Veel kinderen drinken geen water. Ik ben verbaasd.

12-04-2019 08:14 1553 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van dit nieuwsbericht:

https://www.nu.nl/binnenland/5837901/me ... unten.html

Mij verbaasd het nogal. Ik zie water als de basis, iets wat je altijd wel drinkt. Limonade zie ik als een extraatje voor een paar keer per week en daar gaan we dan ook echt voor zitten. Wat vinden jullie hier van? Verbaasd het je of herken je het wel? Wat drinkt jouw kind en zou je willen dat het meer gewoon water drinkt?
Poppy_del_Rio schreef:
12-04-2019 09:01
Dat zal dan per omgeving verschillen? Ik ben begin 40 en water was in mijn jeugd echt heel normaal. Hoor mijn moeder nog “er zit water in de kraan” zeggen als ik dorstig was :)

Het rondslepen met waterflesjes is inderdaad wel iets van later datum.

Mijn kinderen drinken ook gewoon water. Waarom precies zou je je kind willen afvullen met frisdrank? Dat heb ik nooit begrepen.
Precies.

En we dronken op school water of schoolmelk ( yuk) En thuis ook. Veel water, soms limonade en in het weekend 1x een sapje of fris. Bij het bakje chips.

Nu zijn snoep/koek en chips iets dagelijks voor een flink deel van de mensen, net als fris en sap. En kant en klaar eten.
Mensen worden dikker maar hoho als iemand zegt dat ze wat beter moeten opletten. Pff.


En dat gemiep over van borstvoeding/flesvoeding naar water te moeten.. Volgens mij word dan gewoon nog steeds gewone melk aangeraden.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
12-04-2019 08:59
Water drinken is modern ja.

In de middeleeuwen dronken werd er al vrij jong bier en wijn gedronken omdat drinkwater van een discutabele kwaliteit was.
Water drinken modern? In Nederland dan. Ik weet nog dat ik zo 20 jaar geleden wel eens naar een waterwinkel ging in Amsterdam, dat vond ik toen wel bijzonder nu nog eigenlijk, een winkel die alleen maar soorten water verkoopt, ik weet niet of die winkel nog bestaat. En ik kreeg vroeger ook Yoki Drink, Tjolk of pakjes sap van de Aldi, maar we werden ook vaak genoeg gewezen naar de kraan, en als we op familiebezoek gingen in Zuid Europa dan kregen we daar vooral water, dat dronk iedereen.
lilalinda schreef:
12-04-2019 09:20
melk was altijd al fout, maar dat mocht je niet zeggen, want we moesten de boeren steunen


Oh ik ben boerendochter, dus bij ons was melk heel goed ;-D ik had maar 1 boerendochtervriendinnetje dat echt te dik was, alle andere boerenkinderen waren gewoon slank, ondanks de (overdaad aan) melk. En we braken geen botten en zo.
Alle reacties Link kopieren
Zelf drink ik kraanwater, maar ook spa rood,koffie, thee een keer cola. Mijn kinderen drinken tegenwoordig voornamelijk ranja en water. In het weekend een keer een glas frisdrank.

Mijn oudste dronk gewoon niets als hij water kreeg toen hij klein was, nou dan maar wat ranja erin. Nu hij 11 is kiest hij er steeds vaker zelf voor om ook water mee naar school te nemen.

soms hoor je dat scholen willen dat er alleen water en of melk wordt meegegeven, ik vind dat echt onzin. Dan moeten de meesters en juffen dus ook aan water en melk en niets anders.
Dat een school wil stumeleren dat snap ik, maar vind dat ze het niet kunnen verplichten.
Turtlerain schreef:
12-04-2019 09:20
Ik vraag me ook af hoeveel van de juffen nou bij hun boterhammen tussen de middag water drinken? Durf te wedden dat ze bijna allemaal koffie drinken, maar wel eisen dat kinderen spartaans brood met water drinken...Nee, ik vind dit soort doorgeschoten “bewustwording” nogal krom.
Thee, melk en water krijgen ze hier aangeboden.

En de meeste juffen drinken thee, water of koffie. Wat is precies het probleem?
bieslookje schreef:
12-04-2019 09:23
Zelf drink ik kraanwater, maar ook spa rood,koffie, thee een keer cola. Mijn kinderen drinken tegenwoordig voornamelijk ranja en water. In het weekend een keer een glas frisdrank.

Mijn oudste dronk gewoon niets als hij water kreeg toen hij klein was, nou dan maar wat ranja erin. Nu hij 11 is kiest hij er steeds vaker zelf voor om ook water mee naar school te nemen.

soms hoor je dat scholen willen dat er alleen water en of melk wordt meegegeven, ik vind dat echt onzin. Dan moeten de meesters en juffen dus ook aan water en melk en niets anders.
Dat een school wil stumeleren dat snap ik, maar vind dat ze het niet kunnen verplichten.
Maar dat kunnen ze wel.
redbulletje schreef:
12-04-2019 09:10
Ben jij ouder dan mij? Of was dat regionaal?
Schoolmelk hoor ik wel 'ns van 'n oudere generatie, wij hadden gewoon de voor toen moderne gevarieerde pakjes drinken.
Bij ons kreeg je rond 10 uur ook kleine flesjes schoolmelk als je je daarvoor opgegeven had. De rest dronk niks. Alleen die paar kinderen die over bleven hadden drinken en brood bij voor tussen de middag. Ik heb dus nooit iets mee naar school genomen. Ik ben 53.
Turtlerain schreef:
12-04-2019 09:05
Het is geen weerstand tegen water, maar tegen het dogmatische en de betutteling. Ik vind water heerlijk, drink het graag tussendoor en bij het avondeten, maar ik vind het 3 keer niks om bij boterhammen water te moeten drinken. Smaakt gewoonweg niet. Maar scholen willen dat wel opleggen en dat roept weerstand op, terecht.
Eens. Ik drink juist water bij het eten en tussendoor maar af en toe water. Maar ik drink volgens mij vrij veel, zo rond de 2-2,5 liter. Heb veel dorst en ben gek op koolzuur.

Mijn kinderen hoeven ook niet de hele dag water te drinken. Bij het eten melk of water, 1-2 glazen limonade per dag, verder water en af en toe appelsap of fristi.
Op school/kdv krijgen ze thee of water (en op het kdv zullen ze ook melk krijgen) dus ze hoeven nooit drinken mee te nemen.

Maar dat krampachtige gedoe en die betutteling over eten en drinken, ik word er schijtziek van. En ook van mensen die ‘verbaasd’ onder hun steen vandaan komen omdat mensen te weinig water drinken.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
12-04-2019 09:14
Ik ben helemaal niet verbaast.

En goed dat scholen ook helpen met wat bewustwording. Blijkbaar is het nodig aangezien een flink deel van de kinderen te dik is.

Kan je het onnodige bemoeienis vinden maar blijkbaar kunnen de ouders van dat deel ouders het niet zelf.
Cijfers heb ik niet maar deze bemoeienis van scholen werkt niet.

De te dikke kinderen in de klas van mijn kind zijn na een aantal jaren nog steeds moddervet. Het aantal te dikke kinderen wordt niet minder.

Kinderartsen maken zich zorgen over dat kinderen steeds dikker worden.
Maar kinderartsen maken zich ook zorgen over kinderen die ondervoed raken omdat ouders gezond willen leven tot in het extreme.

En juist bij die ouders slaan de school campagnes aan.

De te dikke kinderen eten thuis wel bij en de kinderen die goed op gewicht eaten zijn nu bang om te dik te worden.
Water alleen op zon en feestdagen.

Krijg een beetje de kriebels van dit soort topics. Kijk mij eens verantwoord met mijn kinderen omgaan competitie..
Ik ben gek op water, ik drink zo 2,5 liter per dag. Buiten water om drink ik alleen maar koffie en heel soms een wijntje. Frisdrank vind ik niet lekker.

Wat ik als kind dronk? Geen flauw idee. Misschien melk of thee. Mijn moeder zat na school klaar met een kopje thee maar of ik het buiten dat moment ook dronk, geen idee. Limonade was ik niet gek op, dus wellicht dronk ik toen gewoon water.
benmamma schreef:
12-04-2019 09:28
Water alleen op zon en feestdagen.

Krijg een beetje de kriebels van dit soort topics. Kijk mij eens verantwoord met mijn kinderen omgaan competitie..
Ja, en maar ‘verbaasd’ doen. Zó bijzonder allemaal, die gekke andere moedertjes die niet weten hoe het hoort.
2019 schreef:
12-04-2019 09:21
En op de middelbare school gaan ze los bij de plaatselijke super.
Prachtig om te zien. Zo zijn pubers namelijk. Of ze nu suikervrije ouders hebben of niet. Frikandelbroodjes om 08:15, hoppa zo twee naar binnen. 08:30? Zakje croissants open.
beide kinderen dronken water tot ze 2 jaar werden. toen gingen ze naar de peuterspeelzaal en daar kregen alle kinderen limonade. Toen was het gedaan en blieften ze geen water meer.
SallySpectra* schreef:
12-04-2019 09:26



Maar dat krampachtige gedoe en die betutteling over eten en drinken, ik word er schijtziek van. En ook van mensen die ‘verbaasd’ onder hun steen vandaan komen omdat mensen te weinig water drinken.
Blijkbaar is het nodig. Voor een deel van de ouders dan. Want zelf nadenken over wat ze hun kinderen ( en jongeren) te eten geven en te drinken geven kunnen ze blijkbaar niet. Flink deel heeft overgewicht.

Vind dat verontwaardige gedoe ook echt raar. Als jouw kind een normaal gewicht heeft en je wel je kind goede keuzes leert maken dan hoef je je niet aan gesproken te voelen.

Dan denk je prima, is niet voor mij en mijn kinderen bedoelt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-04-2019 09:10
Ben jij ouder dan mij? Of was dat regionaal?
Schoolmelk hoor ik wel 'ns van 'n oudere generatie, wij hadden gewoon de voor toen moderne gevarieerde pakjes drinken.
Ik ben jonger volgens mij ( 44) wij hadden volgens mij tot en met groep 8 schoolmelk. Wel in pakjes niet meer in flesjes.
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
12-04-2019 09:30
Prachtig om te zien. Zo zijn pubers namelijk. Of ze nu suikervrije ouders hebben of niet. Frikandelbroodjes om 08:15, hoppa zo twee naar binnen. 08:30? Zakje croissants open.
erg afhankelijk van schoolniveau.
Redbull&frikandelbroodje is typisch vmbo. Overgewicht is ook een veel groter probleem op VMBO, komt op gymnasium beduidend minder voor
Teveel thee drinken is ook niet gezond; er zit theïne in (gelijk aan cafeïne)
Teveel kruidenthee is ook niet goed. Je moet afwisselen met kruidentheeën en daarnaast zit er vaak zoethout door (weer niet goed voor je bloeddruk)

Ik geloof in de afwisseling van dranken. En niet veel van hetzelfde. Wbt water, vroeger vond ik dat ook niet zo lekker. Nu smaakt het mij vaak beter dan ander drinken.

Wbt de kinderen op school; ik kan soms werkelijk niet geloven wat er elke dag tevoorschijn wordt getoverd uit de tassen. Vaak is het niet incidenteel, maar regelmaat. Cola, chocolademelk, pakjes Wicky in combinatie met een croissant, donut, chocolade, grote stukken koek.
Je merkt dat kinderen echt drukker worden door al dat suiker.
Als je tegenwoordig naar traktaties kijkt, is dat ook. Hoe groter het snoepzakje, hoe beter lijkt wel.

Maar ik ben van mening dat men de industrie ook moet verplichten gewoon veel minder suiker in producten te doen.

Mijn kinderen krijgen ook weleens limonade mee, maar ook weleens water.
Ik geef ook weleens een plak ontbijtkoek mee, maar ook groenten en fruit. En op verzoek ook weleens een boterham.

Afwisseling en met mate. Dan komt het wel goed.
ClaireSophie schreef:
12-04-2019 09:30
Prachtig om te zien. Zo zijn pubers namelijk. Of ze nu suikervrije ouders hebben of niet. Frikandelbroodjes om 08:15, hoppa zo twee naar binnen. 08:30? Zakje croissants open.
Klopt! En vergeet de vijf blikjes energie drank niet die ze per dag zo weg werken. Ik verbaasde me er elke dag over hoeveel slechts die kids weg werkten. Zakken chips als lunch. Of een zak M&M's. Donuts. Ze gaan hier in enorme getallen naar de lokale supermarkt in de pauzes.
Alle reacties Link kopieren
mijn kinderen drinken water en melk en af en toe thee. Prik vinden ze vies omdat het bruist op je tong en limonade hoeven ze ook niet. Af en toe op visite of buiten de deur een chocomel.
Snoepen kunnen ze als de beste als ik ze de kans geef dus ben heus niet heilig, maar wat drinken betreft ben ik er blij mee.
Don't cry, buy a bag and move on.
Mijn vriend en de vader van onze dreumes doet de laatste tijd telkens limonade of thee in zijn flesje om tussendoor te drinken, terwijl de kleine best graag gewoon water lust.
Ik heb daar iets van gezegd, ik ben het er niet mee eens dat hem op nog geen anderhalf jaar oud onnodig limonade wordt opgedrongen.
Als je trouwens water geeft drinkt hij dat zelfs liever heb ik gemerkt, maar ik kan me voorstellen dat hij binnen een paar maanden geen water meer lust uit gewenning als we hem nu telkens limonade gaan geven.
Lucifer2018 schreef:
12-04-2019 09:31
Blijkbaar is het nodig. Voor een deel van de ouders dan. Want zelf nadenken over wat ze hun kinderen ( en jongeren) te eten geven en te drinken geven kunnen ze blijkbaar niet. Flink deel heeft overgewicht.

Vind dat verontwaardige gedoe ook echt raar. Als jouw kind een normaal gewicht heeft en je wel je kind goede keuzes leert maken dan hoef je je niet aan gesproken te voelen.

Dan denk je prima, is niet voor mij en mijn kinderen bedoelt.
Dan nog vind ik de betutteling en het betweterige storend. Het idee dat jij beter weet hoe iemand anders zijn kinderen moet opvoeden, daar heb ik een probleem mee ja.

Bovendien is het maar de vraag of het nodig is. Hebben al die campagnes en regeltjes van scholen geleid tot minder overgewicht? Denk je echt dat zo’n suf fonteintje op het schoolplein ervoor zorgt dat kinderen meer water gaan drinken?
Steek dat geld toch lekker in het onderwijs, daar zijn scholen voor.
lilalinda schreef:
12-04-2019 09:32
erg afhankelijk van schoolniveau.
Redbull&frikandelbroodje is typisch vmbo. Overgewicht is ook een veel groter probleem op VMBO, komt op gymnasium beduidend minder voor
Dat is niet mijn ervaring. Ik heb op een VMBO school gewerkt en een HAVO/VWO en op beide scholen aten ze even ongezond. Ik heb nog nooit een puber zien lopen met een zak snoeptomaatjes of een appel. En ik heb 5 jaar op beide scholen in de kantine gewerkt dus ik zag heel goed wat ze allemaal aten.
Alle reacties Link kopieren
Het valt nog niet mee om genoeg vocht binnen te krijgen. Het moet qua smaak te hachelen zijn, tevens calorie-arm en tandvriendelijk. Voor mij moet het ook warm of lauw zijn. Koude dranken krijg ik een onaangenaam gevoel van.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
12-04-2019 09:24
Thee, melk en water krijgen ze hier aangeboden.

En de meeste juffen drinken thee, water of koffie. Wat is precies het probleem?
Het probleem- is al vaker genoemd- is dat juffen wel lekker thee dan wel koffie (waarschijnlijk met melk en zoetjes suiker etc) bij hun bammetjes drinken; maar dat er voor de kinderen op diezelfde school de regel geldt dat ze alleen maar water mogen bij de lunch. Geen thee of melk, maar alleen water. Vind ik armoedig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven