Van groep 4 naar groep 5?

18-02-2019 14:43 71 berichten
Ik heb net de uitslag van de cito van mijn kind in groep 4. Hij heeft voor alles een A+ behalve voor tempolezen. Daar heeft hij een B. Hij gaat nu per direct naar een plusklas op donderdag. De juf gaat binnenkort in overleg of ze hem de stof van groep 5 aanbieden of dat hij wordt overgezet naar groep 5 en na de zomer naar groep 6😮

Wat is hier nu de handigste oplossing en hoe kan ik als ouder beslissen? Welke criteria?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in elk geval navragen wat hun plan is als hij volgend schooljaar weer alleen maar A+ scoort. je kan niet onbeperkt blijven versnellen.
Ik zou ook kijken of je zoon gelukkig is, heeft hij vriendjes in de klas, verveelt hij zich, gaat hij met plezier naar school?
Ik zou in elk geval niet zomaar akkoord gaan met plaatsing in groep 5.
Wat wil kind? Hoe gedraagt hij zich in de klas?
En thuis?

Ik zou zelf eerder kijken wat die plusklas doet.
En eventueel extra hobby's thuis.

En eerder inzetten op eventueel van 5 naar 7 en groep 6 skippen.
Ipv nu haastig te werk te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Kan hij dat sociaal emotioneel aan? Kinderen hier hebben altijd de Cito op I+ gescoord, dat is hier de hoogste score. Oudste vaak foutloze cito’s, maar een klas overslaan vind ik voor onze kinderen niet de beste optie. Vooraf toetsen en dan alleen aanbieden en meedoen in de klas met wat ze nog niet kunnen, verder plusklas en veel extra werk op eigen niveau, al dan niet met de RT’er.
Wat is het doel van overplaatsen? Is dat echt de voor uitdaging die kind nodig heeft of voor het gemak van de leerkracht?

Is je kind gelukkig op school? Zou hij gelukkiger zijn in groep vijf?

Wat doet school als het niet de juiste stap blijkt te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Op basis van een paar Cito-toets resultaten (waarvan 1 nota bene een B ) versnellen? Dat is raar. Misschien moet de juf eens beginnen met eerst rustig te kijken naar wat je kind kan en wat hij nodig heeft, als ze hem tot nu toe zo verkeerd ingeschat heeft dat die scores een verrassing zijn.
Hij is 1 November in het Nederlandse onderwijs ingestroomd en omdat ze niet goed wisten waar hij nu naar toe moest (groep 4 of 5) is hij in groep 4 geplaatst en ze hebben in November een cito basistoets gemaakt en deze in Januari. Hij heeft wel vriendjes in de klas maar moppert voornamelijk dat alles te makkelijk is. Dat is ook het enige antwoord dat ik krijg als ik vraag hoe zijn schooldag was: te makkelijk
Hij is in December 8 geworden.

De juf gaat het eerst bespreken maar ze had het over overstappen naar groep 5.

Nu ik mijn eigen bovenstaande stuk lees ben ik denk ik ook wel van mening dat groep 5 beter past.
anoniem_2871 wijzigde dit bericht op 18-02-2019 15:03
28.91% gewijzigd
Hij is toch pas net op die school gestart? Als hij voor de zekerheid in groep 4 gezet is terwijl hij de leeftijd heeft voor groep 5 zou ik het zeker overwegen. Anders vind ik het eigenlijk zielig. Net gewend, en dan naar een andere klas.

Hier ook 2 kinderen die altijd A+ gescoord hebben,maar die hebben nooit klassen overgeslagen hoor. Wel plusklas gevolgd inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
liubi schreef:
18-02-2019 15:01
Hij is 1 November in het Nederlandse onderwijs ingestroomd en ze hebben in November een cito basistoets gemaakt en deze in Januari. Hij heeft wel vriendjes in de klas maar moppert voornamelijk dat alles te makkelijk is. Dat is ook het enige antwoord dat ik krijg als ik vraag hoe zijn schooldag was: te makkelijk
Hij is in December 8 geworden.
Lekker naar groep 5 dan!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
18-02-2019 15:02
Lekker naar groep 5 dan!

Dit. Kan hij prima zo te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit, als leerkracht van groep 4 zijnde, echt heel raar. Het lijkt me dat ze dit niet baseren op enkel die CITO's. Is er nooit eerder met jullie over gesproken?

Ik zou het alleen overwegen als je nu een ongelukkig kind thuis hebt zitten. Dat noem je niet in je OP dus daar ga ik niet vanuit.
Laat de juf maar zijn werk compacten en daarnaast verrijking aanbieden.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
liubi schreef:
18-02-2019 15:01
Hij is 1 November in het Nederlandse onderwijs ingestroomd en ze hebben in November een cito basistoets gemaakt en deze in Januari. Hij heeft wel vriendjes in de klas maar moppert voornamelijk dat alles te makkelijk is. Dat is ook het enige antwoord dat ik krijg als ik vraag hoe zijn schooldag was: te makkelijk
Hij is in December 8 geworden.

Dan zou hij dus in groep vijf gezeten hebben als hij vanaf groep één in Nederland op school had gezeten en er was verder nooit iets bijzonders geconstateerd.

Dan zou ik het dus wel serieus in overweging nemen om hem nu door te laten stromen.
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen is een klas overslaan een prima interventie voor slimme kinderen. De enige contra-indicatie is als de ontvangende leerkracht er niet achter staat.
Alle reacties Link kopieren
NoPepsiPlease schreef:
18-02-2019 15:04
Ik vind dit, als leerkracht van groep 4 zijnde, echt heel raar. Het lijkt me dat ze dit niet baseren op enkel die CITO's. Is er nooit eerder met jullie over gesproken?

Ik zou het alleen overwegen als je nu een ongelukkig kind thuis hebt zitten. Dat noem je niet in je OP dus daar ga ik niet vanuit.
Laat de juf maar zijn werk compacten en daarnaast verrijking aanbieden.

Hij zit er pas sinds november.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Aha. Kinderen uit 2010 horen ook in groep 5 te zitten.
Alle reacties Link kopieren
*
nouschi wijzigde dit bericht op 18-02-2019 15:09
0.00% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
18-02-2019 15:08
Er hoort niks. Naar het kind kijken, dat hoort! Te makkelijk? Gewoon een jaar door. Kunnen ze daar verder met verdieping etc.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hij is Avi plus met lezen , M7 met rekenen. Hoeveel uitdaging biedt groep 5?

De juf laat maandag hun beslissing weten maar ik ga ervan uit dat hij dan naar groep 5 gaat
anoniem_2871 wijzigde dit bericht op 18-02-2019 15:11
0.29% gewijzigd
ereader schreef:
18-02-2019 15:06
Aha. Kinderen die in 2018 8 geworden zijn, horen ook in groep 5 te zitten.
Niet altijd.

Hier te vaak gelezen dat een kind van oktober-november-december meestal een jaar blijft hangen in groep 1 of 2.

Dit kind is van december, dus het is niet geheel vreemd dat ie in groep 4 is gezet.



Vraag is of ie op pakweg 3 à 4 maanden tijd alle stof van groep 5 erdoor krijgt.
Waarschijnlijk grotendeels in zijn ééntje.

En als ie het niet haalt ... wat gebeurt er dan?
Volgend jaar alsnog gewoon groep 5 met eventueel wat extra verrijking?
En dingen dubbel zien?
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
18-02-2019 15:09
Gewoon een jaar door? En dan volgend jaar weer een jaar versnellen en dan nog eens?
Alle reacties Link kopieren
liubi schreef:
18-02-2019 15:01
Hij is 1 November in het Nederlandse onderwijs ingestroomd en omdat ze niet goed wisten waar hij nu naar toe moest (groep 4 of 5) is hij in groep 4 geplaatst en ze hebben in November een cito basistoets gemaakt en deze in Januari. Hij heeft wel vriendjes in de klas maar moppert voornamelijk dat alles te makkelijk is. Dat is ook het enige antwoord dat ik krijg als ik vraag hoe zijn schooldag was: te makkelijk
Hij is in December 8 geworden.

De juf gaat het eerst bespreken maar ze had het over overstappen naar groep 5.

Nu ik mijn eigen bovenstaande stuk lees ben ik denk ik ook wel van mening dat groep 5 beter past.
Ooooooooh, dat is andere koek. Dan snap ik dat er versneld wordt. Maar dan zou ik eigenlijk dit zo snel mogelijk doen. Van M4 naar E4 is veel herhaling qua rekenstof. Er worden een paar nieuwe onderwerpen aangeboden die dan ontzettend vaak herhaald worden. En als hij zo hoog scoort dan heeft hij dat ongetwijfeld al onder de knie.
Bij spelling maken ze een start met 2 regels die in groep 5 (en 6) nog tot in den treure herhaald worden. Ik zou aansturen op snel over, en op een vast moment in de week eventuele hiaten wegwerken met een RT'er.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
18-02-2019 15:11
Gewoon een jaar door? En dan volgend jaar weer een jaar versnellen en dan nog eens?
Als je rekent op M7 niveau heb je echt niks te zoeken in groep 4. Als hij hier op school had gezeten had ie ook in 5 gezeten. Na de vakantie 6 en daar kun je weer verder kijken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
liubi schreef:
18-02-2019 15:09
Hij is Avi plus met lezen , M7 met rekenen. Hoeveel uitdaging biedt groep 5?

De juf laat maandag hun beslissing weten maar ik ga ervan uit dat hij dan naar groep 5 gaat
Hun beslissing? Dat gaat buiten jullie om?
En hoe zijndie m7/avi vastgesteld?
Belg007 schreef:
18-02-2019 15:09
Niet altijd.

Hier te vaak gelezen dat een kind van oktober-november-december meestal een jaar blijft hangen in groep 1 of 2.

Dit kind is van december, dus het is niet geheel vreemd dat ie in groep 4 is gezet.



Vraag is of ie op pakweg 3 à 4 maanden tijd alle stof van groep 5 erdoor krijgt.
Waarschijnlijk grotendeels in zijn ééntje.

En als ie het niet haalt ... wat gebeurt er dan?
Volgend jaar alsnog gewoon groep 5 met eventueel wat extra verrijking?
En dingen dubbel zien?

Geheel onterecht houden scholen, leerkrachten en ouders vaak nog vast aan hoe het ooit ging. 1 oktober als peildatum. Maar dat is in 1985 al losgelaten. Kijken naar het kind en wat het nodig heeft. In mijn groep drie zitten nu kinderen die in 2018 zes werden maar ook die in januari/februari 2019 zes werden. En er is er ook eentje in december 2018 al zeven geworden. En er is er nog een in januari 2019 zeven geworden. Dat is hoe het hoort!
Een kind dat afgelopen december 8 werd en prima mee kan komen, had inderdaad in groep 5 moeten zitten.
Maar aangezien jullie uit het buitenland kwamen, snap ik best dat men voor de zekerheid voor groep 4 gekozen heeft.
Als je kind het ziet zitten, zou ik akkoord gaan met overstappen naar groep 5.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven