Vanaf welke leeftijd koffie?

17-07-2018 15:02 80 berichten
Dag dames,

Ik was met de kinderen bij mensen op bezoek, en de oudste dochter van hun is 14 jaar.
Wij dronken koffie (de volwassenen dus) en hun dochter van 14 jaar dronk een kopje koffie mee.
Mijn oudste zoon zag dat en hij vroeg wanneer hij ook eens koffie mocht drinken, hij wordt volgende week 9 jaar oud.
Ik heb gezegd dat hij zich daar voorlopig nog niet op mag verheugen omdat koffie geen drank is voor kinderen.

Maar nu vroeg ik me af wat jullie een geschikte leeftijd vinden om te beginnen met koffie, en hoe oud was jouw kind toen hij/zij voor het eerst een kopje koffie mocht meedrinken?
Zelf heb ik geen idee meer hoe oud ik was, dus wat is een normale leeftijd hiervoor?

Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Op vakantie op een terrasje mocht ik vaak een suikerklontje dopen in mijn vaders espresso-restje. Dan zoog dat het helemaal op en dat was vond ik echt de beste traktatie :heart:

Voor zover ik me kan herinneren begonnen op de middelbare school er eens wat kinderen koffie te drinken. Aangezien de adviesleeftijd 13 jaar is komt dat dus ook aardig in de buurt. Dus ik zou zeggen: vanaf de middelbare school.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 3 vindt mijn kopjes koffie altijd mega interessant, wil er altijd in kijken (en vast ook proeven :biggrin: ) Maar vroeg me toen ook af wanneer je daar eigenlijk mee begint.
Ik maak wel een keer een babyccino voor haar. :koffie:
Vanaf 12 mogen ze het, maar ze vinden het beide niet lekker. Ik ben het zelf gaan leren drinken op mijn 18e. Toen ging ik solliciteren en vond het zo suf dat ik geen koffie en thee lustte. Thee ben ik pas jaren later gaan drinken.
Waarom is koffie geen drank voor kinderen? Deze onderzoekers maken zich er bijvoorbeeld niet zo druk over:

https://www.trouw.nl/samenleving/wannee ... ~a32b6e62/
dianaf schreef:
17-07-2018 15:15
Zoals ik schreef, het voedingscentrum raadt het af bij kinderen onder de 13.
En als ouder hoef je gewoon niet alles toe te staan hoor. Je mag nee zeggen.

Voor kinderen onder de 13 geldt het advies geen koffie te nemen en voor jongeren tussen de 13 en de 18 jaar maximaal 1 kopje, vanwege de cafeïne.

LAgirl noemt caffeinevrije koffie.
hondenmens schreef:
17-07-2018 15:31
Ik drink het niet, lust geen koffie.

Ik ook niet.

Ik vind "leren drinken" toch een raar fenomeen. Waarom moet je dat leren drinken?
LAgirl82 schreef:
17-07-2018 15:42
Energiedrankjes zijn enorm schadelijk en niet goed voor je hart.
Snoep en koek krijgen ze met mate.
Ik heb meer moeite met snoep en koek dan met een keer een cappuccino.
Alle reacties Link kopieren
Even off-topic : op de site van het voedingscentrum staat :

Als iemand minder of geen koffie wilt drinken, kan het vervangen worden door cafeïnevrije koffie. :clown:

Ik ben rond mijn 12de weleens koffie gaan drinken, maar lustte het alleen met suiker, en vond chocomel eigenlijk lekkerder, maar ja, dat is zo'n 'kinderdrankje' :lol:
nounou
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
17-07-2018 16:08
Voor kinderen onder de 13 geldt het advies geen koffie te nemen en voor jongeren tussen de 13 en de 18 jaar maximaal 1 kopje, vanwege de cafeïne.

LAgirl noemt caffeinevrije koffie.

Je hebt gelijk, op een of andere manier had ik dat niet goed gelezen.
nerdopviva schreef:
17-07-2018 16:15
Ik ook niet.

Ik vind "leren drinken" toch een raar fenomeen. Waarom moet je dat leren drinken?

En dit. Het lijkt mij totaal geen noodzaak om het te leren. Nu is het zo dat koffie er vroeger echt bij hoorde. Water/thee was niet zo ingeburgerd. Net als roken erbij hoorde en je dus moest leren roken, net zoals wijn/bier erbij hoort, dus dat moet je ook drinken.

Op zich snap ik het kind van TO wel. Ik vind koffie heel lekker ruiken! Maar niet te drinken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het dan wel weer grappig dat caffeine-vrije koffie wel normaal wordt gevonden voor een kind maar alcohol-vrij bier niet.
Alle reacties Link kopieren
arpeggio schreef:
17-07-2018 15:46
Mijn dochter van bijna 3 vindt mijn kopjes koffie altijd mega interessant, wil er altijd in kijken (en vast ook proeven :biggrin: ) Maar vroeg me toen ook af wanneer je daar eigenlijk mee begint.
Ik maak wel een keer een babyccino voor haar. :koffie:
Mijne is bijna 4, een hapje latte-schuim vindt ze heerlijk. maar hooguit 2 in de week krijgt ze dat maar
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-07-2018 16:36
Ik vind het dan wel weer grappig dat caffeine-vrije koffie wel normaal wordt gevonden voor een kind maar alcohol-vrij bier niet.
Ja, dat snap ik wel. maar ik denk dat het komt omdat er in veel alcohol “vrij” bier nog wel iets alcohol zit. in decaf zit geen caffeïne.
En bier is een vreemder gezicht dan koffie
Don't cry, buy a bag and move on.
Jongste was 11, oudste een jaar of 15.
Espresso uit een perculator met veel melk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter drinkt regelmatig koffie en is nu 11, maar wel flinke melkbak.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
17-07-2018 16:55
Ja, dat snap ik wel. maar ik denk dat het komt omdat er in veel alcohol “vrij” bier nog wel iets alcohol zit. in decaf zit geen caffeïne.
En bier is een vreemder gezicht dan koffie
In fruitsap zit ook iets van alcohol, vergelijkbaar met alcoholvrij bier.
Ik sta echt raar te kijken, ik denk dat ik een jaar of 4, 5 was toen ik in het weekend weleens koffie verkeerd kreeg in een bekertje dus ongeveer 1 kopje met heel veel melk.
Toen ik naar de basisschool ging dronk ik elke ochtend een kop koffie anders was ik niet wakker te trappen. Niemand die daar moeilijk over deed. Koffie of thee mocht gewoon wel in de ochtend verder niet al ging ik vaak zelf koffie zetten als ik uit school kwam. Nooit ergens last van gehad.

Nog steeds MOET ik 's ochtends eerst koffie hebben voor ik aanspreekbaar ben, altijd zo geweest en zal altijd zo blijven :)
Ik zou denken als je kind koffie lekker vind en het is niet te sterk en mét melk waarom dan niet geven maar wel zoete drankjes vol vet en suiker?

O ja, cafeïnevrije koffie vind ik echt vies en ook zinloos om te drinken net zoals ik alcoholvrije wijn en bier niet snap, geef dan wat anders waarom zou je een kind leren om bier en wijn te waarderen ipv vers vruchtensap o.i.d.
Caffeinevrije koffie schijnt nog ongezonder te zijn dan gewone koffie omdat het nogal chemisch bewerkt moet worden om het caffeinevrij te maken.
Alle reacties Link kopieren
Als ik mijn koters (vooral die van 3) hun gang laat gaan is mijn koffie op voor ik ‘t in de gaten heb. Drink thuis altijd koffie met warme melk en ze mag/mogen dan een theelepeltje.

Maar heb wel eens gehad dat ik koffie had gezet, even naar de wc ging oid en mijn kopje nog half vol was toen ik terugkwam. Ze zijn er beiden echt dol op...

Ik laat ze zo nu en dan dus ‘n theelepeltje of laatste slokje uit het glas drinken. Verder vind ik de middelbare school een mooie leeftijd om het echt te mogen drinken :)
lisa_ schreef:
17-07-2018 16:20
Ik heb meer moeite met snoep en koek dan met een keer een cappuccino.

Ik op zich ook, maar kinderen snoep en koek verbieden werkt niet.
Dus mogen ze dat in beperkte mate.
AnAppleADay schreef:
17-07-2018 16:36
Ik vind het dan wel weer grappig dat caffeine-vrije koffie wel normaal wordt gevonden voor een kind maar alcohol-vrij bier niet.

In België drinken kinderen tafelbier. Meestal in het weekend. Dat is bier met water en bevat zo'n 1% alcohol.
Zal wel hun cultuur zijn.
Lenn12345: Onze kinderen drinken ook geen drankjes vol suiker, dan alleen bij uitzondering bij een speciale gelegenheid.
Ik heb ook nooit fruitsappen in huis.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter drinkt 2 a 3 x per week koffie, gewone, met cafeïne dus. Ze begon ermee toen ze 11 was. Nu 12. Het is een scheut espresso met een sloot melk, ze vind het erg lekker en heeft geen merkbaar cafeine effect. Ik zelf kan ook veel koffie drinken zonder effect op m'n slaap of 'hyper'heid, dus daarom ben ik er ook niet zo bang voor. Ik drink er zelf ook meestal maar 1 per dag trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg vanaf mijn vijfde al zo nu en dan een kopje koffie. Met veel melk en suiker, dat wel.

Ik leef nog. ;-)
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
wanneer ze het lekker gaan vinden, dat was in mijn geval tegen mijn 18de.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Vanaf mijn dertiende dronk ik ineens standaard koffie mee met mijn ouders, het was gewoon ineens zo. Vond dat lekker en gezellig.

Toen ik echt heel erg klein was (anderhalf) scheen ik koffie ook al lekker te vinden. Ik was toen namelijk vaak te vinden op de schoot van oma en zij voerde me theelepeltjes koffie.

Vind het nog steeds lekker maar ben geen grote koffiedrinker, en tegenwoordig het liefste 'luxe koffie'. Dus als ik eens uit lunchen ga of ik ben bij mijn ouders die een tassimo hebben dan ga ik los.

Maar een ouderwets kopje filterkoffie bij opa en oma lust ik ook nog altijd graag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven