Verwacht ik te veel van PSZ?

26-01-2022 16:22 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben (bijna) 34 weken zwanger en flink hormonaal als het om ons kind gaat (de eerste dus). De beschermende hormonen doen het goed zeg maar. Dus voordat ik hier iemand over ga spreken wil ik even weten of ik nou te veel verwacht of dat dit normaal is.

Kind is net twee en gestart bij de PSZ. Vorige week kennismaken, deze week voor het echt. Groep van 16 kinderen. Bij binnenkomst zijn er al zo'n 11, maar slechts één leidster. Pas een half uur na de start zijn er drie leidsters. Hoofd-leidster (hoe heet zo iemand?) kent naam van ons kind niet en vangt kind ook niet op (als in "Hee Frits, wat leuk dat je vandaag bij ons komt. Dit is Herman en hij speelt met de dieren. Wil jij ook met de dieren spelen?" - ik verwacht natuurlijk niet dat hij helemaal 1:1 begeleidt wordt gedurende de ochtend. Daar is geen tijd voor en dat snap ik prima). Bij ophalen even kort iets over prima gegeten en gedronken, maar verder niks. Niks ingevuld in ouderportaal.

En ik... ik voel me hier ongemakkelijk bij. Ik kom uit een onderwijsfamilie (zowel PO als VO) en ik ken ook van mijn familieleden anders. Handje geven als je binnenkomt en zo.

Verwacht ik te veel, of is dit niet oké?
Alle reacties Link kopieren
Hm, Ik vind wel dat je mag verwachten dat een leidster je kind even groet, opvangt en op gang helpt. Zeker als je kind nieuw is..
Bij ons werd er alleen bij de babies echt iedere dag een stukje gecommuniceerd op het ouderportaal , maar van de peuters toch wel meestal een groepsstukje over wat ze die dag gedaan hadden en wat foto's
honingdropje2 wijzigde dit bericht op 26-01-2022 16:26
44.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet okee vinden, maar er zijn vast ook genoeg ouders die het helemaal prima vinden. Wat vind jij? Het is jouw kind waar het om gaat.
Alle reacties Link kopieren
Beetje fatsoenlijk onthaal lijkt me niet te veel gevraagd. Ook klein gesprekje na 1ste dag niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Hmm.. ik snap dat het niet per se een warm welkom gevoel heeft gegeven, maar ik zou het even aankijken want het kan ook toevallig zijn. Belangrijk vind ik ook hoe je kind is teruggekomen van de PSZ. Is het gebruikelijk dat er iedere dag iets geschreven wordt in het ouderportaal? Zo ja, dan zou ik dit even benoemen.
Verder gewoon nog even aankijken hoe het loopt.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Honingdropje2.

Hier horen we bij het ophalen vaak ook niets, onder het mom 'geen bericht is goed bericht'. Ook het ouderportaal wordt lang niet altijd gevuld. Soms wat foto's, maar zelden iets kind specifieks. Vind ik geen probleem.

Ik zou het wel een probleem vinden dat er bij binnenkomst niet voldoende leidsters zijn. Er zal maar net iets gebeuren in het eerste kwartier, waardoor de leidster even geen aandacht kan hebben voor alle kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Vooral bij de eerste keer is een persoonlijk welkom op z'n plaats, dat zou ik wel verwachten in ieder geval.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
26-01-2022 16:25
Ik zou het niet okee vinden, maar er zijn vast ook genoeg ouders die het helemaal prima vinden. Wat vind jij? Het is jouw kind waar het om gaat.

Ik had verwacht dat ze zijn naam zouden kennen en hem even zouden groeten bij binnenkomst. Ik verwacht niet zo'n uitgebreide overdracht als bij ons (FANTASTISCHE) gastouder, maar bij een eerste dag wel iets meer dan 'hij heeft gegeten en gedronken' bij het ophalen. In het ouderportaal een gezamenlijk stukje van "De groep Bruine Beren heeft vandaag gezongen over boten en heerlijk gegeten van de fruitschaal" en omdat het een eerste dag is iets persoonlijks ala "Frits heeft heerlijk gespeeld in de poppenhoek samen met Joke. Frits had geen interesse in het voorlezen, maar de keuken was een groot succes en hij hielp goed mee met opruimen".
Alle reacties Link kopieren
lboompje schreef:
26-01-2022 16:26
Hmm.. ik snap dat het niet per se een warm welkom gevoel heeft gegeven, maar ik zou het even aankijken want het kan ook toevallig zijn. Belangrijk vind ik ook hoe je kind is teruggekomen van de PSZ. Is het gebruikelijk dat er iedere dag iets geschreven wordt in het ouderportaal? Zo ja, dan zou ik dit even benoemen.
Verder gewoon nog even aankijken hoe het loopt.

ontzettend moe, zoals verwacht. Na het wakker worden compleet overstuur en op zoek naar papa (had kind weggebracht en opgehaald). Papa zat op de WC en kind was écht overstuur. Zo ken ik hem helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Na een eerste dag zou ik wel een korte indicatie willen of het goed/minder goed/ronduit slecht is gegaan. Gewoon even een ‘Pietje vond het lastig in het begin maar na even troosten heeft hij vrolijk meegedaan met zakdoekje leggen en hij heeft leuk gespeeld in de zandbak’.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-01-2022 16:29
Ik had verwacht dat ze zijn naam zouden kennen en hem even zouden groeten bij binnenkomst. Ik verwacht niet zo'n uitgebreide overdracht als bij ons (FANTASTISCHE) gastouder, maar bij een eerste dag wel iets meer dan 'hij heeft gegeten en gedronken' bij het ophalen. In het ouderportaal een gezamenlijk stukje van "De groep Bruine Beren heeft vandaag gezongen over boten en heerlijk gegeten van de fruitschaal" en omdat het een eerste dag is iets persoonlijks ala "Frits heeft heerlijk gespeeld in de poppenhoek samen met Joke. Frits had geen interesse in het voorlezen, maar de keuken was een groot succes en hij hielp goed mee met opruimen".

Ik zou dat ook verwachten. Ik kreeg dat ook altijd over mijn kinderen, dus ik zie dat als de norm. Ik heb mijn dochter ook wel eens ergens gehad waar ik het niet okee vond (de leidster die alleen maar op haar ipad zat en verder op de kinderen zat te vitten) en daar heb ik mijn kind na een maand weggehaald.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-01-2022 16:34
ontzettend moe, zoals verwacht. Na het wakker worden compleet overstuur en op zoek naar papa (had kind weggebracht en opgehaald). Papa zat op de WC en kind was écht overstuur. Zo ken ik hem helemaal niet.

Duidelijk dan toch? Ik zou een andere PSZ zoeken. Er zijn er vast wel meer toch? En anders gewoon geen.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
26-01-2022 16:34
Na een eerste dag zou ik wel een korte indicatie willen of het goed/minder goed/ronduit slecht is gegaan. Gewoon even een ‘Pietje vond het lastig in het begin maar na even troosten heeft hij vrolijk meegedaan met zakdoekje leggen en hij heeft leuk gespeeld in de zandbak’.

Precies, zoiets had ik verwacht. Ik snap goed dat ze niet voor alle kindjes een uitgebreide overdracht kunnen schrijven,
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
26-01-2022 16:35
Ik zou dat ook verwachten. Ik kreeg dat ook altijd over mijn kinderen, dus ik zie dat als de norm. Ik heb mijn dochter ook wel eens ergens gehad waar ik het niet okee vond (de leidster die alleen maar op haar ipad zat en verder op de kinderen zat te vitten) en daar heb ik mijn kind na een maand weggehaald.

Ik kijk volgende week nog even aan, dan ga ik zelf brengen/halen. Maar als dit niet anders wordt dan ga ik hier wel mee stoppen ja.

Deze PSZ is wel gekoppeld aan de school waar we kind graag heen hebben, dus we hebben juist deze gekozen zodat hij kindjes leert kennen die hij straks ook gaan tegenkomen.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
26-01-2022 16:36
Duidelijk dan toch? Ik zou een andere PSZ zoeken. Er zijn er vast wel meer toch? En anders gewoon geen.

Ik kijk het nog wel even aan. Na één dag een conclusie gaat me ook wat ver. Maar het zit me niet lekker.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij niks geks wat je verwacht…. Dit is zelfs iets wat je mag verwachten bij een eerste basisschooldag.
Pergamon schreef:
26-01-2022 16:29
Ik had verwacht dat ze zijn naam zouden kennen en hem even zouden groeten bij binnenkomst. Ik verwacht niet zo'n uitgebreide overdracht als bij ons (FANTASTISCHE) gastouder, maar bij een eerste dag wel iets meer dan 'hij heeft gegeten en gedronken' bij het ophalen. In het ouderportaal een gezamenlijk stukje van "De groep Bruine Beren heeft vandaag gezongen over boten en heerlijk gegeten van de fruitschaal" en omdat het een eerste dag is iets persoonlijks ala "Frits heeft heerlijk gespeeld in de poppenhoek samen met Joke. Frits had geen interesse in het voorlezen, maar de keuken was een groot succes en hij hielp goed mee met opruimen".
Ik vind dit helemaal geen onrealistische verwachting van jou, zeker niet bij een eerste dag. Zulke informatie ben ik vanuit ons KDV ook gewend. Toegegeven, dat wisselt van dag tot dag. Soms is het bijna niets en soms hele verhalen en fotoverslagen. Maar gemiddeld dus echt prima.

Misschien nog een keer kijken en daarna voorzichtig het gesprek aangaan met de leidster?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-01-2022 16:38
Ik kijk het nog wel even aan. Na één dag een conclusie gaat me ook wat ver. Maar het zit me niet lekker.

Dat is ook helemaal prima natuurlijk. Ik heb niet zoveel geduld meer met slechte leidsters, gastouders en leraren. Ik heb zaken in het verleden te lang aangekeken, dus ik ben misschien wat doorgeschoten naar de radicale kant.
Alle reacties Link kopieren
Horcrux schreef:
26-01-2022 16:42
Ik vind dit helemaal geen onrealistische verwachting van jou, zeker niet bij een eerste dag. Zulke informatie ben ik vanuit ons KDV ook gewend. Toegegeven, dat wisselt van dag tot dag. Soms is het bijna niets en soms hele verhalen en fotoverslagen. Maar gemiddeld dus echt prima.

Misschien nog een keer kijken en daarna voorzichtig het gesprek aangaan met de leidster?

Zo ga ik het inderdaad aanpakken. En als dit de standaard is, dan ga ik op zoek naar een andere plek.
Pergamon schreef:
26-01-2022 16:44
Zo ga ik het inderdaad aanpakken. En als dit de standaard is, dan ga ik op zoek naar een andere plek.
Klinkt als een prima aanpak inderdaad. Succes! En hopelijk was het gewoon een misser op de eerste dag en gaat het de komende keren helemaal goed :)
Alle reacties Link kopieren
Ja
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
26-01-2022 16:43
Dat is ook helemaal prima natuurlijk. Ik heb niet zoveel geduld meer met slechte leidsters, gastouders en leraren. Ik heb zaken in het verleden te lang aangekeken, dus ik ben misschien wat doorgeschoten naar de radicale kant.

Dit is onze eerste ervaring. De gastouder kregen we via-via getipt en als er ooit een gouden standbeeld voor gastouders gemaakt wordt dan moet zij daarvoor model staan. Vanwege veel familieleden in het PO en VO hoor ik ook de verhalen over de 'opdringerige ouders' met onrealistische verwachtingen. Ik probeer dat vooral niet te zijn nu, maar wel mijn eigen grenzen te bewaken.


Edit: stuk weggehaald - al veel over gezegd in de overige 7 pagina's.
pergamon wijzigde dit bericht op 27-01-2022 17:20
18.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
26-01-2022 16:49
Ja

Ja, wat? Ja, ik verwacht te veel?
Alle reacties Link kopieren
Horcrux schreef:
26-01-2022 16:45
Klinkt als een prima aanpak inderdaad. Succes! En hopelijk was het gewoon een misser op de eerste dag en gaat het de komende keren helemaal goed :)

Ik hoop het echt!!Het zou zo leuk zijn als hij vast een vriendje kan maken waar hij straks ook mee in de klas komt. (Een mens mag dromen)
Mwah. Ik snap jouw gevoel. Ik heb echter zelf ook in de KDV gewerkt en regelmatig op een PSZ ingevallen. Het komt dan inderdaad voor dat je ‘s ochtends, in je pauze en aan het einde van de dag met een flink aantal kinderen zit in je eentje. Ik stond op een babygroep en had bijvoorbeeld ‘s ochtends 8 baby’s tot mijn eerste collega kwam versterken. Dat “mag” een bepaalde tijd per dag en valt buiten de kind-ratio regeling.

Als ik inviel op een PSZ kende ik de kinderen ook niet dus wist ik ook niet altijd of een kind nieuw of niet was. Een fatsoenlijk praatje vind ik echter niet meer dan normaal. Gewoon even kort hoi zeggen, je naam en hem/haar begeleiden naar een start/speelactiviteit.

Ik zou het dus nog even een keer aankijken en kijken hoe je het dan aantreft. Anders een ander zoeken.
anoniem_408721 wijzigde dit bericht op 26-01-2022 16:55
5.20% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven