Van laatste loodjes naar eerste begin!

31-10-2018 17:11 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het vervolg op ‘laatste loodjes’-topic waarin we even fijn konden klagen en afwachten wanneer die bevalling nou eens zou beginnen!

Inmiddels bevallen en dus niet meer zwanger, dus een nieuw topic :) .
Hier is de kraamweek inmiddels bijna voorbij. Vorige keer vond ik dat heel erg (kraamtranen), nu zijn de kraamtranen al wat minder en vind ik het een beetje dubbel. Fijn dat het gewone leven weer wat komt, maar ook wel jammer dat er niet meer fijn voor ons gezorgd wordt en de zwangerschap dan echt definitief voorbij voelt. Toch een eind aan een bijzondere (niet altijd leuke) tijd.

Deel hier hoe je bevalling was, hoe het met je kleintje gaat, hoe jij je voelt, enzovoorts!
Het komt waarschijnlijk omdat hij toch dik 3 weken te vroeg geboren is. In deze situaties komt het wel vaker voor.

Opzich ging t kolven wel redelijk, maar sinds gister is manlief weer aan het werk en kost het me zoveel meer energie. Eerst kolven, verschonen, voeden en nog ergens wat huishoudelijke dingen. Toen man vrij was deed hij t verschonen en soms t voeden of juist de huishoudelijke taken als koken en stofzuigen enz.

Morgenstond_; met hoeveel weken werd t bij jullie beter? Zoontje is nu 3 weken oud. Je bericht geeft me wel hoop, dus toch nog maar even doorzetten..
Dat ik niet zo goed meer. Maar als je zegt dat jouw zoontje ook 3 weken te vroeg was kan dat "gewoon" de oorzaak zijn inderdaad. En hij heeft niet in het ziekenhuis gelegen ivm zijn vroeggeboorte? Dan moet hij het dus (itt mijn zoontje) al de hele tijd op eigen kracht doen? Kan me voorstellen dat hij daar dan wel moe van wordt. Maar kolven + baby is ook zwaar. Ik zou je aanbevelen de huishoudelijke taken te laten voor zover dat kan ;-) En evt handsfree en dubbelzijdig kolven? Dat gaat iig sneller. Misschien kan je dan x aantal voedingen met de fles doen en een paar met de borst? Zoiets deden wij in het begin thuis.

Sorry, beetje onsamenhangend zo allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste kindje had dat ook. Ik heb 5 weken fulltime gekolfd, hopende dat het beter zou worden. Maar niet dus.
Na 5 weken kolven zat ik er zo doorheen dat ik elke voeding alleen maar kon huilen en soms ook scheldend zat te voeden. Ik vond het enorm moeilijk om de beslissing te maken te stoppen. Maar eenmaal die beslissing genomen, viel er een enorme last van mijn schouders. Had echt gewild dat ik die beslissing eerder had gemaakt en mezelf en zoon een hoop verdriet had bespaard.
Dus laat het zo ver in elk geval niet komen! Dat is het niet waard.
Vlinders90 schreef:
14-11-2018 15:15
Het komt waarschijnlijk omdat hij toch dik 3 weken te vroeg geboren is. In deze situaties komt het wel vaker voor.

Opzich ging t kolven wel redelijk, maar sinds gister is manlief weer aan het werk en kost het me zoveel meer energie. Eerst kolven, verschonen, voeden en nog ergens wat huishoudelijke dingen. Toen man vrij was deed hij t verschonen en soms t voeden of juist de huishoudelijke taken als koken en stofzuigen enz.

Morgenstond_; met hoeveel weken werd t bij jullie beter? Zoontje is nu 3 weken oud. Je bericht geeft me wel hoop, dus toch nog maar even doorzetten..
Tip: koop een handkolf of een kolf waar je ook enkelzijdig mee kunt kolven en kolf terwijl kind aan de borst drinkt. Betere tsr en tijdsbesparing.
Alle reacties Link kopieren
Mijn enige tip is: laat dat stofzuigen en koken zitten :lol: . Nee serieus, huishouden is echt mijn laatste prioriteit nu, vooral op een dag als vandaag met . en baby.
Morgenstond_; we zijn nog 3 dagen in het ziekenhuis gebleven na de bevalling. Hier kreeg hij bijvoeding naast de borstvoeding. Maar toen de borstvoeding goed opgang was moesten we daar weer mee stoppen. Toen hij niet aankwam eerst na elke voeding gekolfd en hem bijgevoed. Toen dit niet hiel met fulltime kolven begonnen. Hij groeit nu gelukkig wel goed.

Nijntje*; knap dat je het toen 5 weken hebt vol gehouden. Ik vindt het na ruim een week al heftig t fulltime kolven. Ik vind de keuze ook lastig omdat ik me zo had ingesteld op het geven van borst voeding.

Ik heb gelukkig een dubbele elektrische kolf die ook enkelzijdig gebruikt kan worden. Met de handkolf wou t niet echt lukken namelijk.

We gaan ook proberen om de borstvoeding weer op te bouwen. Maar doel nu eerst was dat hij weer op geboorte gewicht komt.
Alle reacties Link kopieren
Wat een verhaal Florence o_o . Ik hoop dat je goed thuis bent gekomen en dat nu alles voorspoedig gaat. Ik denk dat je extreem rustig aan moet doen? Hoe gaat het met jouw man?

Lastig hoor Vlinder. Ik denk dat ik ook zou kiezen voor flesvoeding. Ik vind bv waardevol maar niet ten koste van alles. In mijn omgeving zijn genoeg kindjes die fv hebben gekregen en die uitgegroeid zijn tot blakende kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Die periode van 5 weken is haast traumatisch geweest. Klinkt zwaar overdreven hoor, maar ik was echt in een soort pnd aan het storten, zo heftig vond ik het. Dat zag ik op dat moment niet. Wat ik al zei, ik kon wel janken als baby weer voor een voeding kwam en deed dat dus ook constant. Maar had toen niet door hoe zeer je er in door kan draven vanuit de drang het te laten slagen.

Elke voedingsronde ging zo:
20 min kind aanleggen (want ik moest het blijven proberen zei men). Kind weigerde, viel in slaap, liet tepel los, etc. Dat soort zaken. In de laatste weken schreeuwde ik echt regelmatig tegen mijn kind dat ie NOU EENS MOEST KAPPEN MET DAT GEKUT (schaamteloos he, tegen een kind van 5 weken.. maar zo erg zat ik er door)
45 min flesje maken en geven. De hele tijd kind wakker houden tijdens het drinken.
(In het begin bij te weinig productie: ook nog bijvoeding maken en geven)
30 min nakolven, voeding maken voor volgende ronde
5 min alle flesjes, kolfspullen etc afwassen en dagelijks uitkoken

En dan 80 min later de volgende voedingsronde. Dag in dag uit.
Ik werd echt gèk. Het klinkt zo makkelijk, ‘gewoon kolven’ maar ik vond het echt heftig. Mijn hele omgeving was vooral stimulerend in dat ik het vol moest houden, dat bv het beste is voor je kindje, etc. Maar wat had ik graag iemand gehad die zei ‘kind, kap gewoon met die bv. Je bent ook goed als moeder als je nu voor jezelf kiest’. Heeft me dus nog veel te veel dagen/weken gekost voor ik die knoop durfde door te hakken.
Bij mijn huidige dochter heb ik de kolf dus nog niet tevoorschijn durven halen. Zoveel nare herinneringen.

Dus wat je ook doet, probeer stil te staan bij hoe jij het vol houdt en waar jij gelukkig van wordt. En vraag je omgeving om op je te letten. Ik hoop enorm dat het voor jou minder zwaar is dan voor mij destijds.
Helemaal eens met Nijntje!
Ik heb t bij mijn eerste dochter ook tegen beter weten in blijven proberen, 4 weken gekloot en uiteindelijk kreeg ze niet genoeg binnen, ik lamlendig hormonale koe die ‘t kolven haatte en baby die ontevreden was... gelukkig switchte ze makkelijk over op flesvoeding, ik werd weer vrolijker en ja ik nam me voor om dit nooit meer te doen. Waarvan akte met mijn tweede dochter: nutrilon erin en gaan!!!
Bedankt voor jullie reacties dames! Ik weet dat het geven van borstvoeding echt iets is wat in mijn hoofd zit, en dat flesvoeding ook goed is. Maar het voelt nog wat te vroeg om die knoop nu door te hakken.

Schrik wel van jou verhaal Nijntje, klinkt als een heftige 5 weken. Zo lang wil ik er zeker niet mee aan rommelen.

Vandaag met manlief afgesproken dat we sowieso tot maandag nog doorgaan op deze manier. En dagelijks kijken hoe de kleine man aan de borst drinkt, hopende dat het toch lukt. Hij ziet ook aan me dat het zwaar valt en vindt dat ik goed voor mezelf moet zorgen en dan maar moet stoppen met de bv.
Alle reacties Link kopieren
suusberg schreef:
14-11-2018 22:29
Helemaal eens met Nijntje!
Ik heb t bij mijn eerste dochter ook tegen beter weten in blijven proberen, 4 weken gekloot en uiteindelijk kreeg ze niet genoeg binnen, ik lamlendig hormonale koe die ‘t kolven haatte en baby die ontevreden was... gelukkig switchte ze makkelijk over op flesvoeding, ik werd weer vrolijker en ja ik nam me voor om dit nooit meer te doen. [...]
Dit! Al heb ik de tweede nog wel aangelegd na de geboorte om te zien of hij beter dronk, en iets gekolfd om productie op te starten maar resultaat was dat er letterlijk geen druppel in de kolf zat en zoon de eerste 2 dagen niets binnen heeft gekregen. Zodra we een flesje Nutrilon aanboden ging dat er meteen in dus niet eens meer aangelegd of gekolfd, wat een opluchting!
Oh, en zo’n ontzettend prettiger kraamtijd!! Dat is me al zoveel waard, echt een wereld van verschil!

Ik wil niet zeggen dat iedereen gelijk maar moet overstappen, maar voor mij was een gelukkige moeder en gelukkige baby met flesvoeding zoveel meer waard dan ongelukkige moeder en baby om maar borstvoeding door te willen zetten. Weeg je opties goed af en hou niet alleen vast aan “borstvoeding is het beste”.. Fijn als het lukt, geen schande als het niet lukt!!
Alle reacties Link kopieren
Oh ik ben ondanks mijn drama bij de eerste, bij de tweede en derde wel weer bv gaan geven.
Mijn negatieve gevoelens liggen vooral bij de kolf en veel minder bij de bv zelf.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik me bemoeien ook al ben ik nog niet bevallen?

@vlinder, als het niet gaat gaat het niet en dat is niks om je voor te schamen, schuldig te voelen of wat dan ook. Zoals de andere dames hier ook zeggen is er niks mis met kv. Persoonlijk ging het de vorige x bij mij ook niet lekker en ben ik heel erg ziek geweest door 2x een borstontsteking, spruw, heb ik ontzettend lopen klooien met tepelhoedjes en deed het soms ook echt pijn. Ik heb 4-6 weken met tranen in mn ogen doorgezet en met goede hulp van een lactatiekundige (die ik veel te laat heb ingezet) ging het daarna heel goed.
Uiteindelijk ben ik juist heel blij geweest met mijn keuze door te zetten ook al zei mijn omgeving juist dat ik misschien beter kon stoppen. Na het rotbegin kon ik er van genieten en vond ik het ook enorm praktisch.

Wat ik probeer te zeggen, kijk aan wat voor jou fijn en acceptabel is en zorg dat je goede begeleiding hebt van iemand die er echt verstand van heeft.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met de andere baby’s? Florence, is het fijn om thuis te zijn? Een fijne kraamhulp (kan je man haar aan en andersom ;-) )?

Hier echt een dieptepunt qua nachten.. van 22.30-3.00 continu eten, rechtop houden, poepen, verschonen, spugen want kort even gelegen bij verschonen en weer eten. Na 3.00u steeds hazenslaapjes met elk uur eten. Was kapot vanochtend! Gelukkig is oudste naar kdv dus net nog 2 uurtjes geslapen, tot baby weer wilde eten :zzz:
Hopelijk bij jullie betere nachten :lol:
Alle reacties Link kopieren
Oei dat zijn inderdaad zware nachten zussel! Hier een luxe: overdag komt baby om de 3 uur ongeveer voor een fles, ‘s nachts zit er al snel 5 uur tussen! Vannacht rond 1 uur en vanmorgen om 6 uur, verder hebben we hem niet gehoord. Wel is hij vaak wat onrustig ‘s avonds rond 23:00 en wil hij dan alleen op mij slapen (en dus ook niet op man). Als het daarbij blijft hoor je mij niet klagen!
Peuter wilde graag bij opa&oma logeren afgelopen nacht en oma wilde dat ook graag dus hebben ook écht kunnen slapen toen baby sliep.

Heel wat anders: hebben jullie tips om een voorkeurshouding te voorkomen? Kleine man ligt het liefst op zijn linkerwang, ook al draai ik hem naar de andere kant als hij slaapt - hij draait gewoon terug. Bedje al omgedraaid, nestje in de box ook zodat het licht vanaf de andere kant komt, muziekmobiel opgehangen etc.. hij blijft “op links”.
Nu is het nog vroeg, hij is immers pas 2 weken maar wil het zoveel mogelijk voorkomen..
Alle reacties Link kopieren
Ah wat shit zussel, ik weet er alles van..

Geen ervaring met voorkeurshouding, sorry. CB kan vast helpen toch? Zou ze ff bellen of langslopen.

Hier een regeldag vandaag, best vermoeiend icm peuter. Ze wisselden elkaar af met slapen deze middag maw geen dutje voor mij.

Ben kapot want elke avond pijnaanvallen door die galstenen. Als dat niet snel stopt, moet ie eruit. Een operatie is ook echt waar je op zit te wachten met twee kleine kinderen en borstvoeding :@@:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Zussel, dat klinkt inderdaad als een heftige nacht. Hopelijk gaat het komende nacht wat beter.

Menmo, klinkt alsof jullie kindje al een goed dag/nacht ritme heeft met 5 uurtjes slaap in de nacht. Zo konden jullie even bijtanken. Geen ervaring met een voorkeurshouding. Ligt ie overal op dezelfde kant? In de wagen? Bedje? Box?

Malaguena, pittig dat je zoveel last hebt van de galstenen. Had je hier voor de zwangerschap ook al last van?
Alle reacties Link kopieren
Nee pas sinds 5 maanden zwanger van deze, heb helaas dus ook nooit zware pijnstillers kunnen krijgen ivm zwanger en nu bv..
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Vlinder, ik vroeg me af hoe het nu gaat met de voeding?

Zussel, wat een nacht! Gaan die nu beter? Mijn zoon drinkt ook nog om de 2,5/3 uur. En dan half uur rechtop enzo. Pittig...

Menmo, ik heb geen ervaring met voorkeurshouding. Mijn beste vriendin wel, bij haar kwam op een gegeven moment de fysio. Maar die vertelde eigenlijk wat je wrs al weet: andere kant stimuleren met geluid en evt speeltjes in de box enzo.

Malaguena, wat een hel zeg! Lijkt me vreselijk om in deze periode zoveel pijn te hebben. Veel sterkte!!

Nijntje, hoe gaat het met al jouw kindjes? Ben benieuwd hoe je dat allemaal doet haha. Ik vind het met twee al een gedoe.

Vraagje, wat doen jullie met sinterklaas en kerst? Nemen jullie de baby gewoon mee of hebben jullie bv bepaalde dingen afgezegd?
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel! Timing is inderdaad behoorlijk ruk..
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Heftig hoor die pijn, ik las elders dat je echt op de grond ligt ervan! En dat elke dag, dat lijkt me echt niet te doen. Hopelijk kan er snel iets aan gedaan worden en kan je bv blijven geven.

Qua voorkeurshouding weet ik ook niet meer dan de standaard adviezen eigenlijk.

De nachten zijn gelukki weer ‘gewoon’, elke 3 uur eten. Ik denk dat baby een regeldag had (precies met 3 weken, wat een voorbeeldig kind). Oudste had dit nooit dus moest even wennen dat het echt betekende: continu eten. Ik heb die dag zelf amper een boterham kunnen smeren, gelukkig had ik geen plannen ;)

Wat betreft sinterklaas en kerst: wij gaan wel gewoon plannen maken. Sinterklaas is 1 middag bij mijn familie met meer kleine kinderen dus prima ten doen. Andere dag bij ons thuis, dus ook prima.

Kerst is nog niet gepland maar zal hetzelfde zijn al zal het dan niet bij ons maar bij schoonouders zijn. Baby is dan 2 maanden dus moet te doen zijn. Draagzak mee, mogelijk helpt dat. Verder is het vooral voor oudste allemaal heel leuk dus wil ik ook geen dingen skippen!
Hebben jullie een heel druk programma Torenvalk? Dat je denkt over dingen afzeggen?
Alle reacties Link kopieren
@Voorkeurshouding: mijn twee oudste kinderen hadden allebei zo'n sterke voorkeurshouding dat we een hele tijd bij de kinderfysio hebben gelopen. Paar tips:

* Bij het voeden kijken of je vaker de voeding aan de niet-voorkeurskant kan aanbieden. Bij een fles heel goed te doen. Bij bv zou je kunnen denken aan afkolven en dan met de fles geven.

* Dit heb je al gedaan: het bedje, het speelgoed, etc zo positioneren dat het interessantste (mama, speelgoed, het raam/licht) aan de niet-voorkeurskant ligt.

* Je kindje uitlokken om naar de niet-voorkeurskant te kijken. Wat ik dagelijks zo'n 5-8x moest doen was: leg je kind op een kleedje op de grond. Ga zelf ook op de grond liggen. Probeer precies boven het gezichtje van je kind te hangen en probeer de blik van je kindje te vangen. Als je oogcontact hebt, verplaats je hoofd dan heel langzaam iets naar de niet-voorkeurskant. Steeds wat verder, tot je kindje het oogcontact verbreekt en het hoofd weer terug draait. Probeer dit dagelijks vaak te doen, zodat je de boel steeds wat 'oprekt'. Als je kindje op een gegeven moment flexibeler wordt aan de niet-voorkeurskant, wil je het liefst dat je kind uiteindelijk zelfs zó ver komt, dat zijn/haar oor volledig de grond raakt. Dat betekent dat je zelf ook op den duur volledig plat op de grond moet liggen.
Naar mate je kind ouder wordt, kun je dit 'spel' ook met speelgoed gaan uitvoeren, omdat dat dan interessanter is geworden dan mama's gezicht.

* Je kindje bij elke voeding en verschoning, ook even laten oefenen met op de buik liggen en hoofd optillen. Hoe eerder je kindje zijn/haar hoofd omhoog kan houden, hoe eerder het ook op de buik kan gaan spelen en hoe minder lang het op zijn/haar hoofd hoeft te liggen. Plus dat die nekspieren dan dus ook sterker worden en de voorkeur daardoor minder nodig is.
Ook hier kun je proberen oogcontact met je kindje te maken door bij zijn/haar kruin te gaan staan, en zo het interessanter maken om het hoofd op te richten.
Stop wel op tijd, maak je kindje niet gefrustreerd.
Alle reacties Link kopieren
Torenvalk schreef:
17-11-2018 12:07
Nijntje, hoe gaat het met al jouw kindjes? Ben benieuwd hoe je dat allemaal doet haha. Ik vind het met twee al een gedoe.
Haha, nou hier is het ook heus wel een gedoe hoor, maar aan de andere kant valt het me nog mee t.o.v. wat ik verwachtte aan chaos ;-D
Baby doet het best lekker, behalve de nachten. Die breken aardig op momenteel want ze laat zich niet wegleggen. Heb nachten gehad van 3 uurtjes slaap. Vannacht ging weer beter, nieuwe strategie. Dus duimen dat 'ie ook deze nacht weer aanslaat...
Maar overdag slaapt ze wel veel, dus ze is vaak op de achtergrond aanwezig in de box. Dan heb je er eigenlijk weinig werk aan ;-D En als ze niet in de box ligt, dan dus in de kinderwagen omdat we op stap gaan. En ook dan slaapt ze wel.
Wat wel lastig is, zijn de voedingen. Dan zit ik met baby op de arm en zijn intussen de kinderen elkaar het leven zuur aan het maken. Ik baal dan flink als ze net góed is aangelegd en ik moet echt ingrijpen.. Gelukkig is vriend momenteel nog thuis op de dagen dat de kinderen niet naar het kinderdagverblijf gaan. Dus meestal grijpt hij dan in. En overdag bijslapen is dan ook nog een optie voor mij. Binnenkort de eerste dagen écht alleen met drie kinderen. Dan is het wel heel noodzakelijk dat ik het huis uit ga denk ik, zodat de oudsten niet zwaar verveeld raken en de tent afbreken. Dat zal wel even flink zoeken worden qua slaap- en voedingstijden. En ook nog op mijn eigen vermoeidheid letten..

@malaguena: echt heel heftig voor je zeg! Ik wens je heel veel sterkte toe..

@sinterklaas en kerst: Sint vieren we gewoon thuis met het gezin. Oudste is ruim 3,5 jaar dus we zullen er wel iets mee moeten doen. We hebben ook nog een Sint feestje op het werk. Baby gaat dan mee. Ze heeft toch geen ritme, dus ook geen ritme dat verstoord kan raken ;-D
Met kerst hebben we nog niks afgesproken, maar zullen we wel met ouders/schoonouders gaan vieren. Baby gaat gewoon mee op visite. Hebben we eigenlijk altijd met de kinderen gedaan. Juist op deze leeftijd lukte het altijd nog goed om baby in slaap te wiegen in de kinderwagen. Als dreumes werd het veel lastiger, dan weigeren ze te gaan slapen op onbekend terrein.
Alle reacties Link kopieren
menmo schreef:
15-11-2018 14:32
Heel wat anders: hebben jullie tips om een voorkeurshouding te voorkomen? Kleine man ligt het liefst op zijn linkerwang, ook al draai ik hem naar de andere kant als hij slaapt - hij draait gewoon terug. Bedje al omgedraaid, nestje in de box ook zodat het licht vanaf de andere kant komt, muziekmobiel opgehangen etc.. hij blijft “op links”.
Nu is het nog vroeg, hij is immers pas 2 weken maar wil het zoveel mogelijk voorkomen..
Breek even in, maar ik legde haar bij ieder slaapje op een andere zijkant (dus de ene keer sliep ze op haar linkerzij, het volgende slaapje op rechts) met een opgerolde hydrofiel tegen haar rug om terugdraaien te voorkomen. Misschien is dat nog een idee.
Het voeden gaat al wel wat beter! Heb voor mezelf een kolfbh gekocht waardoor ik mn handen vrij heb. Zo kan ik ondertussen nog even wat was vouwen of lekker met de kleine man knuffelen.

Daarnaast drinkt hij nu 2x per dag een kwartiertje aan de borst zonder in slaap te vallen. Gister probeerden we een 3e keer maar dat wou nog niet.

Heb nu wel weer wat meer vertrouwen dat t gaat lukken. En ook de kracht wel gevonden om nog even door te zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven