Voetbalouders

19-05-2018 11:33 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zal wel de zoveelste zijn die een dergelijk topic opent, maargoed.

Vanochtend stond ik weer aan de zijlijn bij het voetbal van mijn zoon (9). Hij voetbalt graag en haalt er echt veel plezier uit. In het team onderling gaat het met de kinderen heel leuk, dus dat is fijn. Zoon mocht meespelen met de selectie, maar omdat daar teveel druk op stond voor hem hebben we besloten dat dat voor nu in ieder geval te vroeg is. Hij heeft het nu wel echt leuk.

Echter voor mij is het wat minder soms, omdat de ouders van zijn team ontzettend kunnen klagen. De spelertjes doen het niet goed genoeg, de tegemstanders zijn te groot, de bal is niet goed, de coach doet het niet goed genoeg, etc. En helaas uiten deze ouders dat op de kinderen. Dan gaan ze naar de kinderen schreeuwen en menen deze ouders het allemaal heel goed te weten (maar roepen stuk voor stuk weer heel andere, tegenstrijdige, dingen). Ook bij de training gebeurt dat. De kinderen zie je dan soms echt ineen kruipen. Ik vind dat moeilijk om te zien.

Herkent iemand dit? En wat doen jullie ermee?
Alle reacties Link kopieren
Het is een mooi spelletje, voetbal. Echter het gespuis (ouders) eromheen vallen vaak een beetje tegen. Zolang je zoon er plezier uit haalt lijkt me het alleen maar goed. Jij hebt er wel mee te dealen, waar ligt je grens? Bij mij waren er ook, een beetje vervelende, ouders van teamgenoten..dat konden ik, en m'n moeder wel mee omgaan. Sommige tegenstanders, en ouders, gaan over de grens en vertonen echt asociaal gedrag, het is wel een goede leerschool in je leven. Bewaak de grens! Laat zien dat jij er wel beschaafd mee om kan gaan, succes!
Nee ik herken dit helemaal niet. Onze zoon zit al vanaf zijn vijfde jaar op voetbal en is nu 25. Bij onze vereniging zijn normen en waarden heel belangrijk. Ouders die zich misdragen worden daar op aangesproken.
Alle reacties Link kopieren
Herken het wel deels. Je moet het ook wel een beetje treffen met de ouders. Onze kinderen waren nooit goed genoeg voor de selectie, dus wij keken elk jaar weer als de indeling bekend was, of het leuke ouders waren. Wij hebben het zo'n 12 jaar enorm gezellig langs de lijn gehad. Sommige teams bij onze club staan wel bekend om de zeurouders, over het algemeen valt dat juist buiten de selectie wel mee. Maar jouw zoon is nog jong, dus er zijn vast ouders die hopen dat hun kind toch nog naar de selectie mag en dan door een scout wordt opgemerkt als de nieuwe Cruijff. Naarmate ze ouder worden wordt dat steeds minder gelukkig,

En wat doe je ermee? Toch een beetje tegenwicht bieden op dat soort opmerkingen: "Ja die mensen doen ook hun best, zijn toch ook allemaal vrijwilligers." En als het echt heel erg is: "Waarom pak je het zelf niet op? Ze zitten te springen om goeie vrijwilligers." Bij zo jonge kinderen hebben sommige ouders nog niet door dat alles vrijwilligerswerk is en denken dat het professionals zijn. Tja dan heb je inderdaad wel reden tot klagen soms, als je ervan uit gaat dat die mensen betaald worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze ook wel een keer aangesproken, met "ze hebben al een coach/trainer", maar daar kreeg ik een vrij negatieve reactie op terug en daar heb ik het maar bij gelaten. Vind het niet nodig om het op de spits te drijven, heb geen zin dat ze het op mijn zoon afreageren. Ik leer er inderdaad zelf veel van, dus dat is wel weer handig! Ik reageer ook verder niet op het negatieve gedoe en probeer zelf positief te blijven, maar goh... Wat kan ik er soms moe van worden, lijk wel moeier na de wedstrijd dan zoon ;)

Het zijn overigens ook zeker geen grote scheldpartijen hoor, dat gelukkig niet.
Alle reacties Link kopieren
ik zou als trainer/leider het met het bestuur bespreken en die de ouders er op aan laten spreken dat als het zo blijft, ouders gewoon niet meer welkom zijn
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Heel eerlijk?

Kind wil op voetbal. Vind dit verschrikkelijk!!!

Hoor er zo veel nare dingen over.

Herries, afgunst, enorme intensiviteit van de sport (3 keer per week, klopt dat??), kabaal en geschreeuw aan de zijlijn, etc.

Echt, ik vind het totaal niets leuks en zie mezelf ook echt echt echt niet aan het veld staan.
Voel me hierin ook eerlijk gezegd behoorlijk alleen staan. Partner vind het uiteraard geweldig.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 19-05-2018 12:48
0.95% gewijzigd
Troeteltje schreef:
19-05-2018 12:32
Heel eerlijk?

Kind wil op voetbal. Ik vin dit verschrikkelijk!!!

Hoor er zo veel nare dingen over.

Herkies, afgunst, enorme intensiviteit van de sport (3 keer per week, klopt dat??), kabaal en geschreeuw aan de zijlijn, etc.

Echt, ik vind het totaal niets leuks en zie mezelf ook echt echt echt niet aan het veld staan.
Voel me hierin ook eerlijk gezegd behoorlijk alleen staan. Partner vind het uiteraard geweldig.
Zo denk ik er ook over. Dus geen voetbal voor ons.
Alle reacties Link kopieren
Het is op zich een heel erg leuke sport. In zoon z'n andere team was het wel altijd heel gezellig en positief aan de zijlijn, dus je moet het inderdaad gewoon treffen. Voor de kinderen is het leuk dat ze leren samenwerken en lekker samen kunnen sporten. De jeugdsport is vorig jaar gewijzigd in dat de kinderen vooral zelf onderling regels uitvoeren en vooral zelf onderling uitmaken wie wat doet (coach en scheidsrechter bepalen minder dan vroeger). Dus dat is enorm goed voor hun ontwikkeling.

Jaloezie heb je geloof ik bij alle sporten, overigens in het hele leven. Alleen kan je in het dagelijks leven deze mensen vaak wel ontlopen als je dat wil, in een team moet je echt met elkaar leren omgaan (ouders dus ook). Vandaar ook hier mijn vraag, ik moet dat stuk ook nog leren...

Intensiteit ligt een beetje aan wat zowel je kind als de club voor doel hebben. Sommige kinderen trainen vrijblijvend 1 uur doordeweeks, met een wedstrijd in het weekend. Andere kinderen trainen verplicht 3 keer per week, naast de wedstrijd,met sancties bij afzeggen. Vaak heb je daar wel een keuze in.

Mijn 'probleem' is niet van een dergelijke mate dat ik het voetbal voor zoon niet meer zie zitten. Ik vind het altijd prachtig om te zien hoe hij kan genieten van achter een bal aanrennen :) Ik zou even rondkijken bij verschillende clubs in de omgeving en het gewoon eens uitproberen met zoon. Misschien bevalt het je juist wel!
Tiana_76 schreef:
19-05-2018 12:41
Zo denk ik er ook over. Dus geen voetbal voor ons.
Ik kan denken wat ik wil.
Zoon? Het is een meid.
Ik heb een meid die he-le-maal niks met meisjesdingen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
19-05-2018 12:49
Zoon? Het is een meid.
Ik heb een meid die he-le-maal niks met meisjesdingen heeft.
Oeps! Sorry voor mijn aanname! :frusty:
Waarom moeten die ouders er bij blijven? Doe zoals op andere sporten je kind gewoon droppen (of het zelf met de fiets sturen) en boodschappen gaan doen.
Als dat zou kunnen....lijkt me heerlijk. Kind afzetten en zelf wegrijden! Met gierende banden welteverstaan!
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 19-05-2018 16:26
0.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Echt?? Mag je kind niet op voetbal omdat je t zelf niet leuk vindt??

Ik vind er ook geen ruk aan, ik vind sommige andere ouders ook vreselijk en té fanatiek.. Maar toen mijn dochter (5) aan gaf echt graag te willen voetballen heb ik me uiteraard opgeofferd. Nou is het nu nog maar elke zaterdag trainen en zal dat straks (als ze 6 is ws, weet niet helemaal hoe dat werkt) 2x trainen en 1 wedstrijd hebben. Tja, shit happens. Mijn man vindt het ook niks dus wij wisselen elkaar af.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-05-2018 12:51
Waarom moeten die ouders er bij blijven? Doe zoals op andere sporten je kind gewoon droppen (of het zelf met de fiets sturen) en boodschappen gaan doen.
Als ze ergens meer dan een half uur van huis een wedstrijd van 45 minuten spelen ga ik natuurlijk wel blijven kijken. Overigens vindt zoon het heel leuk als ie meer publiek heeft :cheer2:
obelix84 schreef:
19-05-2018 12:53
Echt?? Mag je kind niet op voetbal omdat je t zelf niet leuk vindt??

Ik vind er ook geen ruk aan, ik vind sommige andere ouders ook vreselijk en té fanatiek.. Maar toen mijn dochter (5) aan gaf echt graag te willen voetballen heb ik me uiteraard opgeofferd. Nou is het nu nog maar elke zaterdag trainen en zal dat straks (als ze 6 is ws, weet niet helemaal hoe dat werkt) 2x trainen en 1 wedstrijd hebben. Tja, shit happens. Mijn man vindt het ook niks dus wij wisselen elkaar af.
Maar waarom blijf je er dan bij wachten?
Alle reacties Link kopieren
Omdat ze 5 is en ik haar nog te jong vind om daar alleen te zijn.. Omdat ze t leuk vindt als er iemand kijkt ook..
En tis nu nog maar een uurtje elke zaterdag dus echt wel te overzien.. Maar of t leuk is? Nee, dat niet..
Voetbal is verschrikkelijk. Inderdaad door die asociale ouders en onbeschaafde toestanden. Kind kan ook, als hij/zij oud genoeg is om zelf te fietsen, op voetbal gaan. En als pa het zo geweldig vindt kan hij toch meegaan ? Kan jij mooi in die tijd iets anders gaan doen. Je hoeft toch niet Iets wat je zo ontzettend tegenstaat te doen en dat meerdere keren per week alleen omdat prinsje of prinsesje het zo graag wil ?
Nee is ook een antwoord en er zijn leuke sporten genoeg waar men zich wel weet te gedragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ook niet echt. Hier ook een zoon al jaren op voetbal, lekker recreatief op laag niveau. De sfeer is erg leuk en als er eens iets geroepen wordt door de tegenpartij lachen we daarom met de andere ouders langs de lijn. Ik ga zelfs kijken naar de voetbal voor de gezelligheid met de andere ouders haha. Het is volgens mij wel zo hoe dichter bij de selectie hoe meer 'last' je hebt van de vervelende kanten van de sport. De ouders zijn dan fanatieker en daarmee vaak ook asocialer. Ben ook blij dat kind geen talent heeft maar het gewoon doet omdat hij het leuk vindt.

Mijn andere zoon doet een individuele sport op selectie niveau met veel wedstrijden. Wat ik daar soms zie en hoor is vele malen erger dan ik ooit langs de lijn heb meegemaakt. Het zal dus niet alleen bij voetbal zo zijn vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Het verschild per club ook erg heb ik het idee, sowieso al het publiek maar ook hoe de club hiermee omgaat. Mijn kinderen speelde bij een club die heel streng was op roepen vanaf de kant, ouders kregen een waarschuwing en daarna konden ze naar de kantine vertrekken, bij herhaling mochten ze helemaal niet meer komen kijken. Dat werkte prima omdat men dat ook goed handhaafde. Leuke club, leuke sfeer. Een van mijn kinderen heeft een tijdje elders gespeeld en dat was destijds al een grote schreeuwende tokkie bende en twee jaar geleden moesten de politie en de marechaussee eraan te pas komen toen op het zomerfeest een massale vechtpartij uitbrak.. o_o
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
19-05-2018 13:27
Het verschild per club ook erg heb ik het idee, sowieso al het publiek maar ook hoe de club hiermee omgaat. Mijn kinderen speelde bij een club die heel streng was op roepen vanaf de kant, ouders kregen een waarschuwing en daarna konden ze naar de kantine vertrekken, bij herhaling mochten ze helemaal niet meer komen kijken. Dat werkte prima omdat men dat ook goed handhaafde. Leuke club, leuke sfeer. Een van mijn kinderen heeft een tijdje elders gespeeld en dat was destijds al een grote schreeuwende tokkie bende en twee jaar geleden moesten de politie en de marechaussee eraan te pas komen toen op het zomerfeest een massale vechtpartij uitbrak.. o_o
Serieus?! Oei, wat walgelijk... Kan je inderdaad beter zo snel mogelijk weg zijn ja!

In principe is het een hele nette club waar zoon speelt, dus zal eens overleggen met trainer of en hoe we er iets aan kunnen doen.
obelix84 schreef:
19-05-2018 12:53
Echt?? Mag je kind niet op voetbal omdat je t zelf niet leuk vindt??

Ik vind er ook geen ruk aan, ik vind sommige andere ouders ook vreselijk en té fanatiek.. Maar toen mijn dochter (5) aan gaf echt graag te willen voetballen heb ik me uiteraard opgeofferd. Nou is het nu nog maar elke zaterdag trainen en zal dat straks (als ze 6 is ws, weet niet helemaal hoe dat werkt) 2x trainen en 1 wedstrijd hebben. Tja, shit happens. Mijn man vindt het ook niks dus wij wisselen elkaar af.
Stel je de vraag aan mij? Nergens geschreven dat kind dat dus niet mag. Maar balen mag ik wel geloof ik. En geloof me, dat doe ik dus enorm.
tarataz schreef:
19-05-2018 13:11
Voetbal is verschrikkelijk. Inderdaad door die asociale ouders en onbeschaafde toestanden. Kind kan ook, als hij/zij oud genoeg is om zelf te fietsen, op voetbal gaan. En als pa het zo geweldig vindt kan hij toch meegaan ? Kan jij mooi in die tijd iets anders gaan doen. Je hoeft toch niet Iets wat je zo ontzettend tegenstaat te doen en dat meerdere keren per week alleen omdat prinsje of prinsesje het zo graag wil ?
Nee is ook een antwoord en er zijn leuke sporten genoeg waar men zich wel weet te gedragen.
Maar die vlieger gaat hier dus niet op. Man en ik verschillen behoorlijk in visie, mening en handelen op dat vlak.
Ik hoor ook veel over “verplichte vrijwillige” werkzaamheden zoals kantine etc.

Alsof het leven nog niet druk genoeg is. Niet alleen school die moord en brand schreeuwt, dadelijk misschien ook nog zo’n voetbalclub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven