Verhuizen co-ouderschap
zaterdag 7 maart 2020 om 14:33
Ik moet even mijn verhaal kwijt.
Het zit namelijk zo. Ik ben gescheiden en heb met mijn ex co ouderschap over onze 2 kinderen. Ik heb inmiddels een nieuwe relatie 3 jaar en reeds 1 jaar wonen we samen. Dit gaat heel goed met de kinderen.
Nu zouden wij graag een huis kopen. Maar in deze huizenmarkt is dat nog niet zo makkelijk. Huizen worden hier in het dorp ver over de vraagprijs ontboden en er wordt in onze prijsklasse zoveel gereageerd dat we soms niet eens mogen komen kijken bij een woning.
Nu hebben we een huis gevonden die 6 kilometer bij mijn ex vandaan zit (nu zitten we ongeveer 1km uit elkaar en van de school). Het is goedkoop maar er moet heel veel aan gedaan worden. Ik zag het helemaal zitten. Dichter bij de middelbare school waar mijn dochter volgend jaar heen gaat. En mijn zoon zou ik dan nog 2 jaar heen en weer rijden naar de basisschool of hij gaat het fietsen of met de bus.
Het dorpje ligt heel landelijk en is klein. Ik vind dat zalig. Ik zag het helemaal voor me. Tussen de weilanden, helemaal opknappen naar eigen zin.
Nu is er dus dat mijn ex geen toestemming geeft voor het dorp waar we gaan wonen. Hij vindt het voor de kinderen niet geschikt en ze raken dan vervreemd van hun vriendjes in het dorp waar de school staat. Ik vind dat een beetje onzin. Ze kunnen gewoon na schooltijd met andere kinderen spelen en verder spelen ze ook nooit met kinderen in de wijk waar we nu wonen.
Maar mijn kinderen zien het helaas ook niet zitten. Ze zien het als een enorme afstand tussen hun en hun vriendjes en vader. En ze vinden de omgeving niet zo leuk.
Zucht, mijn hart breekt om dit huis op te geven. Ik zag ons er gewoon helemaal wonen. Het voelt als een enorme goede kans.
Maar omwille van de kinderen toch maar de droom opgeven?
Het zit namelijk zo. Ik ben gescheiden en heb met mijn ex co ouderschap over onze 2 kinderen. Ik heb inmiddels een nieuwe relatie 3 jaar en reeds 1 jaar wonen we samen. Dit gaat heel goed met de kinderen.
Nu zouden wij graag een huis kopen. Maar in deze huizenmarkt is dat nog niet zo makkelijk. Huizen worden hier in het dorp ver over de vraagprijs ontboden en er wordt in onze prijsklasse zoveel gereageerd dat we soms niet eens mogen komen kijken bij een woning.
Nu hebben we een huis gevonden die 6 kilometer bij mijn ex vandaan zit (nu zitten we ongeveer 1km uit elkaar en van de school). Het is goedkoop maar er moet heel veel aan gedaan worden. Ik zag het helemaal zitten. Dichter bij de middelbare school waar mijn dochter volgend jaar heen gaat. En mijn zoon zou ik dan nog 2 jaar heen en weer rijden naar de basisschool of hij gaat het fietsen of met de bus.
Het dorpje ligt heel landelijk en is klein. Ik vind dat zalig. Ik zag het helemaal voor me. Tussen de weilanden, helemaal opknappen naar eigen zin.
Nu is er dus dat mijn ex geen toestemming geeft voor het dorp waar we gaan wonen. Hij vindt het voor de kinderen niet geschikt en ze raken dan vervreemd van hun vriendjes in het dorp waar de school staat. Ik vind dat een beetje onzin. Ze kunnen gewoon na schooltijd met andere kinderen spelen en verder spelen ze ook nooit met kinderen in de wijk waar we nu wonen.
Maar mijn kinderen zien het helaas ook niet zitten. Ze zien het als een enorme afstand tussen hun en hun vriendjes en vader. En ze vinden de omgeving niet zo leuk.
Zucht, mijn hart breekt om dit huis op te geven. Ik zag ons er gewoon helemaal wonen. Het voelt als een enorme goede kans.
Maar omwille van de kinderen toch maar de droom opgeven?

zaterdag 7 maart 2020 om 18:56
Je kan natuurlijk ook het co-ouderschap opblazen en weekend-moeder worden.
Kan je dat heilige huis kopen en kunnen de kinderen 1 keer om de 14 dagen langskomen.
Die scheiding heeft er waarschijnlijk al ingehakt bij de kinderen, die nieuwe vent ook en dan wil je ze ook nog hun vrienden én hobby's gaan afnemen???
Als ik kind van gescheiden ouders was zou ik bovendien die nieuwe stiefpa de schuld geven - zonder hem werd er niet verhuisd - en hem gaan haten. En waarschijnlijk op mijn 12de bij mijn vader gaan wonen die wél rekening houdt met mijn gevoelens.
Kan je dat heilige huis kopen en kunnen de kinderen 1 keer om de 14 dagen langskomen.
Die scheiding heeft er waarschijnlijk al ingehakt bij de kinderen, die nieuwe vent ook en dan wil je ze ook nog hun vrienden én hobby's gaan afnemen???
Als ik kind van gescheiden ouders was zou ik bovendien die nieuwe stiefpa de schuld geven - zonder hem werd er niet verhuisd - en hem gaan haten. En waarschijnlijk op mijn 12de bij mijn vader gaan wonen die wél rekening houdt met mijn gevoelens.
zaterdag 7 maart 2020 om 19:00
Ik laat mijn basisschoolkind niet zes kilometer door de weilanden fietsen. Alleen.Tutjebelletje schreef: ↑07-03-2020 16:28Zes kilometer is 20 minuten fietsen. Mensen hier reageren alsof OP naar oost-Siberië verhuist. Jezus.
Honey, you should see me in a crown

zaterdag 7 maart 2020 om 19:01
zaterdag 7 maart 2020 om 19:07
To zegt nergens dat ze dat gaat doen, kind gaat nog twee jaar naar PO. En To gaat rijden.
Pffff als ik sommige reacties lees..... curlinggeneratie ten top. 6 freeking km

Al die tere kinderzieltjes.....
6! Km
zaterdag 7 maart 2020 om 19:12
Er is ook geen probleem, maar ja je weet het. Boeten moet je, je bent gescheiden, je kinderen voor altijd beschadigt, branden zul je

Nee echt TO, koop dat huis, zoek een leuk behangetje uit met je kinderen en beloof je dochter een scootertje als ze 16 is desnoods.
Geen rechter die je gaat tegen houden hoor. Sterker nog, in de praktijk kunnen heel wat ouders alsnog 60 km verder verhuizen en krijgen die ook toestemming.
zaterdag 7 maart 2020 om 19:12
Saartjepoes2 schreef: ↑07-03-2020 19:07To zegt nergens dat ze dat gaat doen, kind gaat nog twee jaar naar PO. En To gaat rijden.
Pffff als ik sommige reacties lees..... curlinggeneratie ten top. 6 freeking kmmanmanman....
Al die tere kinderzieltjes.....
6! Km
Anderen hebben het over hoe kort zes kilometer fietsen is, ik zeg toch niet dat TO dat schrijft?
Overigens heb ik het ongeveer dezelfde tijd en dezelfde afstand gedaan dat halen en brengen en was er op een gegeven moment flink klaar mee.
Honey, you should see me in a crown

zaterdag 7 maart 2020 om 19:15
Maar ben je dan elke dag om 15u thuis?
Werk je niet?
Want de ene keer willen ze op maandag samenspelen, dan weer op dinsdag, dan weer op vrijdag, ...
Op de duur zit je elke dag 3 keer in je auto.
Want er is ook nog sport en hobby en je hebt 2 kinderen met elk hun eigen vriendjes, hun eigen hobby's, ...
En ze kunnen dan nooit meer "onverwacht" naar hun vriendjes.
Alles moet op voorhand gepland, want jij moet wel elke keer rijden én thuis zijn (zowel voor de heenrit als voor de terugrit).

zaterdag 7 maart 2020 om 19:17
Waarom kan die verhuis overigens niet uitgesteld worden tot ze beiden op de middelbare zitten?
Nog effe 2 à 3 jaar uitzweten en dan kan jij naar je droomplaats.
En wie garandeert 100 % dat ze naar die specifieke school willen? Beiden?
Straks wil zoon timmerman worden en moet ie naar een heel andere school.
10 km de andere kant op. 3 km van bij pa.
Nog effe 2 à 3 jaar uitzweten en dan kan jij naar je droomplaats.
En wie garandeert 100 % dat ze naar die specifieke school willen? Beiden?
Straks wil zoon timmerman worden en moet ie naar een heel andere school.
10 km de andere kant op. 3 km van bij pa.

zaterdag 7 maart 2020 om 19:23
Marnamai schreef: ↑07-03-2020 18:56Je kan natuurlijk ook het co-ouderschap opblazen en weekend-moeder worden.

Hoe kinderachtig. Zelfs ik was als 12 jarige (en kind van gescheiden ouders) al volwassener dan jouw reactie. Je mag op je 12e ook helemaal niet kiezen waar je gaat wonen. Je wordt gehoord. That’s it. Zo te lezen heb je er allemaal maar weinig verstand van. Maar wel lekker een schuldgevoel aanpraten, chapeau!

zaterdag 7 maart 2020 om 19:28
Schrik alleszins niet als kind ofwel ontspoort, ofwel wegloopt.
Hoor ik de laatste tijd namelijk wel meer in samengestelde gezinnen waar moeder of vader zo nodig moet verhuizen en kinderen uit hun vertrouwde omgeving trekt.
Hier in de straat vorige week weer een wegloper die ze pas na 5 dagen terugvonden.
Als niemand naar de oudste haar mening luistert en dat ze die hele verhuis niet ziet zitten, gaat zij namelijk ook niet meer naar jou luisteren.
En haar eigen ding doen.
Een 4-jarige kan je misschien nog negeren en je zin mee doen.
Bij een deel van de 11-jarigen doe je dat niet meer zomaar.
Hoor ik de laatste tijd namelijk wel meer in samengestelde gezinnen waar moeder of vader zo nodig moet verhuizen en kinderen uit hun vertrouwde omgeving trekt.
Hier in de straat vorige week weer een wegloper die ze pas na 5 dagen terugvonden.
Als niemand naar de oudste haar mening luistert en dat ze die hele verhuis niet ziet zitten, gaat zij namelijk ook niet meer naar jou luisteren.
En haar eigen ding doen.

zaterdag 7 maart 2020 om 19:46
Ach hou toch op. Alsof alle kinderen van gescheiden ouders weglopen als ze gaan verhuizen. Koekoek. Je baseert dit op 1 geval in jouw omgeving en generaliseert dit. 1 op de 3 kinderen heeft gescheiden ouders en Nederlanders verhuizen gemiddeld 7 keer in hun leven. Zouden dus veel wegloop sessies of ontsporing sessies zijn.Marnamai schreef: ↑07-03-2020 19:28Schrik alleszins niet als kind ofwel ontspoort, ofwel wegloopt.
En haar eigen ding doen.

Als je een beetje pedagogische kennis hebt (je doet namelijk alsof je dit hebt) dan weet je ook dat 1 risicofactor weinig tot geen invloed heeft op meerdere beschermingsfactoren. Jouw conclusie slaat dus kant noch wal.

zaterdag 7 maart 2020 om 20:24
Wat een onzin. Als ouders nog samen waren en verhuisde mag dit wel? 6 km mensen. Dat is zowat in de straat. Ik werk dichtbij. 10 km. Stel je niet zo aan. Ze hebben last van veranderingen ja maar het leven is niet statig. Als to 6 km verderop een betaalbaar goed huis kan kopen is dat echt prima te incasseren.

zaterdag 7 maart 2020 om 21:03
Meen je het nu allemaal echt of zit je de boel alleen maar een beetje op te stoken?Marnamai schreef: ↑07-03-2020 19:28Schrik alleszins niet als kind ofwel ontspoort, ofwel wegloopt.
En haar eigen ding doen.

zaterdag 7 maart 2020 om 21:07
Als TO werkt gaat haar kind naar de BSO mag ik aannemen. Dan kan het sowieso niet afspreken.Marnamai schreef: ↑07-03-2020 19:15Maar ben je dan elke dag om 15u thuis?
Werk je niet?
Want de ene keer willen ze op maandag samenspelen, dan weer op dinsdag, dan weer op vrijdag, ...
Op de duur zit je elke dag 3 keer in je auto.
Want er is ook nog sport en hobby en je hebt 2 kinderen met elk hun eigen vriendjes, hun eigen hobby's, ...
En ze kunnen dan nooit meer "onverwacht" naar hun vriendjes.
Alles moet op voorhand gepland, want jij moet wel elke keer rijden én thuis zijn (zowel voor de heenrit als voor de terugrit).
Bij mijn kinderen was het andersom: wij kozen voor een school die vijf km. verderop lag. Veel van hun vriendjes woonden in de buurt van de school. Is nooit een probleem geweest hoor. Ze konden gewoon afspreken, en dan had ik nog niet eens een auto tot mijn beschikking. Van een stukje fietsen ga je niet dood hoor.
zaterdag 7 maart 2020 om 21:28
Nee natuurlijk is 6 km verhuizen echt niet veel en overkomelijk tav hobby’s en school.
Maar het gaat over nú drie keer struikelen en bij je vader op de drempel staan, en straks 20 min fietsen om er te zijn.
Omdat mamma haar droomhuis met nieuwe partner wil, vrij kort na de scheiding en verhuizing.
Maar het gaat over nú drie keer struikelen en bij je vader op de drempel staan, en straks 20 min fietsen om er te zijn.
Omdat mamma haar droomhuis met nieuwe partner wil, vrij kort na de scheiding en verhuizing.
•
zaterdag 7 maart 2020 om 21:35
Frizz, je hebt een pb. Ik zag de jouwe wat laat 
Ik heb jaren 12 km bij de vader van mijn oudsten vandaan gewoond en geco-ouderd. Dat ging prima.
Nu wonen we er 2 km vandaan en de kinderen gaan niet per se vaker heen. Als ze buiten de regeling afspreken is het meestal om ergens heen te gaan en komen we vaak alsnog de kinderen bij de ander halen. Veel kinderen maken niet zo gebruik van zo bij de ander binnen komen lopen. Het is meer het idee. En dan vind ik met een tiener en een bijna tiener die zelf of al bijna zelf naar vader kunnen, de afstand echt niet bezwaarlijk.
Moet wel zeggen dat ik dan denk aan een omgeving zoals waar ik zelf woon. Dorpjes die tegen elkaar aan liggen, veel fietspaden en afstand naar de betere supermarkt is ook snel 5 km.
Ik heb jaren 12 km bij de vader van mijn oudsten vandaan gewoond en geco-ouderd. Dat ging prima.
Nu wonen we er 2 km vandaan en de kinderen gaan niet per se vaker heen. Als ze buiten de regeling afspreken is het meestal om ergens heen te gaan en komen we vaak alsnog de kinderen bij de ander halen. Veel kinderen maken niet zo gebruik van zo bij de ander binnen komen lopen. Het is meer het idee. En dan vind ik met een tiener en een bijna tiener die zelf of al bijna zelf naar vader kunnen, de afstand echt niet bezwaarlijk.
Moet wel zeggen dat ik dan denk aan een omgeving zoals waar ik zelf woon. Dorpjes die tegen elkaar aan liggen, veel fietspaden en afstand naar de betere supermarkt is ook snel 5 km.

zaterdag 7 maart 2020 om 21:43
Ik lees alleen dat TO sinds drie jaar een nieuwe relatie heeft, en sinds een jaar samenwoont, maar niet hoe lang ze al gescheiden is.Frizz schreef: ↑07-03-2020 21:28Nee natuurlijk is 6 km verhuizen echt niet veel en overkomelijk tav hobby’s en school.

zondag 8 maart 2020 om 07:45
Ik heb niet echt een mening over of je wel of niet zes kilometer mag of kan verhuizen.
Ik wil je wel een tip geven. Laat dit huis zitten. Als je eenmaal hebt besloten dat je naar dat andere dorp kunt verhuizen, is daar vast over een jaar of twee jaar ook nog wel een mooi huis voor jullie te vinden. En dan zou ik je kinderen er vanaf het begin veel meer op een positieve manier in betrekken.
Mijn ouders hebben vroeger een aantal hele grote beslissingen genomen waarbij ze ons in ieder geval het gevoel gaven dat we inspraak hadden. Ze namen ons mee in hun overwegingen. Niet door ons 'om te kopen' maar gewoon met de feiten: "Dan hebben jullie allebei een eigen kamer", "Dan hebben we een grotere tuin", "dan kunnen we dit of dat".
Zo doe ik het bij mijn kinderen ook. Ik bedenk wat ik zelf graag wil en zoek daarbinnen naar keuze opties voor hun, waardoor ze invloed hebben op het eindresultaat waarbij ik dan details niet zo belangrijk vind. Misschien dat dat helpt!
Ik wil je wel een tip geven. Laat dit huis zitten. Als je eenmaal hebt besloten dat je naar dat andere dorp kunt verhuizen, is daar vast over een jaar of twee jaar ook nog wel een mooi huis voor jullie te vinden. En dan zou ik je kinderen er vanaf het begin veel meer op een positieve manier in betrekken.
Mijn ouders hebben vroeger een aantal hele grote beslissingen genomen waarbij ze ons in ieder geval het gevoel gaven dat we inspraak hadden. Ze namen ons mee in hun overwegingen. Niet door ons 'om te kopen' maar gewoon met de feiten: "Dan hebben jullie allebei een eigen kamer", "Dan hebben we een grotere tuin", "dan kunnen we dit of dat".
Zo doe ik het bij mijn kinderen ook. Ik bedenk wat ik zelf graag wil en zoek daarbinnen naar keuze opties voor hun, waardoor ze invloed hebben op het eindresultaat waarbij ik dan details niet zo belangrijk vind. Misschien dat dat helpt!
zondag 8 maart 2020 om 08:16
Ik vind het een lastige.
Vader van mijn kind, waarmee ik co ouderschap deel, is ook 7 km verderop gaan (samen)wonen. Hij is in zijn geboorte dorp gaan wonen, een dorp met weinig voorzieningen. Ons kind was toen 14 en vond het vreselijk.
Alles had ze in haar geboorte plek, school, vrienden, sport, haar bijbaantje.
Inmiddels gaat ze 1 x per week bij haar vader eten maar is van co ouderschap geen sprake meer.
Ik vind het jammer maar kan de situatie niet veranderen.
Vader van mijn kind, waarmee ik co ouderschap deel, is ook 7 km verderop gaan (samen)wonen. Hij is in zijn geboorte dorp gaan wonen, een dorp met weinig voorzieningen. Ons kind was toen 14 en vond het vreselijk.
Alles had ze in haar geboorte plek, school, vrienden, sport, haar bijbaantje.
Inmiddels gaat ze 1 x per week bij haar vader eten maar is van co ouderschap geen sprake meer.
Ik vind het jammer maar kan de situatie niet veranderen.
zondag 8 maart 2020 om 08:29
Ik vind dit echt een beslissing die jij mag nemen, kinderen overzien zo'n situatie helemaal nog niet. Die denken aan morgen en de dag daarna en hebben geen goed zicht op de lange termijn.
6km is peanuts. Jij wil er graag heen en doet je best ervoor te zorgen dat je kinderen het daar goed hebben (door hen en eventuele vriendjes te rijden, indien nodig). Dan is het toch prima.
De huidige huizenmarkt is geen gemakkelijke. Zorg dat je geen spijt krijgt en ga ervoor
6km is peanuts. Jij wil er graag heen en doet je best ervoor te zorgen dat je kinderen het daar goed hebben (door hen en eventuele vriendjes te rijden, indien nodig). Dan is het toch prima.
De huidige huizenmarkt is geen gemakkelijke. Zorg dat je geen spijt krijgt en ga ervoor

zondag 8 maart 2020 om 09:34
Op zich zie ik het best voor me dat kinderen op een gegeven moment kiezen waar ze verblijven en dat het niet meer braaf de ene week bij mamma en de andere week bij pappa zal zijn. En dan zullen ze met name doordeweeks bij ons zijn omdat dat dichter bij de middelbare school is en in het weekend zitten ze bij pappa bij de kroegen denk ik. Op zich prima.
Ik ben trouwens 6 jaar gescheiden.
Ik ben trouwens 6 jaar gescheiden.