optie. Deze week heb ik nog een klus die dringend af moet.
OP de tablet = zich vermaken
laat hem lekker

Hang iets op de werkkamerdeur, als dat er hangt, dan alleen bij Bloed of Brand naar binnen
En verder heb je vaste momenten, dat jij even opduikt:
10.00 uur, 12.00 uur, 15.00 uur etc
Alle reacties Link kopieren
Maar je kunt toch tegen hem zeggen dat hij jou niet mag storen? Dat hij zelf eten en drinken moet pakken en dat hij in en rond het huis mag spelen. Je hebt zo en zo laat pauze en dan kan hij eventueel vragen of hij ergens heen mag.

Alleen spelen is ook iets wat je moet leren, als je dat nooit doet dan wordt je fantasie niet geprikkeld.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Wat betreft de kosten: ik kan natuurlijk nu niet opeens voor de zomer de BSO opzeggen, zo werkt het systeem niet.

Als je zoiets van plan bent (ook vanwege de bijdrage van de overheid) moet je dat minstens twee maanden van te voren doorgeven.

En begin april wist ik natuurlijk niet of de bso’s de hele zomer dicht zouden zijn of dat ik juist weer op kantoor zou zitten.

(Uitruilen met andere ouders is helaas geen optie. Iedereen heeft hier dezelfde vrije dagen (woe en vrij).
Alleenspelen heeft hij nooit gekund, dat gaat hij nu niet opeens leren. Knutselen is niet leuk, Lego ook niet.

De jongste kan het wel, het is ook een kwestie van karakter. Maar juist daarom wil ik niet meer gehang achter een scherm. Ik snak ernaar dat het kind een hobby heeft.
Alle reacties Link kopieren
Vooral de eerste week van de vakantie is alleen maar hangen (met de iPad) een prima oplossing. Nu kan dat met mijn werk prima, maar ik regel het zo dat kind de eerste weken van de vakantie niet naar de bso hoeft en de laatste weken gaat ze wel. Nu heeft ze die vakantie echt nodig, de laatste weken is ze uitgerust en trekt ze het.

En dat ik dan de bso betaal terwijl ik er geen gebruik van maak: dat is dan maar zo.
Alle reacties Link kopieren
Als je nu eens met hem afspreekt dat hij deze week nog echt even moet gaan ivm je belangrijke klus. Dan kun je afspreken dat hij volgende week halve dagen mag gaan. Gaat dat goed en is hij zelfstandig, zou je kunnen afspreken dat hij dan helemaal niet meer hoeft. Is hij constant heel vervelend en veel eisend, dan moet hij gewoon weer hele dagen.
Volgens mij is hij oud genoeg om afspraken met hem te maken over wat wel en niet mag.
Lijkt me alleen wel verstandig dat jij zelf ook een beetje loslaat wat hij dan volgens jou precies wel en niet mag/moet doen.
Alle reacties Link kopieren
boerinnetje-van-buuten schreef:
07-07-2020 09:43
Alleenspelen heeft hij nooit gekund, dat gaat hij nu niet opeens leren. Knutselen is niet leuk, Lego ook niet.

De jongste kan het wel, het is ook een kwestie van karakter. Maar juist daarom wil ik niet meer gehang achter een scherm. Ik snak ernaar dat het kind een hobby heeft.
Het scherm IS zijn hobby
Je hebt geen bezwaren tegen Donald Duck lezen, dat is echt niet minder suf dan een tablet
Hij heeft vakantie, laat toch lekker

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven