Vanaf wanneer een pyjama bij baby?

18-03-2012 13:07 32 berichten
Onze dochter is inmiddels ruim 5 weken oud. Alleen vroeg ik me nu ineens af vanaf wanneer ze 's nachts een pyjama aan moet? Natuurlijk zijn er geen regels voor, maar wat doen/deden jullie? Ze slaapt nu gewoon in haar kleertjes in de puckababy en dan onder een lakentje met deken. Ze heeft dus de hele dag dezelfde kleertjes aan en we hebben ook niet echt een ritueel voor als ze naar bed gaat. Weet ook niet of dat dat nu al nodig is? Ze slaapt prima, nachten van 5 tot 6 uur aan 1 stuk ongeveer. Verder gaat ze om de 2 a 3 dagen in bad of mee onder de douche. Dat doen we meestal aan het begin van de avond, voor de fles van 8 uur. Is het beter om dit later te doen, net voor de fles van 11 uur of zou dat niet uitmaken?



Beetje veel vragen ineens, maar vraag me af wat anderen doen qua avondritueel en pyjama bij zulke kleine baby's
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Die van ons is bijna 5 maanden en slaapt met rompertje en broekje (van overdag, tenzij het een stug broekje is) in een baby-slaapzakje zonder mouwen. Daar overheen hebben we nu nog een lakentje en dun dekentje.

Ik denk dat wij op een pyjama overgaan wanneer ze gaat kruipen en/of meer met de handen gaat eten. Hierdoor wordt de kleding intensiever gebruikt en vaak zijn de stofjes van broekjes wat stugger als ze wat ouder zijn.



Badderen doen we ongeveer om de dag rond 20:00. Maar die van ons gaat dan ook rond 21:00 slapen. Het maakt nu nog niet zoveel uit hoe laat. Ik zou kiezen voor een tijdstip dat het jullie goed uitkomt qua drukte, maar ook qua energie. Als jullie juist rond 22:00 rustig de tijd kunnen nemen en niet erg moe zijn, dan kun je er veel meer van genieten dan wanneer je snel snel tussen de bedrijven door per sé om 20:00 zou willen badderen.



Veel geluk met je kleintje
Ik doe mijn zoontje een pyama of een soort van boxpakje aan wanneer hij kleertjes aan hebt waarvan ik denk dat ze niet lekker slapen, een spijkerbroekjes ofzo. Hij is 6 maanden en vannacht had ie zijn shirt van overdag aan en een dunne slaapzak + lakentje en dekentje.



Wij doen 'm ook rond die tijd in bad of onder de douche, werkt al maanden prima. Maar hij gaat om een uur of half 8 naar bed. Volgens mij maakt het niet zo veel uit wanneer je 'm in bad doet, als het goed gaat dan is het goed.



Wij hebben ook geen avondritueel, volgens mij is dat pas handig als ze wat ouder zijn en zelf wat meer op onderzoek uitgaan, dan kan ik me voorstellen dat een ritueel wat veiligheid biedt. Mijn zoontje van nu 6,5 mnd heeft iig nog geen sjoege van een ritueel.

Hier krijgt ie een fles, een schone luier, een pyama (of niet) en ik leg 'm in bed, met speen en knuffeltje, welterusten! en dan ga ik weg. Is ook een ritueel natuurlijk, maar wel een lekker snelle
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft het avondritueel: wij doen (meestal) pamper verschonen (en eventueel badderen), verhaaltje voorlezen, welterusten kussen en mobile boven bed aan. Als ze na de mobile nog niet slaapt, dan doen we nog een nijntje met muziekje aan. Maar soms is onze dag zo anders dat ze op schoot in slaap valt of in de auto als we laat terug komen.
Oke, ik dacht ineens dat het best raar is dat ze in haar kleertjes slaapt. Doen wij ook niet haha! Maar maakt dus eigenlijk niet uit. Ik voel wel altijd in haar nek of het niet te warm is ivm die puckababy die ze er nog bij heeft.

Badderen doen we inderdaad op de tijd als het ons uit komt. Meestal dus rond een uur of 8.
Wij zijn al heel snel begonnen met pyjama. Onze kinderen begonnen beiden al om 16.00 uur aan de nacht. We hebben dus een echt avondritueel ingevoerd om dat te rekken. badje/douche, pyjama, boekje, bed. Nu zijn ze 3 en 4 en we doen het nog steeds zo
Alle reacties Link kopieren
Wij deden dochter vanaf het begin 's nachts zo'n sokbroekje aan en geen idee vanaf wanneer we haar de pyjama aan deden. Vanaf dat we het niet zielig vonden om haar steeds om te moeten kleden denk ik.
Wij doen nu voor de fles van 11 uur inderdaad ook verschonen, dan fles geven op onze slaapkamer (rustige plek, geen tv aan), even boertje laten en dan naar bed. Puckababy aan, speentje erin en toestoppen. Op zich dus ook een soort ritueel. Soms slaapt ze al als ze aan het drinken is. Soms is ze daarna nog even wakker, maar met inslapen heeft ze geen probleem (zolang ze haar speen heeft haha).



Verschonen doen wij overigens voor de fles ivm spugen
Verschilde per kind, de oudste sliep het langst in haar kleren. Zij was ook nog heel lang 's avonds wakker. Pas rond 4 maanden ging ze 's avonds slapen en kreeg ze een pyjama aan. Bij nummer 2 en 3 hadden we het avond ritueel van nummer 1 al en zij sliepen ook eerder al op de avond.
Bij ons hebben ze best lang in hun kleertjes geslapen. Zelfs toen ze al naar de gastouder gingen. Het omslagpunt kwam toen ze in een slaapzak gingen slapen. Toen ben ik met pyama's begonnen.



Vooral in de ochtendspits vond ik het ideaal. Als ik moest werken en een peuter en een baby moest wegbrengen. Baby ging iedere avond lekker in bad. Ochtend even een washand, schone luier en hop klaar.
Gewoon vanaf dag 1. In het begin van die pyjama's uit 1 stuk, van bijv. Feetje en dan vanaf een maand of 3 gewone pyjama's.
Alle reacties Link kopieren
Bij zoon 1 ging hij met 12 weken naar het ledikant, en toen zijn we ook begonnen met een slaapzak. Een echte pyjama deed ik pas veel later, eerst een romper met lange mouw en dan in de slaapzak, en een dekentje er overheen. Lakentje liet ik toen ook weg.



Ik zou gewoon gaan voor wat praktisch is. Word je baby helemaal wakker en onrustig van het omkleden, lekker in de kleertjes laten liggen. Merk je dat je baby goed gedijt bij een avondritueel, dan kun je het aantrekken van de pyjama daar onderdeel van maken. Beetje uitproberen dus en kijken wat voor jou en je baby werkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tuorrebout schreef op 18 maart 2012 @ 13:22:

Het omslagpunt kwam toen ze in een slaapzak gingen slapen. Toen ben ik met pyama's begonnen.

Idem.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Ik denk dat we het nog maar even zo laten. Ze heeft zachte kleertjes aan, dus heeft er geen last van met slapen. Heb voor in het ledikant een slaapzak van fleece van de ikea. Die gaan we dan straks wel gebruiken met romper aan. Als ze daar uitgegroeit is gaan we dan wel een pyjama gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik liet tot een maand of 5 de kleertjes aan, mits ze nog schoon waren en lekker zaten. Soms droegen ze overdag iets wat te warm was voor in bed, dan ging ook de pyjama aan. Met 5 maanden gingen ze tijgeren en werden de kleertjes vies. Vanaf toen elke avond een pyjama.
Alle reacties Link kopieren
ik zou ook vooral naar het gemakkelijk zitten van de kleertjes kijken. Hier is dochter bijna 1,5 jaar en als het geen "bad-dag" is (doen we om de dag, vanwege chronisch kapotte billen door die heerlijke zure tandenpoep) en ze dan bijv toevallig een legging aan heeft en een rompertje met lange mouwen in haar outfit, dan gaat de rest (rokje, truitje) uit en dan gaat ze zo in de slaapzak. Komt natuurlijk niet zo vaak voor, maar zijn de kleren comfortabel en nog schoon (ook een redelijk unicum bij een dreumes die zelf wil eten, haha) dan vind ik het wel prima.

Ik geloof dat ik ook rond de 5 maanden met een pyama ben begonnen, toen de kleertje vies werden bij het tijgeren.



Voor het middag slaapje trek haar trouwens nog steeds geen pyama aan, dan gaat ze gewoon in haar romper in de slaapzak.
Alle reacties Link kopieren
Zoon is nu bijna 5 maanden en slaapt al heel lang in pyama, maar vooral om het ritueel inderdaad. Geen idee of hij er wat van meekrijgt, maar hij slaapt 's avonds makkelijk in.

Om de dag gaat hij in bad, en dat gebeurt ergens tussen 19 en 20. Het verdere ritueel is: verschonen, pyama aan, knuffelen met pappa in de woonkamer, dan gaan zoon en ik naar onze slaapkamer voor de laatste borst en daar slaapt hij in. Dan breng ik hem (half) slapend naar zijn kamertje, slaapzak aan en dan onder een lakentje + dekentje.

Hij slaapt meestal tussen 20.30 en 21, en slaapt dan door tot ergens tussen 4 en 7, en daarna nog weer verder tot een uur of 9.

Moet er wel bij zeggen dat dit ritme iets is vanaf toen hij 3 maanden was ofzo. Daarvoor was een ritme ver te zoeken, inslapen voor de nacht deed hij toe hij kleiner was vaak pas rond middernacht. Badderen en pyama aantrekken enzo deden we toen ook later, maar hij begon op een gegeven moment steeds eerder moe te worden.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn pas met een pyjama begonnen toen er geen boxpakjes meer te krijgen waren. In Frankrijk kun je die boxpakjes zelfs in kleutermaten kopen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
De eerste weken droeg ons zoontje toch gewoon lekker zachte pakjes dus deden we hem geen pyjama aan. Met een week of drie gingen we de slaapzak gebruiken, die was warm genoeg om in het rompertje in te liggen. Pas toen hij een maand of drie was werd het echt koud en deden we hem nog een pyjama onder de slaapzak aan.



Dat doen we nu nog steeds, beetje afhankelijk van de temperatuur en of hij die dag een romper met korte of lange mouwen aan heeft (slaapt met armpjes in de lucht dus die koelen snel af. Broek is minder nodig in warme slaapzak, zeker als je er nog een dekentje overheen hebt).
Alle reacties Link kopieren
Dit vroeg ik mij nou ook ineens af. Mijn zoon is nu 10 weken en slaapt ook gewoon in zijn kleertjes, ook snachts. Nog geen slaapzak oid. Wanneer begin je daarmee? En doe je dan ook nog een broekje en sokjes aan of niet :-)? Heb trouwens een slaapzak met afritsbare mouwen maar die mouwen zijn vrij stug, en aangezien hij vaak met zijn armpjes boven zijn hoofd slaapt kan ik die mouwen er denk ik beter meteen maar afritsen straks?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mijn dochter een pyama aan als ze in bad geweest is om de dag, dan heeft ze lekker iets schoons aan wat lekker zit.

De andere dag als ze niet in bad gaat doe ik alleen een pyama aan als ze kleertjes aan heeft die niet lekker zitten, anders slaapt ze in de kleren die ze overdag aan had en een slaapzak.

Wij hebben niet echt een ritueel voordat ze naar bed gaat.

Alleen om de dag in bad, en bv en een slaapzak aan.

Ze slaapt ook niet echt om een standaard tijd savonds, soms is het half 8, soms 9 uur, ik kijk gewoon wanneer ze moe begint te worden.



Ik baal er trouwens wel van dat die pakjes met voetjes hier niet in grotere maten te krijgen zijn, ik vind ze zo handig als pyama.

Dochter heeft nu maat 74 en het is nu al echt lastig om van die pakjes te vinden in die maat.
Wij hebben vanaf week 4 oid s nacht een pyjama bij onze kleine aangedaan. Een uit 1 stuk met voetjes omdat onze kleine z'n sokken de hele tijd uit schopte. Expres geen broekje aan s nachts want hij kreeg juist s nachts kramp en dan leek ons een extra elastieken band niet lekker.

En met 6 weken in z'n eerste slaapzakje, want lakentjes trapte hij van zich af.

Sinds 6e week heeft hij aan: romper zonder mouwen, pyjama, slaapzak (gevoerd) en die is ingestopt met een laken. Daar over een dunne wollen dekentje. Het wordt op z'n koudst op z'n kamer 13 graden (we hebben er een thermometer hangen). Als het zo koud is trekken we romper aan met mouwen en leg ik nog een dekentje over z'n voeten. Het klinkt enorm veel, maar met minder werd hij s nachts koud wakker, en zo slaapt ie lekker door. Ben in het begin vaak wezen voelen of hij niet te warm was, maar nee. Denk dat we een koukleum hebben, maar heb eigenlijk geen idee wat normaal is. Dit werkt voor ons in ieder geval echt prima.

Bedritueel is verschonen pyjama aan, in ons bed drinken, lekker onder de deken tegen me aan, gedurende iets van 30-45 minuten en dan in z'n eigen bedje. Hebben we ook vanaf het begin al zo gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Totdat er geen boxpakjes meer verkrijgbaar zijn.

In Frankrijk gingen die tot maat 112 ofzoiets, dus Snoezekind had toen hij vier was nog heerlijk warme slaappakken. Nu ligt hij onder een vierseizoenendekbed met een kruik en een fluwelen of badstoffen pyjama, een gewone vindt hij momenteel te koud.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wat grappig dat dit topic ineens weer omhoog komt haha! Dochter is inmiddels 13 maanden en slaapt 's nachts al heel lang in haar pyjama. Geen sokken, in een winterslaapzak zonder mouwen. Ook heb ik een aantal van die pyjama's met voetjes eraan. Koop die in duitsland, daar hebben ze ze tot maat 104 ofzo

Overdag ligt het aan wat ze aan heeft. Een dikke trui en spijkerbroek trek ik uit en dan doe ik een pyjamajasje aan. Geen broekje. Als ze iets soepels aan heeft dan doe ik haar gewoon zo in haar slaapzak.
Alle reacties Link kopieren
Duh, topic uit de tijd van Methusalem.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven