Vanaf welke leeftijd een avond alleen thuis?
dinsdag 3 maart 2026 om 18:39
Ik ging een keer naar de supermarkt. Dochter was 8 en wilde thuisblijven. Ik dacht oh dat heb ik binnen 10 minuten gedaan. Ze kan wel 10 minuten alleen blijven. Kom ik in de supermarkt een vriendin tegen die ik al in tig jaar niet heb gezien. Dus sta ik daar zo´n uur mee te kletsen totdat ik besef dat dochter nog alleen thuis was. Dus tja ik heb mijn 8 jarige dochter in de avond (wel zomer) meer dan een uur alleen thuisgelaten zonder dat het de bedoeling was. En weetje wat, ze was gewoon zelf naar bed gegaan.
dinsdag 3 maart 2026 om 18:43
dinsdag 3 maart 2026 om 18:44
Daar heb ik nooit een leeftijd aan gehangen. Zoiets bouwden wij op. Met drie bleef er wel eens eentje alleen als ik de kliko ging halen op de hoek. Met 17 en 22 bleven er twee 14 dagen alleen thuis.
En alles daartussen in, als ze er aan toe waren. Afhankelijk van waar wij heen gingen. Twee straten verder, in het dorp, of echt ver weg.
En alles daartussen in, als ze er aan toe waren. Afhankelijk van waar wij heen gingen. Twee straten verder, in het dorp, of echt ver weg.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
dinsdag 3 maart 2026 om 18:51
dinsdag 3 maart 2026 om 18:58
Mijn zoon was 11 toen hij het ok vond dat ik van 19:00-21:30 uur weg was om training te geven. Daarvoor hadden we dan een oppas voor hem, maar toen hij 11, bijna 12 was vond hij dat ok. Dan ben ik op 10 minuten fietsen afstand. Hij is verstandig en verantwoordelijk en zal niet zomaar iets uitproberen dan.
Een nacht alleen moet hij echt nog wel ouder voor zijn (hij is nu 12), vooral omdat ik weet dat hij bang kan zijn in het donker, dus ik wil dat er in de nacht gewoon iemand is waar hij makkelijk heen kan gaan.
Een nacht alleen moet hij echt nog wel ouder voor zijn (hij is nu 12), vooral omdat ik weet dat hij bang kan zijn in het donker, dus ik wil dat er in de nacht gewoon iemand is waar hij makkelijk heen kan gaan.
dinsdag 3 maart 2026 om 18:59
Hij is 12 maar ik wil juist graag andermans ervaringen lezen zonder dat het persé over mijn zoon gaat.Lady*Voldemort schreef: ↑03-03-2026 18:31Misschien handig als je er even bij zet hoe oud je zoon is.
dinsdag 3 maart 2026 om 19:02
auroraatje schreef: ↑03-03-2026 18:59Hij is 12 maar ik wil juist graag andermans ervaringen lezen zonder dat het persé over mijn zoon gaat.![]()
Maar juist bij die leeftijd snap ik je twijfel. Als ie 3 was geweest, of 28, had ik het een ander verhaal gevonden
Graftak!
dinsdag 3 maart 2026 om 19:07
Met 17 en 22 jaar 14 dagen thuis blijven lijkt me niet meer dan normaal. Hier is dochter met 17 en 3 mnd in een andere stad gaan wonen om te studerenVerbena schreef: ↑03-03-2026 18:44Daar heb ik nooit een leeftijd aan gehangen. Zoiets bouwden wij op. Met drie bleef er wel eens eentje alleen als ik de kliko ging halen op de hoek. Met 17 en 22 bleven er twee 14 dagen alleen thuis.
Maar ontopic...ik zou niet kijken wat anderen er evt van zouden denken, als je kind eraan toe is kan dat prima. Hij kan ook bellen of naar de buren gaan als er iets is toch?
dinsdag 3 maart 2026 om 19:57
Het hangt heel erg van het kind af en ontwikkeling kan sms ineens heel hard gaan.
Mijn jongste kon met 9 jaar al prima een paar uur alleen zijn als we eten en drinken klaar hadden gezet. Miste ons totaal niet en deed nooit gekke dingen.
Maar ‘s avonds konden we nog geen half uur weg of we werden gebeld hoe laat we terug waren.
Met 13 was dat ineens over en was ‘s avonds een paar uur alleen zijn met de hond prima. Al snel lukte van 15-21 uur ook wel. Kan ook een eenvoudige maaltijd maken als dat nodig is. Het gebeurt niet veel, maar het kan.
We hebben wel altijd iemand dichtbij onder de speeddial, en hebben elk uur wel een of meer keer App of bel contact.
Mijn jongste kon met 9 jaar al prima een paar uur alleen zijn als we eten en drinken klaar hadden gezet. Miste ons totaal niet en deed nooit gekke dingen.
Maar ‘s avonds konden we nog geen half uur weg of we werden gebeld hoe laat we terug waren.
Met 13 was dat ineens over en was ‘s avonds een paar uur alleen zijn met de hond prima. Al snel lukte van 15-21 uur ook wel. Kan ook een eenvoudige maaltijd maken als dat nodig is. Het gebeurt niet veel, maar het kan.
We hebben wel altijd iemand dichtbij onder de speeddial, en hebben elk uur wel een of meer keer App of bel contact.
dinsdag 3 maart 2026 om 21:38
Ik heb de jongste en middelste (15-17) onlangs voor het eerst een nacht alleen thuisgelaten omdat ik weg was voor m’n werk. Mijn oudste woont al niet meer thuis.
Mijn jongste vindt dat prima als één van haar zussen ook thuis is, alleen durft ze dat nog niet. Overdag en avond alleen thuis zijn vinden ze allemaal prima.
Mijn jongste vindt dat prima als één van haar zussen ook thuis is, alleen durft ze dat nog niet. Overdag en avond alleen thuis zijn vinden ze allemaal prima.
dinsdag 3 maart 2026 om 22:02
Ligt inderdaad een beetje aan het kind, en hoe ver je weg bent en wat jij onder een avond verstaat.
Paar uurtjes in de avond van 19-22:00 was op die leeftijd hier wel oke. Zelf naar bed gaan was wat lastiger tot een jaar of 14 want dat vond het kind zelf niet echt relaxed en bleef wakker tot ik thuis was.
Inmiddels 15 en ik kan gewoon tot diep in de nacht weg als ik dat zou willen.
Nachten weg zal binnenkort ook wel kunnen want dit “bange” kind gaat zelf binnenkort 3 weken op stage in het buitenland.
Paar uurtjes in de avond van 19-22:00 was op die leeftijd hier wel oke. Zelf naar bed gaan was wat lastiger tot een jaar of 14 want dat vond het kind zelf niet echt relaxed en bleef wakker tot ik thuis was.
Inmiddels 15 en ik kan gewoon tot diep in de nacht weg als ik dat zou willen.
Nachten weg zal binnenkort ook wel kunnen want dit “bange” kind gaat zelf binnenkort 3 weken op stage in het buitenland.
dinsdag 3 maart 2026 om 22:03
Je kent zelf zijn karakter: gaat hij lekker zitten gamen met een zak chips, of zet hij een compleet Project X op touw?auroraatje schreef: ↑03-03-2026 18:59Hij is 12 maar ik wil juist graag andermans ervaringen lezen zonder dat het persé over mijn zoon gaat.![]()
dinsdag 3 maart 2026 om 22:03
dinsdag 3 maart 2026 om 22:15
dinsdag 3 maart 2026 om 22:28
Dan zou ik zeggen: met een vertrouwde buur of vriend in de buurt die er direct kan zijn als het nodig is; probeer het een keer uit, wel voor zijn bedtijd thuis zijn de eerste keren.auroraatje schreef: ↑03-03-2026 22:15Hij gaat gamen en wat later naar bed dan anders maar ik zie hem zich niet misdragen.
Bespreek daarna met je kind hoe het gegaan is en hoe je samen verder kan gaan in dat proces van zelfstandigheid opbouwen en loslaten.
dinsdag 3 maart 2026 om 22:30
Wij waren voor het eerst op een ouderavond van een middelbare school. Kind zat in groep 7. Kind was bij de buren, maar het duurde langer dan we verwacht hadden. Kind in eigen bed met telefoon naast haar (mag ze normaal niet) en nummer van de buren voor als er iets was. Echt hele avond / nacht alleen thuis nog niet, Kind is bijna 13 nu.
Laatst was ze overdag hele dag alleen thuis, ze was ziek en wij konden niet thuiswerken die dag. Paar keer bellen overdag. Dat zou ik net doen bij basisschoolkind.
Laatst was ze overdag hele dag alleen thuis, ze was ziek en wij konden niet thuiswerken die dag. Paar keer bellen overdag. Dat zou ik net doen bij basisschoolkind.
dinsdag 3 maart 2026 om 22:34
Hangt heel erg van het kind af. Dochter hier bleef toen ze 12 was alleen thuis als wij naar een festival gingen. Dan waren we vanaf een uur of 2 weg en kwamen rond 1 uur/half 2 ‘s nachts thuis. Dat ging prima. Wel vrienden stand-by die 2 straten verder wonen. Mocht er wat zijn, kon ze daarheen of kon ze hen bellen. En die hebben ook de sleutel.
In de avond alleen, tot een uur of 10 was vanaf een jaar of 11 of zo. Dochter is wel alleen, dus geen broertje/zusje waar ze verantwoordelijk voor was.
In de avond alleen, tot een uur of 10 was vanaf een jaar of 11 of zo. Dochter is wel alleen, dus geen broertje/zusje waar ze verantwoordelijk voor was.
dinsdag 3 maart 2026 om 22:39
Dan zou ik er alle vertrouwen in hebben!auroraatje schreef: ↑03-03-2026 22:15Hij gaat gamen en wat later naar bed dan anders maar ik zie hem zich niet misdragen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in