Voorschoolse opvang

04-05-2021 10:43 90 berichten
Vraagje. Onze oudste is bijna 4. Die gaat dus starten op school binnenkort. Bij mijn huidige werk kan ik het zo indelen dat hij niet naar de vso hoeft. Wel 3 dagen bso per week. Ik heb nu echt een functie gezien waar ik op wil reageren, maar ik zal daar vermoedelijk niet dezelfde flexibiliteit ervaren en meer reistijd bij gaan krijgen (geen idee hoe daar het thuiswerken er in blijft post covid, bij mijn huidge werk iig zoveel mogelijk thuis, werkplekken worden afgeschaald). Ik wil graag solliciteren. Dit wil natuurlijk nog niet zeggen dat ik word aangenomen maar ik zit toch al een beetje te denken over een wat als scenario. Man moet altijd om 8u op werk zijn (alhoewel ik dit scenario nog wel met hem wil bespreken of er wat mogelijk is). En ik moet waarschijnlijk wel ergens tussen half 9 en 9uur aanwezig zijn, mogelijk ver reizen. Dus dan kom je al gauw uit op voorschoolse opvang. Is dit haalbaar voor een net kleuter, 2 a 3 dagen per week, incl 3 dagen bso? Wat zijn jullie ervaringen?
zurematten1988 schreef:
04-05-2021 13:04
Nu met het regenachtige weer gaat kind in de vakantie ook 2 ochtenden naar de bso. Gewoon omdat hij dat zelf leuk vindt :rofl: en ik nog flexuren over had.
Moet er wel bij zeggen dat dat nu ook makkelijker gaat. Met de leeftijd van 3/4 jaar is crèche/bso hele dag misschien best lang (voor sommige kinderen).
Ik vind twee ochtenden bso in de vakantie omdat het kind het leuk vindt toch wel iets anders dan meerdere dagen per week vso omdat het moet. Bso in de vakantie vind ik ook wel leuk voor het kind, zien ze hun vriendjes nog eens en vaak gaan ze iets leuks doen. Op een schooldag vind ik het wezenlijk anders, al is het natuurlijk ook afhankelijk van wat de vso/bso aanbiedt. Maar ze hebben dan al de hele dag school gehad en in de pas moeten lopen in de klas, en in plaats van dat ze dan naar huis kunnen gaan om lekker zichzelf te zijn moeten ze weer in een andere setting met andere kinderen/regels, etc. Soms is het natuurlijk niet anders, die van mij gaan ook naar de bso, maar echt iets toevoegen vind ik het niet.

Een kinderdagverblijf voor jongere kinderen dan 4 vind ik ook weer een hele andere situatie. Daar blijven ze de hele dag in dezelfde groep met dezelfde kinderen en leidsters, en er is veel meer aandacht voor ze en veel meer ruimte om te doen wat bij ze past op dat moment. Als ze moe zijn kunnen ze gewoon in een bedje slapen, etc. Daar merken ze denk ik niet eens of ze een uur langer of korter blijven (tenzij het echt té lang wordt).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker solliciteren, maar proberen vso te voorkomen. Maar als het niet anders kan dan moet het gewoon, zo simpel is het ook weer.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad TO, hoe ziet die VSO eruit? Is dat gewoon op de basisschool en breng je in feite je kind dus eerder naar school? Om 07.00 uur ofzo denk ik? Of is het op een andere locatie? Dat zou voor mij wel verschil maken.

Hier op de basisschool geen VSO of BSO, dat is echt op een andere locatie en ook behoorlijk 'ver' weg van school. Terwijl school wel heel dichtbij ons huis is. Dus dan is best intensief voor zo'n klein kind toch. Eerst naar VSO brengen, daar even spelen, dan vervoer naar school. Dan vervoer van school naar BSO en dan weer naar huis.

Zurematten1988, zielig, tja het is maar net wat je gewend bent toch? Ik ben het totaal niet gewend om mijn kinderen 4 dagen naar VSO/BSO te sturen en als ik dan het verhaal van TO lees, over een 4 jarig kind die nu nog niet eens op school zit, maar straks al gelijk ook naar én VSO én BSO gaat, dan vind ik dat behoorlijk pittig. Misschien is zielig niet het goede woord, maar ik zou het zelf niet willen voor mn kinderen.
Je weet nog niet eens hoe kind school gaat ervaren. Mijn kinderen vonden school leuk en niet vermoeiend, maar heb van genoeg ouders gehoord dat hun kind wel moe uit school kwam. En die hadden dan alleen school, geen VSO/BSO erbij. Ken ook ouders die hun kind in groep 1 wel eens een middag thuishouden omdat het nog te vermoeiend was voor kind. Dat mag nog, want niet leerplichtig.

Alleen BSO of VSO kan ook, maar allebei, dat is gewoon een lange dag. Ik zou dan zelf liever kijken naar bijv een oppas aan huis wanneer kind thuis komt, of een oppas die kind naar school kan brengen.

Ik zelf vind het fijn dat ik het niet nodig heb en dat de oma's op willen passen wanneer ik werk (20 uur) en dat mn man later begint op de dagen dat ik moet werken. De kinderen kunnen hier elke dag met vriendjes afspreken of gewoon thuisblijven. En als kind ziek is kunnen ze ook gewoon naar oma en daar op de bank liggen (uiteraard niet nu met corona en verkoudheid etc). Dus dat is voor ons ook handig.
Dus dat zou ik me ook afvragen, als je kind zoveel naar VSO/BSO gaat, kan je het dan ook regelen wanneer kind ziek is? Kan je dan makkelijk thuis blijven van je werk? Op mijn werk is dat echt niet zo makkelijk namelijk om thuis te blijven. Ik zit in een functie die elke dag bemand moet zijn, als ik er niet ben doordat ik zelf ziek ben zal ik zelf een vervanger moeten zoeken. Dus elke keer thuis blijven als kind niet fit is is niet handig. En een kind van 4 kan gewoon best wel eens ziek zijn.

Dus ja, lastig TO. Snap dat als je nu zo'n mooie vacature ziet je daar voor wil gaan. Maar kijk ook naar je kind, of hij/zij dit gaat trekken. En zou natuurlijk fijn zijn als je je man iets op kan vangen.
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
04-05-2021 12:47
Dank weer voor het meedenken. Wat erg dag mijn kind zielig is zeg, omdat zijn beiden ouders werken. Dat is natuurlijk niet hoe het hoort.

Oppas aan huis heb in ook over gedacht idd. Het liefste wil ik gewoon dat man of ik hem kan brengen. Ik heb de recruiter gesproken en dat was een prettig gesprek waarbij ik de indruk heb dat ze in ieder geval nu omhoog zitten en er op dit moment veel vraag is, ook in mijn regio. Bij doorvragen blijkt de functie flexibeler dan gedacht. Daarnaast ook nog even met man over hebben of hij idd 1 dag later kan beginnen zodat hij zoon kan brengen. We gaan ervoor om een oplossing te vinden zonder vso hopelijk. Want hoewel ik sarcastisch begon begrijp ik heus wel dat het heel heftig is voor zo'n kleintje. Dat is ook de hele reden dat ik twijfel om (nu) voor een andere functie te gaan. Langs de andere kant komt dit nu op mijn pad. We zullen allemaal wat water bij de wijn moeten doen. Ik ga dan wel minder uren werken (36 ipv 32)dus dat is al lekker!
Ik denk dat de meeste ouders tegenwoordig werken en dat is helemaal niet zielig, maar ik vind wel dat je het naar je kinderen toe verplicht bent om het goed te regelen. Jouw levensgeluk is belangrijk, maar die van de kinderen ook.
Wij hebben uiteindelijk voor een oppas gekozen, dus helemaal geen VSO/BSO meer. De beste beslissing voor ons gezin.
Helemaal eens dat ik het vooral voor de kinderen toe goed moet regelen en dat mijn/ons levensgeluk daarbij sneller in het geding komt. Ik begrijp dat er overwegend negatieve reacties zijn met vso. Ik weet (nog) niet hoe dat geregeld is op zijn toekomstige school. Bso nemen we straks af op een externe locatie, waar dochter op kdv zit. Bso kan evt ook in de school, dus vso mogelijk ook. Pre covid mochten de kinderen om 815 gebracht worden. Dat is een zeer haalbare tijd denk ik, icm werk.
Overigens werken wij nu beiden 36u verdeeld over 4 dagen, dus beiden 1 dag thuis. Er zijn dus nu 3 kdv dagen van circa 815 tot 1730/1800. De vader is zeer welwillend maar heeft een functie die nou eenmaal weinig flexibiliteit laat zien. Maar we gaan het zien als ik word aangenomen wat het gaat brengen. Ik ken het werkveld waar ik terecht zal komen en dat wordt toch wel gedomineerd door vrouwen dus ik verwacht eigenlijk wel dat eea mogelijk is. En als het toch niet blijkt te passen kan ik altijd weer wat anders gaan doen toch :) en die 32u zal toch ook echt lucht geven tov de 36u.
Men vroeg nog hoe of wat als kinderen ziek zijn. Pre corona deden opa's en oma's dat. En dat zal post corona ook weer zo zijn. Afgelopen jaar hebben man en ik het afgewisseld en geprobeerd zo eerlijk mogelijk te verdelen. Ik verwacht dat dat zo zal blijven.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp het niet goed? Je zegt dat 0815 uur een haalbare tijd is voor jullie. Dus VSO houdt in dat je je kind om 0815 uur naar school brengt?
Dat lijkt me dan weer totaal geen probleem. 0815 uur is een prima tijd om je kind naar school te brengen toch? Hier begint school om 0830 uur. Hoe laat bij jullie?

Mijn reactie over dat ik VSO pittig vind voor een jong kind ging erover dat ik dacht dat je het over 0700 uur had ofzo. Dat kind eerst een uur/1,5 uur VSO heeft en dan pas naar school kan. Maar 0815 uur kan ik amper VSO noemen? Dan begint school al bijna, dus dan gaat kind gewoon ietsje vroeger naar school. Hier gaan de kinderen om 0820 uur de deur uit (wonen naast de school).
tulpje21 schreef:
04-05-2021 15:01
Begrijp het niet goed? Je zegt dat 0815 uur een haalbare tijd is voor jullie. Dus VSO houdt in dat je je kind om 0815 uur naar school brengt?
Dat lijkt me dan weer totaal geen probleem. 0815 uur is een prima tijd om je kind naar school te brengen toch? Hier begint school om 0830 uur. Hoe laat bij jullie?

Mijn reactie over dat ik VSO pittig vind voor een jong kind ging erover dat ik dacht dat je het over 0700 uur had ofzo. Dat kind eerst een uur/1,5 uur VSO heeft en dan pas naar school kan. Maar 0815 uur kan ik amper VSO noemen? Dan begint school al bijna, dus dan gaat kind gewoon ietsje vroeger naar school. Hier gaan de kinderen om 0820 uur de deur uit (wonen naast de school).
Nu met covid worden de kleuters pas om 9u of later ofzo op school gebracht. Dus dat is voor ons beiden niet haalbaar. Maar ideaal zou zijn (denk ik, ook met oog op terugkeer van files op termijn) dat een v ons jongste om half 8 naar kdv brengt en naar werk gaat en de ander kleuter naar school rond 8u, als dat kan als de kindjes dan al op school opgevangen worden bijv. Ik zou zelf vso niet wenselijk vinden op een andere locatie dan de school.
Mocht het op termijn idd blijken dat ik 2u moet reizen omdat er geen andere opdrachten zijn, zien we dat wel. Voor nu begreep ik zijn er ontzettend veel opdrachten 'in de buurt'. Maarja moet m'n brief nog versturen hoor haha!
Alle reacties Link kopieren
08.15, dan word je in ons ook op school verwacht. Zonder VSO.
Het verschilt denk ik gewoon per kind, gezin en situatie.
En soms is het ook wat wennen aan het ritme....

Bij mijn actieve kind past 2 dagen vso en 2/3 dagen bso prima, naast school, zwemles en voetballen. Misschien is dit voor andere kinderen teveel. Of te weinig:) Ene kind kan meer aan dan het andere kind en gaat beter op meer of minder prikkels.
Alle reacties Link kopieren
Onze kleuter gaat twee dagen zowel naar vso als nso. Maar door corona nog geen hele weken gehad dat dit kon. Hij is wel op woensdag en vrijdag helemaal gesloopt van school.

Vso is trouwens vanaf 7:30 en gewoon op normale lokatie.

Als we vso vanaf 7 uur wilden zouden we hem in ochtend naar andere lokatie. Moeten brengen en vanuit daar met busje naar school. Dat lijkt ons minder fijn voor kind.
Alle reacties Link kopieren
Hier een kleuter die vanaf begin 3 dagen Vso heeft.
Is sinds dit schooljaar ook op de zelfde locatie als waar zijn klas is (was eerst ander gebouw 5 min lopen)
Dit is voor hem geen probleem geweest, was al vroeg bed uit gewend doordat hij eerst ook vroeg naar de gastouder ging.
Maar hij gaat niet naar de naschoolse dan. Ik ben net op tijd weer klaar om hem uit school te halen ( en oma doet 1 dag).
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
04-05-2021 15:21
Nu met covid worden de kleuters pas om 9u of later ofzo op school gebracht. Dus dat is voor ons beiden niet haalbaar. Maar ideaal zou zijn (denk ik, ook met oog op terugkeer van files op termijn) dat een v ons jongste om half 8 naar kdv brengt en naar werk gaat en de ander kleuter naar school rond 8u, als dat kan als de kindjes dan al op school opgevangen worden bijv. Ik zou zelf vso niet wenselijk vinden op een andere locatie dan de school.
Mocht het op termijn idd blijken dat ik 2u moet reizen omdat er geen andere opdrachten zijn, zien we dat wel. Voor nu begreep ik zijn er ontzettend veel opdrachten 'in de buurt'. Maarja moet m'n brief nog versturen hoor haha!
O, maar als kleuter dan pas rond acht uur naar VSO gaat, is het misschien weer een ander verhaal. Ik zorgde dat kleuter om 07.30 op school was, maar dat was te vermoeiend. Een half uur later maakt al enorm veel verschil, zeker als kind lekker op dezelfde plaats kan blijven.

Ander spoor: misschien is een gastouder aan huis een optie voor jullie? Wij waren er heel serieus mee bezig, maar met corona en allebei thuis werken (in een klein huisje) is het een beetje gek om beneden een gastouder rond te hebben lopen. Als de situatie was zoals voor heen, zouden we het zeker wel hebben gedaan. In vergelijking met kdv en bso, is een gastouder niet eens heel duur.
Gastouder aan huis is (helaas) geen optie. Ik werk aan de eettafel (vind dit zelf prettig hoor, in mijn mooie woonkamer naast de koffie). Er zou een bureau kunnen op onze slaapkamer, maar dan zit ik liever in de keuken. Ik heb in juni een kennismakingsgesprek op zijn school en zal eens informeren over vso en of dat ook inpandig kan. Wellicht nog switchen bso organisatie als die bij de school zit zowel vso als bso heeft.

Ik dank jullie voor de inzichten en input :)
Hier nog geen ervaring, maar het zal zeker ook een aantal dagen VSO en BSO worden. Ik werk zelf in het onderwijs dus begin vroeg en heb ook reistijd. Ook mijn vrouw heeft geen flexibel werk wat je kan verschuiven of in de avonduren kan inhalen. We werken wel allebei maar 32 uur. Geen opa's / oma's in de buurt. Hij zal het er mee moeten doen. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
04-05-2021 15:21

Maar ideaal zou zijn (denk ik, ook met oog op terugkeer van files op termijn) dat een v ons jongste om half 8 naar kdv brengt en naar werk gaat en de ander kleuter naar school rond 8u, als dat kan als de kindjes dan al op school opgevangen worden bijv. Ik zou zelf vso niet wenselijk vinden op een andere locatie dan de school.
Als dit alles is snap ik niet dat er überhaupt een dilemma is. Dit is toch dikke prima en zoals honderdduizenden het doen? Meteen solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Paar tips ( uit ervaring)
- Probeer het zo te regelen dat de lange dagen aan het begin van de week zijn en het liefst zo dat één van jullie op vrijdag thuis is om een eventueel instortende kleuter een dag thuis te houden
- Wacht met zwemles tot ze 6 zijn, ga niet mee in de groepsdruk om kinderen zodra ze op school zitten ook op zwemles te doen. Heel vermoeiend en weinig effectief voor zulke kleintjes
-Plan je maaltijden vooruit zodat je heel snel aan tafel kan als jullie thuiskomen. Ik bewaarde altijd kinderporties macaroni/couscous/nasi etc voor als alles misliep, kleuter kon dan wel binnen 10 minuten na thuiskomst eten, en wij bekeken dan later wel wat we gingen eten. In het begin stortten ze hier om 18.15/18.30 echt in.
Mijn kleuter trok volle dagen school en twee middagen BSO (van 15:30- maximaal 17:30) eigenlijk al niet. Dus lijkt mij erg veel
Alle reacties Link kopieren
Ik had er 1 bij die in groep 1 zelfs de basisschool alleen al niet trok en vroeg de juf haar vrijdag maar thuis te laten of do middag niet want dan was ze in de klas in slaap gevallen

Andere kinderen nooit problemen daarmee
Alle reacties Link kopieren
Als man altijd vroeg weg is, hoe laat kan hij dan bij de BSO staan 's avonds?

En is het een optie om kind indien te moe thuis te houden - of een halve dag thuis te houden - op jullie vrije dagen?

En voor een stuk lijkt het mij gewoon ook à la guerre comme à la guerre.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
04-05-2021 17:16
Gastouder aan huis is (helaas) geen optie. Ik werk aan de eettafel (vind dit zelf prettig hoor, in mijn mooie woonkamer naast de koffie). Er zou een bureau kunnen op onze slaapkamer, maar dan zit ik liever in de keuken. Ik heb in juni een kennismakingsgesprek op zijn school en zal eens informeren over vso en of dat ook inpandig kan. Wellicht nog switchen bso organisatie als die bij de school zit zowel vso als bso heeft.

Ik dank jullie voor de inzichten en input :)
Succes met solliciteren!
Alle reacties Link kopieren
Zou niet mijn keuze zijn.. Voor dochter was de basisschool alleen al genoeg (voorheen 2 dagen kdv). Ze moest wel naar de bso 2 middagen maar was echt totaal gesloopt. In het begin vaak dagje thuis gehouden van school daardoor.

Nu is ze bijna 5 en merken we dat ze het beter begint te trekken. Al is ze op zaterdag vaak niet te genieten en moet ze echt bijkomen vd week. Binnenkort naar zwemles. Ben heel benieuwd hoe dat gaat, weer wat erbij.

Overigens was dochter met 2,5 al klaar met middagdutjes dus ik had eigenlijk wel verwacht dat ze het beter zou trekken allemaal.
Hier toendertijd 4 dagen vso en 3 bso...

Niet ideaal. Maar soms is het zo he.

In een ideale wereld zou ik ook van 8.45 tot 15 uur werken.... maar die banen zijn er niet voor mijn profiel....
Overigens vindt met het vooral in Nl zielig.
In heel veel andere landen is het veel normaler.
Alle reacties Link kopieren
Titatoverbal schreef:
04-05-2021 19:01
Overigens vindt met het vooral in Nl zielig.
In heel veel andere landen is het veel normaler.
Of zijn de schooluren anders.

In NL stoppen de scholen in de lagere school vaak rond 14 à 14u30.

Hier in BE stoppen de scholen meestal rond 15u30 à 16u.
En is het niet abnormaal dat kinderen in de VSO afgezet worden rond 7u30 à 8u.
Of dat ze in de BSO (naschoolse) blijven tot 17 à 18u.

En is het ook niet vreemd dat kinderen de combi maken.
Afgezet door papa om 8u en opgehaald om 17u30 door mama.

(Waarbij 3/4de van de ouders zijn parttime-dag op woensdag heeft.
Omdat de meeste scholen dan stoppen om 12u.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven