Van potje naar normaal eten

16-09-2019 15:45 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allemaal,

Even een vraagje. Onze dochter is bijna 15 maanden en eet nog steeds potjes. Ik ben hier met 6 maanden mee begonnen en dit gaat altijd perfect. NU heb ik een aantal weken geleden haar proberen mee te laten eten met ons, gewoon stukjes en vervolgens geprakt. Als gevolg dat ze na drie avonden geproefd te hebben, een week lang niks meer wilde eten qua avondeten, dus ook geen potjes... Nouja uiteindelijk dus toch maar weer aan de potjes gegaan.

Wie kan me helpen hoe we nu het beste toch over kunnen gaan naar normaal eten zonder dat ze weer het avondeten gaat weigeren?

(ik hoef overigens geen commentaar dat ik niet aan potjes had moeten beginnen en blablabla :)).
nadiar wijzigde dit bericht op 16-09-2019 17:21
0.58% gewijzigd
Misschien tussendoor wat dingen in stukjes aanbieden. Dus op een ander moment dan het avondeten. Een bakje groente of fruit neer zetten waar ze zelf uit kan pakken. Mijn moeder kreeg er op die manier extra groenten in bij ons. Eet ze trouwens wel stukjes brood? Ik zou mij er niet te druk om maken. Het komt wel.

Verder zelf geen ervaring want mijn dochter van 7 maanden is een makkelijke eter. Alles wat je voor haar neus legt gaat zo naar binnen. We doen een combinatie van potjes en stukjes net hoe het die dag uit komt.
Alle reacties Link kopieren
Die van ons heeft altijd Duitse potjes gegeten. Nederlandse gingen een stuk minder snel. De leiding van het kdv was altijd enthousiast, die potjes ruiken zo lekker :facepalm:
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Op haar 15de eet ze waarschijnlijk geen potjes meer.

Potje geven en daarnaast gewoon af en toe een paar stukjes van jullie eten.
Paar hapjes vlees, een enkele sperzie-boon, een halve kerstomaat, een snipper aardappel, ...

Zelfs als ze het niet opeet en alleen maar vast heeft of ermee gaat smijten is het winst. Dan heeft ze het al es gezien, geroken, gevoeld, ...
Ooit belandt het wel in haar mond :-).
Alle reacties Link kopieren
Hier was ik dapper aan de Rapley methode begonnen.. maar daar was zoon het niet mee eens. Qua fruit wel altijd vers gedaan maar groente niet. Dus ik ben voor het diner ook gezwicht voor potjes ;) .. Dat heeft ie zelfs tm 2 jaar nog regelmatig gegeten (in Frankrijk hebben ze kindermaaltijden tm 24mnd) maar eet sinds zijn 3de gelukkig praktisch alles. Ben het inderdaad blijven aanbieden en afwisselen met af en toe 'makkelijk'.
Dat werkte hier.. maar ieder kind is anders :)
Alle reacties Link kopieren
Eerst een potje geven en daarna als jullie zelf gaan eten (uurtje later) dan ook van wat jullie eten aanbieden. Gewoon neerleggen, laat maar lekker zellluuuffff pakken, prakken, proeven en gooien. Op een gegeven moment gaat er vanzelf meer naar binnen en op een bepaald punt geef je niet eerst een potje meer.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is de truc van de potjes dat het zoet is. Niet door letterlijk suiker toe te voegen, maar door er worteltjes of appelsap doorheen te gooien.

Verder geen tips. Mijn koters wilden juist geen potjes, omdat ze vers gewend waren. Vond ik weer irritant als we op pad waren ;-)
...
Alle reacties Link kopieren
Hier ook probleem mee, alleen is die van ons bijna 2.
Aantal keer gelukt en eet hij gewoon met ons mee maar meestal word het toch een potje, we proberen het wel heel vaak maar verdwijnt zelden in zijn mond, ik laat het voorlopig maar zo want wil hem ook niet dwingen.
Maartje2016 schreef:
16-09-2019 15:50
Het helpt op die leeftijd ook als ze het zelf naar binnen mogen schuiven (met hun handen, verwacht niet dat het schoon blijft), en dat gaat met stukjes makkelijker dan met puree.

Inderdaad. gepureerd is op die leeftijd toch echt niet meer nodig.
Gewoon in stukjes aanbieden en zelf laten eten (knoeien).

Waarom eet ze al zolang gepureerd/potjes?
Alle reacties Link kopieren
Aaah joh hier eet 4 jarige dochter nog wel eens Olvarit hoor :proud:

Heeft tot haar 3e vrijwel alleen maar pot gehad. Was al blij dat er iets van groente in ging.

Zal nu wel veel commentaar krijgen, maar wees niet gevreesd: tegenwoordig eet ze ook "gewoon" met ons mee.
Alle reacties Link kopieren
Caramelfudge schreef:
16-09-2019 16:37
Eerst een potje geven en daarna als jullie zelf gaan eten (uurtje later) dan ook van wat jullie eten aanbieden. Gewoon neerleggen, laat maar lekker zellluuuffff pakken, prakken, proeven en gooien. Op een gegeven moment gaat er vanzelf meer naar binnen en op een bepaald punt geef je niet eerst een potje meer.
En anders raak je er op een bepaald moment in elk geval bedreven in hoe je broccoli uit haren kan kammen :proud:

Hier gingen groentes die je makkelijk vast kon houden als eerste: wortels, sperziebonen, komkommer in repen. Daarna eten wat wat vochtiger is als het kookt, bijvoorbeeld bloemkool en broccoli.

TO, zie je trouwens het subtiele verschil dat jij het steeds over 'pureren' hebt en anderen over 'prakken' praten?
maartje2016 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 16:49
Reden: Typo
0.12% gewijzigd
ankalida schreef:
16-09-2019 16:40
Volgens mij is de truc van de potjes dat het zoet is. Niet door letterlijk suiker toe te voegen, maar door er worteltjes of appelsap doorheen te gooien.

Verder geen tips. Mijn koters wilden juist geen potjes, omdat ze vers gewend waren. Vond ik weer irritant als we op pad waren ;-)
Dat valt wel mee, volgens mij zit dat maar in heel weinig potjes. Echt zoet vind ik ze ook niet. Groenten in potjes worden voornamelijk gestoomd (= meer smaak). De gemiddelde Nederlander kookt z'n groenten en daarmee gaat veel smaak verloren, als ook vitamines.
15 maanden? Dan kan je gewoon jullie eten aanbieden en dan zelf laten eten toch?

Ze eet niet alleen maar potjes denk ik? Brood? Fruit?
Ik moet er wel bij zeggen dat die van mij nog nooit een potje of iets gepureerds gehad hebben ;-D

(Misschien dat ze daarom nu nog een knijpfruitobsessie hebben?)
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
16-09-2019 16:58
15 maanden? Dan kan je gewoon jullie eten aanbieden en dan zelf laten eten toch?

Ze eet niet alleen maar potjes denk ik? Brood? Fruit?
Ze eet zelf en ik heb haar mee laten eten met ons, met als gevolg dat ze na drie dagen niets meer in der mond duwde qua warm eten.

Brood en fruit gaat prima.
COtweepuntnul schreef:
16-09-2019 16:58
15 maanden? Dan kan je gewoon jullie eten aanbieden en dan zelf laten eten toch?

Ze eet niet alleen maar potjes denk ik? Brood? Fruit?
Nou geloof me, als je eigenwijze kinderen hebt, kun je van alles proberen, maar eten ho maar. Dochter wordt bijna 3 en eet geen brood, ze eet heel af en toe een stuk fruit (belandt meestal in de prullenbak) en 's avonds eet ze meestal niets. Verder leeft ze op droge crackers, want er mag beslist niets op. Voordat ze 1 werd at ze uitstekend, daarna is het alleen maar bergafwaarts gegaan.
NadiaR schreef:
16-09-2019 17:04
Ze eet zelf en ik heb haar mee laten eten met ons, met als gevolg dat ze na drie dagen niets meer in der mond duwde qua warm eten.

Brood en fruit gaat prima.
Oh, nou, dan zou ik het laten. Hier werkt een monkeyplatter voor we gaan eten heel goed. Dan eten ze meer dan aan tafel.

Heeft ze er last van als ze geen avondeten eet?
Suzan_1991 schreef:
16-09-2019 17:05
Nou geloof me, als je eigenwijze kinderen hebt, kun je van alles proberen, maar eten ho maar. Dochter wordt bijna 3 en eet geen brood, ze eet heel af en toe een stuk fruit (belandt meestal in de prullenbak) en 's avonds eet ze meestal niets. Verder leeft ze op droge crackers, want er mag beslist niets op. Voordat ze 1 werd at ze uitstekend, daarna is het alleen maar bergafwaarts gegaan.
Ik heb ook één eigenwijze in de collectie. Ieder kind zn eigen gebruiksaanwijzing. Sommige kinderen leven idd op crackers en lucht. Als ze goed groeien is dat niet erg (dat was bij mij helaas niet zo maar dat is een ander verhaal)

Of gewoon geven wat ze wel eten maar geloof dat TO daar vanaf wil?
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
16-09-2019 17:07
Oh, nou, dan zou ik het laten. Hier werkt een monkeyplatter voor we gaan eten heel goed. Dan eten ze meer dan aan tafel.

Heeft ze er last van als ze geen avondeten eet?
Nee ze heeft er geen last van, maar ze krijgt dan naar mijn idee wel te weinig groente/voedingsstoffen binnen.
NadiaR schreef:
16-09-2019 17:10
Nee ze heeft er geen last van, maar ze krijgt dan naar mijn idee wel te weinig groente/voedingsstoffen binnen.
Je kan eens langs een dietist voor tips. Maar kan ook dat het over twee weken anders is.

Ik heb een kleuter die ineens spinazie eet. Uit het niets. Tja ;-D vier jaar lang niet gelust...
COtweepuntnul schreef:
16-09-2019 17:09
Ik heb ook één eigenwijze in de collectie. Ieder kind zn eigen gebruiksaanwijzing. Sommige kinderen leven idd op crackers en lucht. Als ze goed groeien is dat niet erg (dat was bij mij helaas niet zo maar dat is een ander verhaal)

Of gewoon geven wat ze wel eten maar geloof dat TO daar vanaf wil?
Ze is echt te dun en zat bij de laatste afspraak bij het cb al tegen ondervoeding aan. Maar wat doe je eraan? Ze krijgt al alles wat ze lust, maar zelfs dat verdwijnt de helft van de tijd in de vuilnisbak. Ik zou willen dat ik de oplossing had voor TO, maar hier werkt ook niets. Zelfs potjes of gepureerd eten wil ze niet meer.
Suzan_1991 schreef:
16-09-2019 17:15
Ze is echt te dun en zat bij de laatste afspraak bij het cb al tegen ondervoeding aan. Maar wat doe je eraan? Ze krijgt al alles wat ze lust, maar zelfs dat verdwijnt de helft van de tijd in de vuilnisbak. Ik zou willen dat ik de oplossing had voor TO, maar hier werkt ook niets. Zelfs potjes of gepureerd eten wil ze niet meer.
Voor de tv alvast wat lekkers en gezonds? Helpt dat?
COtweepuntnul schreef:
16-09-2019 17:16
Voor de tv alvast wat lekkers en gezonds? Helpt dat?
Helaas niet :(
Alle reacties Link kopieren
Maar met 15mnd eten ze toch vooral stukken? Krijgt ze fruit en tussendoortjes wel gewoon als stuk in de hand of gaat dat ook gepureerd?
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
16-09-2019 17:19
Maar met 15mnd eten ze toch vooral stukken? Krijgt ze fruit en tussendoortjes wel gewoon als stuk in de hand of gaat dat ook gepureerd?
Ik bedoelde eigenlijk ook gewoon prakken ipv pureren :). Maar ja ze eet wel gewoon brood en fruit. Het probleem zit hem dus niet in de stukjes of iets dergelijks. Maar echt dat ze wel potje eet en niet gewoon eigen gemaakt eten.
Alle reacties Link kopieren
NadiaR schreef:
16-09-2019 17:21
Ik bedoelde eigenlijk ook gewoon prakken ipv pureren :). Maar ja ze eet wel gewoon brood en fruit. Het probleem zit hem dus niet in de stukjes of iets dergelijks. Maar echt dat ze wel potje eet en niet gewoon eigen gemaakt eten.
Ach, dan krijgt ze op een dag aardig wat binnen. Gewoon over een maand of wat nog eens proberen, geen druk erop.

De meeste gaan uiteindelijk toch minder en slechter eten naarmate ze meer peuter worden, dus wees blij met alles wat ze binnen krijgt :whistle:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven