Vraagje aan de moeders van dochters (menstruatie)

14-09-2020 15:38 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 14 is sinds een paar maanden ongesteld en dat dan ook nog zeer onregelmatig, soms zelfs om de twee weken. Ze doet fanatiek aan wedstrijdzwemmen maar kan (nog) niet overweg met tampons; allerlei soorten al geprobeerd, ook met inbrenghuls. Ze geeft aan dat het pijn doet met als gevolg dat ze eigenlijk continu trainingen moet missen. Hebben jullie ervaring, tips of adviezen, zijn er nog andere dingen die we kunnen proberen?
Alle reacties Link kopieren
Och wat onhandig. Enige wat ik kan bedenken is menstruatiecup, maar ja dat is niet makkelijker maar moeilijker vrees ik of haar aan de pil zetten. Maar of je dat met je 14 jarige moet willen...
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook nooit tegen tampons gekund. Nu nog steeds niet helaas.

Waar ik wel goed tegen kan is de menstruatiecup. Had ik deze maar veel eerder ontdekt....
Misschien is ze er nog te jong voor maar het valt te proberen.
saartje- wijzigde dit bericht op 14-09-2020 15:40
16.80% gewijzigd
Wat doet pijn? Het inbrengen of voelt ze ze zitten?
Alle reacties Link kopieren
Ja het inbrengen zelf lukt niet! Is een menstruatiecup makkelijker? Dan gaan we die ook eens proberen.
De pil en dan doorslikken.
Prikpil.
Is het fijnst mbt sporten want geen ongesteldheid meer.

Menstruatiecup.
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Geen idee of het tegenwoordig 'normaal' is, maar kan ze niet al aan de pil gaan? Ik was op die leeftijd ook vaak lang, zwaar en onregelmatig ongesteld en kreeg om die reden de pil voorgeschreven. Dan heb je in elk geval kans dat de menstruatie afneemt en dan is het wat beter te plannen.
Alle reacties Link kopieren
Beppie sponsjes zijn misschien fijner als ze zo jong is?
fiona2018 schreef:
14-09-2020 15:42
Lastig. Geen idee of het tegenwoordig 'normaal' is, maar kan ze niet al aan de pil gaan? Ik was op die leeftijd ook vaak lang, zwaar en onregelmatig ongesteld en kreeg om die reden de pil voorgeschreven. Dan heb je in elk geval kans dat de menstruatie afneemt en dan is het wat beter te plannen.
Gewoon doorslikken.
Bij mijn oudste doet het inbrengen en uithalen ook pijn. Lijkt me dat dat komt omdat ze niet genoeg ontspannen is. Als hij zit dan voelt ze de tampon niet zitten.
Je kind laten ontspannen is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zou niet te veel pushen. Wat wil ze zelf? Toch de tampon inbrengen? Of zwemt ze liever niet mee?
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
14-09-2020 15:42
Beppie sponsjes zijn misschien fijner als ze zo jong is?
Die dingen raak ik nog wel eens kwijt. Manlief heeft er wel eens 1 mogen zoeken :facepalm: Die had ik op mijn 14e er echt niet meer uitgekregen denk ik. Maar goed tampons gingen dan ook prima bij mij. Menstruatiecup vind ik ideaal, maar is meer in jezelf priegelen dan een tampon is tenminste mijn ervaring.
Het leven is niet eerlijk
Pil.
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze al eens de tampons met zo’n inbreng huls geprobeerd? Die vind ik zelf ook fijner. Ik gebruik die van tampax, dat vind ik de prettigste. Maar ob heeft ze ook!
Anders wordt het toch anti conceptie denk ik (of de menstruatiecup)
Ik zou dan voor de pil gaan. Prikpil kan ook voor constante menstruatie zorgen en duurt 3 maanden voor het uit je lijf is. Ik vind zelf de implanon ook erg fijn. Werkt 3 jaar en zitten relatief weinig hormonen in.
Overleg anders eens met de huisarts, en nog belangrijker, wat wilt je dochter?
Alle reacties Link kopieren
Beetje glijmiddel proberen bij het inbrengen?
Dit hielp bij mijn dochter de eerste paar keer, daarna had ze er genoeg handigheid in om het gewoon zo te kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (nu 15 en ook wedstrijdzwemmer) heeft thuis veel “geoefend” met het inbrengen van tampons. Met mini begonnen en nu lukken grote tampons ook. Bij haar had het dus wat tijd nodig.

Een menstruatiecup lukt haar niet.

Nu is ze aan de pil en dat is wel heel fijn. Bij grote wedstrijden kan ze dan haar menstruatie uitstellen.

Jammer genoeg dus niet echt advies, alleen een ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind tampons ook naar maar ben heel blij met de menstruatiecup. Toch vind ik het wel een gedoe met inbrengen (kwestie van oefenen).

Lukt het haar wel om bijvoorbeeld een vinger in haar vagina te brengen? Misschien kan ze daarmee leren ontspannen en lukt het dan beter.
Een menstruatie cup is lastiger in te doen (groter en meer gefriemel), maar voel ik daarna niet zitten, in tegenstelling tot een tampon. Ik vind het zoveel fijner. Maar als het inbrengen het probleem is, is dat waarschijnlijk geen optie. Ze zou het wel rustig en ontspannen een keer onder de douche kunnen proberen, of zelfs in bad oefenen (dat kan natuurlijk niet met een tampon).

Anders zou ik, als moeder, de prikpil voorstellen. Je wil ook niet dat zoiets stoms en onvermijdelijks als menstruatie haar belemmert in het uitoefenen van haar favoriete sport.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook altijd last van tampons. Inbrengen en vooral uithalen al vreselijk, maar voel ze ook continu pijnlijk zitten. Menstruatiecup kan ik daarentegen probleemloos gebruiken, wou dat ik die jaren eerder had ontdekt! Maar ze moet er al wel aan toe zijn om dat te proberen.

De pil is misschien ook nog het overwegen waard?
Alle reacties Link kopieren
Geen dochter, maar uit eigen ervaring want ik vond het als jong meisje ook erg moeilijk. Een tampon met een hardere plastic inbrenghuls is het gemakkelijkst. Eventueel met wat glijmiddel. Als je een kartonnen inbrenghuls hebt, druk je die te makkelijk plat.

Afbeelding
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
als ze eenmaal een paar maanden menstrueert aan de pil, dan de eerste drie maanden met stopweek, daarna zonder
zo fijn voor die meiden!

Die van mij gebruikten liever maandverband (snap ik niks van) en anders tampon met inbrenghuls. En echt diep inbrengen, als je ze voelt zitten, verder duwen :)
Alle reacties Link kopieren
Waarom. moet ze tampons gebruiken? Ik heb het altijd ondingen gevonden. In mijn jeugd was ik ook wedstrijdzwemmer, nooit een probleem geweest
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-09-2020 15:58
als ze eenmaal een paar maanden menstrueert aan de pil, dan de eerste drie maanden met stopweek, daarna zonder
zo fijn voor die meiden!
Dit ben ik echt niet met je eens. Er wordt steeds meer duidelijk dat meiden <18 (zeer ernstig) depressief kunnen worden van de pil.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is met 15 jaar om dezelfde reden de pil gaan slikken. Ik weet niet of 14 te jong is, maar het scheelt niet zoveel.

Ze (mijn dochter dus) slikt hem nu een jaar en last ongeveer na een half jaar een stopweek in, eigenlijk vooral omdat ze bang is dat ze anders een doorbraakbloeding krijgt op een moment dat niet goed uitkomt. Ze is sinds vorig jaar augustus maar 2x ongesteld geweest en is daar zo blij mee. Voor die tijd kwam het na 2,5 à 3 weken alweer.
Misschien eens met de huisarts overleggen of het al kan?
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
14-09-2020 16:03
Dit ben ik echt niet met je eens. Er wordt steeds meer duidelijk dat meiden <18 (zeer ernstig) depressief kunnen worden van de pil.
Dit kun je natuurlijk heel goed in de gaten houden. Ook tegen het meisje zelf zeggen dat ze aan de bel moet trekken als haar stemming verandert.
Mijn dochter (nu 16) heeft nergens last van. De eerste paar dagen was ze de nachts misselijk en verder heeft ze nergens last van gehad. Ook mijn stiefdochters niet. Het hoeft geen probleem te zijn, zolang je het maar goed in de gaten houdt.
Ik zou echt niet zo maar om deze reden aan de pil gaan.
Als je een menstruatiecup koopt dan een kleine, flexibele.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven