Vanaf welke leeftijd koffie?

17-07-2018 15:02 80 berichten
Dag dames,

Ik was met de kinderen bij mensen op bezoek, en de oudste dochter van hun is 14 jaar.
Wij dronken koffie (de volwassenen dus) en hun dochter van 14 jaar dronk een kopje koffie mee.
Mijn oudste zoon zag dat en hij vroeg wanneer hij ook eens koffie mocht drinken, hij wordt volgende week 9 jaar oud.
Ik heb gezegd dat hij zich daar voorlopig nog niet op mag verheugen omdat koffie geen drank is voor kinderen.

Maar nu vroeg ik me af wat jullie een geschikte leeftijd vinden om te beginnen met koffie, en hoe oud was jouw kind toen hij/zij voor het eerst een kopje koffie mocht meedrinken?
Zelf heb ik geen idee meer hoe oud ik was, dus wat is een normale leeftijd hiervoor?

Bedankt.
Ik was 15, ik dronk altijd in het weekend 1 kopje als ik werkte. Ik heb daar in de zaak koffie leren drinken want ik vomd het eerst echt heel vies, zulke leuke herinneringen aan :heart:
Vanaf het voortgezet onderwijs drinken ze hier weleens koffie.
Ik vond koffie niet eens lekker toen ik jonger was. Pas op mijn 28ste ging ik echt koffie drinken, en dan heb ik het over 1 of 2 kopjes max per dag en meestal op het werk. Sommige dagen sla ik over.
Ik zou zeggen laat hem lekker drinken dan gaat die 'obsessie' en nieuwsgierigheid vanzelf wel over. Koffie is voor een kind niet lekker, dus ik weet eigenlijk wel zeker dat hij er snel mee gaat kappen.
Alle reacties Link kopieren
Rond mijn 15e zoals Yellow, tijdens een vakantiebaantje leren drinken. Ik zou mijn 9 jarige gerust eens een kopje laten proeven om de nieuwsgierigheid weg te halen, dan weet ie wat het is en zal er waarschijnlijk verder niet naar talen.
Alle reacties Link kopieren
Geen kinderen, maar ik meen dat wij thuis begonnen met koffie zo rond 8-10. Eerst koffie verkeerd (dus drup koffie en de rest warme melk) en dan steeds meer koffie en steeds minder melk.
Bij mijn vaders Indische klanten kreeg ik Kopi Tubruk, dat was wel even wennen, want dat moet je beslist niet roeren :rofl:
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik was begin 16 denk ik.
Op visite ergens en iedereen dronk koffie en zelf wilde ik eigenlijk thee maar dat werd niet genoemd in de opties, en ik ben sociaal zwak af en toe (zeker toen ik jong was) en wilde niet teveel werk geven aan de gastvrouw/heer dus heb toen maar zwarte koffie gedronken.
En het was vies, maar dat durfde ik niet te zeggen. :proud: Dus stug doordrinken, sindsdien drink ik het maar niet gelijk veel/vaak/regelmatig dat kwam pas in studententijd.
Alle reacties Link kopieren
Is daar een normale leeftijd voor? De meeste mensen van mijn generatie in mijn omgeving drinken thee. Ik had op het HBO een paar klasgenoten die koffie drinken, maar dan wel altijd een cappuccino en zo.

Maar als ik kijk naar de generatie van mijn ouders (65+) die begonnen volgens mij al eerder. Mijn moeder ging op haar 15e werken en toen ging ze ook koffiedrinken.
Ik heb het zelf altijd gezien als iets voor werkende volwassenen die dat shotje nodig hebben.

Maar het voedingscentrum zegt: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koffie.aspx

Voor kinderen onder de 13 geldt het advies geen koffie te nemen en voor jongeren tussen de 13 en de 18 jaar maximaal 1 kopje, vanwege de cafeïne.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
12/13 en dan zo min mogelijk
Ik heb hem eens een slok laten proeven en hij vond het lekker :-?

Misschien in de weekenden een koffie verkeerd met cafeïnevrije koffie?
Ik vind hem toch nog redelijk jong.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger, in de vorige eeuw, dronk ik op de lagere school al koffie. Op de middelbare dronk iedereen het.
Maar ja, toen stond de leraar ook nog te roken voor de klas.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
17-07-2018 15:13
Ik heb hem eens een slok laten proeven en hij vond het lekker :-?

Misschien in de weekenden een koffie verkeerd met cafeïnevrije koffie?
Ik vind hem toch nog redelijk jong.

Zoals ik schreef, het voedingscentrum raadt het af bij kinderen onder de 13.
En als ouder hoef je gewoon niet alles toe te staan hoor. Je mag nee zeggen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
LAgirl82 schreef:
17-07-2018 15:13
Ik heb hem eens een slok laten proeven en hij vond het lekker :-?

Misschien in de weekenden een koffie verkeerd met cafeïnevrije koffie?
Ik vind hem toch nog redelijk jong.

En dan bedoel ik dus warme melk met een klein scheutje cafeïnevrije koffie.
dianaf schreef:
17-07-2018 15:15
Zoals ik schreef, het voedingscentrum raadt het af bij kinderen onder de 13.
En als ouder hoef je gewoon niet alles toe te staan hoor. Je mag nee zeggen.

Dat weet ik. Ik heb ook nee gezegd. Maar ik vroeg me gewoon af wat andere ouders zouden doen en wat zij een geschikte leeftijd zouden vinden hiervoor.
Wij drinken zwart en dat wilden alle kinderen natuurlijk weleens proberen. Mocht ook wel, want daarvan wist ik toch wel van te voren dat ze het niet zouden lusten. Als ik toch een leeftijd aan zou moeten geven: vanaf een jaar of 12 denk ik en dan max 1 kop per dag.
Mijn jongste (10 jaar) drinkt heel af en toe een latte met een scheut decaf koffie. Zij vindt dat heerlijk, maar als ze dat gedronken heeft, heeft ze voor maanden genoeg gehad.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf dat ze het willen en zelf regelen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik was geloof ik een jaar of 8/9 toen kreeg ik in het weekend wat koffie met een flinke sloot melk. Heerlijk.. :heart:

Gelukkig vragen mijn kids er niet om (7 en 11 jaar) en ook de energiedrankjes hebben ze geen interesse in.
Vanaf 11/12 jaar drinkt mijn dochter zo nu en dan een cappuccino, max eens per week. En nu met bijna 13 en jn de vakantie twee a drie per week.
ik heb hier minder moeite mee dan met icetea/prik/limonade/snoep/koek.
Verder drinkt ze water of een enkele keer jus of icetea zonder prik.

Zoon van 15 taalt er niet naar.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink het niet, lust geen koffie.
Energiedrankjes krijgen ze sowieso niet, die drinken wij ook totaal niet.
Verder drinken we voornamelijk water, en mijn man en ik dan thee en koffie.
Frisdranken en gesuikerde dranken (zoals icetea ect.) krijgen ze alleen bij gelegenheden, dat hebben we ook bijna nooit in huis.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon vanaf 14 jaar en nu mag die het 2 keer per week ongeveer.
LAgirl82 schreef:
17-07-2018 15:16
Dat weet ik. Ik heb ook nee gezegd. Maar ik vroeg me gewoon af wat andere ouders zouden doen en wat zij een geschikte leeftijd zouden vinden hiervoor.
Ze raden energiedranken af omdat daar veel cafeïne in zit. Geef je ook geen snoep en koek en zo? Dat raden ze ook af.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 12 drinkt af en toe koffie. Mijn dochter (ook 12) vindt het niet lekker. Zoon mag van mij in het weekend koffie drinken. Hij drinkt het met melk. Of als we ergens op een terrasje zitten mag hij ook een koffie bestellen (maar dan wil hij vaker liever iets anders). Ik heb niet echt een goede reden waarom het nog niet elke dag mag. Behalve gevoelsmatig.

Zelf begon ik met koffie drinken bij mijn opa/oma thuis. Ik denk dat ik rond de 15 was. Ik vond het niet lekker verder dus daarbuiten dronk het nooit. Eigenlijk ben ik pas rond mijn 30ste echt koffie gaan drinken. Daarvoor dronk ik het alleen als iedereen om me heen ook koffie dronk of ik ergens was waar niks anders was. Dus zeg maar als het handig uitkwam. Tegenwoordig drink ik graag koffie en vind ik het oprecht lekker. Al ben ik nog steeds geen grote koffie drinker.
Mijn man drinkt wel veel koffie.
lisa_ schreef:
17-07-2018 15:35
Ze raden energiedranken af omdat daar veel cafeïne in zit. Geef je ook geen snoep en koek en zo? Dat raden ze ook af.

Energiedrankjes zijn enorm schadelijk en niet goed voor je hart.
Snoep en koek krijgen ze met mate.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven