Vanaf het nieuwe schooljaar niet meer trakteren

11-07-2020 19:33 338 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag kregen wij van de directeur per mail te horen dat vanaf het nieuwe schooljaar kinderen niet meer mogen trakteren. School is erg bezig met het predicaat Gezonde School, doodgegooid word ik met berichtjes over dit hele gebeuren, wat ik met lede ogen aan zie. Onze jongste is namelijk een kind wat wel wat extra vet kan gebruiken, bungelt een beetje onderaan in de curves, ik ben er ook voor met hem naar de diëtist geweest en hij heeft voldoende vet en vezels nodig om lekker op gewicht te blijven. Maar er zijn dus al dagen bij dat ik hem geen pakje volle melk mee kan geven naar school, want 'dan mogen ze de hele dag alleen maar water drinken'. Wij zijn hele bewuste ouders met voeding, voldoende groente en fruit (ook naar school), voldoende vezels, vers koken en ja ook wel eens iets wat wat minder gezond is, maar alles met mate.

Maar goed, de MR heeft de school het advies gegeven te stoppen met (gezonde!) traktaties, in plaats daarvan wordt er gezongen en mag een kind een activiteit kiezen. Dus dan zelf iets doen voor de klas (je talent laten zien) of iets gezamenlijk, zoals bijv langer samen buiten spelen. Jottum! Ik vind het persoonlijk allemaal niet zo heel erg feestelijk. En mijn kind ook niet. Het zal vast wel wennen, maar ik vind het wel erg jammer.

Daarnaast erger ik me aan dat gezonde school gebeuren, het neemt zoveel tijd in beslag, de hoeveelheid mail die ik krijg erover, dat ik denk: waar zijn jullie mee bezig? De werkdruk is bizar hoog, maar jullie kunnen wel gigantisch bezig zijn met voeding. Ik wil dat ze bezig zijn met ONDERWIJS. Er zit hier een halve klas in de rekenproblemen vanwege 1 rotjaar met de verkeerde leraar op de groep en daar hoor je ze niet over.

De (op)voeding ligt bij de ouders. Vind ik.

Daarbij werd gezegd dat veel ouders het enorm toejuichen? Uhm? Mij is niks gevraagd hoor. Ik vraag me af of die juichende ouders ook na een kinderfeestje wel een schijf van 5 maaltijd op tafel zetten of toch kiezen voor papat/Mac/pizza/pannenkoeken.

Wat vinden jullie? Een goed idee of betutteling?
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik ben het met je eens hoor. Als ze hiermee bezig kunnen zijn dan vervelen ze zich iets te veel. Zit je school misschien in een achterstandswijk dat ze denken dat ouders niet zelf inzicht hebben in wat gezond is en wat niet?
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
11-07-2020 19:35
Ik ben het met je eens hoor. Als ze hiermee bezig kunnen zijn dan vervelen ze zich iets te veel. Zit je school misschien in een achterstandswijk dat ze denken dat ouders niet zelf inzicht hebben in wat gezond is en wat niet?
Nee helemaal niet. Verre van. Juist een school met hele bewuste ouders.
Ik zie ook amper/geen kinderen met overgewicht rondlopen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Laat die kinderen alsjeblieft een beetje jarig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Krijgt de school extra subsidie vanwege het predicaat “gezonde school” wellicht verklaart dat waarom daar de aandacht naar toe gaat.
Ik vond allebei de kampen verschrikkelijk: zowel de ouders die met hele snoepzakken aan komen zetten, als een school die stelt dat kinderen alleen water zouden mogen drinken omdat dat gezond zou zijn.

Water is helemaal niet 'gezond' - er zitten verder helemaal geen voedingsstoffen in of zo. Water is alleen gezond in vergelijking met frisdrank. Maar volle melk is prima, zeker voor een mager kind. Die heb ik hier thuis ook.
Met jou eens. Verschrikkelijk die betutteling en verleggen van de focus, zeker als je ziet dat veel onderwijzers zelf niet eens meer behoorlijk kunnen spellen.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
11-07-2020 19:38
Ik vond allebei de kampen verschrikkelijk: zowel de ouders die met hele snoepzakken aan komen zetten, als een school die stelt dat kinderen alleen water zouden mogen drinken omdat dat gezond zou zijn.
Ik vind zelf ook wel dat de traktaties gezond zouden mogen zijn.
Daar zijn genoeg leuke dingen voor te verzinnen.
Heel veel snoep en chips heeft ook mijn voorkeur niet.

Dit is dan weer het totaal andere uiterste.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
11-07-2020 19:36
Nee helemaal niet. Verre van. Juist een school met hele bewuste ouders.
Ik zie ook amper/geen kinderen met overgewicht rondlopen.
In mijn omgeving zie je alleen scholen die gezond zijn in volksbuurten, waarbij ouders schijt hebben aan gezond eten en frikandellen en frisdrank meegeven naar school ( geen grapje)
Scholen die geen aandacht besteden aan gezond zitten juist in de rijke wijken.
Ze kunnen beter aan het begin van het jaar de kinderen vragen wat ze lekker vinden, en vervolgens een snoeptrommel met dat spul in de klas houden. Dan kunnen ze bij een verjaardag daar een snoepje uit pakken. Wel feestelijk, maar geen overdreven snoepzakken of -nog erger- geknutselde traktaties (die sowieso voor de helft in de vuilnisbak belanden).
Oh, dit is ook een leuke van de opvang (twee verschillende opvangen trouwens): kind mag geen pindakaas, want niet gezond. Maar een boterham met gekleurde hagel mag wel, want daar zit fruit in o_o
Alle reacties Link kopieren
Lekker dan :facepalm: ik heb twee weken geleden juist het advies van de kinderarts gekregen om mijn kind geen water meer te geven. Hij bungelt ook onderaan de curve. Lijkt mij niet dat gezond voor iedereen hetzelfde is.
Mijn kind heeft ook ondergewicht, en op eigen feestjes serveren we patat én snoep én chips. Maar ik zou toch wel blij zijn als ze stoppen met ongezonde traktaties. Ze zitten straks met 30 kinderen in de klas, 30 keer per jaar aan de cupcakes of snoep naast ook nog verjaardagen en kinderfeestjes vind ik wel erg veel. Maar goed helemaal geen traktaties vind ik ook weer saai. Hier stimuleren ze gezonde traktaties en worden ongezonde traktaties gedoogd. Op die manier vind ik het een net wat fijnere balans.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
11-07-2020 19:41

Scholen die geen aandacht besteden aan gezond zitten juist in de rijke wijken.
Dit is denk ik een rijke wijk, school staat in een vinexwijk waar nog steeds gebouwd wordt, veel dure koophuizen, veel ouders die beiden werken. Voordat ze begonnen met het Gezonde school gedoe zag ik sowieso al dat veel ouders fruit en brood mee gaven voor de pauze.
Stressed is just desserts spelled backwards
Hier mochten ze vanaf het Corona tijdperk dat de school open ging al niet meer trakteren. Ze mogen nu wat grabbelen bij de juf. Ik vind wel prima. Het hele kijk mij eens leuke traktaties maken is dan meteen klaar. Mag dus niet meer.
Hier mag alleen water omdat er wordt geknoeid en de juf geen zin heeft in geplak of rotzooi. Kan ik me helemaal in vinden.
Ik was altijd roomser dan de apus totdat ik op school ging helpen en zag wat sommige kinderen in hun trommeltje hebben. Het blijkt dat de usual suspects geen commentaar meer krijgen, die klokken hun blikje sinas en eten daarna hun fricandelbroodje op.
Dar zijn er trouwend per klas zo ongeveer 2 of 1.
Dus mijn kinderen krijgen ook eens per 2 weken een stukje pizza mee en de Liga's die ene kind zo lekker vind blijven ook terugkomen. Juf zegt er eens per zoveel tijd wat van, ik zeg dan dat ik bepaal wat ze eten en we hebben dat ook weer gehad.
Alle reacties Link kopieren
Stom. Trakteren vinden die kids hartstikke leuk, zeker als ze nog jong zijn. Dat het geen hele bakken snoep en zakken chips mogen zijn vind ik prima. Je kunt als school ook wat suggesties geven als ouders het lastig vinden. Of iets niet eetbaars trakteren? Maar trakteren hoort erbij als je jarig bent
Alle reacties Link kopieren
Twee van onze drie kinderen zaten ver beneden de groeicurve in gewicht en ik heb afspraken met school gemaakt dat ze aten zoals onze kinderarts dit ons adviseerde en niet zoals school dat wenste. Een medische indicatie, zeg maar, net als kinderen met diabetes.

Ik vind net als Phineas allebei de kampen niks. Van die ouders dit hele torens naar binnen sjouwden als traktatie en dat ze ook nog iets om mee te spelen (lees: linea recta in de prullenbak) mee kregen voor thuis. Dat school een gezonde school wil zijn, snap ik best, maar dat hoeft niet ten koste te gaan van het hoogtepunt van het jaar voor een kind. Kunnen ze geen middenweg vinden?
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
11-07-2020 19:43
Oh, dit is ook een leuke van de opvang (twee verschillende opvangen trouwens): kind mag geen pindakaas, want niet gezond. Maar een boterham met gekleurde hagel mag wel, want daar zit fruit in o_o
:P daar snap ik dus niets van. En notenpasta mag dat wel? :proud:
Green17 schreef:
11-07-2020 19:43
Lekker dan :facepalm: ik heb twee weken geleden juist het advies van de kinderarts gekregen om mijn kind geen water meer te geven. Hij bungelt ook onderaan de curve. Lijkt mij niet dat gezond voor iedereen hetzelfde is.
Dan zou ik een briefje vragen aan de kinderarts, zodat je kind op medisch advies niet verplicht water hoeft te drinken ;-D
Alle reacties Link kopieren
Heel raar. Genoeg gezonds om te trakteren en ook fruit in combinatie met snoep.
Ik vind het enorm betuttelend en zolang ze geen expert in de arm hebben genomen om over de tussendoortjes te adviseren zou ik daar behoorlijk tegen in verweer gaan. Wat voor het ene kind prima is, is het voor het andere niet. Jouw kind heeft die volle melk echt nodig, (zoiets hadden de minder vroeger ook) en voor een ander kind is water prima.

Aan de andere kant begrijp ik school ook over die traktaties. Ze Schagen het nu af met reden van gezondheid, maar mogelijk zit er meer achter. Veel traktaties gaan werkelijk nergens meer over. Groot, groter, grootst. Speeltje erbij dat direct in de (vuilnis)bak verdwijnt. Grote ongelijkheid tussen kinderen die met verjaardag nog eens extra benadrukt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest gelijk hier aan denken: https://www.laurasbakery.nl/25-leuke-en ... raktaties/
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
11-07-2020 19:45
Dan zou ik een briefje vragen aan de kinderarts, zodat je kind op medisch advies niet verplicht water hoeft te drinken ;-D
Ja, dat zou ik zeker doen als mijn kind op z’n school zou zitten!
Het lijkt mij geweldig, maar dan vooral omdat al die andere ouders zulke mooie traktaties meenemen en ik niet verder kom dan fruitspiesjes😁

Maar verder vind ik een verjaardag iets feestelijks, maar begrijp ik wel dat traktaties op een gezonde school voor discussies zorgen. Ze kunnen beter als school iets gezonds en lekkers in huis hebben wat de jarige kan uitdelen op verjaardagen. Ik vind de oplossing van een activiteit kiezen dan wel weer leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven