Vrije School ervaringen en hoe vang je je kleuter op?

12-01-2012 00:19 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi , wij zijn min of meer om voor de vrije school voor onze peuter van bijna 3, het leven met de seizoenen, aandacht voor de natuur en creativiteit spreekt ons erg aan.



Wij gaan hem dus zo goed als zeker inschrijven om er vanaf de kleuterklas heen te gaan.

Ik begrijp pas nu dat de kleuterklas van de vrije school alleen maar 's ochtends is en dat er verder aan de school wel een BSO verbonden is die de kinderen kan opvangen.

Maar nu vroeg ik me af hoe je dat dan financieel moet regelen?

Wordt het dan niet heel duur?

Weet niet zo goed waar ik mijn informatie vandaan moet halen vandaar even hier die vraag.

Verder zijn alle ervaringen positief en negatief welkom , vooral over het 6 jaar lang dezelfde leerkracht hebben, want dat is één van de weinige punten die me niet helemaal lekker zit aan het vrije school onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Een goede vriendin van mij heeft haar dochter uiteindelijk van de VS afgehaald omdat het gewoon niet klikte met de lerares.

Ze heeft (ik geloof dat het groep 4 was) de klas overgedaan op een heel klasikale school omdat ze een enorme achterstand had met lezen.

Nu zit ze in 5 VWO dus alles is uiteindelijk goed gekomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:maximamma79 schreef op 12 januari 2012 @ 09:32:

[...]



Maar niet heus. Er wordt echt wel van je verwacht dat je dat bijdraagt hoor. Ik heb een vriendin die haar kids op de vs heeft en die vertelde dat. Vrijwillig staat er op papier, maar in de praktijk wordt er verwacht dat je betaalt. Ze vragen je inkomen en maken dan een berekening van wat zij redelijk vinden, en dat is veel als je redelijk verdient.Ze kunnen verwachten tot ze een ons wegen, maar als jij niet wil betalen, dan hoeft dat niet (of het netjes is is een andere kwestie)
Er zijn scholen die de vrijwillige bijdrage op een wel heel slinkse wijze weten af te dwingen, namelijk door de school in verenigingsvorm te gieten en vervolgens van ouders te eisen dat ze lid worden van de vereniging als hun kind op die school komt, ¤ 450,- per jaar .
Hier de ouderbijdrage van een willekeurige VS. Maar volgens mij hanteren ze allemaal hetzelfde schema.
Alle reacties Link kopieren
quote:patra schreef op 12 januari 2012 @ 09:42:

Er zijn scholen die de vrijwillige bijdrage op een wel heel slinkse wijze weten af te dwingen, namelijk door de school in verenigingsvorm te gieten en vervolgens van ouders te eisen dat ze lid worden van de vereniging als hun kind op die school komt, ¤ 450,- per jaar .Wow, die scholen hebben dan dus ook niet te maken met een quotum van aantal leerlingen zeker...
quote:patra schreef op 12 januari 2012 @ 09:42:

Er zijn scholen die de vrijwillige bijdrage op een wel heel slinkse wijze weten af te dwingen, namelijk door de school in verenigingsvorm te gieten en vervolgens van ouders te eisen dat ze lid worden van de vereniging als hun kind op die school komt, ¤ 450,- per jaar .

of als je niet betaald, mag je kind niet meedoen aan allerlei uitjes (bv schoolreisje).

Hoe dan ook, ik vind dat de VS in vergelijking gewoon onderwijs exorbitante bedragen vraagt. Voor mijn Jenaplanschool betaal ik 25 euro per jaar en dan nog 25 euro voor het schoolreisje. 25 euro per maand had ik ook zo betaald. Maar 70 (105 als ik beide kinderen erheen stuur) per maand vind ik gewoon teveel. Want dan moet je daarnaast ook nog hele middagen BSO betalen.
Ik weet niet veel van concrete VS kleuterschoolzaken, maar vanaf 5 hebben kinderen toch leerplicht en móeten ze toch gewoon de hele week naar school? En veel scholen hebben toch al twee kleutermiddagen vrij?



In dat geval zou je dus één jaar drie middagen per week moeten overbruggen in vergelijking met een andere school. Dat zou voor mij geen dealbreaker zijn als ik mijn kind graag naar de Vrije School zou willen doen.



En dat van een vaste leerkracht voor 6 jaar (is het geen 7 meer tegenwoordig?) tja... ik hoor in mijn omgeving met kinderen op allerlei verschillende scholen eigenlijk nooit dat een kind het echt niet kan vinden met de leerkracht (eerder de ouders niet... ) dus ik zou niet snel bang zijn dat mijn kind daar last van zou hebben. Als het écht niet klikt met een juf of meester, lijkt 1 jaar op een reguliere school me ook al te lang en verander je misschien wel van school.



Onze zoon is pas 8 maanden, maar ik ben een groot voorstander van VS. Zelf alleen de bovenbouw gedaan en daar ben ik juist iets minder stellig van overtuigd tegenwoordig, maar ik vind het niet zo erg als ons kind niet op zijn 4e al aan allerlei CITO eisen en weet ik wat moet voldoen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Vreemd dat ze alleen 's morgens les hebben. Hier vanaf 4 jaar gewoon hele dagen. Je kunt ze af en toe wel thuis houden als ze moe zijn omdat het nog niet verplicht is.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 12 januari 2012 @ 09:15:

[...]



dat ze pas mogen leren lezen en schrijven als ze hun eerste tand hebben gewisseld.Gebeurt dit echt?
daar zit een filosofie achter Nouschi. (vraag me niet welke)

Maar ja, in mijn ogen gaat die filosofie weer teniet als je kind daarna gewoon naar een BSO moet.

Ik neem aan dat ze het met de urennorm wel ergens rechtbreien. Op mijn school hebben de kleintjes ook de vrijdagmiddag niet vrij zoals op veel scholen gebruikelijk is. Zij hebben ervoor gekozen de kinderen t/m groep 4 om 11.30 uur al pauze te geven en de rest om 12 uur pas. Dan klop je toch met je uren.

Een schoolmiddag duurt 2 uur en een kwartier (13.00-15.15). 'Gewone' kinderen hebben per week drie van deze middagen = 6 uur en 3 kwartier.

De VS heeft alleen ochtenden, maar als je die 6.45 uur over 5 dagen uitsmeert kom je op ongeveer 1,5 uur per dag extra. Dat zou betekenen dat ze om 13.30 uit zijn ipv 12 uur.



Kan toch?
Alle reacties Link kopieren
Om aanspraak te kunnen maken op schoolbijdragen van ouders dient aan de wettelijke bepalingen van art. 40 van de Wet op het Primair onderwijs te zijn voldaan. In dit artikel is bepaald dat overeenkomsten waarbij ouders worden verplicht tot het betalen van een geldelijke bijdrage nietig zijn, behoudens voorzover zij na de toelating van de leerling tot de school schriftelijk zijn aangegaan en in het desbetreffende schriftelijke stuk aan de ouders kenbaar is gemaakt dat het een vrijwillige bijdrage betreft waarvoor de overeenkomst niet behoeft te worden aangegaan, doch waarvoor geldt dat na de ondertekening wel een verplichting tot betaling van de overeengekomen bijdrage bestaat. Strekking van genoemd artikel is dat een overeenkomst waarbij van de ouders verplicht een schoolbijdrage wordt gevraagd, alleen dan rechtsgeldig is wanneer dit uitdrukkelijk door de school en de ouders schriftelijk is overeengekomen. "



Als je je kind op een school plaatst waarvan je wéét dat er veel "extra" activiteiten plaatvinden, dan vind ik dat je gewoon mee moet betalen, of een andere school moet zoeken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:patra schreef op 12 januari 2012 @ 09:42:

Er zijn scholen die de vrijwillige bijdrage op een wel heel slinkse wijze weten af te dwingen, namelijk door de school in verenigingsvorm te gieten en vervolgens van ouders te eisen dat ze lid worden van de vereniging als hun kind op die school komt, ¤ 450,- per jaar .Zie www.rechtspraak.nl LJN: BU6563
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 12 januari 2012 @ 10:02:

daar zit een filosofie achter Nouschi. (vraag me niet welke)

Maar ja, in mijn ogen gaat die filosofie weer teniet als je kind daarna gewoon naar een BSO moet.

Ik neem aan dat ze het met de urennorm wel ergens rechtbreien. Op mijn school hebben de kleintjes ook de vrijdagmiddag niet vrij zoals op veel scholen gebruikelijk is. Zij hebben ervoor gekozen de kinderen t/m groep 4 om 11.30 uur al pauze te geven en de rest om 12 uur pas. Dan klop je toch met je uren.

Een schoolmiddag duurt 2 uur en een kwartier (13.00-15.15). 'Gewone' kinderen hebben per week drie van deze middagen = 6 uur en 3 kwartier.

De VS heeft alleen ochtenden, maar als je die 6.45 uur over 5 dagen uitsmeert kom je op ongeveer 1,5 uur per dag extra. Dat zou betekenen dat ze om 13.30 uit zijn ipv 12 uur.



Kan toch?Ja dat kan niet missen op VS Maar precies wat jij zegt als je daarna naar de BSO gaat schiet het niet op natuurlijk. Veel onrustiger juist lijkt me.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
De Vrije School hier heeft een (optionele) eigen BSO, waar overigens ook kinderen van andere scholen naartoe mogen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden eigenlijk wel een VrijeSchool-systeem gewild voor Snoezekind (lekker deeg kneden en schilderen, en pas "leren" als je 7 jaar bent), maar dan vanaf 7 jaar ook gewoon in de rij, armen over elkaar en luisteren naar de meester.



Hebben "ze" tegenwoordig wel schoolboeken, of ook nog steeds niet ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
alleen het feit dat ik bij 3 kinderen (die ik heb) al een dikke 175 euro of meer PER MAAND zou moeten betalen zou ik al afhaken.



Daarbij onderwijs op de VS is zo anders samengesteld dat het erg lastig om daarna in "regulier" vervolg onderwijs in te stromen.. althans dat hoor ik van leekrachten op VO
Alle reacties Link kopieren
Die BSO is verbonden aan de school,zit ernaast geloof ik, ook met een antroposofische inslag, en de kinderen worden opgehaald door juffen van daar.

Dus dat sluit wel aan dan...



Wij hebben een laag inkomen,(ik studeer, vriend werkt parttime/maar wel nét als de school uit zou zijn) dus die vrijwillige bijdrage daar ben ik niet heel bang voor, maar de naschoolse opvang... zal zoals iemand hier tipte even op toeslagen online kijken hoeveel dat wordt.



Hebben gelukkig ook lieve opa's en oma's in de buurt die graag oppassen, dus er is denk ik wel wat te schipperen.



Als het enigzins te behappen is heb ik het er graag voor over hoor.



Ik begreep dat het dogmatische (tanden wisselen als overgangsvoorwaarde etc) heel erg per school verschilt en dat het gelukkig voor de meeste scholen alweer achterhaald is.



Maar las ergens in een ouder topic over verven en dat dan dan alleen met bepaalde kleuren mag als de kinderen zus of zo oud zijn... dat vind ik niet erg creatief ....
quote:snoesje666 schreef op 12 januari 2012 @ 10:06:

[...]





Zie www.rechtspraak.nl LJN: BU6563Op zich een mooi resultaat, maar ik denk niet dat ik mijn kind nog met een fijn gevoel naar die school zou laten gaan na deze uitspraak of als ik bij een andere school op m'n strepen zou gaan moeten staan met deze uitspraak als back-up. Door het feit dat men de school op deze manier vormgeeft, hoef ik al niet meer, zeg maar.



De school waar ik op doelde, ging tijdens de kennismaking zeer prat op het feit dat het 'een witte school' betrof . Maar ik ga nu te ver off topic. Ik meldde het bestaan van die verenigingsvorm, zodat TO er alert op kan zijn.
Overigens betaal ik momenteel zo veel geld aan KDV, dat ik me niet kan voorstellen dat een 'vrijwillige' bijdrage snel onbetaalbaar zou worden... Ik zou wel graag willen weten wat ze met die bijdrage doen en wat andere scholen er mee doen.
quote:snoesje666 schreef op 12 januari 2012 @ 10:11:

Wij hadden eigenlijk wel een VrijeSchool-systeem gewild voor Snoezekind (lekker deeg kneden en schilderen, en pas "leren" als je 7 jaar bent)... Op een reguliere basisschool gaan de kleuters toch ook deeg kneden en schilderen etc.?
Alle reacties Link kopieren
brrr, zou m'n kinderen zelf nooit op zo'n school doen. Heb zelf op een montessori basisschool en middelbare school gezeten, en ben uiteindelijk naar een reguliere school gegaan en heb daar m'n vmbo behaald. Ik had inmiddels zoveel achterstanden, dat ik van havo/vwo naar het vmbo ben gegaan.

Als je mijn rapporten leest van de basisschool staat er al dat ik slecht was in rekenen, en doordat ik naar een middelbare montessori ging is er nooit iemand geweest die mij een schop onder de kont gaf.

Want ik moest het immers zelf doen! Maar ik had een hekel aan wiskunde, dus probeerde ik zoveel mogelijk dat te negeren en beter m'n best te doen in andere vakken ter compensatie. Maar uiteindelijk moet je natuurlijk gewoon examen doen.



Zeker in de pubertijd had ik echt geen zin om van alles zelfstandig te doen en huiswerk te maken. Was met hele andere dingen bezig. Van de groep leerlingen van 10, die van dezelfde basisschool naar het montessori zijn gegaan, zijn er 4 geweest die terug zijn gezakt en naar andere scholen gegaan, en daar weer gewoon havo/vwo deden en maar 2 die echt een beetje gedijden in dat vrije. Maar die hadden dus ook hele strenge ouders en zelf veel discipline..
Alle reacties Link kopieren
quote:Naski schreef op 12 januari 2012 @ 10:30:

[...]





Op een reguliere basisschool gaan de kleuters toch ook deeg kneden en schilderen etc.?Volgens mij mochten de kinderen elke dag broodjes bakken voor de hele school (overblijf ?). Maar dat kan natuurlijk per Vrije School anders zijn.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
"Zelluf doen"...



Als ik Snoezekind en zijn vriendjes zelf een schoolprogramma zou laten samenstellen, dan zaten ze de hele dag achter de computer "Planten tegen Zombies" te spelen.



Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Naski schreef op 12 januari 2012 @ 10:30:

[...]





Op een reguliere basisschool gaan de kleuters toch ook deeg kneden en schilderen etc.?Ja maar niet alleen maar deeg kneden en schilderen en spelen tot ze 7 zijn. Dan zou mijn oudste (groep 4) nu nog steeds staan te kneden i.p.v haar tafeldiploma te halen. Ik denk niet dat je d'r ongelukkiger had kunnen krijgen.
ik heb op een heel gewone school gezeten. Misschien zelfs met een wat ouderwetse inslag...de directeur was nogal van de oude stempel. We zaten twee aan twee in rijtje, dreunden nog tafels en topografie op. Vond het best prettig eigenlijk. Heel overzichtelijk en zo.

Mijn zoon zit op een jenaplanschool en ik denk wel eens dat het te vrij voor hem is. Hij is gauw afgeleid en als hij in grote lijnen zelf mag bepalen wat hij doet, doet hij alleen de leuke dingen en loopt aan het eind van de weke vast met de minder leuke taken. Gelukkig heeft hij ook weer een ouderwets strenge juf die hem dan gewoon opdraagt wat hij moet doen. Soms hebben kinderen dat ook nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven