Veel kinderen drinken geen water. Ik ben verbaasd.

12-04-2019 08:14 1553 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van dit nieuwsbericht:

https://www.nu.nl/binnenland/5837901/me ... unten.html

Mij verbaasd het nogal. Ik zie water als de basis, iets wat je altijd wel drinkt. Limonade zie ik als een extraatje voor een paar keer per week en daar gaan we dan ook echt voor zitten. Wat vinden jullie hier van? Verbaasd het je of herken je het wel? Wat drinkt jouw kind en zou je willen dat het meer gewoon water drinkt?
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
12-04-2019 08:44
Water drinken modern?
jep
water als in: glazen water (erger nog: flesjes)
Vroeger ging je gewoon met de trein, nam je niks te drinken mee.
En wat je dronk was: koffie/thee/limonda (cola in het weekend) nesquick en melk
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
12-04-2019 08:40
schoolmelk bestaat niet meer?
gelukkig niet zeg
wat een gruwel was dat
sugarmiss schreef:
12-04-2019 08:50
Dus eigenlijk vindt je water niet lekker.
Heel vreemde conclusies trek jij. Ik vind water lekker, de kinderen ook.
Net zoals jij een koekje zal nemen na het werk, doen ik en de kinderen dat ook. Eten in balans.
De kinderen eten op school fruit, een gezonde boterham, drinken water. Na school een koekje/snoepje en dan gezond avondeten.
1x per week een frietje of maken we zelf pizza.

De kinderen zijn gezond en op een goed gewicht.
Alle reacties Link kopieren
lolapaloeza schreef:
12-04-2019 08:38
Ik dronk zelf als kind in de jaren 70 ook nooit water. Bijna niemand toen. En toen waren toch allemaal minder dik. Dus. Het is echt iets van nu. Dat idiote gehydrateerd blijven ook.
Nou inderdaad. Het is echt iets van de laatste jaren. Ik kreeg ranja, melk en thee met melk en suiker.
Ik dronk nooit water. Maar we snoepten denk ik wel minder, want chips kregen we alleen op zaterdagavond.

Mijn zoontje vindt water trouwens wel lekker, maar hij is geen stevig kind, dus hij krijgt van mij ook volle melk en thee met melk.
Ik geef liever vet dan suiker.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
12-04-2019 08:43
Het werkt ook andersom. Moedermelk en poedermelk zijn ontzettend zoet, je moet het áfleren i.p.v. dat je zoet aanleert.
Precies.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Kind drinkt water op school en thuis vaak thee of water idd. Af en toe cola en op het terras ( ik weet het, leeg leeg) koffie.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
MinkeDeWit schreef:
12-04-2019 08:46
Ja, ik ken het niet van vroeger. Niemand in mijn omgeving dronk water.
Bij ons ook niet. Het was al gek dat wij thee dronken en mee naar school namen. Met suiker natuurlijk.
Ik vind water niet lekker. Water met prik wel.
Kind drinkt pas sinds de middelbare water op school, maat thuis niet. Wel thee zonder suiker ;)
Mevrouw75 schreef:
12-04-2019 08:41
Ik geloof dat mijn kind als peuter sowieso nog geen liter dronk. En calorieeen kreeg ze ook nog eens vooral/alleen via drinken binnen, maar ik denk dat je er sowieso niet zoveel van snapt, als is dit bericht lees.


Ik snap er niks van? Het is gezond en aangeraden om peuters minimaal 1 liter water te laten drinken. Echt.

Waarom kreeg jouw peuter alleen calorieën binnen via drinken? Kreeg ze alleen borst/fles voeding? Of mis ik iets en voel je je aangevallen omdat je kind sondevoeding kreeg? Of weet je het verschil tussen een baby, dreumes en peuter niet?
Alle reacties Link kopieren
Water drinken is modern ja.

In de middeleeuwen dronken werd er al vrij jong bier en wijn gedronken omdat drinkwater van een discutabele kwaliteit was.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-04-2019 08:52
je lichaam heeft een prima mechanisme: Dorst
Het hele idee, dat je de hele dag liters moet drinken, is echt onzin (behalve als je een probleem hebt (blaasontsteking oid), maar verder weet je lichaam prima aan te geven, wat je nodig hebt
Toch zijn er ook wetenschappers die beweren dat als je dorst hebt je eigenlijk al te laat bent met drinken.
Dorst moet je voorkomen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-04-2019 08:51
Dit.

Iedereen had pakjes tjolk of appelsientje bij naar school.
Of een beker met chocolademelk of fristi
Alle reacties Link kopieren
lolapaloeza schreef:
12-04-2019 08:38
Ik dronk zelf als kind in de jaren 70 ook nooit water. Bijna niemand toen. En toen waren toch allemaal minder dik. Dus. Het is echt iets van nu. Dat idiote gehydrateerd blijven ook.
Ja, ik herken dit ook. wij dronken melk, chocolademelk, appelsientje, goudappeltje, thee en diksap, geen water. Laatst liet ik mijn dochter mijn melkbekertje van vroeger zien. Opvallend dat mijn kinderbekertje minstens anderhalf keer zo klein was als haar kinderbekertje. De hoeveelheden drinken zijn per portie nu ook enorm toegenomen. Wij dronken als kinderen veel minder dan de kinderen nu.
duet wijzigde dit bericht op 12-04-2019 09:01
0.08% gewijzigd
redbulletje schreef:
12-04-2019 08:50
In mijn kindertijd/jeugd was het nog normaal dat je calorierijke dranken dronk, niemand was toen te dik. Er waren toen vooral minder slechte voedingsmiddelen met allerlei dikmakende toevoegingen te verkrijgen.


Ja dat was vruger :)
MinkeDeWit schreef:
12-04-2019 08:46
Ja, ik ken het niet van vroeger. Niemand in mijn omgeving dronk water.
Dat zal dan per omgeving verschillen? Ik ben begin 40 en water was in mijn jeugd echt heel normaal. Hoor mijn moeder nog “er zit water in de kraan” zeggen als ik dorstig was :)

Het rondslepen met waterflesjes is inderdaad wel iets van later datum.

Mijn kinderen drinken ook gewoon water. Waarom precies zou je je kind willen afvullen met frisdrank? Dat heb ik nooit begrepen.
Solomio schreef:
12-04-2019 08:59
Toch zijn er ook wetenschappers die beweren dat als je dorst hebt je eigenlijk al te laat bent met drinken.
Dorst moet je voorkomen.
Dan zou ik mezelf een vergiftiging drinken ;-D
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
12-04-2019 08:59
Ik snap er niks van? Het is gezond en aangeraden om peuters minimaal 1 liter water te laten drinken. Echt.

Waarom kreeg jouw peuter alleen calorieën binnen via drinken? Kreeg ze alleen borst/fles voeding? Of mis ik iets en voel je je aangevallen omdat je kind sondevoeding kreeg? Of weet je het verschil tussen een baby, dreumes en peuter niet?
Welnee, kind moet een liter drinken, dat hoeft geen water te zijn.

Net als volwassenen: minimaal 1,5e liter per dag.
Vocht.
Koffie, thee, fris, melk, water, limonade, allemaal prima.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
MinkeDeWit schreef:
12-04-2019 08:38
Mijn kinderen dronken op de basisschool zelden tot nooit water. Zelf drink ik het thuis alleen bij lunch en diner. Op het werk ook ter afwisseling van koffie en thee, maar niet dagelijks.
Ik zie het water drinken echt als moderne frats. In de jaren 70/80/90 deden we dat echt niet, en vanaf 00 werd het ineens in om de hele dag met een fles water rond te lopen.
Wij kregen thuis, jaren 70/80 altijd water, fris/ranja was voor verjaardagen/feestdagen.
Onze kinderen nemen ook altijd water mee naar de middelbare school.
Het is maar wat je van thuis uit gewend bent.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-04-2019 08:52
je lichaam heeft een prima mechanisme: Dorst
Het hele idee, dat je de hele dag liters moet drinken, is echt onzin (behalve als je een probleem hebt (blaasontsteking oid), maar verder weet je lichaam prima aan te geven, wat je nodig hebt
Eens. Alhoewel je al te laat bent als je echt dorst hebt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-04-2019 08:51
Dit.

Iedereen had pakjes tjolk of appelsientje bij naar school.
Nee hoor, wij alleen melk!
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
12-04-2019 08:47
Maar wat een weerstand tegen water zeg. Ik zou me bijna gaan schamen dat ik het graag drink :rofl:
Het is geen weerstand tegen water, maar tegen het dogmatische en de betutteling. Ik vind water heerlijk, drink het graag tussendoor en bij het avondeten, maar ik vind het 3 keer niks om bij boterhammen water te moeten drinken. Smaakt gewoonweg niet. Maar scholen willen dat wel opleggen en dat roept weerstand op, terecht.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-04-2019 08:59
Toch zijn er ook wetenschappers die beweren dat als je dorst hebt je eigenlijk al te laat bent met drinken.
Dorst moet je voorkomen.
neu, er zijn juist veel onderzoeken geweest , over hoe dorst werkt
en hoe wetenschappers dorst (bij muizen) nu aan/uit kunnen zetten
2019 schreef:
12-04-2019 08:40
schoolmelk bestaat niet meer?
Jawel.
Van de week stapte zo'n zorghulp hier uit de lift, ze nam eerst een slokje water uit de dopper ? en daarna stak ze een peuk op.
2019 schreef:
12-04-2019 08:40
schoolmelk bestaat niet meer?
Hiet op de middelbare school kun je een melkpas kopen, krijg je een jaar lang in de middag pauze een pakje koude melk.
Onze kinderen hebben dat gedaan maar willen niet meer, vinden ze voor schut, het is blijkbaar niet echt hip meer.
Alle reacties Link kopieren
Turtlerain schreef:
12-04-2019 09:05
Het is geen weerstand tegen water, maar tegen het dogmatische en de betutteling. Ik vind water heerlijk, drink het graag tussendoor en bij het avondeten, maar ik vind het 3 keer niks om bij boterhammen water te moeten drinken. Smaakt gewoonweg niet. Maar scholen willen dat wel opleggen en dat roept weerstand op, terecht.
Dit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven