Vriend van zoon ondersteunen, hoe?

17-03-2023 10:47 76 berichten
Ik heb lang getwijfeld om een topic aan te maken, maar ik kom er zelf echt niet uit.

Ik zal de situatie even kort schetsen. Mijn zoon heeft al vanaf groep 1 een beste vriend. Ze zijn samen naar dezelfde middelbare school gegaan. De thuissituatie van vriendje was niet al te best. Multiproblematiek waar ik niet over ga uitweiden.

Zoon en vriendje waren de hele basisschooltijd onafscheidelijk. Vriendje logeerde vaak bij ons, was ook heel graag bij ons. In groep 8 weigerde vriend nog naar school te gaan, de situatie thuis liep ook behoorlijk uit de hand en moeder gaf aan het niet meer te kunnen bolwerken. Moeder heeft mij toen gevraagd vriend tijdelijk in huis te nemen om te kijken of hij wel meedraaide in ons gezin. Dat ging goed, hij ging weer naar school. Vriend heeft een halfjaar bij ons gewoond. In die tijd was er nauwelijks contact tussen vriend en zijn moeder, alleen de keren dat ik het stimuleerde (en dat deed ik natuurlijk regelmatig).

Na een halfjaar gaf moeder aan zoon terug te willen en werd en hulpverlening opgestart. Er is verschillende hulpverlening geweest en 3 jaar geleden als laatste "redmiddel" een Eigen Kracht conferentie. Er zijn toen afspraken gemaakt met moeder en haar sociale kring, niemand kwam de afspraken helaas na en uiteindelijk is vriend uit huis geplaatst en gaan wonen bij zijn oma (die vlakbij moeder woont en nog hartstikke jong is).

Intussen ben ik met mijn zoon verhuisd naar de andere kant van het land en heb ik er nog een dochtertje bij gekregen. Mijn eigen moeder (ook nog heel jong) is ongeneeselijk ziek en zit in haar laatste levensfase :'( Ik heb het dus druk met de kinderen, die hun oma ook zo vaak mogelijk willen zien. Ook zit ik zelf niet lekker in mijn vel.

Door de verhuizing (en de lockdowns) beperkte het contact tussen mijn zoon en vriend zich tot online en met gamen. De situatie met vriend is intussen opnieuw uit de hand gelopen en moeder nam contact met mij op, gaf aan dat zoon bij ons wil wonen. Of we hem tijdelijk willen opvangen. Zijn oma kan hem namelijk ook niet meer aan.

Voor de duidelijkheid: ik heb vriend nooit als een lastig kind ervaren. Integendeel. Timide, beleefd, gevoelig, lief en slim. De verhalen over niet luisteren herken ik niet, maar goed, vreemde ogen dwingen misschien. Als ik nu geen kind erbij had gekregen en mijn moeder was gezond, had ik het zeker gedaan. Maar nu heb ik er een dreumes bij, wonen we kleiner en lijkt het me logistiek gezien ook nogal een uitdaging om vriend op school te krijgen als hij daarvoor anderhalf uur in de trein moet zitten enkele reis.

Ik heb dus nee gezegd, maar aangegeven dat ik wel graag steun wil bieden. Wat zouden jullie aanraden in deze situatie? Ik kan hem bijvoorbeeld wel eens per maand ophalen om hier te logeren, maar langer dan een weekend zal dat niet kunnen worden. Mijn zoon geeft overigens aan dat hem dat "chill" lijkt, haha. Zijn er nog andere manieren waarop ik hem steun kan bieden, op afstand?
Alle reacties Link kopieren Quote
TO ik ben echt bang dat er van jou misbruik gemaakt wordt. Als het zo'n leuke jongen is, waarom laat hij dat gedrag dan niet zien bij zijn moeder? En daarnaast jij hoeft deze problemen niet op te lossen? Als er al zoveel in je leven gebeurd, dan kan je dit er toch niet bij hebben? Ik zou dit niet doen als ik jou was. Gewoon het contact rustig laten doodbloeden is mijn advies...
Alle reacties Link kopieren Quote
fruitshake schreef:
19-03-2023 08:30
TO ik ben echt bang dat er van jou misbruik gemaakt wordt. Als het zo'n leuke jongen is, waarom laat hij dat gedrag dan niet zien bij zijn moeder? En daarnaast jij hoeft deze problemen niet op te lossen? Als er al zoveel in je leven gebeurd, dan kan je dit er toch niet bij hebben? Ik zou dit niet doen als ik jou was. Gewoon het contact rustig laten doodbloeden is mijn advies...
Goh, en eerder schreef je dit nog:

‘Het beste is nu duidelijk zijn. Wat kan jij aan hem bieden zonder dat jouw gezin er onder lijdt?’

Kap even lekker met dat gezuig van je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooiboshoning schreef:
19-03-2023 09:19
Goh, en eerder schreef je dit nog:

‘Het beste is nu duidelijk zijn. Wat kan jij aan hem bieden zonder dat jouw gezin er onder lijdt?’

Kap even lekker met dat gezuig van je.
Precies ja. Als je gezin er onder gaat lijden dan kap je het af. Zeker als je geld gaat geven aan moeder en haar familie.
Alle reacties Link kopieren Quote
fruitshake schreef:
19-03-2023 12:39
Precies ja. Als je gezin er onder gaat lijden dan kap je het af. Zeker als je geld gaat geven aan moeder en haar familie.
:byee:
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat nobel en liefdevol van je! Ik snap dat je die jongen niet af wilt wijzen... let wel een beetje op jezelf en natuurlijk je eigen gezin..

Als er meer mensen waren zoals jij zag de wereld er een stuk beter uit :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij het lezen van dit verhaal krijg ik een beetje een soort van onderbuik gevoel. Net alsof (zonder dat het bewust wordt gedaan) misbruik van je wordt gemaakt. Niet alleen door moeder maar ook door haar zoon.

Ik lees alleen over moeder en haar familie. Waar is de vader in dit verhaal? Waar de is de familie van vaderskant?

Je geeft aan dat er therapie / begeleiding is geweest met afspraken, maar dat wordt niet nagekomen. Sorry, maar dan zou er toch eens contact opgenomen moeten worden met de instantie omdat er een terugval is / niet loopt. Kunnen niet meteen zeggen dat er geen behandeling meer mogelijk is. Eigenlijk had dit al moeten gebeuren toen bleek dat het niet werkt of terugval was.

Het is fijn dat ze jou vertrouwt, anders zou ze niet vragen of je aanschuift bij het komende gesprek of ueberhaupt deelgenoot maakt wat er eigenlijk speelt.
Toch wil ik je adviseren, wees voorzichtig en zorg dat jezelf een klankbord hebt bij wie jij je verhaal kwijt kunt mocht dat nodig zijn. Want wie vangt jou op als het jou teveel wordt?

Het is nobel dat je vriend paar dagen per maand wilt laten komen. Ook fijn voor je zoon. Als dat mogelijk is, en je kunt dat aan, dan zeker doen.

Maar ik zou je ook adviseren om eens te kijken naar alternatieven. Dan kun je bij voorbeeld denken aan een zorgboerderij (daar hoeft niet perse overnacht te worden) of een vorm van weekendopvang.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tips voor het gesprek met jeugdzorg.

Vanuit jeugdzorg wat zien zij als de huidige situatie / problematiek?
Terzijde: voor mij als leek, vind ik het contrast heel groot tussen het beeld wat jij schetst van een heel zachtaardige en liefdevolle jongen, en een jongen die dusdanig niet luistert dat zowel moeder als oma het niet aankan.

Wat voor hulp gaat er verder geboden worden? Ik zie een weekend bij jou / vakantie bij jou als even respijt voor iedereen. Even op adem komen. Maar wat gaat er verder ingezet worden om alles weer op de rails te krijgen? Want zoals ik het begrijp zijn zij al jaren betrokken, maar wordt het eerder slechter dan beter.

Wat wordt jouw rol hierin? Wat zijn de verwachtingen?

Er zijn vast mensen die hier veel meer verstand van hebben, maar voor mij zouden dit de belangrijkste punten zijn.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren Quote
Jullie zijn verhuisd, ik zou mij eerst focussen op je eigen gezin inclusief jezelf. Wie zegt dat je eigen zoon inderdaad opbloeit van ieder weekend verplicht contact met vriend. Ik zou ook opletten dat je niet een soort van afhankelijkheid creëert. Je eigen zoon moet zich natuurlijk ook vrij kunnen ontwikkelen. Als vriend dan een weekend komt, kan zoon dan nog steeds gaan en staan waar hij zelf wilt of moet hij het hele weekend met vriend doorbrengen?

Daarnaast die vakantie, wie betaalt zijn bijdrage zijn ouders of jij?

Ik snap wel dat je hem vanaf klein af aan kent, maar uit je verhaal hoe goed je bedoelingen ook zijn, denk ik dat je ook goed moet beseffen dat jezelf ook een puber en dreumes hebt die de nodige aandacht eisen. Ik zou dit niet ook nog eens op je hals halen, het lijkt wel alsof er nooit vanaf komt en voor moeders lekker makkelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben het met Monstertje22 eens. Het lijkt nu net of jij de problemen van het gezin moet oplossen. En jij mag gelijk hiervoor betalen (letterlijk en figuurlijk). Richt je op je eigen gezin. Het ziet er naar uit dat die moeder misbruik van je maakt.
Ik zou eerst zorgen dat je eigen kind, en jij, de juiste hulp krijgt voordat je voor een anders kind gaat zorgen.
Daarbij is er nog steeds hulpverlening binnen het gezin, sowieso een pleegzorgwerker, dus dat zou de juiste route zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij kan vriend van zoon niet zoveel doen aan de shit thuis. Als je hem kunt helpen en hij zoveel mogelijk buiten jeugdzorg kan blijven lijkt mij de beste situatie voor hem. Hij heeft helemaal niks aan een rugzak. Ik zou hem helpen, en ook dingen voor hem betalen. Niets betalen voor zijn moeder. En alleen helpen als jij en je gezin het aan kunnen.
fruitshake schreef:
19-03-2023 08:30
TO ik ben echt bang dat er van jou misbruik gemaakt wordt. Als het zo'n leuke jongen is, waarom laat hij dat gedrag dan niet zien bij zijn moeder? En daarnaast jij hoeft deze problemen niet op te lossen? Als er al zoveel in je leven gebeurd, dan kan je dit er toch niet bij hebben? Ik zou dit niet doen als ik jou was. Gewoon het contact rustig laten doodbloeden is mijn advies...
Ik snap je zorgen, maar vriend maakt zeker geen misbruik van mij. Hij is echt een leuke, intelligente jongen. Wel heeft hij ADHD, waardoor hij drukker kan zijn. Hij heeft dus (net als ikzelf en mijn eigen zoon) behoefte aan rust en regelmaat. Voorspelbaarheid. En dat kreeg hij bij ons. Wij deden elke dag hetzelfde op vaste dagen. 's Ochtends samen ontbijten, naar school fietsen en 's middags altijd hetzelfde patroon met op dezelfde tijd avondeten, schermtijd, spelletjes en naar bed. Een kind met ADHD (of ASS, zoals mijn zoon heeft) heeft daar gewoon behoefte aan.
Enigme schreef:
19-03-2023 14:30
Wat nobel en liefdevol van je! Ik snap dat je die jongen niet af wilt wijzen... let wel een beetje op jezelf en natuurlijk je eigen gezin..

Als er meer mensen waren zoals jij zag de wereld er een stuk beter uit :heart:
Dankjewel voor je lieve woorden :heart:

Ik wil hem zeker niet afwijzen. Intussen zal ik absoluut mijn eigen grenzen bewaken. Dankjewel voor je tip!
Kleppeboxx schreef:
19-03-2023 17:35
Bij het lezen van dit verhaal krijg ik een beetje een soort van onderbuik gevoel. Net alsof (zonder dat het bewust wordt gedaan) misbruik van je wordt gemaakt. Niet alleen door moeder maar ook door haar zoon.

Ik lees alleen over moeder en haar familie. Waar is de vader in dit verhaal? Waar de is de familie van vaderskant?

Je geeft aan dat er therapie / begeleiding is geweest met afspraken, maar dat wordt niet nagekomen. Sorry, maar dan zou er toch eens contact opgenomen moeten worden met de instantie omdat er een terugval is / niet loopt. Kunnen niet meteen zeggen dat er geen behandeling meer mogelijk is. Eigenlijk had dit al moeten gebeuren toen bleek dat het niet werkt of terugval was.

Het is fijn dat ze jou vertrouwt, anders zou ze niet vragen of je aanschuift bij het komende gesprek of ueberhaupt deelgenoot maakt wat er eigenlijk speelt.
Toch wil ik je adviseren, wees voorzichtig en zorg dat jezelf een klankbord hebt bij wie jij je verhaal kwijt kunt mocht dat nodig zijn. Want wie vangt jou op als het jou teveel wordt?

Het is nobel dat je vriend paar dagen per maand wilt laten komen. Ook fijn voor je zoon. Als dat mogelijk is, en je kunt dat aan, dan zeker doen.

Maar ik zou je ook adviseren om eens te kijken naar alternatieven. Dan kun je bij voorbeeld denken aan een zorgboerderij (daar hoeft niet perse overnacht te worden) of een vorm van weekendopvang.
Nee, ik denk niet dat er van misbruik sprake is. Wel van ontzettend veel onmacht. Moeder is pedagogisch onmachtig, dat staat ook in haar dossier. Een postnatale depressie die is versloft, geen werk, financiële problemen die zich opstapelen. Ik snap heel goed dat dat lam kan slaan. Ik heb ontzettend met haar te doen en hoop van harte dat hulp op een dag helemaal niet meer nodig is. Want ze is een lieve vrouw, die het beste wil voor haar kinderen maar niet weet hoe.

Vader is niet meer in beeld overigens. En dat is maar beter ook.
firedraakje schreef:
19-03-2023 20:18
Tips voor het gesprek met jeugdzorg.

Vanuit jeugdzorg wat zien zij als de huidige situatie / problematiek?
Terzijde: voor mij als leek, vind ik het contrast heel groot tussen het beeld wat jij schetst van een heel zachtaardige en liefdevolle jongen, en een jongen die dusdanig niet luistert dat zowel moeder als oma het niet aankan.

Wat voor hulp gaat er verder geboden worden? Ik zie een weekend bij jou / vakantie bij jou als even respijt voor iedereen. Even op adem komen. Maar wat gaat er verder ingezet worden om alles weer op de rails te krijgen? Want zoals ik het begrijp zijn zij al jaren betrokken, maar wordt het eerder slechter dan beter.

Wat wordt jouw rol hierin? Wat zijn de verwachtingen?

Er zijn vast mensen die hier veel meer verstand van hebben, maar voor mij zouden dit de belangrijkste punten zijn.
Supertips, dankjewel! Hier heb ik zeker wat aan.

Zij zijn inderdaad al jaren betrokken en de hulpverlening lijkt steeds te falen.

Maar dit zijn inderdaad goede vragen :heart: Ik ga ze opschrijven!
monstertje22 schreef:
20-03-2023 14:24
Jullie zijn verhuisd, ik zou mij eerst focussen op je eigen gezin inclusief jezelf. Wie zegt dat je eigen zoon inderdaad opbloeit van ieder weekend verplicht contact met vriend. Ik zou ook opletten dat je niet een soort van afhankelijkheid creëert. Je eigen zoon moet zich natuurlijk ook vrij kunnen ontwikkelen. Als vriend dan een weekend komt, kan zoon dan nog steeds gaan en staan waar hij zelf wilt of moet hij het hele weekend met vriend doorbrengen?

Daarnaast die vakantie, wie betaalt zijn bijdrage zijn ouders of jij?

Ik snap wel dat je hem vanaf klein af aan kent, maar uit je verhaal hoe goed je bedoelingen ook zijn, denk ik dat je ook goed moet beseffen dat jezelf ook een puber en dreumes hebt die de nodige aandacht eisen. Ik zou dit niet ook nog eens op je hals halen, het lijkt wel alsof er nooit vanaf komt en voor moeders lekker makkelijk.
Ja, ik zal tijdens de weekenden moeten kijken hoe hun "in real life" dynamiek nu is om dat te kunnen beoordelen. In het verleden bloeide beide kinderen zeker op, al had mijn zoon wel zijn momentjes dat hij naar in zijn eentje naar opa en oma wilde om alles even te ontvluchten.

Vriend zal ook niet elk weekend hier komen. Het zal hooguit een weekend per maand zijn, omdat ik van mezelf al weet dat meer nu niet lukt (hoe jammer ik dat ook vind). De rest van de weekenden kan mijn zoon natuurlijk doen wat hij wil, al is "gamen op zijn kamer" momenteel helaas favoriet :mrgreen:

Ik betaal de kosten voor de vakantie. Van moeder kan ik dat niet verwachten, zij zit in een uitzichtloze financiële situatie. Op dit moment kan ik het missen, dus ga ik er ook geen heel drama van maken.
Moiren schreef:
20-03-2023 17:21
Ik zou eerst zorgen dat je eigen kind, en jij, de juiste hulp krijgt voordat je voor een anders kind gaat zorgen.
Daarbij is er nog steeds hulpverlening binnen het gezin, sowieso een pleegzorgwerker, dus dat zou de juiste route zijn.
Mijn bedoeling is niet echt om voor vriend te gaan zorgen eigenlijk. Ik wil een veilige plek bieden waar hij zichzelf kan zijn en af en toe op adem kan komen. Leuke dingen kan doen, mooie herinneringen kan maken.
Maria1905 schreef:
20-03-2023 17:24
Volgens mij kan vriend van zoon niet zoveel doen aan de shit thuis. Als je hem kunt helpen en hij zoveel mogelijk buiten jeugdzorg kan blijven lijkt mij de beste situatie voor hem. Hij heeft helemaal niks aan een rugzak. Ik zou hem helpen, en ook dingen voor hem betalen. Niets betalen voor zijn moeder. En alleen helpen als jij en je gezin het aan kunnen.
Klopt, hij kan er echt niets aan doen.

Die rugzak is er helaas al :'( Er is heel wat voorgevallen binnen het gezin, echt enorm verdrietig allemaal.

In hoeverre ik kan helpen weet ik niet, maar ik kan hem wel leuke weekenden en vakanties bezorgen. Ik hoop heel erg dat hij daarnaast goede hulp krijgt om alles te verwerken. Hij heeft ontzettend veel in zich en nu komt dat er niet uit :(
Alle reacties Link kopieren Quote
vaniteifear schreef:
21-03-2023 06:39
Klopt, hij kan er echt niets aan doen.

Die rugzak is er helaas al :'( Er is heel wat voorgevallen binnen het gezin, echt enorm verdrietig allemaal.

In hoeverre ik kan helpen weet ik niet, maar ik kan hem wel leuke weekenden en vakanties bezorgen. Ik hoop heel erg dat hij daarnaast goede hulp krijgt om alles te verwerken. Hij heeft ontzettend veel in zich en nu komt dat er niet uit :(
Echt fijn dat je dat voor hem doet. Hopelijk slaat hij zich er doorheen tot hij zelfstandig kan gaan wonen.
vaniteifear schreef:
21-03-2023 06:37
Mijn bedoeling is niet echt om voor vriend te gaan zorgen eigenlijk. Ik wil een veilige plek bieden waar hij zichzelf kan zijn en af en toe op adem kan komen. Leuke dingen kan doen, mooie herinneringen kan maken.
Contact opnemen met zijn pleegzorgwerker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
21-03-2023 08:10
Contact opnemen met zijn pleegzorgwerker.
Precies, ik begrijp niet zo goed waarom je per se wilt dat hij bij jullie moet komen en met jullie mee moet met vakanties e.d. Vakanties en uitjes zijn vaak spaarzaam en aan je reacties merk ik gewoon dat je hem erg wilt betrekken bij je gezin, terwijl dat eventueel te niet gaat van je quality time met je eigen kinderen en het maken van herinneringen met ze. Hoop dat je dat wel beseft zeker nu je nog een kleintje erbij hebt.

Laat het gewoon aan de instanties over zou ik zeggen….maar goed ik denk dat jij je beslissing al hebt gedaan ondanks alle tegen geluiden hier. Ik hoop voor je dat dit goed uitpakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
21-03-2023 08:10
Contact opnemen met zijn pleegzorgwerker.
Precies, ik begrijp niet zo goed waarom je per se wilt dat hij bij jullie moet komen en met jullie mee moet met vakanties e.d. Vakanties en uitjes zijn vaak spaarzaam en aan je reacties merk ik gewoon dat je hem erg wilt betrekken bij je gezin, terwijl dat eventueel te niet gaat van je quality time met je eigen kinderen en het maken van herinneringen met ze. Hoop dat je dat wel beseft zeker nu je nog een kleintje erbij hebt.

Laat het gewoon aan de instanties over zou ik zeggen….maar goed ik denk dat jij je beslissing al hebt gedaan ondanks alle tegen geluiden hier. Ik hoop voor je dat dit goed uitpakt.
monstertje22 schreef:
21-03-2023 09:07
Precies, ik begrijp niet zo goed waarom je per se wilt dat hij bij jullie moet komen en met jullie mee moet met vakanties e.d. Vakanties en uitjes zijn vaak spaarzaam en aan je reacties merk ik gewoon dat je hem erg wilt betrekken bij je gezin, terwijl dat eventueel te niet gaat van je quality time met je eigen kinderen en het maken van herinneringen met ze. Hoop dat je dat wel beseft zeker nu je nog een kleintje erbij hebt.

Laat het gewoon aan de instanties over zou ik zeggen….maar goed ik denk dat jij je beslissing al hebt gedaan ondanks alle tegen geluiden hier. Ik hoop voor je dat dit goed uitpakt.
Vriend geeft zelf aan dat hij het liefst hier zou wonen. Anders zou ik er niet op aansturen, hoor.

Toen hij een halfjaar bij ons was, was hij ook ontzettend verdrietig dat hij weer terug moest naar huis. Als je wist hoe vaak hij huilend 's nachts aan mijn bed gestaan heeft, dat hij wilde dat ik zijn moeder was, niet meer naar huis wilde, of hij alsjeblieft hier kon blijven wonen. Hoe denk je dat dat moet zijn voor zo'n jongen?

Ik weet tegelijkertijd ook prima dat in huis nemen nu geen optie is. Vanwege mijn eigen gezin, zieke moeder en ook ruimtegebrek. Dus een weekendje per maand leek me een mooi compromis. Ik snap dat jij er anders over denkt en dat mag ook, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
vaniteifear schreef:
21-03-2023 09:13
Vriend geeft zelf aan dat hij het liefst hier zou wonen. Anders zou ik er niet op aansturen, hoor.

Toen hij een halfjaar bij ons was, was hij ook ontzettend verdrietig dat hij weer terug moest naar huis. Als je wist hoe vaak hij huilend 's nachts aan mijn bed gestaan heeft, dat hij wilde dat ik zijn moeder was, niet meer naar huis wilde, of hij alsjeblieft hier kon blijven wonen. Hoe denk je dat dat moet zijn voor zo'n jongen?

Ik weet tegelijkertijd ook prima dat in huis nemen nu geen optie is. Vanwege mijn eigen gezin, zieke moeder en ook ruimtegebrek. Dus een weekendje per maand leek me een mooi compromis. Ik snap dat jij er anders over denkt en dat mag ook, natuurlijk.
Jij opent dit topic met de vraag wat wij zouden aanraden, de meeste geven aan laat het over aan de instanties. Jij post vervolgens alleen maar berichten waarin je nogmaals je standpunten maakt om hem eens per maand over te laten komen en mee te nemen met vakantie. Helemaal prima natuurlijk, maar begrijp niet goed waarom je dit topic dan opent. Het is niet zo dat je twijfelt ofzo want je weet al wat je gaat doen.

Prima als jij dit topic wilt gebruiken om van je af te schrijven, maar vraag dan niet wat wij zouden aanraden als je daar duidelijk niet op zit te wachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
monstertje22 schreef:
21-03-2023 10:14
Jij opent dit topic met de vraag wat wij zouden aanraden, de meeste geven aan laat het over aan de instanties. Jij post vervolgens alleen maar berichten waarin je nogmaals je standpunten maakt om hem eens per maand over te laten komen en mee te nemen met vakantie. Helemaal prima natuurlijk, maar begrijp niet goed waarom je dit topic dan opent. Het is niet zo dat je twijfelt ofzo want je weet al wat je gaat doen.

Prima als jij dit topic wilt gebruiken om van je af te schrijven, maar vraag dan niet wat wij zouden aanraden als je daar duidelijk niet op zit te wachten.
Dan lees jij een totaal andere vraag dan ik in de OP.
Ik lees: dit kan ik wel, dit kan ik niet. Dit is wat ik kan bieden.
Vraag: kijk ik nog ergens overheen, kan ik ergens nog iets bieden wat ik niet zie?

Niet de vraag óf en hóe staat centraal. De beslissing is gemaakt, klaar en duidelijk.
De vraag is wat ze daarnaast nog zou kunnen doen, buiten de weekenden om.

Niet of ze het wel of niet moet doen. Dat hoeft ook niet, want ook de reacties van deze TO zijn super begrenst, emotioneel stabiel en helder.

TO: Jij komt er wel.
Laat het maar even gebeuren. Kijk wat er is. Je bent een fantastische aanvulling op het netwerk van niet alleen deze jongen, maar ook op dat van moeder. Zonder dat je daarbij de belangen van je eigen gezin uit het oog verliest. Je hebt je schaapjes op het droge, en af en toe ruimte voor een schaap erbij. :heart:
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven