Vrijwillig hulp vragen echt zo erg

13-04-2021 09:21 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Overal lees ik nooit zelf jeugdzorg inschakelen of om hulp vragen. Voor je het weet zit je aan ze vast aan ze e jn het ergste geval ben je je kinderen kwijt. Vooral als alleenstaande moeder.

Is het echt zo erg? Lijkt me juist dat als je om hulp vraagt je het goed wil doen als ouder. Zolang er niks ernstigs is zoals verslavingen, mishandeling en verwaarlozing kunnen ze toch niet zomaar je kinderen weghalen?

Waar komen al die verhalen vandaan? Zit hier waarheid in?
Alle reacties Link kopieren
Nee joh. Dat hoeft niet direct jeugdzorg te zijn he? Er zijn heel veel 'zachtere' organisaties die je kunnen ondersteunen. Wijkteams, maatschappelijk werk, consultatiebureau, Humanitas. Dat soort organisaties.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
als je een probleem hebt, dan ga je eerst bij de huisarts langs en dan bekijk je samen wat de beste hulp zou zijn.

en natuurlijk, maakt Jeugdzorg wel eens fouten (wie niet), maar in de meeste gevallen is het doel om iedereen zo gelukkig mogelijk verder te laten leven. Zomaar (zonder redenen) je kind bij je weghalen, daar is niemand bij gebaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de samenwerking en eventuele escalatie mede afhangt van de hulpverlener. Er zijn overal goede professionals en minder goede professionals. Over het algemeen zal hulp vragen niet uithuisplaatsing betekenen; als je er echt niet uitkomt en je kan particuliere hulp niet betalen, zou ik de kleine kans op een minder prettige hulpverlener niet leidend laten zijn in je besluitvorming.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
13-04-2021 09:23
Nee joh. Dat hoeft niet direct jeugdzorg te zijn he? Er zijn heel veel 'zachtere' organisaties die je kunnen ondersteunen. Wijkteams, maatschappelijk werk, consultatiebureau, Humanitas. Dat soort organisaties.
Precies. Waarom zou je daar willen beginnen als je hulp zoekt?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook wel van die horrorverhalen, maar denk dat daar vaak toch wel meer speelde dan mensen vertellen.

Mijn nichtje heeft een ontwikkelingsachterstand en om daar de juiste hulp voor te krijgen kom je ook automatisch bij Jeugd en Gezin terecht. Ze heeft daardoor de juiste hulp gekregen en dat was het, verder niks aan de hand. Dus mocht dat bij ons gaan spelen zou ik me ook niet door die horrorverhalen tegen laten houden.
Je kan prima best veel hulp vragen en regelen voor je kinderen zonder jeugdhulp in te schakelen. Zonder genoemde dingen heb je sowieso jeugdzorg bijna nooit nodig.


En ik heb helaas in mijn omgeving gezien dat er best wat misstanden zijn bij jeugdzorg of VT. Echt.


Maar dat betekend niet dat als je bij school of huisarts vraagt om begeleiding of hulp of jeugdspycholoog belt voor hulp dat jeugdzorg daar iets mee te maken gaat hebben. Totaal wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Jeugdzorg heeft ontzettend veel macht. De macht om een kind van de ouders weg te halen - dat is enorm.
Vraag je eens af: Zullen ze geneigd zijn om veel en vaak kritisch zichzelf te kijken en te zeggen dat ze iets fout hebben gedaan?
Antwoord: Nee. Dat is menselijke natuur om je fouten toe te dekken en niet van de daken te schreeuwen. Want men zou wel eens kunnen concluderen dat jij teveel macht hebt, dat je ingeperkt moet worden, meer gecontroleerd moet worden.
Dus de eerste menselijke neiging bij twijfel en fouten zal zijn: stilhouden en toedekken.

Dan nog een beeld uit de media: rapporten die worden opgesteld gaan niet om waarheidsvinding; een medewerker kan zonder controle opschrijven wat hij graag wil zien. De rechter gaat vervolgens op dat rapport af alsof het een objectieve beschrijving is.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
KooktMetKnoflook schreef:
13-04-2021 09:35
Jeugdzorg heeft ontzettend veel macht. De macht om een kind van de ouders weg te halen - dat is enorm.
nee hoor, dat doet de (kinder)rechter
Mijn ervaring, veel incompetente mensen en als ze wel competent zijn blijven ze kort.

Ik zie regelmatig kinderen met meerdere gezinsvoogden per jaar en sinds de transitie naar de gemeenten is het een drama om iets snel gedaan te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-04-2021 09:38
nee hoor, dat doet de (kinder)rechter
De kinderrechter kijkt maar wat jeugdzorg opschrijft in hun rapportages. Die worden niet getoetst op waarheid. Dus een jeugdzorg medewerker kan opschrijven wat hij of zij wil. Ze schermen met dat alles wordt getoetst door een gedragsdeskundige.

Die gedragsdeskundige ziet het kind en de ouder waar het om gaat nooit zelf.
Die gaat af op het (verkeerde) beeld wat de jeugdzorg medewerker schetst.

Al ouder kan je wel aangeven dat het rapport niet klopt. Het rapport wordt dan niet gewijzigd. Het commentaar van de ouders wordt dan als bijlage toegevoegd.

En dan oordeelt de rechter ouders willen hun kind graaf thuis hebben dus schrijven ze dat. Maar jeugdzorg is de professional en die hebben anders geconstateerd en dan wordt je kind dus uit huis geplaatst.

Rechters gaan bijna altijd met de rapporten van jeugdzorg mee.

Rechters in Rotterdam hebben zelfs wel eens aangegeven dat zij niet de mogelijkheid en de tijd hebben om die rapporten te controleren. Zelfs niet de tijd om ze helemaal te lezen. Dat ze dus moeten afgaan op wat jeugdzorg zegt en hopen dat het de waarheid is.
Zoals al eerder gezegd, je hoeft voor problemen niet naar jeugdzorg. Als je opvoedondersteuning of hulp voor je kind nodig hebt kan je naar je huisarts of de gemeente (wijkteams vaak). In sommige regio’s is afgesproken dat huisarts je sowieso naar de wijkteams doorstuurt. Daar kan je laagdrempelig hulp krijgen;eenmalig of meer structureel of iets ertussen. En ze kunnen je doorverwijzen naar bv kinderpsychiatrie als dat nodig is. Ik heb we gewerkt met ouders die met een OTS te maken hadden en de meesten waren eigenlijk blij met de hulp die ze daardoor kregen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
13-04-2021 10:33
De kinderrechter kijkt maar wat jeugdzorg opschrijft in hun rapportages. Die worden niet getoetst op waarheid. Dus een jeugdzorg medewerker kan opschrijven wat hij of zij wil. Ze schermen met dat alles wordt getoetst door een gedragsdeskundige.

Die gedragsdeskundige ziet het kind en de ouder waar het om gaat nooit zelf.
Die gaat af op het (verkeerde) beeld wat de jeugdzorg medewerker schetst.

Al ouder kan je wel aangeven dat het rapport niet klopt. Het rapport wordt dan niet gewijzigd. Het commentaar van de ouders wordt dan als bijlage toegevoegd.

En dan oordeelt de rechter ouders willen hun kind graaf thuis hebben dus schrijven ze dat. Maar jeugdzorg is de professional en die hebben anders geconstateerd en dan wordt je kind dus uit huis geplaatst.

Rechters gaan bijna altijd met de rapporten van jeugdzorg mee.

Rechters in Rotterdam hebben zelfs wel eens aangegeven dat zij niet de mogelijkheid en de tijd hebben om die rapporten te controleren. Zelfs niet de tijd om ze helemaal te lezen. Dat ze dus moeten afgaan op wat jeugdzorg zegt en hopen dat het de waarheid is.
dat is dan een probleem van de rechters, niet schuld van jeugdzorg
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-04-2021 10:44
dat is dan een probleem van de rechters, niet schuld van jeugdzorg
Het maakt niet uit wiens 'schuld' het is; probleem is dat er een enorme macht is, namelijk de macht om in gezinnen in te grijpen, hulp te verplichten en zelfs kinderen uit huis te plaatsen.

Ik vind het helemaal niet interessant bij welk poppetje die macht nu precies ligt, belangrijker is: er is geen controle of tegenmacht.
Die rapporten worden eenzijdig opgesteld, niet gecontroleerd, maar ze worden wel opgevolgd.

Dat is toch heel eng?
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
KooktMetKnoflook schreef:
13-04-2021 10:59
Het maakt niet uit wiens 'schuld' het is; probleem is dat er een enorme macht is, namelijk de macht om in gezinnen in te grijpen, hulp te verplichten en zelfs kinderen uit huis te plaatsen.

Ik vind het helemaal niet interessant bij welk poppetje die macht nu precies ligt, belangrijker is: er is geen controle of tegenmacht.
Die rapporten worden eenzijdig opgesteld, niet gecontroleerd, maar ze worden wel opgevolgd.

Dat is toch heel eng?
Het onderzoek wordt gedaan door De Raad voor de Kinderbescherming. De controle is er wel degelijk, zie bijv. wat/ wie er allemaal bij belangrijke beslissingen betrokken is: https://www.nji.nl/nl/Kennis/Dossier/Je ... e-doet-wat
anoniem_401611 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 11:08
0.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kinderen worden echt niet zomaar weggehaald. Die verhalen komen vaak van ouders die zelf geen of weinig inzicht hebben in hun eigen handelen.

De gemiddelde gezinsvoogd is heel erg druk. En pleeggezinnen zijn er al jaren te kort. Dan zit men niet te wachten op nog meer (dure) hulp als een lichtere vorm beter werkt.

Men kijkt juist eerder naar lichtere vormen van hulp. Of ondersteuning uit de directe omgeving of hulp op school in het gezin zelf.
sugarmiss schreef:
13-04-2021 10:33
De kinderrechter kijkt maar wat jeugdzorg opschrijft in hun rapportages. Die worden niet getoetst op waarheid.
Je schrijft dit op als absolute waarheid. Iemand die dicht bij me staat werkt in het jeugdrecht en ze is zéker wel kritisch op wat “jeugdzorg” opschrijft en toetst dat ook.

Er zijn dingen die faliekant misgaan en jeugdrecht is chronisch overbelast. Maar ze nemen hun werk en de verantwoordelijkheid die ze hebben bijzonder serieus en werken zich een klap in de rondte om iedereen recht te doen in een klotesituatie. Want het gaat altijd om klotesituaties als mensen bij jeugdrecht terecht komen. En daar zijn ze zich echt van bewust. Die druk weegt behoorlijk zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Je komt echt niet meteen bij jeugdzorg terecht wanneer je hulp vraagt.

Een hulpvraag leg je neer bij het CJG, dat is laagdrempelig. Hebben wij ook meermalen gedaan.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 13:09
99.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er is geen ouder blij met een OTS.
Het betekent namelijk dat je minder zelf kan beslissen voor je kind.

De gezinsvoogd kan elke beslissing van jou als ouder tegenhouden of je verplichten tot iets wat je niet wil.

Uitzondering zijn sommoge ouders in een vechtscheiding omdat jeugdzorg dan dingen kan afdwingen die de andere ouder niet wil.


.
Alle reacties Link kopieren
Je hoort in de buitenwereld natuurlijk alleen de verhalen waarbij het niet goed is gegaan. Er zullen weinig mensen zijn die positieve verhalen se wereld in brengen. Want de reden dat je hulp nodig hebt is zelden positief en veel mensen schamen zich daarvoor.

Daarbij is geen enkele vorm van hulp een wondermiddel. Een kind met problemen is geen gebroken been dat je even maakt. Het is van zoveel omstandigheden afhankelijk of de hulp succesvol is. En dus ook grotendeels van de directe omgeving van het kind. Je kunt bijvoorbeeld wel een kind willen behandelen. Maar als ze thuis niet oefenen of het kind blijft in een vechtscheiding zitten etc. Dan zullen de resultaten ook niet optimaal zijn.
.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 13:09
99.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
13-04-2021 12:01
Je hoort in de buitenwereld natuurlijk alleen de verhalen waarbij het niet goed is gegaan. Er zullen weinig mensen zijn die positieve verhalen se wereld in brengen. Want de reden dat je hulp nodig hebt is zelden positief en veel mensen schamen zich daarvoor.

ik ken, gelukkig, heel veel "positieve" verhalen. Hoewel, je je af moet vragen, hoe positief het is, als je als kind in een situatie zit, waar JZ bij nodig is.
Laten we eerlijk zijn, JZ komt niet opdraven als je kind zijn trui verkeerd aanheeft naar school. Het gaat vaak om hele schrijnende gevallen
Alle reacties Link kopieren
OTS was voor mijn vriend uiteindelijk een opluchting. Het was echt niet zo erg dat ze zich overal mee bemoeiden maar hier was het omdat de kinderen klem zaten tussen vader en moeder, en dan niet door vaders toedoen maar eigenlijk door de oma aan moeders kant. Ze zaten er vooral tussen omdat moeder niet leerbaar is, ze labiel is en zeer beïnvloedbaar. Door de OTS kwam er rust in de communicatie en zij hebben grootouders op een flink zijspoor kunnen zetten. Hierdoor kwam er rust. Helaas keert alles weer terug nu de OTS eraf is want Oma zit er alweer voortdurend tussen te stoken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 13:10
99.84% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven