Voetbalouders

19-05-2018 11:33 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zal wel de zoveelste zijn die een dergelijk topic opent, maargoed.

Vanochtend stond ik weer aan de zijlijn bij het voetbal van mijn zoon (9). Hij voetbalt graag en haalt er echt veel plezier uit. In het team onderling gaat het met de kinderen heel leuk, dus dat is fijn. Zoon mocht meespelen met de selectie, maar omdat daar teveel druk op stond voor hem hebben we besloten dat dat voor nu in ieder geval te vroeg is. Hij heeft het nu wel echt leuk.

Echter voor mij is het wat minder soms, omdat de ouders van zijn team ontzettend kunnen klagen. De spelertjes doen het niet goed genoeg, de tegemstanders zijn te groot, de bal is niet goed, de coach doet het niet goed genoeg, etc. En helaas uiten deze ouders dat op de kinderen. Dan gaan ze naar de kinderen schreeuwen en menen deze ouders het allemaal heel goed te weten (maar roepen stuk voor stuk weer heel andere, tegenstrijdige, dingen). Ook bij de training gebeurt dat. De kinderen zie je dan soms echt ineen kruipen. Ik vind dat moeilijk om te zien.

Herkent iemand dit? En wat doen jullie ermee?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-05-2018 12:51
Waarom moeten die ouders er bij blijven? Doe zoals op andere sporten je kind gewoon droppen (of het zelf met de fiets sturen) en boodschappen gaan doen.
een sportvereniging is geen BSO hoor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Hoofdtelefoon op of oordoppen in?
Of aan de andere kant van 't plein gaan staan als dat mogelijk is.

Ik zou zelf ook niet blijven, maar als je dat écht wil ...
rosanna08 schreef:
19-05-2018 16:42
een sportvereniging is geen BSO hoor
Het is de bedoeling dat ze zich focussen op de sport ipv op hun ouders.
Toen ik jong was heb ik nog 'n blauwe maandag getennist in het dorp, daar ging ieder kind ook gewoon zelf op de fiets naartoe. Zonder ouders dus. Is wellicht een voetbaldingetje, die ouders allemaal langs de lijn?
Troeteltje schreef:
19-05-2018 16:31
Ik hoor ook veel over “verplichte vrijwillige” werkzaamheden zoals kantine etc.

Alsof het leven nog niet druk genoeg is. Niet alleen school die moord en brand schreeuwt, dadelijk misschien ook nog zo’n voetbalclub.
Dat verschilt ook per vereniging. Bij ons zijn ze heel blij met vrijwilligers maar er is helemaal niks verplicht. In de kantine hebben wij vaste vrijwilligers die een vrijwilligersvergoeding krijgen.
redbulletje schreef:
19-05-2018 17:19
Het is de bedoeling dat ze zich focussen op de sport ipv op hun ouders.
Toen ik jong was heb ik nog 'n blauwe maandag getennist in het dorp, daar ging ieder kind ook gewoon zelf op de fiets naartoe. Zonder ouders dus. Is wellicht een voetbaldingetje, die ouders allemaal langs de lijn?

Het is iets van deze tijd, blijkbaar. Ouders jutten elkaar onbewust op, tegenwoordig moeten ze erbij zijn, want anders wordt er over hen gepraat en worden ze slechte ouders genoemd, getuige gesprekken die ik hoor van collega's.

De meeste moeders zijn daar nogal gevoelig voor, en gaan, ondanks hun tegenzin zichzelf opofferen.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
19-05-2018 17:20
Dat verschilt ook per vereniging. Bij ons zijn ze heel blij met vrijwilligers maar er is helemaal niks verplicht. In de kantine hebben wij vaste vrijwilligers die een vrijwilligersvergoeding krijgen.
Yes, bij ons hoef je ook niks te doen als ouder als je niet wil. Is de contributie dan ook wel naar ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook voetbal ouder, leuke club, goeie sfeer.
Ik hoor ook wel fanatieke ouders, mijn kinderen zitten niet in de top-teams, dat scheelt een hoop (denk ik). Voetballen voor de fun.
Alle reacties Link kopieren
obelix84 schreef:
19-05-2018 12:53
Echt?? Mag je kind niet op voetbal omdat je t zelf niet leuk vindt??

Ik hoop eerlijk gezegd ook dat ik mijn kind met zachte hand kan sturen naar een andere sport. Ik vind voetbal, en de hele sfeer eromheen, verschrikkelijk. En om nou jaren tegen je zin bij zo’n veld te gaan staan...
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik hoop dat ook, met zachte hand idd, een beetje te kunnen sturen.. Maar als dat niet lukt zal ik er toch aan moeten geloven.. En ik vind het ook vreselijk verder, heb ook echt helemaal niks met voetbal, laat staan dat ik een voetbalmoeder ben.. Maar ik vind ook dat ze een sport moet doen waar ze echt plezier in heeft, is dat voetbal.. Dan is dat maar zo en zal ik met haar mee gaan (tot ze oud genoeg is om zelf te gaan ;-) )
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
19-05-2018 12:48
Ik kan denken wat ik wil.
Ik neem aan dat hij dan ook meegaat? :D
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij ook vreselijk overigens. Verder geen tips. Ben vooral blij dat mijn oudste niets met voetbal heeft, dus ik hoop vooral dat de jongste er net zo over denkt... (ook meisjes overigens).
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een kind op voetbal. Ik vind er niets aan. De thuiswedstrijden kijk ik gedeeltelijk, één helft of zo. Uitwedstrijden alleen als ik moet rijden. Daar ben ik, zelfs op hun lage niveau, gauw een halve dag mee kwijt (op tijd verzamelen, rijden, minimaal drie kwartier van tevoren aanwezig, een uur spelen, kwartier rust, douchen, terugrijden....er komt geen eind aan).
Andere ouders zijn wel aardig, maar de meeste zijn fanatiek en willen serieus de wedstrijd kijken, niet zomaar wat kletsen. Echter, niemand scheldt of vloekt. Wel menen sommigen ook coach te zijn. Die roepen dan voor mij onbegrijpelijke dingen. "Roan! Ga lang! LANG ZEG IK! Sam, díeper spelen!'
Aan de glazige blik van de betreffende kinderen kun je zien dat zij er ook geen hout van snappen.
Alle reacties Link kopieren
U kent toch de uitspraak: 'de beste stuurlui staan aan wal'? Als het u zo stoort dan zou het goed zijn als dit eens tijdens de algemene ledenvergadering aan de orde komt of een prominent artikel wordt in het clubblad.

Als de ouders het allemaal zoveel beter weten, laat hen dan maar coach worden, scheidsrechter, en laat hen zelf maar als voetballer op het veld staan :cheer: Is de club meteen verlost van het groeiend leden- en vrijwilligerstekort........

Is m.i. een typisch Nederlands probleem.

Mijn advies is om hier boven staan en te denken dat men niet beter weet / niet weet waar men over praat. Gewoon laten zeuren, blijkbaar hebben ze last van het niet weten hoe goed toeschouwer zijn inhoudt en hebben ze nog veel te leren. Zolang je kind de voetbal leuk vindt (selectie of niet), lekker laten voetballen. Geniet ervan dat je kind het spel (voetbal) leuk vindt en wees de wijste toeschouwer. De rest is bijzaak.
Waarom blijven ouders bij trainingen? Bij zwemles, scouting, badminton of pianoles (bijvoorbeeld) doen mensen dat volgens mij ook niet. Dat je wedstrijden leuk vindt om te zien snap ik nog. Maar training?
Xanthan schreef:
20-05-2018 14:16
Ik hoop eerlijk gezegd ook dat ik mijn kind met zachte hand kan sturen naar een andere sport. Ik vind voetbal, en de hele sfeer eromheen, verschrikkelijk. En om nou jaren tegen je zin bij zo’n veld te gaan staan...
Eens. Voetbal mag hier ook wel, maar dat is niet iets waar ik nu uit mijzelf al op zou gaan wijzen of eens zou gaan kijken. Dat moet dan uit zoon zelf komen bijv omdat hij het van een vriendje heeft gehoord en vraagt of hij eens kan gaan kijken.
Terwijl ik bij scouting bijvoorbeeld uit eigen initiatief zou kunnen gaan kijken.
Ik heb mijn kinderen (vooral mijn zoon dan, de meiden hadden totaal geen interesse) toch zeker wel met zachte hand naar een sport gestuurd, die mij veel leuker voor hen (en voor ons als ouders) leek. Sport bleek inderdaad een succes en nu willen ze niet meer anders.

Zoon voetbalt wel in het team op school en wil eigenlijk gewoon alleen maar partijtjes voetballen. De theorie en techniekoefeningen vindt hij totaal niet leuk. Goede keuze dus geweest om niet te gaan voetballen.

Bij de trainingen van kinderen ben ik er zelden bij (dan sport ik zelf of doe ik iets leukes met de jongste). Bij de wedstrijden zijn man of ik er meestal wel bij en dat is gelukkig heel gezellig (leuke ouders).
Het is trouwens wel een hele populaire sport/bezigheid onder de jeugd hier. Terwijl er op zich best veel keuze is. En ook in de gemeente van mijn zusje waar je zo ongeveer elke sport in eigen woonplaats kunt uitoefenen is voetbal wel het populairst.
Ik vroeg me af of dat ook samenhangt met het feit dat de sport op televisie ook vaak het grootste podium krijgt.
Volgens mij is het vooral ook onbekendheid met andere sporten. Vooral voor jongens (en steeds meer voor meiden ook) is voetbal een logische keuze (net zoals dat in sommige plaatsen hockey is). Voor zijn klasgenoten ook lid en dan is het de makkelijkste keuze.

Niets ten nadele van voetbal overigens (het is gewoon een prima sport ondanks dat ik er niets aan vind), maar het is jammer dat het soms zo onbekend is dat er nog zoveel meer ontzettend gave sporten zijn.
Een soort lagere drempel bedoel je dan ook, maritte?
NYC schreef:
22-05-2018 08:13
Een soort lagere drempel bedoel je dan ook, maritte?
Aanzuigende werking ook. Ik zie dat bij de sport van mijn kinderen ook: heel vaak worden klasgenootjes of broers/zussen ook een keertje mee proeftrainen en als ze het leuk vinden worden ze dan ook lid. Maar voetballers zijn natuurlijk ook nog steeds helden.
NYC schreef:
22-05-2018 07:40
Waarom blijven ouders bij trainingen? Bij zwemles, scouting, badminton of pianoles (bijvoorbeeld) doen mensen dat volgens mij ook niet. Dat je wedstrijden leuk vindt om te zien snap ik nog. Maar training?
Als ze een uur trainen vinden veel ouders dat net te kort om op en neer te rijden of boodschappen te gaan doen. Ze kijken dan even bij de training en drinken dan wat in de kantine.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter voetbalt al vier jaar en ik herken alle verhalen ook echt niet. Bij onze club geen schreeuwende tokkies langs de lijn. En ja, heel soms kan je zo iemand tegen bij een tegenpartij, maar dat zal je bij elke sport hebben.

Ik meld me ieder seizoen netjes aan als vrijwilliger, maar onze dorpsclub heeft een overload aan vrijwilligers dus nog nooit iets hoeven doen.

En sinds dit seizoen blijf ik er niet meer bij tijdens de trainingen, daarvoor vond ik dochter nog te jong om weg te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Oh en dochter traint 1x per week en heeft op zaterdag een wedstrijd. That's it. Valt dus ook enorm mee. :) Alleen de selectieteams trainen 2-3 keer per week. Bij de hockeyvereniging in de buurt wordt juist weer vanaf 5 jaar 2x per week getraind. Dus het ligt ook heel erg aan de vereniging.
Zijn die wedstrijden eigenlijk verplicht?
Alle reacties Link kopieren
Ja, in die zin dat je onderdeel bent van een team en je dus niet 'zomaar' je team alleen kan laten. Team van dochter heeft genoeg spelers voor een wedstrijd + een vaste wisselspeler. Maar voor kinderfeestjes/vakanties e.d. is het uiteraard geen probleem als je er niet bent. Mits het wel van tevoren is aangekondigd zodat er evt. een speller van een ander team 'geleend' kan worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven