Voedingsbeleid kdv - kind drinkt geen water

17-06-2018 23:13 601 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee kinderen die twee dagen per week naar het kinderdagverblijf gaan. Nu voeren zij daar een, in mijn ogen, vrij streng voedingsbeleid. Met m'n oudste heb ik daar nooit problemen mee, want die eet en drinkt alles, maar m'n jongste (ruim een jaar) is een ander verhaal. Hij drinkt absoluut geen water en normale melk en dat is het enige wat ze op het kinderdagverblijf schenken. Nu doe ik het zo dat ik hem 's ochtends thuis veel laat drinken en als we 's avonds thuis zijn ook meteen zodat op een dag toch redelijk wat vocht binnen krijgt. Maar ik zit er mee dat hij straks in de zomer (waar ze toch de hele dag buiten zijn en hij dan ook druk aan het rondrennen is) van 08:00 tot 18:00 nagenoeg niets drinkt.

Uiteraard heb ik geprobeerd om hem toch aan het water te krijgen, door het drinken dat hij normaal krijgt (wat altijd al verdund drinken is, bijvoorveeld helft appelsap en helft water) steeds iets meer te verdunnen, maar er is dan een punt waarop er blijkbaar te weinig smaak aan zit waardoor hij het niet meer drinkt.

Het kinderdagverblijf zegt geen oplossing te hebben, want het beleid is nou eenmaal wat er gevoerd wordt en dit wist ik toen ik de kinderen in schreef. Dit klopt maar omdat m'n oudste er geen probleem mee had en m'n jongste destijds nog een baby was, is dit een probleem wat nu pas speelt.

Hebben jullie tips? Is mijn oplossing om 's ochtends en 's avonds thuis extra veel drinken te geven een houdbare oplossing? Is er iemand misschien met de gouden tip om m'n jongste toch aan het water te krijgen? Is de houding van het kinderdagverblijf misschien te star en zijn ze wellicht zelfs verplicht om een uitzondering op hun beleid te maken?
S-Meds schreef:
17-06-2018 23:42
kind drinkt heus wel water als het dorst heeft
Sommige kinderen dus niet, ook niet als ze de hele dag niets anders krijgen.
Ik heb weleens een bijna uitgedroogd kind thuisgekregen.
Ken jij een hond, kat of paard dat geen water lust? Nee precies. Iedereen lust dat. Het is de basis. Kind gaat echt wel water drinken als iedereen het doet. Erger me rot aan mensen die zeggen dat ze geen water lusten. Doe normaal. Schaam je. Verhuis naar een derde wereld land en durf d at daar ook te zeggen.
Madeliefjees schreef:
18-06-2018 00:05
Echt wel. En koffie. Op veel basisscholen ook alleen maar water, dus wen t kind er maar aan.
Al drinkt een kind op school alleen water, dat betekent nog niet dat het ook thuis alleen water mag drinken. Je begrijpt dat toch hopelijk wel hè, dat dat niet is wat er achter het beleid op scholen zit? Een glas appelsap is geen vergif hoor.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
18-06-2018 01:13
Het cola drinken is me tot daar aan toe, irritanter vind ik het dat het van zijn vader bij het ontbijt mag, omdat zoon geen koffie lust.
Het moet niet gekker worden.

Ik zit even terug te denken aan wat ik vroeger als kleuter en basisschoolkind dronk.

Bij het ontbijt niets, want ik kreeg Brinta dus daar zat al een plens melk (en suiker) in.
's Ochtends op school niets, er waren kinderen die schoolmelk dronken maar als je daar geen abonnement op had kreeg je dat niet.
Tussen de middag thuis chocomel bij de lunch.
's Middags op school niets.
Na schooltijd thuis een glas versgeperst sinaasappelsap, of roosvicee of diksap.

Als het heel warm was, kreeg je op school (en/of thuis) weleens een bekertje ranja en als je dan nog dorst had kraanwater.
Ook bij feestjes en bijzondere gelegenheden op school of thuis was er ranja, of aangelengd vruchtensap uit een pak.
Op zaterdagavond een klein glaasje 'prik'.

Tegen het eind van de basisischool, toen ik 's avonds wat langer op mocht blijven, kreeg ik 's avonds een kopje thee met suiker.

Dat was het.

Anno nu zou ik tussen de middag en na schooltijd moeten overblijven (want alle ouders zijn onderhand verplicht om te werken) en dan geen chocomel en sapje mogen, omdat andere kinderen thuis dagelijks fris drinken. Wat een idioterie. Omgekeerde wereld en met zorg om het kindergebitje heeft het niets te maken.
hoenuverder75 wijzigde dit bericht op 18-06-2018 03:00
0.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Elsa1984 schreef:
18-06-2018 02:05
Ken jij een hond, kat of paard dat geen water lust? Nee precies. Iedereen lust dat. Het is de basis. Kind gaat echt wel water drinken als iedereen het doet. Erger me rot aan mensen die zeggen dat ze geen water lusten. Doe normaal. Schaam je. Verhuis naar een derde wereld land en durf d at daar ook te zeggen.
Heerlijke reactie :)
+1
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-06-2018 09:55
Reden: provocerend
98.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoenuverder75 schreef:
18-06-2018 00:32
Tjonge. In de nor was het vroeger nog water en brood, maar brood zal tegenwoordig ook wel niet meer mogen.
Wat een armoe en betutteling. En dat in een van de rijkste en hoogst geschoolde landen ter wereld.
ik vind het ook nogal star op zn minst gezegd :moon: ... zo blij dat mijn stekkies inmiddels volwassen zijn
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
alkemade schreef:
18-06-2018 03:29
Oh jee. FV heeft er ook weer ervaring mee. Stop maar met reageren, het alwetend superbrein heeft het morele eindoordeel al geveld.
en ik ben het wel met FV eens... ik heb mijn kinderen opgevoed zoals het mijzelf goed dunkt en die zijn leuk opgedroogd en hebben al hun tanden nog :yes:
pokkewijf wijzigde dit bericht op 18-06-2018 04:13
Reden: en ik vind jouw reactie erg onaardig en op de man/vrouw gespeeld
0.00% gewijzigd
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen duidelijke mening op dit topic, lastige situatie...

Maar ik vind wel dat er een groot verschil is tussen iets niet lekker vinden en echt niet lusten!
Dat iemand melk echt niet lust daar kan ik inkomen (de structuur en geur) en dat iemand water echt niet lekker vind dat begrijp ik ook (zeker wanneer je het niet gewend bent om te drinken) maar water echt niet lusten vind ik flauwekul.

Ik woon in Australië en hier mogen de schoolkinderen ook alleen water drinken en moeten ze ook vrij veel drinken.

Zelf dronk ik op de basisschool een beker melk en op de middelbare school werd dit een flesje water, zo vreemd vind ik de keuze niet. Wanneer je gaat sporten drink je toch ook water?
We hebben al behoorlijk wat warme dagen achter de rug, dus ik vind het wel apart dat je een topic opent, dat je je zorgen maakt over de komende zomer, terwijl we al diverse +25 -dagen achter de rug hebben en de kans redelijk groot is dat de zomermaanden wat koeler zullen uitpakken.

Het beleid vind ik overigens niet raar. Mijn oudste dochter is bijna een jaar naar een Nederland kdv gegaan en 13 jaar geleden was het beleid daar ook al hetzelfde (thee, water, melk, karnemelk als drinken).
Alle reacties Link kopieren
Elsa1984 schreef:
18-06-2018 02:05
Doe normaal. Schaam je. Verhuis naar een derde wereld land en durf d at daar ook te zeggen.

Nou, dit vat eigenlijk samen hoe ik hierover denk ja.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Als ik sommige reacties lees dan lijkt het alsof je alleen maar drinkt wat je echt lekker vind.
Maar ik drink water ook echt niet omdat ik het zo lekker vind, meer voor de dorst en/of omdat het belangrijk is om veel te drinken. Voor de lekker drink ik liever een sapje of een glas frisdrank, alleen wil ik ook geen 8 sapjes of 8 glazen frisdrank per dag, het gaat toch om de balans vinden.

New mom alert - is het niet belangrijk om in de opvoeding een gezond en gebalanceerd dieet mee te geven... soms gezond, soms lekker en soms allebei :)
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
17-06-2018 23:46
in sommige delen van het land heet dat karnemelk
Als jij denkt dat je karnemelk krijgt door yoghurt aan te lengen, mag je echt terug naar school!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook gehad! Flesje diksap meegeven was absoluut niet de bedoeling. Nog een strijd over gevoerd met de vestigingsmanager maar die hield haar poot stijf. En de leidsters elke keer, zo gek hij heeft vandaag bijna niks gedronken. Toen ik een keer zowat hun hoofd afbijtende aangaf dat ik dat weet omdat hij alleen water mag en kaboutertjes thee zeiden ze het niet meer. Als ik kind op ging halen klokte hij met rode konen eerst een halve liter sap weg.

En thuis alles geprobeerd om water te laten drinken maar hij is zo stijfkoppig dat hij dus niet drinkt.

uiteindelijk kwam het goed hoor. Ik denk toen hij 2,5 jaar was dat hij begreep dat je beter eieren voor je geld kan krijgen als je dorst hebt en water moet drinken.

Wij zijn ook nog een ander kdv gaan bekijken waar ze wel een bekertje sap mochten maar hij had inmiddels al vriendjes daar en het was niet in de buurt...


Edit: ook nog een leuke; kind mag tegenwoordig ook smeerworst op zijn broodje!

Leidster met een verschrikt verzicht: wij eten hier geen smeerworst?!?!?
stokske wijzigde dit bericht op 18-06-2018 06:58
9.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En Slimpie? Dat is suikervrije limonade..
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat het gewoon standaard moet zijn om je kind de eerste jaren van zijn leven gewoon water te leren drinken. Als je begint met sapjes dan wéét je toch dat het om zeep is? Als een kind niets anders kent dan drink die dat wel hoor.
Allemaal o zo bezorgd om dat uitdrogen maar water leren drinken, ho maar!
Eten geeft al zoveel smaken in het leven, wat is er dan erg aan water drinken?
Ik drink ook alleen water en als ik zin heb in een lekker smaakje neem ik een mandarijntje ofzo...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het overigens met Meds eens: het is aangeleerd gedrag.

Als baby kreeg mijn oudste thee of water bij zijn boterham en water bij zijn groente/aardappel prakjes ‘s avonds. Zo leren ze dus dat drinken niet zoet hoeft te zijn.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg water ook niet weg. Wat nou geen smaak... ik vind het smerig. Ik kon rustig een dag niet drinken vroeger. Als iemand mij water aan bood zei ik gewoon dat ik geen dorst had. Ik drink dus water met een smaakje. Ik gooi er citroen of klein beetje ranja bij in. Gelukkig drinken mijn kinderen wel liters water, want ik vind het niet lusten van water best onhandig.

En hoezo nu weer arme landen er bij halen? Ik woon in NL en hier kan dat. Ik woon ook niet in een hutje omdat zij dat daar doen.
Sunny-in-Perth schreef:
18-06-2018 06:14
Zelf dronk ik op de basisschool een beker melk en op de middelbare school werd dit een flesje water, zo vreemd vind ik de keuze niet. Wanneer je gaat sporten drink je toch ook water?
Dat zal je verbazen. Heb een jeugdteam gecoacht met kinderen van een jaar of 8-10 en die stonden allemaal aan hun flesje energie drank te lurken tijdens een wedstrijd. Terwijl sport juist het uitgelezen moment is om je kind water te leren drinken als het dat niet gewend is, want dorst doet drinken.
Alle reacties Link kopieren
TO, de laatste zin in je OP geeft aan wat voor antwoord je wil. Jij wil horen dat het kdv te star is en dat ze voor jouw kind een uitzondering moeten maken.

Waarom wil jij je kind meegeven dat er altijd een uitzondering mogelijk is, zonder consequenties? Een uitzondering heeft namelijk altijd consequenties.
Alle reacties Link kopieren
Voorheen kreeg ik er bij mijn kinderen ook echt geen water in. Dan dronken ze gewoon niet. De oudste drinktheg denk ik vanaf dat hij een jaar of 7 is, de jongste vind gewoon water nog steeds niet te drinken....maar spa blauw daarentegen weer wel. Of gefilterd water van brita dat lust hij ook. En ja er zit echt wel verschil in qua smaak.
Mag je evt fruitwater meegeven? Zijn leuke flessen voor, schijfje sinaasappel erin, of paar aardbeien, tig combi's mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op een kdv en wij hebben ook het beleid dat we thee water en melk te drinken aanbieden
Als kinderen dit echt niet lusten maken we een uitzondering iig 1 keer per dag met die hete dagen (sterk verdunde biologische diksap). Heel veel kinderen (de meeste) lusten gewoon water
Ik vind ze vrij star, je probeert toch een beetje mee te denken met de ouders
Uit ervaring weet ik dat ze uiteindelijk heus wel water gaan drinken op zo'n warme dag.
De kindjes in armere landen zullen ook vast liever wat anders eten en drinken dan pap met vliegen en brak water maar die doen dat ook.
Plus het is twee dagen per week en dan maar een deel van de dag.

Dat ter relativering gezegd hebbende: helpt een super flashy rietjesbeker niet? Doe je daar aangelegde thee in en geef je die mee?
toffifee schreef:
18-06-2018 07:08
Ik krijg water ook niet weg. Wat nou geen smaak... ik vind het smerig. Ik kon rustig een dag niet drinken vroeger. Als iemand mij water aan bood zei ik gewoon dat ik geen dorst had. Ik drink dus water met een smaakje. Ik gooi er citroen of klein beetje ranja bij in. Gelukkig drinken mijn kinderen wel liters water, want ik vind het niet lusten van water best onhandig.

En hoezo nu weer arme landen er bij halen? Ik woon in NL en hier kan dat. Ik woon ook niet in een hutje omdat zij dat daar doen.

Omdat het behoorlijk verwend overkomt. En het klinkt nogal zeurderig smaakloos water ‘niet lusten’, terwijl ze in grote delen van de wereld een moord zouden doen voor schoon drinkwater.

Ik snap wel dat iemand daarover begint het was ook mijn gevoel tijdens het lezen van dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Hier op t kdv krijgen ze ook alleen thee en water. Voor ons geen probleem want dochter drinkt thuis nooit iets anders dan water.

Echter drinkt ze ook geen gewone koemelk. Ze is nu twee en het hier geen enkel probleem dat ik haar opvolgmelk mee geef. Ze doen dat daar gewoon in een beker net als de rest heeft voor de lunch en ze drinkt dus gewoon melk net als de anderen.

Misschien kun je dat overleggen of je een eigen beker melk mag mee geven voor de lunch
where ever you go, go with your heart

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven