Vaste voeding baby moeizaam, tips gevraagd

22-01-2020 08:36 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van inmiddels bijna 6 maanden heeft veel moeite met vaste voeding. We proberen dit al vanaf 4 maanden maar het gaat nog steeds niet van harte.

Hij kokhalst veel, lijkt het moeilijk weg te kunnen krijgen en spuugt het geregeld ook weer uit. Fruit gaat wel iets beter dan groente. Groente krijgt hij helemaal niet weg, fruit soms nog wel met kleine beetjes (als ik het helemaal pureer, dan is het dus echt appelmoes, en dan nog gaat dit soms moeilijk) Potje of zelf maken maakt niet zoveel uit. Ik zie er elke keer weer tegen op om het te gaan geven. en het vervangt nog zeker geen flesvoeding (dit zie ik op korte termijn ook niet gebeuren)

Ik blijf het natuurlijk elke dag aanbieden en zal ook het consultatiebureau vragen om tips, maar ik dacht, misschien heeft iemand hier ervaring/tips? Hij heeft ook inmiddels wel deze voedingsstoffen nodig denk ik.
Alle reacties Link kopieren
hij komt echt nog helemaal niks te kort!
Gewoon alleen melk is voldoende. Probeer het binnenkort weer eens

Onze jongste had lang een kokholsreflex, om haar vooral niet te frustreren, ben ik een tijdje gestopt met aanbieden
Rapley-methode bleek voor haar de uitkomst
Alle reacties Link kopieren
Geen zorgen. Bij mijn middelste wilde het ook niet, zij ging pas rond 8 maanden gepureerde hapjes eten, toen we het al 3 maanden geprobeerd hadden . Voor die tijd was het kokhalzen en met de tong het eruit werken, ze snapte het gewoon niet. Volgens het consultatiebureau was dat geen punt. Als ze met 9 maanden nog zo slecht had gegeten dan zouden ze hebben doorverwezen naar een pre-logopedist, om te checken of alles in de mond wel goed zat en evt tips te geven. Maar zeker tot 9 maanden niks aan de hand. Voor de voedingsstoffen hebben ze prima genoeg aan melk, daar maken die paar hapjes echt niet voor uit. Voor nu, gewoon alles helemaal glad pureren, elke dag aanbieden maar niet pushen en geduld hebben, op een gegeven moment komt het eten dan waarschijnlijk vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon blijven aanbieden, je merkt vanzelf wanneer je kindje er wel aan toe is. Mijn meisje liep ook altijd wat "achter" met de hapjes.

Kokhalzen doen die kleintjes sowieso heel erg snel, dat reflex zit bij hen nog relatief vooraan in de mond.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Laat het even een week (of 2) zitten en probeer het dan nog weer opnieuw. Ze hebben op die leeftijd toch nog genoeg aan melk.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
22-01-2020 08:44
Geen zorgen. Bij mijn middelste wilde het ook niet, zij ging pas rond 8 maanden gepureerde hapjes eten, toen we het al 3 maanden geprobeerd hadden . Voor die tijd was het kokhalzen en met de tong het eruit werken, ze snapte het gewoon niet. Volgens het consultatiebureau was dat geen punt. Als ze met 9 maanden nog zo slecht had gegeten dan zouden ze hebben doorverwezen naar een pre-logopedist, om te checken of alles in de mond wel goed zat en evt tips te geven. Maar zeker tot 9 maanden niks aan de hand. Voor de voedingsstoffen hebben ze prima genoeg aan melk, daar maken die paar hapjes echt niet voor uit. Voor nu, gewoon alles helemaal glad pureren, elke dag aanbieden maar niet pushen en geduld hebben, op een gegeven moment komt het eten dan waarschijnlijk vanzelf.
bij ons was gladpureren dus juist niet de oplossing
Rapley wel
Alle reacties Link kopieren
Google eens op Rapley-methode.

Met 6 maanden eten echt nog niet alle baby's vast voedsel.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Mijn oudste at met 4 maanden alles, de jongste kreeg niks weg. We hebben het een poosje gelaten en toen weer geprobeerd. Lult weer niet, weer een poosje gelaten en weer geprobeerd en toen lukte het wel. Ik zou er geen punt van maken, niet alle baby’s zijn hetzelfde
Alle reacties Link kopieren
Even 2 weken helemaal niks aanbieden qua vaste voeding? Lekker alleen melk. Uit borst of fles. Even 2 weekjes geen gedoe met hapjes. Na 2 weken weer beginnen. Bij dochter was dit een succes. Ik was ook met 4 maanden begonnen. Dochter wou niks niks niks. Bij ruim 5,5maand 2 weken gestopt. Sinds dien eet ze als een sloot gaver. CB vond dit ook een goede manier.
Alle reacties Link kopieren
Met 6 maanden doen ze het ook nog prima op alleen melk, dus geen probleem. En het kan heel snel gaan, het is net alsof ze ineens een knop omzetten en het ‘snappen’ of zo. Mijn kind nam tussen 4-6 maanden een soort van likjes, en na een paar had ze het al wel weer gezien. En ineens at ze zo een bak fruit moes leeg. Gewoon af en toe iets blijven proberen, misschien eens wat anders, en dan komt het zeer waarschijnlijk vanzelf.
En zo niet, dan kan over een paar maanden altijd nog een logopedist even meekijken. Maar grote kans dat dat helemaal niet nodig is. Alleen als kind al eerder moeite heeft gehad met bv drinken, dan zou ik iets eerder aan de bel trekken.
Alle reacties Link kopieren
Nu is het advies vanaf 4 maanden beginnen met de eerste hapjes.

Toen mijn kind een baby was, was dit 6 maanden.

Dus het is echt geen ramp dat je baby nog niet wil.

Wel elke dag lepeltje voor zijn mond houden. Draait kind zijn hoofd weg dan is het klaar. Op een dag wil hij echt wel zijn mond open doen en proeven. Niet in zijn mond proppen.

Dan krijg je een kind met een eetprobleem.

Eventueel kan je ook de rapley methode proberen.
Alle reacties Link kopieren
Food under one, is just for fun!

Misschien een idee om je eens in te lezen in Rapley of de Kleintjes methode. Regie van eten ligt dan veel meer bij het kind, en de manier van eten is ook een stuk natuurlijker dan pureren.

Zelf erg genoten van deze manier van eten aanbieden!
foutje
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
22-01-2020 09:00
Laat het even een week (of 2) zitten en probeer het dan nog weer opnieuw. Ze hebben op die leeftijd toch nog genoeg aan melk.
Dit, ik zou echt niet elke dag blijven aanbieden als hij er duidelijk niet aan toe is.
Of je probeert rapley, dan heb je er minder werk aan... leg een halve banaan op je bord, kijk of hij m wil pakken en opeten en zo niet dan eet je hem lekker zelf op :-D

Mijn jongste wilde ook pas met 8 maanden, terwijl we vanaf 4 moesten aanbieden ivm reflux. Op een gegeven moment heb ik het gewoon losgelaten en aan hem overgelaten. Hij is nu 4 en houdt enorm van eten, probeert en lust bijna alles. Nog wel altijd gevoelig voor textuur, ik denk dat hij daar als baby ook erg aan moest wennen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties, fijn om te lezen. Leg er sowieso geen druk op, als hij niet wil stoppen we. We zien wel hoe het gaat, nemen alle tips mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me daar voor zes maanden nog helemaal niet druk om maken. Darmen zijn er waarschijnlijk nog helemaal niet klaar voor. Gewoon even stoppen en over paar weken weer proberen.
Alle reacties Link kopieren
Geef eens een broodkorst zo in het handje en kijk wat hij ermee doet.

Even sabbelen en in de handjes houden is ook prima. Korsten schijnen goed te zijn voor de mondmotoriek en dan kan hij zelf bepalen wat hij er mee wil.

Dan ga je iets langer door met grotere flessen, is niet anders. En misschien over een week of 2 weer aanbieden(gepureerd dan). Komt vast goed, niet teveel zorgen maken :-) en mocht het te lang duren misschien even voorleggen bij het consultatiebureau.
dreuzel84 wijzigde dit bericht op 22-01-2020 11:13
Reden: Foutje
1.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er worden al heel vele tips gegeven.
Wat ik nog mis is: als je weer gaat proberen, houdt het gewoon bij halve lepeltjes per keer.
Ik deed gewoon een paar druppels eten op een lepeltje en bouwde het daarna langzaam op de volgende dagen. Kleinere lepels werden makkelijker geaccepteerd.
aardbeitje8 wijzigde dit bericht op 23-01-2020 12:10
0.17% gewijzigd
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Die eerste hapjes gaat helemaal niet om de voedingsstoffen, maar om het leren eten: smaak, textuur, geur, kleur. Doorslikken is niet het enige doel.
Hier werkte Rapley het beste, dan kon ze zelf ontdekken, proeven, ruiken, voelen en bovendien was het stukken minder voorbereidingstijd voor mij.
lilalinda schreef:
22-01-2020 09:01
bij ons was gladpureren dus juist niet de oplossing
Rapley wel
Hier ook, toen we banaan in plakken gesneden aanboden at ze ineens. Na een tijdje een stukje in dr hand aangeboden en nu eet ze bijna alle fruit in z'n geheel.
Groente is nog wel een dingetje, maar ach, ze eet wel de aardappels 😅
Alle reacties Link kopieren
Hier kreeg hij tot ruim een jaar alleen maar helemaal fijn gepureerde voeding weg. En duurde heeeel lang. Hij genoot er wel van, zolang het maar helemaal zo fijn als appelmoes was. Anders ging hij overgeven.Nu met 1,5 jaar eet hij alles. Gaat nog wel traag.

Voor mij was belangrijk dat hij de kans kreeg om er aan te wennen. Een nichtje had echt een trauma van probeerhapjes,werd echt bang. Die at tot 3 nauwelijks wat, wilde alleen melk.

Rustig aan! Melk is de hoofdvoeding tot 1.
En je kunt altijd een papfles maken straks met fijne granen van ah biologisch (die is het fijnst). Mijne is erg bewegelijk en had dat wel nodig. Verder alles tot moes .

Rapley werkt hier averechts maar is wel het proberen waard.
lilalinda schreef:
22-01-2020 08:39
hij komt echt nog helemaal niks te kort!
Gewoon alleen melk is voldoende. Probeer het binnenkort weer eens

Melk is inderdaad nog altijd de hoofdvoeding en bijvoeding is nog helemaal niet nodig inderdaad.
Hij heeft dus nog geen fruit en groente nodig.

Gewoon nog even wachten en na een tijdje weer proberen. Eventueel via de rapley-methode.
Maak je niet druk, komt echt wel goed!
marielle8484 schreef:
22-01-2020 10:07
Food under one, is just for fun!

Misschien een idee om je eens in te lezen in Rapley of de Kleintjes methode. Regie van eten ligt dan veel meer bij het kind, en de manier van eten is ook een stuk natuurlijker dan pureren.

Zelf erg genoten van deze manier van eten aanbieden!

Inderdaad. Zo heb ik het ook altijd gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zo nu en dan blijven aanbieden .. Mijn zoontje at met 10 maanden pas ofzo eens een mini hapje. Drie maanden later at hij ineens alles. Wij eten Hellofresh en dan moet je dus echt zo'n beetje alles eten... En dat doet hij... sta er nog versteld van dat het ineens zo anders kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Geduld. Kinderen hoeven pas vanaf 6 maanden te gaan wennen aan vaste voeding. Wennen dus. En dat gaat door elke keer weer een klein beetje aan te bieden. Ze hoeven nog geen hele maaltijden weg te werken.
Biedt het aan, laat hem zelf het eten pakken (dus niet gepureerd), kijken of hij het in zin mondje stopt. En zo spelenderwijs zal het langzaamaan steeds meer vorm krijgen als ‘echte maaltijd’. Je zult zien dat het elke keer wat beter gaat.
En dat kokhalzen is juist goed: dat is een beschermingsmechanisme tegen verslikken. Zodra hij echt toe is aan vaste voeding zal dat kokhalzen steeds minder worden.
Op deze manier gedaan bij allebei mijn kinderen, het heeft echt even tijd nodig, maar het resultaat is 2 kinderen die al vrij jong ‘zelfstandig’ konden eten en die er ook echt van genieten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven