Verdeling taken partner

25-01-2021 07:44 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de adviezen!
roosss1985 wijzigde dit bericht op 20-03-2021 08:54
97.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien kunnen we gewoon weer on topic gaan, als de TO weer terug durft te komen. ...
Later is nu
Nee, het sprookjesachtige is dat jij nooit stress en druk ervaart, dat jij voorbeeldige kinderen hebt die uren zelfstandig kunnen spelen, dat je een man hebt die altijd voor de kinderen kan zorgen als jij tijd voor jezelf wilt en andersom. Dat jij per dag uren de tijd hebt om te forummen en de krant te lezen, naast je ideale gezinnetje.

Ik heb zelf geen kinderen. Maar ik zie om mij heen dat de gemiddelde zaterdag (zonder lockdown) bestaat uit een hoop geregel. Wie gaat er mee naar voetbal en wie rijdt het hockeyteam, waarom is de was nog niet opgehangen, ik kan niet helpen met het huiswerk want ik moet de weekboodschappen doen. Met daarnaast: net nu we gezellig als gezinnetje naar de kinderboerderij willen heeft de kleine de luier vol en wil de oudste niet stoppen met gamen.
Er is verdomd weinig tijd om iets met elkaar te ondernemen en daarnaast nog 3 uur voor jezelf te hebben (uur sporten, 2 uur lummelen, forummen en krantlezen), tussen de sportclubjes, weekboodschappen en huiswerktaken door op een gewone zaterdag.
Dit topic was haar laatste bericht...
Alle reacties Link kopieren
O serieus?

Nou dan blijf ik hier nu ook maar weg. Dit blijft toch een herhaling van zetten.
Later is nu
Marana schreef:
27-01-2021 10:00
Nee, het sprookjesachtige is dat jij nooit stress en druk ervaart, dat jij voorbeeldige kinderen hebt die uren zelfstandig kunnen spelen, dat je een man hebt die altijd voor de kinderen kan zorgen als jij tijd voor jezelf wilt en andersom. Dat jij per dag uren de tijd hebt om te forummen en de krant te lezen, naast je ideale gezinnetje.

Ik heb zelf geen kinderen. Maar ik zie om mij heen dat de gemiddelde zaterdag (zonder lockdown) bestaat uit een hoop geregel. Wie gaat er mee naar voetbal en wie rijdt het hockeyteam, waarom is de was nog niet opgehangen, ik kan niet helpen met het huiswerk want ik moet de weekboodschappen doen. Met daarnaast: net nu we gezellig als gezinnetje naar de kinderboerderij willen heeft de kleine de luier vol en wil de oudste niet stoppen met gamen.
Er is verdomd weinig tijd om iets met elkaar te ondernemen en daarnaast nog 3 uur voor jezelf te hebben (uur sporten, 2 uur lummelen, forummen en krantlezen), tussen de sportclubjes, weekboodschappen en huiswerktaken door op een gewone zaterdag.
Mijn kinderen zijn nog niet oud genoeg voor sportclubjes. Zwemles is doordeweeks. In de middag gaan we normaal gesproken wel eens naar een verjaardag, of de kinderen hebben een speelafspraakje.

Daar staat tegenover dat we 's ochtends al vroeg wakker zijn, omdat de kinderen altijd tussen 6 en 7 wakker worden, dus uiteindelijk heb je dan een dag van 11 - 12 uur de tijd, dus dat biedt veel mogelijkheden.

Weekendboodschappen doen wij niet echt op de traditionele manier. We laten de meeste boodschappen thuisbezorgen en tussendoor halen we af en toe iets extra's, maar dat duurt geen uren (winkels zijn hier dichtbij).

En dan hebben wij als ouders de avond ook nog vrij vanaf 8 uur, dus ook daar nog een paar uur om vrij te besteden.
Alle reacties Link kopieren
EN Majime

Ik zou van de normale zaterdagen, voordat de kinderen op school zaten, geen beschrijving kunnen maken met tijden erbij. Gewoon, omdat elke zaterdag anders was. Als we wat gepland hadden, dierentuin of zoiets, (maar dat deed ik toen meestal door de weeks, lekker rustig) dan wel, maar normaliter was het vooral lummelen. Inderdaad was doen, misschien eens dit, andere keer dat. Maar niet "om 10 uur en om 11 uur en om 12 uur... " Zelfs ontbijt en lunch kwam wanneer het kwam.

Toen de kinderen op sport gingen, waren we er inderdaad op tijd uit, maar zodra we terug waren van de voetbal, was het weer 'we zien wel'.

Dus alleen al dat jij een tijdschema neer kan zetten, is voor mij al niet meer relaxed. Voor jou kennelijk wel. Fijn voor je.
(maar dit had ik allemaal al een keer opgeschreven, ik hoop dat je het nu wel snapt)
Later is nu
Dreamer schreef:
27-01-2021 10:05
EN Majime

Ik zou van de normale zaterdagen, voordat de kinderen op school zaten, geen beschrijving kunnen maken met tijden erbij. Gewoon, omdat elke zaterdag anders was. Als we wat gepland hadden, dierentuin of zoiets, (maar dat deed ik toen meestal door de weeks, lekker rustig) dan wel, maar normaliter was het vooral lummelen. Inderdaad was doen, misschien eens dit, andere keer dat. Maar niet "om 10 uur en om 11 uur en om 12 uur... " Zelfs ontbijt en lunch kwam wanneer het kwam.

Toen de kinderen op sport gingen, waren we er inderdaad op tijd uit, maar zodra we terug waren van de voetbal, was het weer 'we zien wel'.

Dus alleen al dat jij een tijdschema neer kan zetten, is voor mij al niet meer relaxed. Voor jou kennelijk wel. Fijn voor je.
(maar dit had ik allemaal al een keer opgeschreven, ik hoop dat je het nu wel snapt)
Dat is bij ons ook zo hoor, alleen ik dacht: ik maak een mooi overzichtje van hoe een dag eruit kan zien, dus zo ongeveer, hoe wij dat doen als we thuis zijn en ook allebei behoefte voelen aan me-time.

Natuurlijk gaan we niet op de klok kijken en dan op de minuut de activiteiten uitvoeren die we van tevoren hebben ingepland :hihi: dat zou een groot drama worden.
Majime schreef:
27-01-2021 10:22
Dat is bij ons ook zo hoor, alleen ik dacht: ik maak een mooi overzichtje van hoe een dag eruit kan zien, dus zo ongeveer, hoe wij dat doen als we thuis zijn en ook allebei behoefte voelen aan me-time.

Natuurlijk gaan we niet op de klok kijken en dan op de minuut de activiteiten uitvoeren die we van tevoren hebben ingepland :hihi: dat zou een groot drama worden.
Ja, je hebt het mooi bedacht. Goed verzonnen zo'n bijzonder schema.
Luci_Mster2 schreef:
27-01-2021 10:23
Ja, je hebt het mooi bedacht. Goed verzonnen zo'n bijzonder schema.
Nou nee, wij spreken vaak af dat we 's ochtends allebei willen sporten, dus dan ziet dat er ongeveer zo uit.

Rond een uur of 10-11 is dat wel klaar en daarna gaan we erop uit (omdat onze kinderen erg actief zijn en tegen die tijd behoefte hebben aan beweging en buitenlucht).

Lunch rond een uur of 12-1 lijkt me ook niet sprookjesachtig, maar vrij standaard? De rest van de dag lummelen we wat aan. Vervolgens avondeten maken en opeten en de kinderen in bad/ douche en naar bed brengen.

Nou poeh, poeh! Wat een sprookjesachtige dag :rofl:
Met hele jonge kinderen sta je gewoon altijd aan en me-time is echt geen top prioriteit meer tot ze wat zelfstandiger zijn.
Wij hebben afgesproken dat we onze sporten gewoon blijven doen en af en toe afzonderlijk met vrienden uitgaan en dat alles op elkaar hebben afgestemd.
Daarnaast liggen de kleintjes lekker vroeg op bed en dat heb je nog een paar uur voor jezelf. Hele dagen achtereen met je hobby bezig zijn gaat gewoon even niet als je allebei werkt.
Blankepit schreef:
27-01-2021 10:46
Met hele jonge kinderen sta je gewoon altijd aan en me-time is echt geen top prioriteit meer tot ze wat zelfstandiger zijn.
Wij hebben afgesproken dat we onze sporten gewoon blijven doen en af en toe afzonderlijk met vrienden uitgaan en dat alles op elkaar hebben afgestemd.
Daarnaast liggen de kleintjes lekker vroeg op bed en dat heb je nog een paar uur voor jezelf. Hele dagen achtereen met je hobby bezig zijn gaat gewoon even niet als je allebei werkt.
Dat is voor elke ouder anders. De man van TO heeft er wel behoefte aan en heel veel andere ouders ook.
Majime schreef:
27-01-2021 10:50
Dat is voor elke ouder anders. De man van TO heeft er wel behoefte aan en heel veel andere ouders ook.
Behoefte ja. Me-time is gewoon in het prioriteitenlijstje gedaald, maar dat betekent niet dat er geen enkele ruimte meer voor is.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
27-01-2021 10:53
Behoefte ja. Me-time is gewoon in het prioriteitenlijstje gedaald, maar dat betekent niet dat er geen enkele ruimte meer voor is.
Het is inderdaad deels ook een kwestie van prioriteiten. Je kan best tijd voor je zelf inruimen ook als je kleine kinderen hebt maar dat gaat dan wel ten koste aan de gezinstijd. Als mijn man en ik allebei een vrij dagdeel willen hebben op zaterdag dan kan dat maar dan kunnen we daarnaast niet ook als gezin op pad. Dat is een kwestie van keuzes maken. Als hij drie uur wil lezen en ik wil daarna drie uur lezen dan kan dat prima natuurlijk maar dan is de andere ouder die drie uur geheel verantwoordelijk voor de kinderen wat natuurlijk ook vermoeiender is dan de zorg samen dragen. Dus mits je een partner hebt kan je best redelijk wat tijd voor jezelf hebben maar dan moet je wel meer de taken echt verdelen.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
27-01-2021 10:05
Mijn kinderen zijn nog niet oud genoeg voor sportclubjes. Zwemles is doordeweeks. In de middag gaan we normaal gesproken wel eens naar een verjaardag, of de kinderen hebben een speelafspraakje.

Daar staat tegenover dat we 's ochtends al vroeg wakker zijn, omdat de kinderen altijd tussen 6 en 7 wakker worden, dus uiteindelijk heb je dan een dag van 11 - 12 uur de tijd, dus dat biedt veel mogelijkheden.

Weekendboodschappen doen wij niet echt op de traditionele manier. We laten de meeste boodschappen thuisbezorgen en tussendoor halen we af en toe iets extra's, maar dat duurt geen uren (winkels zijn hier dichtbij).

En dan hebben wij als ouders de avond ook nog vrij vanaf 8 uur, dus ook daar nog een paar uur om vrij te besteden.
Denk jij nou nooit: wáárom ook nog op mijn zaterdag om 6 uur op staan? Níet nuuuuu, met mijn groggy hoofd, ik heb slaap nodig, het is nog donker!
Mevrouw75 schreef:
27-01-2021 18:28
Denk jij nou nooit: wáárom ook nog op mijn zaterdag om 6 uur op staan? Níet nuuuuu, met mijn groggy hoofd, ik heb slaap nodig, het is nog donker!
Ja hoor, zeker wel!
Ik sport ook op de zaterdagochtend. Onze zaterdag en zondag ziet er zo uit ongeveer:

8.15 ik weg naar sporten. Dochter (6jaar) gaat beneden spelen/tv kijken en maakt haar vader dan meestal na een uurtje wakker.
9.30 na het sporten gelijk boodschappen halen
10.15 thuis en vriend ruimt de boodschappen op en ik spring onder de douche
10.40 Ik vis de krant uit de brievenbus en met dochter naar zwemles
11.00-11.45 dochter zwemles en ik met de krant en een koffie even tijd voor mezelf
12.00-13.00 dochter en ik blijven nog even hangen bij de speeltuin/kinderboerderij die naast het zwembad ligt en dochter eet alvast wat tussendoor. Zo heeft vriend dus een kleine twee uurtjes me-time op de zaterdag.
13.00 samen lunchen.

In de middag gingen we er vroeger vaak even op uit, maar nu dochter wat ouder is blijven we ook vaker thuis omdat zij zich wel vermaakt met de buurtkinderen. Als die kinderen mijn halve huis overnemen dan gaan wij meestal om en om even de deur uit. Stukje wandelen (vriend) of even naar de winkels/kapper/vriendin (ik). Meestal doen we beide ook wel wat in huis. Beetje Opruimen/klussen/tuin.
Sommige weken gaan we naar het vakantiehuisje in het bos die we delen met mijn ouders. Dat is klein uurtje rijden en dan zijn we er rond 14.00 uur en dan even wandelen of dochter speelt maar haar vriendinnen als die er ook zijn.

Zondag slaap ik uit tot uurtje of 9.30. Dan laat ontbijten en daarna gaan we ergens heen. We hebben Artisjaarkaart en museumjaarkaart en wonen vlakbij Amsterdam. De opa en oma wonen daar ook. Soms daar nog even langs en een wandeling in het park. Daar is normaal gesproken altijd wel wat te doen. En bij slecht weer bioscoop of theater. Ook dat doen we best vaak. Soms zeggen opa en oma joh ga even lekker samen ergens wat drinken dan blijven wij wel bij dochter.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
25-01-2021 21:02
Wat een voorbeeldige kinderen. Terwijl ik de krant probeer te lezen hangt de jongste aan m’n tiet en de oudste om m’n nek. En vervang dat ‘krant’ maar door ‘De Gruffalo’ trouwens. En mijn oudste mag ook graag buiten steppen en fietsen maar alleen als ik ook in de tuin ga zitten koukleumen. En als ik in bad ga komt daar minimaal een peuter bij gekropen, maar meestal zit ik daar ook nog met baby, een piratenschip en een leger playmobil en krijg ik lepeltjes van zeepsopsoep gedwangvoederd terwijl ik onder schot gehouden wordt met een waterpistool.

Heck, ik kan niet eens naar de wc zonder dat er 1 in de wipper ligt te brullen en de ander mee moet de wc in en commentaar levert: ‘jouw poep stinkt echt hè mama?’ Alsof ik hem mee naar binnen heb gevraagd :nut:

En waar is je man dan, hoor ik je vragen? Tosti’s aan het bakken waarschijnlijk. Of de was aan het uithangen. Of de weekboodschappen aan het doen. De vaatwasser uitruimen. Of de klei uit de V-groef van het laminaat peuteren ofzo.

Voor mij is het leven met kinderen helemaal niet sereen en kabbelend. Het is chaos, energie, levenslust en heel veel plakkerige handjes. En ik zou niet anders willen trouwens :heart:
:HA:
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
27-01-2021 18:28
Denk jij nou nooit: wáárom ook nog op mijn zaterdag om 6 uur op staan? Níet nuuuuu, met mijn groggy hoofd, ik heb slaap nodig, het is nog donker!
Is dan niet erg persoonlijk? Ik ben een avondmens en vind 6 uur 's ochtends nog 's nachts. Echter een goede vriendin staat voor haar lol rond 5.30 op en die vind dat heerlijk, zeker ook op haar vrije dagen. Maar die gaat dan weer om 21:00 naar bed en voor mijn geval is de avond dan net zo'n beetje begonnen.
Alle reacties Link kopieren
Valia_1 schreef:
28-01-2021 01:22
Is dan niet erg persoonlijk? Ik ben een avondmens en vind 6 uur 's ochtends nog 's nachts. Echter een goede vriendin staat voor haar lol rond 5.30 op en die vind dat heerlijk, zeker ook op haar vrije dagen. Maar die gaat dan weer om 21:00 naar bed en voor mijn geval is de avond dan net zo'n beetje begonnen.
Ik ben ook een ochtendmens en vroeg opstaan vind ik niet zo erg, maar wil ook een beetje alleen-tijd. Daar heb ik wel wat ruzies met mijn man over gehad. Omdat ik ‘toch wel wakker word’ kon ik best het hele weekend opstaan als kind dat wilde en kon hij lekker blijven liggen. Dat ik dan ook eens vrije tijd wilde ( die hij ‘s nachts dus had, dan is het lekker rustig noemt hij dat) en niet meteen in de aan-stand hoefde snapte hij echt niet. Soms had ik gewoon een schoolfeest ofzo ( waar ik dan moest werken en midden in de nacht thuis kwam). Dat is wel een pijnpuntje hoor.
lux- schreef:
25-01-2021 21:02
Wat een voorbeeldige kinderen. Terwijl ik de krant probeer te lezen hangt de jongste aan m’n tiet en de oudste om m’n nek. En vervang dat ‘krant’ maar door ‘De Gruffalo’ trouwens. En mijn oudste mag ook graag buiten steppen en fietsen maar alleen als ik ook in de tuin ga zitten koukleumen. En als ik in bad ga komt daar minimaal een peuter bij gekropen, maar meestal zit ik daar ook nog met baby, een piratenschip en een leger playmobil en krijg ik lepeltjes van zeepsopsoep gedwangvoederd terwijl ik onder schot gehouden wordt met een waterpistool.

Heck, ik kan niet eens naar de wc zonder dat er 1 in de wipper ligt te brullen en de ander mee moet de wc in en commentaar levert: ‘jouw poep stinkt echt hè mama?’ Alsof ik hem mee naar binnen heb gevraagd :nut:

En waar is je man dan, hoor ik je vragen? Tosti’s aan het bakken waarschijnlijk. Of de was aan het uithangen. Of de weekboodschappen aan het doen. De vaatwasser uitruimen. Of de klei uit de V-groef van het laminaat peuteren ofzo.

Voor mij is het leven met kinderen helemaal niet sereen en kabbelend. Het is chaos, energie, levenslust en heel veel plakkerige handjes. En ik zou niet anders willen trouwens :heart:
Hahahaha Lux, dank. Zo herkenbaar dit, al is mijn jongste gelukkig al bijna een peuter. Hoe wij me time inplannen: in de praktijk is de meeste me time in de avond. Dus zorgen wij ervoor dat de Kids er uiterlijk half 8 in liggen. Verder door het thuiswerken heb ik best wat tijd 'over' omdat ik geen reistijd heb. Dus ik stop tussen 17 en 1730 met werken en ga dan sporten (thuis, met een lesje op tv/laptop). Vriend haalt meestal de kids en die zijn tussen 18 en 1830 thuis. Als ik geen zin heb om te sporten ga ik lezen of beetje suf op m'n telefoon. Nu hebben wij beiden een cruciaal beroep dus ook tijdens de noodopvang kan ik dat blijven doen. In de weekenden slapen we allebei 1 dag uit tot half 10 ongeveer. Degene die is opgestaan met de kids zorgt dat ze aangekleed zijn zodat we om 10u lekker op pad kunnen met het gezin. Tussen de middag slaapt jongste en gaat er een wat met oudste doen en de ander iets voor zichzelf. In de middag gaan we dan na het slaapje weer wat als gezin doen, danwel thuis danwel op pad. Dat ligt aan het weer en de mogelijkheden met covid zijn natuurlijk beperkt.
Verder, we spreken soms af met vrienden of vriendinnen in de avond. Daar proberen we balans in te houden zodat ik niet 4 weken achter elkaar elke vrijdag weg ben bijv, en andersom. Geven en nemen.
Ik zou soms best behoefte hebben aan meer stilte tijd. Ik ben snel overprikkeld en heb dat nodig. Maar dat gaat gewoon niet altijd met twee kleine kinderen. Voor covid lieten wij de kinderen regelmatig een weekend bij opa en oma logeren om zelf wat leuks te doen. Maar omdat ze nogal kwetsbaar zijn doen we dat nu niet. Als dat straks weer kan zal ik meer toekomen aan stilte tijd :)
Oh en het thuiswerken voor 60% vd werktijd zal er hier wel in blijven ook als we weer terug gaan naar normaal dus dat vind ik wel lekker omdat ik daardoor minder reistijd heb dus meer me time :)
Majime schreef:
25-01-2021 13:30
Wij hebben allebei behoefte aan tijd voor onszelf. Hoe we dat doen? Ik zal beschrijven hoe ons weekend er ongeveer uit kan zien.

7.00 opstaan en lekker relaxt de dag beginnen (soms slaapt een van ons uit, terwijl de ander vast naar beneden gaat met de kinderen)
8.00 ik ga de deur uit om een uur hard te lopen
9.00 mijn man gaat een uur de deur uit om zijn sport te beoefenen (meestal mountainbiken)
10.30 we zijn allemaal gedoucht en aangekleed en gaan met z´n alles buiten iets ondernemen, naar een grote speeltuin, of geo caching, of naar de kinderboerderij, of zwemmen als het mooi weer is.
12.00 we lunchen uitgebreid met z´n allen
13.00 man gaat met kind 1 iets ondernemen wat zij samen leuk vinden en ik met kind 2
14.00 - 17.00 We doen allemaal waar we zin in hebben, boek/krant lezen, gamen, knutselen, grote puzzel maken, film kijken, slapen. Ik spreek ook wel eens af met een vriendin om bijvoorbeeld te wandelen, of iets te drinken. De kinderen hebben wel eens speelafspraakjes. Buiten coronatijd hebben we vaker een verjaardag, of een andere activiteit gepland, nu is het minder

17.00-18.00 eten maken en aan tafel
19.00-20.00 opruimen en kinderen in bad/bed

Vanaf 20.00- 23.00 hebben mijn man en ik tijd samen, of me-time en doen we waar we maar zin in hebben. Bordspellen, docu kijken, of een serie/film, lekkere hapjes maken, samen gamen, tijd besteden aan een hobby.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-01-2021 19:34
Reden: nickhinten
11.27% gewijzigd
bladie schreef:
30-01-2021 16:31
Ah, hier ben je even niet zo scherp geweest toen je je verhaal verzon opschreef, Majime.
Geen enkele zichzelf respecterende mountainbiker gaat slechts een uurtje fietsen. Dan ben je net buiten zeg maar. En daarna moet de fiets schoongemaakt en gesmeerd worden etc.
Jammer, missertje! Verder heel behulpzame tips hoor, kan TO heel veel mee.
Wat is dit nu weer voor gekkigheid? Wij wonen vlakbij een groot natuurgebied en we gaan regelmatig een uurtje fietsen. Dan heb je toch weer een mooie tocht gemaakt van zo'n 25 km, kan prima hoor. Een fiets schoonmaken kan ook in de tuin met de kinderen erbij.

Voor de rest is nickhunten verboden op dit forum. Ik geef je de kans het weg te halen, anders ben ik genoodzaakt je te staffen.

Ik herken die namen overigens niet en wil er ook niet mee worden geassocieerd.
Majime schreef:
30-01-2021 16:34
Wat is dit nu weer voor gekkigheid? Wij wonen vlakbij een groot natuurgebied en we gaan regelmatig een uurtje fietsen. Dan heb je toch weer een mooie tocht gemaakt van zo'n 25 km, kan prima hoor. Een fiets schoonmaken kan ook in de tuin met de kinderen erbij.

Voor de rest is nickhunten verboden op dit forum. Ik geef je de kans het weg te halen, anders ben ik genoodzaakt je te staffen.

Ik herken die namen overigens niet en wil er ook niet mee worden geassocieerd.
:there:
Dan staf je me toch lekker? Interesseert me echt geen bal. Wel heel erg klaar met jouw gedrag, verzinsels en het steeds onder andere namen terugkeren op dit forum. Doeiiiiiiiiiii
bladie schreef:
30-01-2021 16:47
:there:
Dan staf je me toch lekker? Interesseert me echt geen bal. Wel heel erg klaar met jouw gedrag, verzinsels en het steeds onder andere namen terugkeren op dit forum. Doeiiiiiiiiiii
Maar vind je het echt zo gek dan een uur fietsen? Want natuurlijk kan het ook langer, maar dat hóeft niet altijd hè?

Voor hardlopen geldt hetzelfde, ik train voor langere afstanden en ben daarvoor soms twee uur weg, maar ik ga net zo goed een half uurtje intervallen, of een snellere duurloop doen van een uur. Ook dat is een goede training en je bent er lekker even uit.

Ik weet niet of TO nog meeleest, maar voor haar en haar man lijkt me dit ook relevante informatie. Je hoeft echt geen halve/hele dag op trektocht te gaan om toch je me-time te hebben. Ook in een uur kun je opladen en er even helemaal uit zijn, daarvoor hoef je geen uren aaneengesloten op pad.
anoniem_63ee21ca2f091 wijzigde dit bericht op 30-01-2021 16:59
18.95% gewijzigd
:rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven