Vraag afbouwen borstvoeding

27-02-2024 08:27 47 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoop dat hier wat ervaringsdeskundigen zitten. Mijn oudste heeft geen borstvoeding gehad, mijn jongste krijgt nu volledig borstvoeding en dat gaat heel goed. Over een week of 3 ga ik weer werken, hij is dan ongeveer 3,5 maand. Ik kan kolven op het werk, daar ga ik ook wel gebruik van maken maar ik merk nu al dat kolven op andere plekken dan thuis niet echt goed gaat. Ik denk dat ik als ik weer werk dus snel ga afbouwen, als de productie al op gang blijft. Heb a, wel voorraad in de vriezer dus kan zeker nog 3 tot 4 weken voeden uit de vriezer. Maar nu is mijn vraag, ik merk na de ochtendvoeding dat mijn borst nog best vol is. Zoon slaapt door en sinds hij dat doet staan mijn borsten ‘s ochtends op knappen en hij krijgt niet alles op. Als ik dan de voeding van 11.00 ga afbouwen ben ik bang dat de stuwing die ik voel nog van de ochtend is, en dus niet van die voeding en ik daardoor niet echt lekker kan afbouwen. Door de aard van mijn werk is het het fijnste om eerst deze af te bouwen en niet de middag eerst. Is het wijsheid om zodra ik ga afbouwen na de ochtendvoeding mijn borsten leeg te kolven? Of ga ik dan juist alleen maar meer melk maken en gaat afbouwen daardoor niet lukken en kan ik beter de borst vol laten en toch gaan afbouwen? Past de productie dan toch aan, ondanks volle borst? Zoon drinkt de borst wel zo leeg dat ik geen stuwing meer heb, maat de tweede borst voelt wel nog vol.
Hopelijk is mijn vraag duidelijk, ik kreeg het op internet niet echt gevonden en ons consultatiebureau heeft niet echt verstand van borstvoeding helaas.
severus_snape wijzigde dit bericht op 27-02-2024 11:18
Reden: 3,5 maand, niet 1,5
0.06% gewijzigd
"After all this time?" "Always."
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kindje is nog zo jong.
Weet je dat je 25% van je werktijd aan kolven mag besteden?
In het begin is dit vaak lastig, maar bij de meeste vrouwen gaat het daarna steeds beter.
Mijn advies zou dus zijn om het eerste half jaar (of 9 maanden, zolang mag je sowieso van voedrecht gebruik maken) door te zetten. Mits het niet heel dramatisch wordt. Je kindje zal door de goede anti stoffen ook veel minder ziek zijn.

Ook zou je tussen je werk door naar je kindje kunnen om live te voeden. Wat ik al aangaf, je mag 25% van je werktijd hier aan besteden en wordt dus doorbetaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je zou ‘‘s nachts, of voor je zelf gaat slapen je kindje ook een droomvoeding kunnen geven.
Dus een slapend kind aanleggen. Vrijwel altijd, soms kost het even tijd, gaat je kindje dan drinken en blijft deze heerlijk slapen, of valt direct weer in slaap. Dit kan in de nacht stuwing bij jou voorkomen..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook kun je dus naar bijv 4x per dag voeden gaan. Ochtend, na je werkdag, ‘‘s avonds en voor je zelf gaat slapen een droomvoeding.
En overdag je kindje dan uit je voorraad.

Een vriendin van mij heeft een jaar lang haar kindje 4x per dag gevoed, dus grote porties en dat ging prima.
Met 5x, zoals hierboven aangegeven, zou het mogelijk kunnen.

Mijn kinderen drinken kleinere porties, zo’n 80 ml, dus dat was 10x op een dag (maar ik was vrij lang thuis).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou sowieso na de ochtendvoeding kolven. In ieder geval de borst waar hij weinig uit gedronken heeft.
Dat is ook handig voor je voorraad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom ga je na ongeveer zes weken al weer werken? o_o
Die 10-12 weken bevalverlof is er niet voor niets he? Het zou verstandig zijn om ook aan je eigen herstel te denken, ook al voel je je nu wellicht heel fit.

En je hebt inderdaad negen maanden lang, recht op 25% van je werktijd aan borstvoeding (live of kolven) te besteden. Dat is op een dag van acht uur, twee uur. Doorbetaald uiteraard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
27-02-2024 09:34
Waarom ga je na ongeveer zes weken al weer werken? o_o
Die 10-12 weken bevalverlof is er niet voor niets he? Het zou verstandig zijn om ook aan je eigen herstel te denken, ook al voel je je nu wellicht heel fit.

En je hebt inderdaad negen maanden lang, recht op 25% van je werktijd aan borstvoeding (live of kolven) te besteden. Dat is op een dag van acht uur, twee uur. Doorbetaald uiteraard.
Misschien buiten NL? Of eigen zaak ofzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
27-02-2024 09:34
Waarom ga je na ongeveer zes weken al weer werken? o_o
Die 10-12 weken bevalverlof is er niet voor niets he? Het zou verstandig zijn om ook aan je eigen herstel te denken, ook al voel je je nu wellicht heel fit.

En je hebt inderdaad negen maanden lang, recht op 25% van je werktijd aan borstvoeding (live of kolven) te besteden. Dat is op een dag van acht uur, twee uur. Doorbetaald uiteraard.

Niet iedereen kan dat. Ik ben zwanger en ondernemer en moet ook weer na 6 weken aan de slag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt ook als zzp'er gewoon recht op 16 weken verlof volgens de wet.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ng%20(ZEZ).

Als je een hogere uitkering nodig hebt, moet je óf je buffer aanspreken, óf dat via je AOV regelen.
Ik vind niks mis met eerder beginnen met werken hoor, ieder z'n keus, maar als dat werk zodanig is dat het je herstel en je borstvoeding in de weg zal staan, zou ik zelf andere keuzes maken. Die periode net na je bevalling is best pittig!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi.

Voor mijn werk was het enigszins lastig om kolven te combineren. Ik kreeg trouwens genoeg ruimte voor op mijn werk. Maar het werk bleef dan wel liggen, en mijn verantwoordelijkheids gevoel is dan te hoog.
Ik werk op maandag woensdag en vrijdag. Dus om de dag rommelen we wat aan. De andere dagen voed ik zelf.

Ik voed vlak voordat ik na werk ga. Kolf de boel leeg tijdens het rijden naar werk met een handsfree kolf.
Ging dan tot 12/13 uur naar cliënten en kolfde dan op kantoor. Vervolgens kolfde ik weer om 16 uur. En om 18 uur voedde ik weer live.

Ik kolf niet voldoende, de opvang vult het aan met kunstvoeding.

Voor mij werkt dit goed. Zo blijf ik relaxed en ontspannen en houdt ik het lang vol. Voed nu alweer 10 maanden.

Ik zie veel mensen om mij heen die voor alles of niets zijn, waarbij niet iedereen het lange tijd volhoudt .Met borstvoeding/ kolven op een relaxte manier en dan aanvullen met kunstvoeding maakt het denk ik wel makkelijker om het langer vol te houden.

Kijk vooral naar wat bij jou past. Natuurlijk heb je rechten, maar het is ook fijn als jij je er goed bij voelt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je zo kort borstvoeding geeft is je productie nog niet stabiel. Goede kans dus dat het vanzelf snel terug gaat lopen als je voedingen niet meer aanbiedt (of kolft). Je kunt ook bellen met la lechr league voor gratis advies.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mirr31 schreef:
27-02-2024 10:35
Hoi.

Voor mijn werk was het enigszins lastig om kolven te combineren. Ik kreeg trouwens genoeg ruimte voor op mijn werk. Maar het werk bleef dan wel liggen, en mijn verantwoordelijkheids gevoel is dan te hoog.
Ik werk op maandag woensdag en vrijdag. Dus om de dag rommelen we wat aan. De andere dagen voed ik zelf.

Ik voed vlak voordat ik na werk ga. Kolf de boel leeg tijdens het rijden naar werk met een handsfree kolf.
Ging dan tot 12/13 uur naar cliënten en kolfde dan op kantoor. Vervolgens kolfde ik weer om 16 uur. En om 18 uur voedde ik weer live.

Ik kolf niet voldoende, de opvang vult het aan met kunstvoeding.

Voor mij werkt dit goed. Zo blijf ik relaxed en ontspannen en houdt ik het lang vol. Voed nu alweer 10 maanden.

Ik zie veel mensen om mij heen die voor alles of niets zijn, waarbij niet iedereen het lange tijd volhoudt .Met borstvoeding/ kolven op een relaxte manier en dan aanvullen met kunstvoeding maakt het denk ik wel makkelijker om het langer vol te houden.

Kijk vooral naar wat bij jou past. Natuurlijk heb je rechten, maar het is ook fijn als jij je er goed bij voelt.
Zo deed ik het ook ongeveer :) Iedere fles bv was er eentje, dacht ik altijd maar :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Mirr31 schreef:
27-02-2024 10:35
Hoi.

Voor mijn werk was het enigszins lastig om kolven te combineren. Ik kreeg trouwens genoeg ruimte voor op mijn werk. Maar het werk bleef dan wel liggen, en mijn verantwoordelijkheids gevoel is dan te hoog.
Ik werk op maandag woensdag en vrijdag. Dus om de dag rommelen we wat aan. De andere dagen voed ik zelf.

Ik voed vlak voordat ik na werk ga. Kolf de boel leeg tijdens het rijden naar werk met een handsfree kolf.
Ging dan tot 12/13 uur naar cliënten en kolfde dan op kantoor. Vervolgens kolfde ik weer om 16 uur. En om 18 uur voedde ik weer live.

Ik kolf niet voldoende, de opvang vult het aan met kunstvoeding.

Voor mij werkt dit goed. Zo blijf ik relaxed en ontspannen en houdt ik het lang vol. Voed nu alweer 10 maanden.


Ik zie veel mensen om mij heen die voor alles of niets zijn, waarbij niet iedereen het lange tijd volhoudt .Met borstvoeding/ kolven op een relaxte manier en dan aanvullen met kunstvoeding maakt het denk ik wel makkelijker om het langer vol te houden.

Kijk vooral naar wat bij jou past. Natuurlijk heb je rechten, maar het is ook fijn als jij je er goed bij voelt.
Wat goed. Mijn eerste kind moest en zou minimaal 6 maanden volledig bv, en heb een commerciële baan waarbij kolven allemaal prima is, maar dan moet je wel gewoon wat harder werken. Op een gegeven moment kon ik het echt niet meer bijbenen en fietste ik elke pauze naar het kdv om melk af te leveren! Achteraf echt gestoord. Bij de tweede heb ik er vrede mee als ze aanvullen met kunst, dan gaat het veel beter.

On topic: 6 weken is erg vroeg, ik denk ook dat het vanzelf wel wat gaat teruglopen. Ik zou wel die ochtendvoeding afkolven, anders begin je je dag al met zere borsten en het is idd ook goed voor je voorraad. Als je 2 keer per dag kolft kun je denk ik nog wel een paar maanden rekken voordat je helemaal stopt. Ik kolf trouwens gewoon met een handkolfje. Op mijn werk krijg ik straks een hokje van ongeveer 1 bij 1 waar een stoel past maar geen stroom is.

PS: je vraag is wel duidelijk, het gaat om afbouwen en niet om rekken. Maar ik denk dus dat je automatisch gaat afbouwen als je met 6 weken gaat werken, en dat je best die ochtendstuwing af kunt kolven
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, precies, elke druppel is meegenomen zeg ik altijd. Het is niet alles of niets, combineren met kunstvoeding kan ook prima.
Ik heb zelf zes maanden volledige borstvoeding gegeven omdat ik het prima kon regelen, ik werkte thuis of de oppas kwam met mijn zoons naar kantoor voor de voeding. Als ik op locatie moest werken kolfde ik daar soms. Dat vond ik wel een gedoe, kolven ging mij niet zo heel goed af en een voorraad opbouwen is nooit verder gekomen dan enkele flesjes, ondanks gebruik van oxytocineneusspray (daarmee ging het wel beter, zonder kwam er nog geen half flesje uit twee borsten). Na die zes maanden ging ik combineren met kunstvoeding en kon ik stoppen met kolven, dat was een opluchting. Maar ik moet zeggen, ik had nooit zo'n stuwing. Dat is ook weer bij iedereen anders. Toen mijn jongste een maand of tien was en nog een keer of twee, drie per dag aan de borst dronk, ging ik vier dagen naar het buitenland. Onderweg naar het vliegveld realiseerde ik me tot mijn schrik dat ik niet aan het kolfapparaat had gedacht. Nou ja, in het uiterste geval kon ik in Frankrijk ergens bij een apotheek of zo vast wel iets kopen (met de hand kolven was me nog nooit gelukt). Maar ik heb nergens last van gehad. Weer thuis heb ik de borstvoeding gewoon weer opgepakt, zoon heeft toen nog een paar maanden 's morgens en 's avonds wat gedronken.
Als het afbouwen niet zo makkelijk gaat, kun je altijd advies vragen bij een lactatiekundige. Dat zijn experts. Vrijwilligers van borstvoedingsverenigingen (VBN, La Leche Leage) weten ook ontzettend veel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sorry! Typefout, mijn zoontje is 3,5 maand als ik weer ga werken, zie het nu pas. Ga het meteen even aanpassen.
"After all this time?" "Always."
Alle reacties Link kopieren Quote
En ik weet wat mijn rechten zijn mbt kolven, op mijn werk wordt ook absoluut niet moeilijk gedaan maar het werk blijft wel liggen, vandaar dat ik niet weet of ik zelf de rust kan vinden, plus de ervaringen met ergens anders voeden en kolven tot nu toe. Daarom echt de vraag of het voor afbouwen beter is om na de ochtendvoeding leeg te kolven of niet qua stuwing en aanmaak nieuwe melk.
"After all this time?" "Always."
Alle reacties Link kopieren Quote
Severus_Snape schreef:
27-02-2024 11:27
En ik weet wat mijn rechten zijn mbt kolven, op mijn werk wordt ook absoluut niet moeilijk gedaan maar het werk blijft wel liggen, vandaar dat ik niet weet of ik zelf de rust kan vinden, plus de ervaringen met ergens anders voeden en kolven tot nu toe. Daarom echt de vraag of het voor afbouwen beter is om na de ochtendvoeding leeg te kolven of niet qua stuwing en aanmaak nieuwe melk.
Hoe vaker kolven, hoe meer aanmaak.

De ene vrouw heeft ‘‘s morgens nog volle borsten na de voeding, bij de ander zijn ze zo goed als leeg.

Daarnaast heeft je menstruatie als die weer begint ook invloed op je melkproductie, dan heb je vaak een dip. Ik zou het dus vooral aanvoelen. Wat heb jij op dat moment nodig.

Je zegt afbouwen, maar misschien blijf je wel met 2x per dag live voeden een stabiele productie houden en kun je het combineren. Bij een ander stopt de productie dan helemaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ook stilstaan bij de vraag of je een combinatie zou willen doen, dus deels kv zodat je niet hoeft te kolven. Misschien loopt de bv wel terug, misschien niet.

Kolven stimuleert de aanmaak. Ik heb een enorme overproductie gehad en moest echt NIET kolven. Maar echt, vraag het aan een professional. Die kan goed met je meedenken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet on topic maar wel belangrijk: is je kindje al gewend om te drinken uit een fles? Het laatste wat je wilt is dat ie de gekolfde melk in een flesje weigert bij de opvang.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die laatste vraag is inderdaad heeeeeel belangrijk.

Ik zou gebruik maken van de Facebook groep van La Leche League of ze even bellen. Dan kun je goed samen alles afwegen en zij hebben zo vaak hele goede ideeen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
27-02-2024 10:05
Je hebt ook als zzp'er gewoon recht op 16 weken verlof volgens de wet.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ng%20(ZEZ).

Als je een hogere uitkering nodig hebt, moet je óf je buffer aanspreken, óf dat via je AOV regelen.
Ik vind niks mis met eerder beginnen met werken hoor, ieder z'n keus, maar als dat werk zodanig is dat het je herstel en je borstvoeding in de weg zal staan, zou ik zelf andere keuzes maken. Die periode net na je bevalling is best pittig!
Ja, maar je hebt ook mensen die gewoon een eigen zaak runnen, of wat dan ook.

Maar goed, TO had zich verschreven, lezen we nu.
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
27-02-2024 12:31
Niet on topic maar wel belangrijk: is je kindje al gewend om te drinken uit een fles? Het laatste wat je wilt is dat ie de gekolfde melk in een flesje weigert bij de opvang.
Goede opmerking! Ja hij is het gewend, ik kolf sinds hij 6 weken is 1 flesje per dag en dat krijgt hij. Hij drinkt goed uit de fles.

Dank voor alle tips. Ik ga nog een duiken in alle info van la leche league en aanverwante. Gelukkig heb ik nog een aantal weken en kan ik wel als ik er nog niet uit ben volledig kolven onder werktijd dus het is geen zaak die nu beslist moet worden. Vooral ook nieuwsgierig hoe anderen het hebben aangepakt. Combi van borst en kunstvoeding is zeker ook een optie als mijn lijf dat snapt. Lees vaak dat je dan wel minstens een half jaar fulltime moet voeden en ik weet niet of ik dat ga redden.
"After all this time?" "Always."
Alle reacties Link kopieren Quote
Een expert benaderen (LLL of een lactatiekundige) is sowieso zinvol.

Als ik het zo lees, zou ik in elk geval kolven na de ochtendvoeding tot je "leeg" bent, want die productie wil je in stand houden. Misschien zelfs ook wel op de dagen dat je thuis bent, even na-kolven (voorraad opbouwen).

Dan de late ochtend overslaan (11u, schrijf je) en toch wel proberen één keer te kolven in de middag; eerst rond tweeën, bijvoorbeeld, en dan steeds iets later. Proberen echt leeg te kolven, dan, zodat overdag je productie goed blijft. Op de dagen dat je thuis bent, kun je dan 11u/15u voeden (of iets in die richting, gewoon zoals je gewend bent).

Voor mij zou dit wel hebben gewerkt, qua productie, maar dat is voor iedereen anders. Hoeveel dagen ga je werken, TO? Dat scheelt ook nog; van vijf dagen werken plus twee bv thuis loopt je productie mogelijk sneller terug dan van drie dagen werken (en vier thuis). En welke dagen: om en om blijft stabieler dan, bij wijze van, ma-do werken en vr-zo thuis.

Succes hoor! Het is een kwestie van aanvoelen en uitproberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hou er ook rekening mee dat overdag niet kolven mogelijk als gevolg heeft dat je productie helemaal afneemt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoeveel dagen werk je?
Een voeding 's ochtends afbouwen is heel lastig. Ik kolfde 's ochtends altijd het meeste... als het enigzins lukt zou je misschien al vroeg op je werk kunnen kolven. Bij aankomst meteen? Dan red je het daarna wel tot lunch. Als je 's ochtends niet kolft gaan je borsten dat echt niet grappig vinden. Pijn, harde plekken, zenuwachtig gevoel..

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven