Vanaf welke leeftijd kinderen alleen thuis?

18-05-2022 00:20 48 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben binnenkort een gelegenheid waar we heen willen, we zullen dan weg zijn van 17u- 23 uur. Het is een uur rijden.
Onze oppas is verhinderd, en man maakte de opmerking dat hij een oppas sowieso al niet nodig vond. Onze dochter van 14 kan volgens hem prima samen met haar broer van 12 en zusje van 8 thuis blijven. Ze zijn 3 keer alleen geweest op een avond, maar toen waren we in de buurt, bijvoorbeeld bij buren of we konden binnen 10 min terug zijn. Dit verliep okee, de kinderen vinden het leuk en er wordt goed geluisterd naar zus.

Ik merk dat ik me afvraag hoe anderen hierover denken, is het iets wat jullie zouden doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er een buurvrouw of iemand anders die je goed kent dichterbij die evt in kan springen in geval van nood? Ik vind 8 jaar jong, die andere twee zou ik niet moeilijk over doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou wel iets van achtervang regelen. Buren bijvoorbeeld waar ze heen kunnen als er iets is. Verder toch wel heel afhankelijk van de kinderen zelf, je geeft aan dat ze het leuk vinden. Maar weten ze inhoudelijk ook wat dit betekent?
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige keren vond ik dat ze het heel goed deden, goed overlegden, en het samen echt gezellig hadden gemaakt. Een gezellig avondje met lekkers, spelletje en een film.

Ik wilde inderdaad een buurvrouw vragen of zij bereikbaar wil zijn voor de kinderen. Maar merk wel dat ik de afstand lastig vind, het is voor ons een uur rijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan die van 8 niet gaan slapen bij een vriendje?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
het is vel beter echt waar
Alle reacties Link kopieren Quote
Ligt aan het kind van 8. Als die een beetje luistert naar de oudere kinderen kan het denk ik prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het kan wel maar ik zou niet op mijn gemak zitten vanwege :

* weg van 17 tot 23. Dat is 6 uur. Dat vind ik best lang.

* op een uur afstand.

Ik zou toch verder zoeken naar een oppas of logeeradres of dat 1 van jullie thuis blijft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die van 8 zou ik nog gewoon niet kunnen vertrouwen. Mijn zus heeft zelfs op 12 jarige een pannetje in de keuken aangebrandt, terwijl ze heel braaf was. Aanrecht had een zwarte kring ( want van hout) Kinderen doen soms dingen, die niet te voorspellen zijn, en in hun beoordelingsvermogen prima kan op het moment. Dat kan soms fout aflopen. Dan is vlakbij zijn handig. 6 uur lang op lange afstand? Nee, dat zou ik nog niet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het te jong nog
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kinderen van 12 en 7 blijven wel eens alleen thuis 's avonds, maar alleen als we in de stad blijven. Ik zou dat uur te ver vinden, denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan oprima
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee dat zou ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Durft je kind dat al?
=Ik vind het te lang en te ver weg. Je kunt een veertienjarige niet zo lang de verantwoordelijkheid geven over twee jongere kinderen. Er moet minimaal een achtervang in de buurt zijn.
Wat als er iets gebeurt met een kind waarbij medische hulp nodig is? Wat als ze ruzie krijgen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind die van 8 te jong icm de andere 2. Mijn kinderen hebben ook ongeveer die leeftijd en ik zou ze wel alleen laten als ik in de buurt was maar niet zo lang en als ik zo ver was.
Alle reacties Link kopieren Quote
In die tijd moeten ze ook eten. Hoe zie je dat voor je?
Omdat ik nooit wilde dat één verantwoordelijk zou voor een ander mochten alleen die kinderen alleen blijven, die ook echt alleen konden blijven.

Als die van acht dus niet zonder iemand anders thuis kan blijven, kan hij ook niet met een broer of zus thuis blijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou buurvrouw vragen of ze even 2x kan binnenlopen en komt checken.
Alle reacties Link kopieren Quote
In zou die van 8 laten logeren bij een vriendje, de andere twee (alleen als ze te vertrouwen zijn en goed met elkaar kunnen opschieten) zou ik denk ik wel aandurven. Wel met de afspraak dat er een buurvrouw stand-by is voor noodgevallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou dat wel aandurven. Ik paste zelf als 14-jarige op bij andere mensen, op peuters. Ook ‘s avonds.
Nu vind ik dat wel erg jong ;-D maar een avond thuis met jongere siblings en de buurvrouw op stand-by? Ja hoor, waarom niet.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren Quote
lux- schreef:
18-05-2022 07:50
Ik zou dat wel aandurven. Ik paste zelf als 14-jarige op bij andere mensen, op peuters. Ook ‘s avonds.
Nu vind ik dat wel erg jong ;-D maar een avond thuis met jongere siblings en de buurvrouw op stand-by? Ja hoor, waarom niet.
Mijn oudste van 13 pas ook regelmatig op. Wel met ons als achterwacht. Het is echt grappig om te zien hoe ze als ze die kinderen tegenkomt gelijk in 'oppas' modus schiet. Geen gevaarlijke dingen on haar watch :-D !
Jongste vond haar 'irritant' dus ik ben toch wel blij met de achterwacht. Eigen zus/broer is toch anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb als 14/15-jarige in het pre-mobiele tijdperk gepast op 2 kleuters. De ouders gingen dan naar het theater in de buurt. Maar dan was er dus al gegeten en lagen de kinderen al in bed als ik kwam. Mijn moeder was destijds mijn achterwacht, wat nooit nodig is geweest. Wat dat betreft vind ik de combinatie van tijdstip, tijdsduur en afstand wat ongelukkig.

Ik zou dat dus wel wat gaan regelen, zoals een logeeradres voor de jongste, een achterwacht zoals de buurvrouw die een oogje in het zeil houdt en waar ze naar toe kunnen als het niet goed gaat voor de oudste twee. En misschien vaker gaan oefenen met alleen thuisblijven met zijn drieën waarjij jullie wel in de buurt blijven. Maar ik zou dat nu niet gaan forceren omdat jullie een uitje hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tuurlijk kan dat, weet je hoeveel 13 en 14 jarigen al oppassen op andermans kinderen? Ik vind 14 en 12 echt veel te oud voor een oppas, ben verbaasd dat je kinderen zelf niet protesteren tegen zo klein gehouden worden. En met een kind van 8 kun je toch ook prima afspraken maken? Zitten die twee oudsten niet op de middelbare school? Dan sta je toch voor schut als er nog een oppas komt?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
De 12 en 14 jarige misschien wel.
Maar ik vind dat jullie veel te ver uit de buurt zijn. Er kan zich altijd een noodgeval voordoen. Kan die van 8 ergens anders logeren?
Op die leeftijd kan dat toch makkelijk? Ik zie het probleem niet zo.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven