Voedingsbeleid kdv - kind drinkt geen water

17-06-2018 23:13 601 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee kinderen die twee dagen per week naar het kinderdagverblijf gaan. Nu voeren zij daar een, in mijn ogen, vrij streng voedingsbeleid. Met m'n oudste heb ik daar nooit problemen mee, want die eet en drinkt alles, maar m'n jongste (ruim een jaar) is een ander verhaal. Hij drinkt absoluut geen water en normale melk en dat is het enige wat ze op het kinderdagverblijf schenken. Nu doe ik het zo dat ik hem 's ochtends thuis veel laat drinken en als we 's avonds thuis zijn ook meteen zodat op een dag toch redelijk wat vocht binnen krijgt. Maar ik zit er mee dat hij straks in de zomer (waar ze toch de hele dag buiten zijn en hij dan ook druk aan het rondrennen is) van 08:00 tot 18:00 nagenoeg niets drinkt.

Uiteraard heb ik geprobeerd om hem toch aan het water te krijgen, door het drinken dat hij normaal krijgt (wat altijd al verdund drinken is, bijvoorveeld helft appelsap en helft water) steeds iets meer te verdunnen, maar er is dan een punt waarop er blijkbaar te weinig smaak aan zit waardoor hij het niet meer drinkt.

Het kinderdagverblijf zegt geen oplossing te hebben, want het beleid is nou eenmaal wat er gevoerd wordt en dit wist ik toen ik de kinderen in schreef. Dit klopt maar omdat m'n oudste er geen probleem mee had en m'n jongste destijds nog een baby was, is dit een probleem wat nu pas speelt.

Hebben jullie tips? Is mijn oplossing om 's ochtends en 's avonds thuis extra veel drinken te geven een houdbare oplossing? Is er iemand misschien met de gouden tip om m'n jongste toch aan het water te krijgen? Is de houding van het kinderdagverblijf misschien te star en zijn ze wellicht zelfs verplicht om een uitzondering op hun beleid te maken?
Madeliefjees schreef:
17-06-2018 23:38
Stop met hem s ochtends al vol vocht te gooien. En doe thuis net als op het kdv: water en tussen de middag thee.
Als hij dorst krijgt gaat hij echt wel drinken hoor.

Dat geldt helaas niet voor elk kind, wellicht heeft TO zo'n kind.
Hetvrijewoord schreef:
17-06-2018 23:41
Ik vraag me trouwens af hoe dat gaat: je haalt je kind op en dan zegt een leidster dat hij de hele dag niets heeft gedronken, misschien een paar slokken en dat al (neem ik aan) maanden lang?

Vinden ze dat daar gezonder dan een compromis van dun aangelengde appelsap o.i.d.? Wat is de argumentatie van het kdv?
geen frisdrank. geldt op de meeste kdv en scholen het is namelijk heel ongezond en onnodig.
kind drinkt heus wel water als het dorst heeft
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
17-06-2018 23:39
mijn baby drinkt alleen moet en chandon
:HA:
'Let them eat cake!', she said
Just like Mary Antoinette
fryskefaam schreef:
17-06-2018 23:40
verdunde yoghurt?
Ja, nooit van gehoord?
Hoe oud is het kind trouwens?
SallySpectra* schreef:
17-06-2018 23:44
Ja, nooit van gehoord?
in sommige delen van het land heet dat karnemelk
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
17-06-2018 23:41
Ik vraag me trouwens af hoe dat gaat: je haalt je kind op en dan zegt een leidster dat hij de hele dag niets heeft gedronken, misschien een paar slokken en dat al (neem ik aan) maanden lang?

Vinden ze dat daar gezonder dan een compromis van dun aangelengde appelsap o.i.d.? Wat is de argumentatie van het kdv?
'Computer says no', denk ik.
Afbeelding
Hoenuverder75 schreef:
17-06-2018 23:49
'Computer says no', denk ik.
Afbeelding

Dat zal het zijn. :mrgreen:
Madeliefjees schreef:
17-06-2018 23:38
Stop met hem s ochtends al vol vocht te gooien. En doe thuis net als op het kdv: water en tussen de middag thee.
Als hij dorst krijgt gaat hij echt wel drinken hoor.
Dat lijkt me ook weer onnodig. Jij drinkt ook niet alleen maar melk en water, neem ik aan.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
17-06-2018 23:52
Dat lijkt me ook weer onnodig. Jij drinkt ook niet alleen maar melk en water, neem ik aan.
Echt wel. En koffie. Op veel basisscholen ook alleen maar water, dus wen t kind er maar aan.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Spartaans hoor.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
17-06-2018 23:28
natuurlijk zit er heel veel tussen limonade en water. je kan ook steeds meer de limonade verdunnen tot het kind alleen nog water drinkt. Het is aangeleerd gedrag dus het kan ook weer afgeleerd
Dat is echt onzin hoor. Mijn oudste was ook zo, en ik schijn ook zo geweest te zijn. Tot de dag van vandaag vind ik water over het algemeen vies. Mensen zeggen altijd dat er geen smaak aan water zit maar ik vind water juist een vrij uitgesproken smaak hebben die ik vind variëren van vies maar te doen als het echt echt echt niet anders kan tot ronduit smerig.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Xanthan schreef:
17-06-2018 23:30
Koude rooibosthee een optie? Verder is het nogal vreemd, op zijn zachtst gezegd, dat jouw kind alleen maar verdunde appelsap blieft... dan ben je hem dat dus ooit gaan geven. De meeste baby’s/peuters krijgen die optie nooit en weten dus niet beter dan dat je water drinkt. Ik zou het kind gaan ontwennen om appelsap te drinken. Dus toch verder blijven verdunnen en erop vertrouwen dat hij heus wel gaat drinken als het niets anders krijgt.

Zo kan je toch niet doorgaan? Alleen al niet omdat je kind straks met 4 jaar al met de eerste gaatjes bij de tandarts zit...
Mijn inmiddels puber heeft ook nog nooit water gedronken, hij spuugde het altijd uit. Hij drinkt dus altijd iets limonade of sap-achtigs want hij is ook al allergisch voor zuivel. Hij heeft echter nul gaatjes en is heel erg slank.
Am Yisrael Chai!
Aangeleerd gedrag?

Vast, aangezien moedermelk zoetig is en in de verste verte niet lijkt op koemelk of water.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste is ook een lastige drinker. Is ook niet dol op water, net als mijn oudste al helemaal niet op thee, dus ook zij heeft dagen waarop ze echt heel erg weinig drinkt. Ons KDV is ook zo spartaans.

Omdat ze nog wel iets drinkt en omdat ze ouder is heb ik er nog niet echt een issue van gemaakt maar in jouw geval zou ik dat wel doen, TO.

Ik zou eerst kijken of er eigen drinken gegeven kan worden dat je zelf meegeeft, het hogerop zoeken en in het ergste geval allebei de kinderen naar een andere crèche doen.
Am Yisrael Chai!
Die van mij bliefden ook geen water toen ze dreumes/peuter waren. De oudste is ook gestopt met melk drinken toen ze van de opvolgmelk was. Ze dronken dus diksap/Karvan Cevitam, verder niets volgens mij, en vanaf een jaar of 4 ook water.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
18-06-2018 00:13
Aangeleerd gedrag?

Vast, aangezien moedermelk zoetig is en in de verste verte niet lijkt op koemelk of water.
Nou, inderdaad.

Van wat ik zo lees vind ik het beleid echt doorslaan. Thee en koffie heb ik ook met suiker leren drinken. Naarmate ik opgroeide steeds een beetje minder en toen ik eenmaal uit de groei was en minder energie nodig had lustte ik het inmiddels ook puur.
Wij hebben ook ooit te maken gehad met een kinderdagverblijf, met een suiker-arm beleid. Het verbaasde mij ook nogal, dat er meer waarde werd gehecht aan het houden van bepaalde regels, dan de vocht inname van de kinderen. Gevolg was namelijk, dat veel kinderen gedurende de dag gewoon NIET dronken.
Onze kinderen drinken een crystal clear achtig drankje. (Zonder toegevoegde suikers) misschien dat je dat wel mee mag geven?
fashionvictim schreef:
18-06-2018 00:09
Mijn inmiddels puber heeft ook nog nooit water gedronken, hij spuugde het altijd uit. Hij drinkt dus altijd iets limonade of sap-achtigs want hij is ook al allergisch voor zuivel. Hij heeft echter nul gaatjes en is heel erg slank.
Dat jouw puber slank is zegt niks.
Ik zou je kind toch maar water leren drinken. Steeds meer basisscholen gaan over op alleen water toestaan, en dat worden de komende jaren er vast nog veel meer. Straks stuur je je kind naar een school waar in groep 5 ineens alleen water mag.
Alle reacties Link kopieren
CactusIkea schreef:
18-06-2018 00:29
Ik zou je kind toch maar water leren drinken. Steeds meer basisscholen gaan over op alleen water toestaan, en dat worden de komende jaren er vast nog veel meer. Straks stuur je je kind naar een school waar in groep 5 ineens alleen water mag.
Tjonge. In de nor was het vroeger nog water en brood, maar brood zal tegenwoordig ook wel niet meer mogen.
Wat een armoe en betutteling. En dat in een van de rijkste en hoogst geschoolde landen ter wereld.
Alle reacties Link kopieren
ik vind het ook vergaande bespottelijke betutteling. ik maak verdorie zelf wel uit wat mijn kinderen eten en drinken.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Verdund appelsap is DE cariësveroorzaker bij peuters. Maar ja, puur natuur, dus gezond.

Afbeelding

Bron: https://st2.depositphotos.com/1116329/1 ... an-het.jpg


Puberzoon drinkt graag water, maar het water in ons dorp is lekkerder dan in de stad. Vreemd, maar waar. Op een verjaardag in de stad vroegen zoon en een dorpsgenoot allebei om water, tot verbazing van de gastvrouw. "Wat stoppen ze bij jullie in het water?" Melk drinkt hij bij het ontbijt en uit zichzelf beperkt hij zich tot twee cola.

Helaas zijn er mensen die denken dat water drinken zielig is, "hier mag jij lekkere ranja", met als gevolg dat kleuterzoon soms uitgedroogd terug kwam van een verjaardag of een feestje.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik denk dat er mensen zijn die een uitgedroogd kind zielig en niet verantwoord vinden.

Je krijgt niet meer caries van een paar vaste drinkmomenten op een dag.

Twee cola opeen dag: goed om je wc mee te ontkalken trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Het cola drinken is me tot daar aan toe, irritanter vind ik het dat het van zijn vader bij het ontbijt mag, omdat zoon geen koffie lust.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven