Vriendin van dochter mag niet bij ons

12-07-2019 20:29 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een jaar geleden is er een nieuw meisje bij m'n dochter in de klas gekomen.
Mijn dochter en zij raakten bevriend en ze zijn nu echt dikke vriendinnen.
Ze spreken vaak na schooltijd af maar dan buiten. Of ze videobellen in de avond. Het meisje mag namelijk niet bij ons thuis komen. De reden daarvan weet ik niet.
Het meisje is 1,5 jaar geleden uit Marokko in Nederland komen wonen alleen met haar vader. (Moeder heeft ze nooit gekend)
Haar vader werkt heel veel en komt meestal pas om 22 u s avonds thuis. Dus dan is ze altijd alleen thuis.
Ze is hartstikke welkom om bij ons thuis mee te eten en zo wat minder alleen te zitten. Maar haar vader wil het niet.
Ik krijg de reden hiervoor niet boven water, vader nog nooit gezien (zelfs de afscheidsavond groep 8 was het meisje alleen...), heb wel z'n nummer maar z'n Nederlands is slecht.
Ik heb een beetje met haar te doen en probeer te begrijpen waarom ze zo binnen gehouden wordt.
Het meisje is mijn verantwoordelijkheid niet maar we hebben hier in huis denk ik wat meer gezelligheid te bieden dus vind het een beetje jammer dat ze alleen thuis is zoveel.
Is dit een gevalletje 'niet mee bemoeien' ?
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
13-07-2019 20:13
Als ik een kind, dat na de zomervakantie naar het voortgezet gaat, iedere dag tot 22 u alleen laat zou dat inderdaad knap waardeloos gedrag zijn van mijn man en mij, want dat zou betekenen dat we de zorg niet op elkaar afstemmen en blijkbaar andere prioriteiten hebben, zoals avondjes uit en bij vrienden op bezoek.

Dat kan en mag je niet vergelijken met de situatie van deze vader. Die man is alleenstaand, hij zit s avonds niet met zijn maten in de kroeg maar is op zijn werk. Een baan zoeken die beter aansluit bij de schooltijden van zijn dochter zal ook niet gemakkelijk zijn als hij hier pas 1.5 jaar woont en de taal nog niet goed spreekt. Wat moet hij dan, met een uitkering op de bank gaan zitten verpieteren omdat het Viva forum dat van hem eist? Wat een gelul zeg.

En ja, áls ik alleenstaand moeder was, en áls ik pas anderhalf jaar in een mij vreemd land woonde, en áls ik dan s avonds moest werken, dan zou ik ook eerder mijn bijna-puber thuis laten dan bij een mij onbekende ouder van een klasgenootje.
Sowieso zou ik niet willen dat mijn kind doorlopend bij een ander aan tafel schoof, ik hou er niet van om afhankelijk te zijn.
Allemaal aannames, want je weet helemaal niet wat die man hier precies doet. Wat doet hij voor werk, heeft hij wel een werkvergunning, is hij hier legaal, hoe zit het met de moeder van het meisje? Allemaal dingen waar we niets over weten. Een jong kind tot ‘s avonds laat aan haar lot overlaten is dus pedagogische verwaarlozing (zoek het er maar op na als je dat niet gelooft) en of dat nu komt door werk of andere zaken, maakt daarbij niet eens uit. Wie weet zit die man ‘s avonds wel bij een vriendin of in de shishalounge, weet jij veel. Als die man met een jong kind zit, waarom blijft hij dan niet in Marokko waar wellicht familie woont waar ze terecht kan?
Alle reacties Link kopieren
TO zegt dat meisje haar moeder nooit gekend heeft en dat vader veel werkt. Ik neem aan dat ze dat weet via haar dochter, die is tenslotte bevriend met dat meisje.

Of die man legaal is of niet, boeiend? Als hij illegaal aan het werk is is hij nog steeds aan het werk ipv te flierefluiten. En dat hij zijn dochter niet bij zijn familie in Marokko achterlaat begrijp ik heel goed.
Alle reacties Link kopieren
We gaan het hier duidelijk niet met elkaar eens worden. Ik ben van mening dat het inderdaad geen ideale situatie is, maar gezien het feit dat vader alleenstaand is en er nu eenmaal brood op de plank moet komen wel een kwestie van "roeien met de riemen die je hebt en er het beste van maken."

Voor BSO is het meisje echt te oud, ik ken hier in de buurt echt niemand wiens groep-8-er naar de opvang gaat. Dat vader niet structureel een beroep op buren en ouders van klasgenoten wil doen begrijp ik heel goed, je bent afhankelijk en het schept weer verplichtingen. Familie woont in Marokko dus 1x in de week bij oma eten wordt lastig.

Wat moet die man dan doen: in de bijstand gaan hangen? Zijn dochter op het vliegtuig naar Marokko zetten? Toestaan dat een wildvreemde zijn dochter min of meer in huis neemt op de momenten dat hij er niet kan zijn?
Alle reacties Link kopieren
amai en dan durven die moslimmannen nog beweren dat vrouwen in hun cultuur vrij zijn en als ze ons westerse vrouwen zo'n schande vinden waarom komen ze dan hier wonen? kun je je voorstellen dat uw man mee naar uw werk komt om u te controleren of je u wel gedraagt? hoe dat dat zelfs nog maar wordt toegestaan door de werkgever? en moet die man dan zelf niet werken?
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
13-07-2019 21:37
TO zegt dat meisje haar moeder nooit gekend heeft en dat vader veel werkt. Ik neem aan dat ze dat weet via haar dochter, die is tenslotte bevriend met dat meisje.

Of die man legaal is of niet, boeiend? Als hij illegaal aan het werk is is hij nog steeds aan het werk ipv te flierefluiten. En dat hij zijn dochter niet bij zijn familie in Marokko achterlaat begrijp ik heel goed.
Als hij illegaal zou zijn, dan zal hij terug moeten en mag hij hier niet eens werken. Dus dat is wel degelijk boeiend, want voor hem geld gewoon de wet.

Je weet toch niet of alles waar is wat die vader vertelt aan zijn dochter? Ik begrijp sommige reacties hier van geen meter. Ik vind dat er alle reden is om een gesprekje met de vertrouwenspersoon van school hierover aan te knopen. Ik zal wel een heel ouderwetse ouder zijn, maar zelfs werk vind ik geen reden om een jong meisje in de basisschoolleeftijd tot zo laat in de avond aan haar lot over te laten. Dan zal hij een oppas of iets anders moeten regelen. En dat hij uit een andere cultuur komt zou helemaal niets moeten uitmaken. Zijn de rechten van een Marokkaans meisje dan minder dan die van een Nederlands kind?
Alle reacties Link kopieren
Een oppas voor een kind van 12? Ik was een jaar ouder toen ik zelf als oppas werkte :)

Trouwens, het is bijna of al vakantie. En na de vakantie gaat het desbetreffende meisje naar de middelbare. Dus die vertrouwenspersoon op de basisschool is ook wel een gepasseerd station lijkt me zo.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
13-07-2019 22:33
Een oppas voor een kind van 12? Ik was een jaar ouder toen ik zelf als oppas werkte :)

Trouwens, het is bijna of al vakantie. En na de vakantie gaat het desbetreffende meisje naar de middelbare. Dus die vertrouwenspersoon op de basisschool is ook wel een gepasseerd station lijkt me zo.
Het meisje woont anderhalf jaar in Nederland, dus ik neem aan dat ook toen ze jonger was dit al zo ging.

Een keer oppassen is iets anders dan een kind structureel tot ‘s avonds laat ver na bedtijd alleen thuis te laten. Ze moet zelf voor haar eten zorgen, zelf zorgen dat ze op tijd in bed ligt en heeft ‘s avonds niemand om haar heen. Dat is een ongezonde situatie.
Alle reacties Link kopieren
dus die woont al anderhalf jaar hier en dat meisje spreekt al beter nederlands dan de vader? hoe is die dan aan werk geraakt?
Alle reacties Link kopieren
als een 12 jarig kind moet fungeren als huishoudster, is dat in mijn ogen kinderarbeid en mishandeling. kan me niet schelen dat de vader tot 10 uur werkt maar dat hij op zijn minst een oppas regelt of huishoudster.
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder reacties weer.

Toen ik 11/12 was paste ik op de buurkindjes en kookte eenvoudige maaltijden.

Meeste reacties hier zijn alleen maar getriggerd omdat de vader Marokkaans is.

Veel pre-teens hebben op die leeftijd hun eerste sigaret of sexuele ervaring. Kraait geen haan naar...
Alle reacties Link kopieren
Morduchen schreef:
14-07-2019 00:22
Bijzonder reacties weer.

Toen ik 11/12 was paste ik op de buurkindjes en kookte eenvoudige maaltijden.

Meeste reacties hier zijn alleen maar getriggerd omdat de vader Marokkaans is.

Veel pre-teens hebben op die leeftijd hun eerste sigaret of sexuele ervaring. Kraait geen haan naar...
Nogmaals, dit gaat niet om af en toe oppassen. De reacties zijn overigens juist erg mild, mede omdat de man Marokkaan is. Cultuur en zo... 🙄
Alle reacties Link kopieren
Morduchen : op 12 jaar al sexueel actief, ik denk dat je de moslim cultuur met hun kindhuwelijken verward met westerse cultuur.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
14-07-2019 00:27
Nogmaals, dit gaat niet om af en toe oppassen. De reacties zijn overigens juist erg mild, mede omdat de man Marokkaan is. Cultuur en zo... 🙄
Gaat om op welke leeftijd geef je je kind verantwoordelijkheid en wanneer bemoei je je met je eigen zaken.

Als het topic over een ouder ( niet Marokkaan) die het ok vindt dat zijn kind op 12 jarige leeftijd sex heeft, of rookt zou de cultuur en geloof er dan ook bij betrokken worden denk je?

I don't think so......


Net zo min als dat er geadviseerd zou worden om er maar melding van te maken.

Daar hebben ze een term voor: meten met 2 maten... en zo...
Alle reacties Link kopieren
jujuken schreef:
14-07-2019 00:58
Morduchen : op 12 jaar al sexueel actief, ik denk dat je de moslim cultuur met hun kindhuwelijken verward met westerse cultuur.
Nee hoor, diegenen die te pas en te onpas andermans geloof en cultuur erbij halen om hun punt te maken, zijn overduidelijk zelf in de war.

Even een eyeopener:

"Ongeveer 20% van de Vlaamse jongeren heeft geslachtsgemeenschap gehad op hun veertiende of jonger."

Https://www.gezondheid.be/index.cfm?fus ... t_id=11750
Alle reacties Link kopieren
Morduchen schreef:
14-07-2019 01:17
Gaat om op welke leeftijd geef je je kind verantwoordelijkheid en wanneer bemoei je je met je eigen zaken.

Als het topic over een ouder ( niet Marokkaan) die het ok vindt dat zijn kind op 12 jarige leeftijd sex heeft, of rookt zou de cultuur en geloof er dan ook bij betrokken worden denk je?

I don't think so......


Net zo min als dat er geadviseerd zou worden om er maar melding van te maken.

Daar hebben ze een term voor: meten met 2 maten... en zo...
Ik heb nergens het geloof van die man erbij betrokken. Het alleen met je eigen zaken bemoeien, kun je in sommige gevallen ook beschouwen als wegkijken. In het geval van kindermishandeling zijn juist die buitenstaanders heel belangrijk. Maar al die campagnes over dit soort zaken van de overheid op tv zijn blijkbaar aan je voorbij gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Niet alle reacties gelezen dus misschien mosterd... maar misschien kun je iemand die Arabisch spreekt laten bellen om te vragen of ze af en toe bij jullie mag komen spelen? Of om ze samen uit te nodigen voor koffie of thee.
Sooofff schreef:
14-07-2019 09:47
Niet alle reacties gelezen dus misschien mosterd... maar misschien kun je iemand die Arabisch spreekt laten bellen om te vragen of ze af en toe bij jullie mag komen spelen? Of om ze samen uit te nodigen voor koffie of thee.
Dat laatste gaat hij nooit doen, ze is alleenstaand. En het zou zomaar kunnen dat dát juist het probleem is voor deze man.
*Compleet offtopic*

Heldens, ik las je nick als 'heidens'. Vond hem wel geestig in verband met dit topic. :)
Nou hopen dat handje schudden maandag werkt. Voor beide partijen, neem aan dat to het ook wel fijn vindt om te weten waar haar kind uithangt.
In ieder geval is het meisje dus kennelijk niet elke avond alleen aangezien dochter is uitgenodigd voor het eten.
Hangmat schreef:
12-07-2019 21:07
Ja, maar vader is dan dus nooit thuis.
Maar maandag mag ze daar blijven eten en haal ik haar op dus dan zal ik die vader wel eindelijk in levende lijve zien neem ik aan.

Ze schijnt s avonds zelf te koken en eet dan na 22 u met haar vader.

In de herfst komt vaders nieuwe vrouw naar nl. Ik hoop dat dat een verbetering voor haar zal zijn.
Hoelaat eten ze dan? 17 uur met die vader erbij of 22 uur? En als dat het eerste is, dan is ze dus niet elke avond alleen.
Ik ben benieuwd, ik zou maandag als je haar ophaalt gewoon vragen aan die man of ze een keer bij jullie mag komen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van bijna 13 is tijdens het omgangsweekend bij zijn vader een paar uur op vrijdagavond alleen gelaten (tot 23u). Mijn zoon had fortnite gespeeld en daarbij wordt wel eens naar elkaar geschreeuwd. De buren hoorden dit en belden de politie, zij maakten er een zorgmelding van bij Veilig Thuis, ze dachten dat de bovenbuurvrouw mishandeld werd maar kwamen dus bij het appartement van ex uit. Zijn vader heeft me meteen op de hoogte gesteld en ik heb hem gezegd dat hij volgende keer mij kan bellen of oppas moet regelen. Veilig Thuis belde mij en deden er niets mee omdat ze mij verstandig en verantwoordelijk over vonden komen. Ook gaf ik aan dat een jongen van bijna 13 best een paar uur alleen thuis kan zijn ook al zou ik dit zelf niet hebben gedaan. Lang verhaal maar als veilig thuis dit zou weten, zou dit zeker niet oké zijn om een 12 jarige avond aan avond alleen te laten zitten.
Alle reacties Link kopieren
Denk je niet dat ze eerder bezorgd waren ivm het spelen van Fortnite? Dat is nogal een gewelddadig (schiet)spel toch? En als er zo hard geschreeuw klinkt dat de buren de politie bellen is je zoon nogal fanatiek aan het gamen.

Over het meisje: ik meende gelezen te hebben dat ze met haar vader samen eet om 22 uur. Dan snap ik het probleem al helemaal niet: ze eet dus samen met pa en hoeft ook zichzelf niet op tijd naar bed te sturen, want om 22 u komt pa thuis en gaan ze aan tafel. Misschien gaat ze voor die tijd wel alvast wat slapen dan, want als ze pas rond tienen eet ligt ze er 's avonds laat in,
Alle reacties Link kopieren
Nee, het ging echt om het feit dat mijn zoon daar alleen thuis was. Iets wat ik dus nooit zou doen tot zo laat. Veilig Thuis heeft me dit echt zelf verteld en vond het zorgwekkend dat zijn vader hem alleen had thuisgelaten.Hij mag bij mij echt wel eens alleen thuis zijn maar niet tot 23 uur 's avonds. Fortnite, is niet heel gewelddadig omdat het ook een vrolijke uitstraling heeft, er wordt ook geen bloed vergoten. Het is daarom en PEGI 12 spel. Anders zou het 16 of 18 plus zijn. Dat schreeuwen doen ze allemaal, alleen ik corrigeer hem hier dan en wij wonen vrijstaand dus dan horen ze dat niet, behalve ik dus en ik erger me daar dan kapot aan. Ik zet de wifi uit als hij hard blijft schreeuwen. Maar mijn ex heeft zijn lesje geleerd en laat hem voorlopig niet meer zo laat alleen thuis.

Maar ik vind 22 uur eten veel te laat voor een 12 jarige meisje. Ik vind dat ook een veel te late bedtijd. Weekenden en vakanties is wat anders maar hier ligt zoon om 21.30 uur in bed.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
14-07-2019 20:02
Denk je niet dat ze eerder bezorgd waren ivm het spelen van Fortnite? Dat is nogal een gewelddadig (schiet)spel toch? En als er zo hard geschreeuw klinkt dat de buren de politie bellen is je zoon nogal fanatiek aan het gamen.

Over het meisje: ik meende gelezen te hebben dat ze met haar vader samen eet om 22 uur. Dan snap ik het probleem al helemaal niet: ze eet dus samen met pa en hoeft ook zichzelf niet op tijd naar bed te sturen, want om 22 u komt pa thuis en gaan ze aan tafel. Misschien gaat ze voor die tijd wel alvast wat slapen dan, want als ze pas rond tienen eet ligt ze er 's avonds laat in,
Natuurlijk, geloof je het zelf? Ze gaat om 20.00 uur naar bed, staat dan weer om 22.00 uur op om te eten en zit ‘s morgens fris en fruitig in de klas. Ja, vast!
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
14-07-2019 22:20
Natuurlijk, geloof je het zelf? Ze gaat om 20.00 uur naar bed, staat dan weer om 22.00 uur op om te eten en zit ‘s morgens fris en fruitig in de klas. Ja, vast!
Het gaat er niet om wat ik geloof, ik reageer op hetgeen TO vertelt. Ik neem aan dat ze die info via haar dochter heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven