Vijf dagen kinderopvang zielig of goed voor de ontwikkeling

18-11-2018 20:21 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner en ik hebben drie kinderen. Momenteel gaan ze drie dagen naar de bso en op de andere twee dagen mogen ze afspreken. Maar vaak gaat dat gepaard met een hoop gedoe en getaxi en hebben ze het minder naar hun zin dan wanneer ze gewoon op de bso zitten. We denken er nu over om ze vijf dagen naar de bso te laten gaan. BSO brengt ze ook naar zwemles en biedt in-house veel activiteiten aan. Zo kunnen ze muzieklessen krijgen, schaakles, maar ook verschillende sporten en zelfs dingen als free running.

In Nederland lijkt het nog not done om je kind voltijds naar de bso te laten gaan, maar is het nu echt zoveel slechter dan thuis zijn en naar sport en clubjes heen en weer moeten? Als we hen van bso halen om 18 uur, kunnen we in ieder geval met elkaar eten. Ze hoeven dan niet meer overal naar toegebracht / vandaan gehaald worden. En sluiten we de dag dus met elkaar af. Wat vinden jullie?
Ik vind dat dit een opvallend topic is.
Alle reacties Link kopieren
Dan kunnen je kinderen dus nooit met vriendjes van school afspreken, dat lijkt me slecht voor de sociale ontwikkeling van de kinderen. Slecht idee dus.
Het gaat er toch om wat jullie ervan vinden?
Alle reacties Link kopieren
Promethium schreef:
18-11-2018 20:22
Dan kunnen je kinderen dus nooit met vriendjes van school afspreken, dat lijkt me slecht voor de sociale ontwikkeling van de kinderen. Slecht idee dus.
Want op de BSO is er verder helemaal niemand dan de 3 kinderen van TO?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
1 je vraagt wat ze zelf willen
2 als ze dat willen kijk je of je dat kan betalen

Indien ja. Wat maakt het dat uit wat de Viva gemeenschap ervan vind
Promethium schreef:
18-11-2018 20:22
Dan kunnen je kinderen dus nooit met vriendjes van school afspreken, dat lijkt me slecht voor de sociale ontwikkeling van de kinderen. Slecht idee dus.
Maar die vriendjes kunnen doordeweeks ook nooit bij TO terecht, waardoor ze altijd bij anderen moeten gaan spelen. Of wordt dit in het weekend weer rechtgezet?
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
18-11-2018 20:22
Ik vind dat dit een opvallend topic is.
Dat is ook de bedoeling
Alle reacties Link kopieren
Promethium schreef:
18-11-2018 20:22
Dan kunnen je kinderen dus nooit met vriendjes van school afspreken, dat lijkt me slecht voor de sociale ontwikkeling van de kinderen. Slecht idee dus.
De bso zit vol vriendjes en vriendinnetjes. De ene dag die, de andere dag de andere
Tja nee het zal vast niet heel slecht zijn. Maar ik vind het zelf ook fijn om mijn kinderen te zien
Ik heb op een bso gewerkt en ik vond het vaak wel sneu. Voor de meeste kinderen zijn het zo vijf hele lange dagen. Het verschilt natuurlijk een beetje per bso hoeveel rust een kind daar kan krijgen, maar het blijft een niet-thuis omgeving met veel andere mensen om hun heen. Een kinderprogramma volproppen met sport, clubjes etc vind ik trouwes net zo sneu.

Heb je een oppas aan huis overwogen? Dat heb ik als kind zelf een tijdje gehad en dat was heel fijn. Gewoon een paar middagen in de week thuis wat aanklooien, en de ene week mocht mijn broer een vriendje uitnodigen en de andere week ikzelf.
Ligt aan het kind lijkt me. Ik dank God dat ik nooit naar zo iets hoefde, vond het al vervelend genoeg om constant met anderen te zijn tijdens schooluren. Om over die leidsters nog maar te zwijgen, die geen inzicht hebben in kinderen die wat anders zijn (introvert bij voorbeeld of doodsangstig zo als ik vroeger was).
Vijf dagen is toch saai voor zo'n kind. Hoe zou je het zelf vinden om vijf dagen in de week een voorgekauwd dagprogramma te hebben?
Ik heb op een kinderopvang in Amsterdam Zuid gewerkt (denk aan hippe bakfietsouders met enorme carrieres) en daar mochten kinderen niet eens 5 dagen komen. 4 was de max. (die ouders zochten dan voor de 5e dag gewoon een andere opvang maar dat terzijde)
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je in Godsnaam kinderen als je ze 5 dagen uitbesteed?
Alle reacties Link kopieren
Maar zijn de twee middagen dat ze nu niet naar het bso gaan dan altijd volgepropt met activiteiten?
lamaar
anoniem_346087 wijzigde dit bericht op 18-11-2018 20:40
92.70% gewijzigd
Waarom moet het altijd zo druk dan? Hou het tenminste twee à drie middagen lekker rustig voor je kinderen. Ze moeten al genoeg, zo te horen.
Ikigai schreef:
18-11-2018 20:33
Waarom moet het altijd zo druk dan? Hou het tenminste twee à drie middagen lekker rustig voor je kinderen. Ze moeten al genoeg, zo te horen.
Lijkt mij ook. Ik vond op de bank hangen en helemaal niks doen vroeger heerlijk. En ik deed dat echt niet elke dag.
Alle reacties Link kopieren
Recept voor overspannen kinderen.
Overigens is het niet of zielig of goed voor de ontwikkeling. Dat eerste is maar net wat je zelf vindt. Dat tweede: ik denk niet dat het slecht is voor de ontwikkeling, want de ontwikkeling is een erg breed begrip. Ze leren er veel, komen veel in aanraking met andere kindjes en leidsters, hebben veel activiteiten etc etc. dus ik zie voordelen qua ontwikkeling. De keerzijde kan echter zijn dat wanneer kinderen 5 dagen pw uitbesteed worden dat ze zo ontiegelijk vervelend worden omdat ze thuis veel te weinig aandacht krijgen. Althans, mijn ervaring.

En ja, ik vind het dus wel zielig en begrijp niet waarom je 3 kinderen neemt krijgt om ze vervolgens 5 dagen te dumpen.
Alle reacties Link kopieren
Dus omdat jij als ouder te beroerd bent om op je vrije dag je kinderen te brengen/halen/bezig te houden stuur je ze die dagen ook nog maar naar de bso.

Zou een kostschool zoeken komen ze je alleen in het weekend lastigvallen.
PaarsePiet schreef:
18-11-2018 20:27
Vijf dagen is toch saai voor zo'n kind. Hoe zou je het zelf vinden om vijf dagen in de week een voorgekauwd dagprogramma te hebben?
Een bso heeft meestal geen vast programma hoor. Kinderen mogen een activiteit met de leid(st)ers doen, maar mogen ook een boekje lezen, spelletje doen, knutselen of hangen.
Alle reacties Link kopieren
5 dagen en dan ook pas om 18u opgehaald worden, is wel erg lang, is 1 dag minder of thuiswerken geen optie voor jou en je partner, dan hoeven ze maar 3 dagen.
Ik heb begrepen dat kinderen het ook erg vervelend vinden om als laatste opgehaald te worden, en om 18u zijn de meeste kinderen echt wel opgehaald hoor.
Dus om antwoord te geven op je vraag , ik zeg zielig.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
laat maar, geloept;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven