Vanaf welke leeftijd een mobiel?

18-09-2019 21:47 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voorop gesteld: mijn kinderen zijn 1,5 en 3, dus ik ben voorlopig nog niet van plan ze een mobiel te geven!!


Vanaf welke leeftijd hebben kinderen tegenwoordig een mobiel? En wat doen ze er dan mee?

Net een discussie met man gehad, dus we zijn wel eens benieuwd naar de realiteit... ;-)
De mijne kregen hem in de brugklas.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn kinderen op school ongeveer groep 7.
Alle reacties Link kopieren
Smartphone of anders?
Alle reacties Link kopieren
Hier vanaf 8 wel een mobiel, maar alleen met wifi. Daar kon ze thuis spelletjes op spelen en smsberichten naar ons sture .
Nu 9 en heeft ze een telnr maar geen tegoed. Nu kan ze dus ook appen en facetimen met vriendinnen vanuit huis. Dat doet ze veelvuldig. Voor als ze aan het gamen zijn op de ipad. Dan bellen ze elkaar (via whatsapp) op de telefoon ernaast en kunnen ze samen spelen in dezelfde werelden enzo.

Vanaf 10 krijgt ze beltegoed. Dan gaat ze ook vaker alleen op pad.
Alle reacties Link kopieren
Dochter ook groep 7.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hier in groep 6 incl. 4g.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf groep 7. Appen met vrienden, familie, Instagram en TikTok filmpjes bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Hier kreeg kind hem met 8. Wel vroeg ja. Maar ze had niet de pincode, dus kon alleen als het van ons mocht. Inmiddels is ze een jaartje ouder en mag ze vrij beschikken over haar mobiel. Alleen hebben we wel een schermtijd-app geïnstalleerd waardoor ze max 1 uur per dag op de meeste apps mag. Whatsapp en leerzame apps zijn wel altijd vrij toegankelijk. Het voordeel, vinden wij, is dat ze zich nu nog heel erg laat begeleiden in het mobiele telefoongebruik: welke apps downloaden, wie accepteren als vriend, wat uploaden, hoe omgaan met whatsapp. Ik denk dat ze dat nu meer toelaat, dan wanneer ze als brugpieper een mobiel had gekregen. Wat ons betreft dus een goede leerschool.
Alle reacties Link kopieren
Zoon had er een vanaf 8 jaar, met een simkaartje met alleen data. Hij is nu bijna 10 en heeft die nog steeds. Hij zit in groep 7 en inmiddels heeft bijna iedereen in zijn klas een smartphone. Hij mag hem nu af en toe meenemen als hij naar een vriendje gaat die wat verder weg woont, maar wel in de wijk.

Dochter had hem iets later denk ik, die is nu 13, zit in 2VWO. Vanaf de brugklas heeft ze een abonnement met bellen en data (2GB).
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Hangt ook af van de groepssfeer / school.

In de ene klas heeft 80 % een telefoon in groep 6.
In een andere klas krijgen de meesten hem pas als ze 12 worden of eind groep 8.
Alle reacties Link kopieren
Hier vanaf groep 8, een afdankertje van mij met een sim only incl 5GB.In de brugklas ging hij er pas écht iets mee doen,noodgedwongen door magister.
Nu voor zijn 13e verjaardag een nieuwe gekregen met abbo en 7GB
ikbenikenjijbentjij wijzigde dit bericht op 18-09-2019 22:16
0.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De oudste 2 vanaf de brugklas (maar dat is 10-12 jaar geleden. De jongste in groep 8, 5 jaar geleden.
Vanaf het begin trouwens door de week de mobieltjes niet in de slaapkamers na bedtijd!
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 10 jaar oud in groep 7.
Ikbenikenjijbentjij schreef:
18-09-2019 21:58
Hier vanaf groep 8, een afdankertje van mij met een sim only incl 5G.In de brugklas ging hij er pas écht iets mee doen,noodgedwongen door magister.
Nu voor zijn 13e verjaardag een nieuwe gekregen met abbo en 7G.
7G? Bestaat dat al?
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
18-09-2019 22:05
7G? Bestaat dat al?
Ik moest ook even knipperen, maar ik denk dat ze 7 gigabite bedoeld ;-)
maartje2016 wijzigde dit bericht op 18-09-2019 22:09
2.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eind groep 8 om vast een beetje te wennen. 11 jaar was ze.
Alle reacties Link kopieren
stempelinkt schreef:
18-09-2019 22:08
Eind groep 8 om vast een beetje te wennen. 11 jaar was ze.
Ik zou een simpele nokia geven daarvoor, denkelijk met 8 jaar, afhankelijk van de zelfstandigheid en activiteiten waar het nodig zou kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
18-09-2019 21:58
Hangt ook af van de groepssfeer / school.

In de ene klas heeft 80 % een telefoon in groep 6.
In een andere klas krijgen de meesten hem pas als ze 12 worden of eind groep 8.
Dit, en het blijft ook veranderen /eerder normaal worden.
Oudste is nu 14 en kreeg hem in groep 8, om alvast gewend te zijn vóór de brugklas (geklier op WhatsApp enzo).
Jongste is nu 10, groep 7 (samengestelde klas met groep 6/7/8) en is 1 van de laatste in zijn klas, krijgt er 1 in de loop van dit schooljaar, dus eerder dan broer.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
18-09-2019 22:08
Ik moest ook even knipperen, maar ik denk dat ze 7 gigabite bedoeld ;-)
Oeps....Tuurlijk 7 GB
Mijn kinderen kregen er een in groep acht/eind groep zeven. Tien/acht/vijf jaar geleden.

Op de school waar ik werk krijgen de meeste kinderen in groep zeven een mobieltje.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
18-09-2019 22:10
Ik zou een simpele nokia geven daarvoor, denkelijk met 8 jaar, afhankelijk van de zelfstandigheid en activiteiten waar het nodig zou kunnen zijn.
Een simpele nokia is toch alleen om te bellen? Dat leren ze hier ook wel met de vaste lijn (jaja, die hebben we hier nog, eigenlijk kom ik nu best bejaard over :-? )

Maar wat ik nu uit het topic leer is dat een smartphone dus wel handig is om ze ook te leren over whatsapp enzo. En wat je wel of niet kan/wil/mag delen online. En voor tiktok (wat?).
Mijn zoon wordt 10 in december en krijgt dan een telefoon. Ik merk nu ook dat hij steeds meer dingen zelfstandig gaat doen en ik het handig had gevonden als ik hem even had kunnen bellen of appen.

In zijn klas is het overigens niet zo dat 80% al een telefoon heeft, ik denk nog niet eens de helft.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
18-09-2019 22:10
Ik zou een simpele nokia geven daarvoor, denkelijk met 8 jaar, afhankelijk van de zelfstandigheid en activiteiten waar het nodig zou kunnen zijn.
Groep 8 hè, niet 8 jaar.
Het was vooral om bijv. aan Whatsapp te wennen. Dat gaat lastig met een Nokia.
En snel na groep 8 gaan ze naar de brugklas. Dus ook handiger om gelijk aan je eigen nieuwe telefoon te wennen.

Pas sinds ze naar de middelbare gaat, heeft ze een abonnement. Daarvoor eerst even prepaid en wifi.
Alle reacties Link kopieren
Oudste groep 8, tweede groep 7, jongste groep 5. Maar de oudste 2 hadden een ‘nieuwe’ telefoon met abonnement en mochten er enigszins vrij op. De jongste heeft een prepaid kaartje en een oude telefoon van zus en flink op rantsoen qua beschikbaarheid. Reden dat de jongste hem al zo snel kreeg: we hebben geen huistelefoon meer. Als hij alleen thuis was kon hij dus niet bellen als we wat is. En alle nichtjes en neefjes, met broer en zus appen gezellig in een groepje en hij was de enige die niet mee kon doen. Dus dat kan nu ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven