Vraagje aan de moeders van dochters (menstruatie)

14-09-2020 15:38 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 14 is sinds een paar maanden ongesteld en dat dan ook nog zeer onregelmatig, soms zelfs om de twee weken. Ze doet fanatiek aan wedstrijdzwemmen maar kan (nog) niet overweg met tampons; allerlei soorten al geprobeerd, ook met inbrenghuls. Ze geeft aan dat het pijn doet met als gevolg dat ze eigenlijk continu trainingen moet missen. Hebben jullie ervaring, tips of adviezen, zijn er nog andere dingen die we kunnen proberen?
Alle reacties Link kopieren
Denk er ook aan dat de hormonen van de anticonceptiepil de lengtegroei beïnvloedt. Meisjes stoppen dan eerder met groeien (zie mijn dochters kinderarts), dat is voor ons de reden om nog niet met de pil te beginnen.
lilalinda schreef:
14-09-2020 18:11
Goh, ik neem toch liever advies van de huisarts, dan van jou
Toch was in de jaren 90 dit al bekend bij de huisarts. Ook de prikpil wordt niet altijd aangeraden omdat je dan 3 maanden met problemen, bijwerkingen kan zitten.

Ik had altijd Marvelon, na de bevalling (6 mnd later) schreef nieuwe huisarts Microgynon 30 voor. Huilen om niks terwijl ik normaal nooit huilde, depressieve gevoelens etc. Terug naar de huisarts en hij vertelde dat veel vrouwen dezelfde klachten hadden bij deze pil.
Soms, zeker als je chronisch ziek bent etc vertrouw ik mezelf, internet met wetenschappelijke artikelen en ervaringsverhalen meer dan de huisarts. Zij zijn niet alwetend. Dat kan ook niet met alle ontwikkelingen ed.
Ook zij zijn mens.
Gelukkig denkt mijn huisarts mee en geeft mij de kans op het op mijn manier te doen.
Alle reacties Link kopieren
Toetie2020 schreef:
14-09-2020 19:03
Denk er ook aan dat de hormonen van de anticonceptiepil de lengtegroei beïnvloedt. Meisjes stoppen dan eerder met groeien (zie mijn dochters kinderarts), dat is voor ons de reden om nog niet met de pil te beginnen.
Kán beïnvloeden. Mijn dochter is, nadat ze op haar 10de aan de pil ging, nog bijna 20 cm gegroeid. En nu op haar 20ste 1.83.
Toetie2020 schreef:
14-09-2020 19:03
Denk er ook aan dat de hormonen van de anticonceptiepil de lengtegroei beïnvloedt. Meisjes stoppen dan eerder met groeien (zie mijn dochters kinderarts), dat is voor ons de reden om nog niet met de pil te beginnen.
Volgens de arts van mijn jongste heeft het menstrueren zelf en die hormonen meer /voornamelijk negatieve invloed op het groeien van een meisje dan de pil.

Ik heb een dochter met een groeiachterstand.
VivaYfke schreef:
14-09-2020 19:06
Toch was in de jaren 90 dit al bekend bij de huisarts. Ook de prikpil wordt niet altijd aangeraden omdat je dan 3 maanden met problemen, bijwerkingen kan zitten.

Ik had altijd Marvelon, na de bevalling (6 mnd later) schreef nieuwe huisarts Microgynon 30 voor. Huilen om niks terwijl ik normaal nooit huilde, depressieve gevoelens etc. Terug naar de huisarts en hij vertelde dat veel vrouwen dezelfde klachten hadden bij deze pil.

Ik had ook Marvelon begin jaren 90, was toen populair. Dat ging altijd probleemloos. Later heb ik ook de Yasmin en Microgynon 30 gekregen maar daar werd ik dus ook binnen een week heel depri van, was gewoon eng.

Doorslikken deed je toen nog niet dus werd wel gewoon 'ongesteld'.

Tampax met inbrenghuls was het enige dat ik in kon brengen, die zet als enige tampon in de lengte uit.
O.B. en volgens mij alle andere merken zetten in de breedte uit, ik krijg die opgezwollen o.b. tampon er niet pijnloos uit en voel hem zitten(ja zit diep genoeg). Bij Tampax heb ik geen probleem. Ik gebruik dus nog steeds Tampax, al 30 jaar :O
Alle reacties Link kopieren
VivaYfke schreef:
14-09-2020 19:09
Soms, zeker als je chronisch ziek bent etc vertrouw ik mezelf, internet met wetenschappelijke artikelen en ervaringsverhalen meer dan de huisarts. Zij zijn niet alwetend. Dat kan ook niet met alle ontwikkelingen ed.
Ook zij zijn mens.
Gelukkig denkt mijn huisarts mee en geeft mij de kans op het op mijn manier te doen.
en ik vertrouw mensen die zonder enige kennis van zaken of opleiding op hun internetkennis vertrouwen echt voor geen sukkeltje
Komt meestal amper iets zinnigs uit
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
14-09-2020 15:42
Beppie sponsjes zijn misschien fijner als ze zo jong is?
Die heb ik laatst gebruikt (nieuw vriendje en ongesteld ;-)): werken echt heel veel fijner dan tampons. Daar voel je dus echt niks van.
En ik heb ook altijd moeite met inbrengen tampons en voel ze daarna ook zitten. Bij Beppie wet geen probleem.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-09-2020 06:54
en ik vertrouw mensen die zonder enige kennis van zaken of opleiding op hun internetkennis vertrouwen echt voor geen sukkeltje
Komt meestal amper iets zinnigs uit
Ik ben de laatste 15 jaar een beetje teveel artsen tegengekomen die veel te weinig kennis hadden, maar dachten dat ze de wijsheid in pacht hadden. Natuurlijk ga je als leek niet zomaar bepalen wat voor ziekte of aandoening je hebt of wat voor medicijnen je moet nemen. Maar ik heb toch serieus al meerdere keren meer aan internet of mijn eigen gevoel gehad dan aan een arts. Just saying.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 15-09-2020 07:00
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En Tampax werkt bij mij idd beter dan OB.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
14-09-2020 17:40
Zo krijg je er ook nog schimmel bij.

Nou, 't is 30 jaar geleden, die schimmel moet nog komen dan.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
15-09-2020 06:58
Ik ben de laatste 15 jaar een beetje teveel artsen tegengekomen die veel te weinig kennis hadden, maar dachten dat ze de wijsheid in pacht hadden. Natuurlijk ga je als leek niet zomaar bepalen wat voor ziekte of aandoening je hebt of wat voor medicijnen je moet nemen. Maar ik heb toch serieus al meerdere keren meer aan internet of mijn eigen gevoel gehad dan aan een arts. Just saying.
maar vast niet van een onbekende op een forum
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-09-2020 12:10
maar vast niet van een onbekende op een forum
Natuurlijk vertrouw ik die niet blind. Maar vaak kunnen ervaringsverhalen je wel op de goede weg helpen.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
15-09-2020 12:16
Natuurlijk vertrouw ik die niet blind. Maar vaak kunnen ervaringsverhalen je wel op de goede weg helpen.
oh zeker, en ik weet van mijn aandoening(en) ook meer dan mijn arts
Maar ik ben sceptisch genoeg om vooral geen statements op een forum voor waarheid aan te nemen. Dat je (samen met je arts) opzoek gaat naar goede methodes, vind ik prima
Maar in deze (mijn dochter aan de pil) vertrouw ik echt op het oordeel van de huisarts. Niet op stemmingmakerij
Want natuurlijk is geen enkel medicijn, geen enkele ingreep zonder gevaar. Maar gelukkig meestal wel
Alle reacties Link kopieren
MacarenaFerreiro schreef:
14-09-2020 18:02
Voelen met haar vinger is ook een goede, maar dat lukt ook niet :(

Staat ze ervoor open om hiermee een keer naar de huisarts te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
14-09-2020 19:39
Volgens de arts van mijn jongste heeft het menstrueren zelf en die hormonen meer /voornamelijk negatieve invloed op het groeien van een meisje dan de pil.

Ik heb een dochter met een groeiachterstand.
Mijn kind heeft ook een groeiachterstand. Vandaar dat de kinderarts hier met mijn dochter over gesproken heeft.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, dubbel gepost.
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij hielp op die leeftijd was om de tampon eerst wat achter te duwen en dan pas omhoog. Bij de tampons die ik had zat een gebruiksaanwijzing waar een duidelijk plaatje bij zat van de schede in zij aanzicht. Dat maakte het voor mij in ieder geval duidelijk welke weg de tampon af moet leggen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven