Vwo indicatie middelbare school

17-09-2020 13:44 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi mijn dochter van 9 bijna 10 kreeg afgelopen week vwo vroegtijdige advies voor het voortgezet onderwijs. Het is nog vroeg en er kan nog van alles veranderen, maar ik ben niet met de advies eens. Dat heeft betrekking tot wat de school aanbied aan lesmateriaal, maar ook dat mijn dochter niet echt discipline heeft om uit zich zelf te gaan leren. De school gaat haar nu wel meer uitdagende werk aanbieden. Omdat ze het gevoel hebben dat ze al die tijd onder gepresteerd heeft. Wat ook beetje laat is vind ik. Dochter is ook nog hoog sensitief dus van mij hoeft vwo niet, liever geen druk op haar ik hoop dus dat deze advies veranderd.

Ook meer ouders hier ervaring mee? Hoeft niet vwo te zijn, maar dat je ook de niveau van de advies te hoog vond?
misvrolijk wijzigde dit bericht op 17-09-2020 14:45
0.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
17-09-2020 14:30
Alle vwo-kinderen die ik kende konden op 9-10 jarige leeftijd gewoon een beetje op hun eigen manier aanklooien om dat niveau te behouden. Geen discipline nodig of wat dan ook: het schoolwerk is dan nog veel te simpel.

Maar je weet dus niet of de VWO kinderen die jij kende, alle wekelijke VWO kinderen waren, omdat er leerlingen zijn die afglijden, omdat ze onderpresteren en dit vaak niet gezien wordt.

Verder met je eens dat een hoogsensitief, slim kind, wellicht beter af is op het VWO qua cultuur.
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
17-09-2020 14:35
Maar je weet dus niet of de VWO kinderen die jij kende, alle wekelijke VWO kinderen waren, omdat er leerlingen zijn die afglijden, omdat ze onderpresteren en dit vaak niet gezien wordt.

dat is wat vriendinnen die in het BO werken, eigenlijk ook zeggen, ze pikken de VWO-ers er echt al wel uit
Op jongere leeftijd
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
17-09-2020 14:26
Hier klopte het advies in elk geval niet.
Voor wat betreft jouw OP: je bent niet verplicht om je kind te vertellen wat het voorbarige advies is. Sterker nog, waarom zou je dat willen?
Het kind heeft waarschijnlijk altijd I'en voor de cito's; die weet dan toch zelf wel dat het goed is? Ik denk dat je zeker in groep 6 nog geen vwo-indicatie krijgt als je cito's alle kanten op slingeren.
(Maar hier in groep 8 hebben we nog steeds geen advies, dus hier zijn ze sowieso niet zo snel :-) )
Alle reacties Link kopieren
Heel makkelijk op te lossen, je kiest een havo/vwo brugklas en je merkt vanzelf wel wat handig is
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
17-09-2020 13:48
Je post is erg onduidelijk. Lees m zelf nog eens terug en corrigeer waar nodig.

Ze kreeg vwo advies en nu willen ze haar meer uitdaging aanbieden maar jij bent het hier niet mee eens?
In welke groep zit ze?
Ik ben er wel mee eens dat E meer uitdaging krijgt van school alleen. Maar persoonlijk vind ik vwo te hoog voor mijn dochter, gezien ook wat de school aanbied aan lesstof. Misschien heb ik vwo wel heel hoog zitten.
Kort gezegd maak ik me zorgen dat mijn dochter in problemen komt ermee.

En aangezien het heel gevoelig meisje is die snel angstig wordt of in de stress raakt. Met lichamelijke klachten.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
17-09-2020 14:42
Het kind heeft waarschijnlijk altijd I'en voor de cito's; die weet dan toch zelf wel dat het goed is? Ik denk dat je zeker in groep 6 nog geen vwo-indicatie krijgt als je cito's alle kanten op slingeren.
(Maar hier in groep 8 hebben we nog steeds geen advies, dus hier zijn ze sowieso niet zo snel :-) )
Nou ze zit net in groep 7 en het is de indicatie van groep 6 inderdaad
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
17-09-2020 13:49
Maar als ze nu al onderpresteert, dan bestaat de kans dat ze almaar ongelukkiger wordt, als het niveau te laag is en steeds meer gaat onderpresteren. Onderpresteren doen kinderen voor wie de stof geen uitdaging is, zodat ze geen motivatie hebben om iets te doen. Die hebben nooit geleerd om te leren, vinden alles saai. Ik zou in de jaren die er nog zijn op het basisonderwijs, eerst proberen of je dochter nog kan "leren leren" Dan kun je daarna altijd nog beslissen
Bedankt voor je reactie ga zeker doen.
Alle reacties Link kopieren
Je weet toch zelf wel wat het niveau van je kind is. Ik had het bij alledrie wel voorspeld hoor: oudste VMBO, middelste HAVO en jongste VWO (gymnasium).

Ik ben altijd zo verbijsterd dat ouders dat zelf niet inzien.

Doe je kind een lol en luister naar het advies. Op het vwo zitten genoeg kinderen met hoogsensitieve etiketjes ,(voor mij meer een karaktertrek, maar goed...).
misvrolijk schreef:
17-09-2020 15:17
Ik ben er wel mee eens dat E meer uitdaging krijgt van school alleen. Maar persoonlijk vind ik vwo te hoog voor mijn dochter, gezien ook wat de school aanbied aan lesstof. Misschien heb ik vwo wel heel hoog zitten.
Kort gezegd maak ik me zorgen dat mijn dochter in problemen komt ermee.

En aangezien het heel gevoelig meisje is die snel angstig wordt of in de stress raakt. Met lichamelijke klachten.
Waarom zou VWO te hoog zijn? Onderschat je je dochter niet ontzettend?
Wat vindt haar vader?
misvrolijk schreef:
17-09-2020 15:17
Ik ben er wel mee eens dat E meer uitdaging krijgt van school alleen. Maar persoonlijk vind ik vwo te hoog voor mijn dochter, gezien ook wat de school aanbied aan lesstof. Misschien heb ik vwo wel heel hoog zitten.
Kort gezegd maak ik me zorgen dat mijn dochter in problemen komt ermee.

En aangezien het heel gevoelig meisje is die snel angstig wordt of in de stress raakt. Met lichamelijke klachten.
Ben je bang dat je haar niet kan ondersteuenen?
Alle reacties Link kopieren
misvrolijk schreef:
17-09-2020 15:17
Ik ben er wel mee eens dat E meer uitdaging krijgt van school alleen. Maar persoonlijk vind ik vwo te hoog voor mijn dochter, gezien ook wat de school aanbied aan lesstof. Misschien heb ik vwo wel heel hoog zitten.
Kort gezegd maak ik me zorgen dat mijn dochter in problemen komt ermee.

En aangezien het heel gevoelig meisje is die snel angstig wordt of in de stress raakt. Met lichamelijke klachten.

School denkt dat ze VWO leerling is en jij vindt het te hoog voor je dochter? Wat bedoel je met; gezien ook wat de school aanbiedt qua lesstof?

VWO hoog hebben zitten is niks; je kind kan het aan of niet.

En als ze het niet haalt, dan kan ze toch altijd naar de HAVO? Andersom is lastiger
Alle reacties Link kopieren
Heb je zelf een hele lage opleiding dat je zo tegen VWO opkijkt?

Ik zou je een slechte ouder vinden als je doelbewust je kind passend onderwijs onthoudt. Als de school denkt dat ze VWO aankan, dan zou ik dat in eerste instantie geloven. Mijn ervaring is namelijk dat scholen eerder onderschatten dan overschatten.

En waarom vind je dat school te makkelijk onderwijs biedt? Of is dat niet wat je bedoelt met je zin over wat school aan lesmateriaal aanbiedt. Want dat voldoet als het goed is gewoon aan de eisen die de overheid stelt.

En mijn beide kinderen deden ook geen klap in groep 6. Eentje zit op het VWO, de ander heeft mavo gedaan. Maar in groep 6 is er buiten school ook niet zo heel veel te doen toch, behalve af en toe een topo toets of wat engelse woordjes. Werkhouding in groep 6 vind ik ook echt niks zeggen over niveau wat iemand aan kan.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
17-09-2020 15:25
. Maar in groep 6 is er buiten school ook niet zo heel veel te doen toch, behalve af en toe een topo toets of wat engelse woordjes.
Mijn kinderen hoefden daar thuis ook niets aan te doen, want ze kregen in de klas al tijd om te leren.
Alleen degenen die daar niet genoeg aan hadden, moesten thuis ook nog aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar dan wel naar het VWO laten gaan, het is meestal makkelijker om na een jaar af te zakken naar een iets lager niveau dan later op te klimmen naar een hoger niveau.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb er zelf ervaring mee. Ik kreeg Havo/Vwo advies vanuit de Cito, maar de leerkracht (die ik net 3 maanden had en me eigenlijk niet kende) zei tegen mijn ouders; och, dan moet ze misschien wel erg op haar tenen lopen. Mijn ouders vonden Mavo ook prima. (dit is al wel een hele poos geleden, nu gaat dat denk ik wel anders).

Ik ben doodongelukkig geweest op de Mavo. Ben erg gepest (oke, was misschien ook wel op de Havo gebeurd, maar daar zitten toch vaak andere type kinderen) en heb eigenlijk niet geleerd om te leren/mijn best te doen. Daardoor werd mijn vervolgopleiding, waar veel meer van verwacht werd qua discipline, heel moeilijk voor me. Heb me heel vaak heel dom gevoeld. Tot ik in een oud doosje mijn oude citoscore weer vond... en daar ben ik erg verdrietig om geweest. Dus, een kind laten onderpresteren is geen goed idee.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou een hoog sensitief persoon niet op een VWO passen, vraag ik me af, TO?
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
17-09-2020 15:34
Ja, ik heb er zelf ervaring mee. Ik kreeg Havo/Vwo advies vanuit de Cito, maar de leerkracht (die ik net 3 maanden had en me eigenlijk niet kende) zei tegen mijn ouders; och, dan moet ze misschien wel erg op haar tenen lopen. Mijn ouders vonden Mavo ook prima. (dit is al wel een hele poos geleden, nu gaat dat denk ik wel anders).

Ik ben doodongelukkig geweest op de Mavo. Ben erg gepest (oke, was misschien ook wel op de Havo gebeurd, maar daar zitten toch vaak andere type kinderen) en heb eigenlijk niet geleerd om te leren/mijn best te doen. Daardoor werd mijn vervolgopleiding, waar veel meer van verwacht werd qua discipline, heel moeilijk voor me. Heb me heel vaak heel dom gevoeld. Tot ik in een oud doosje mijn oude citoscore weer vond... en daar ben ik erg verdrietig om geweest. Dus, een kind laten onderpresteren is geen goed idee.
Lijkt me echt een hele nare ervaring...

Wat ik al aangaf aan TO -> doe wat het beste aansluit bij je kind. En als dat VWO is, is dat VWO. Beetje je best doen is echt niet erg en lukt het niet dan niet, naar de Havo kan altijd nog. Zelf heb ik de eerste 3 jaar op het VWO nog geen klap uitgevoerd en ging alles met 2 vingers in de neus makkelijk af. Daarna moest ik ineens wel echt serieus leren, dat was ik niet gewend. Heeft me een jaartje extra gekost dat ik later wel weer heb kunnen inhalen. Lager niveau zou ik ook echt niet vrolijk van zijn geworden en had ik helemaal nooit leren leren.
Alle reacties Link kopieren
Eem advies is niet meer dan een advies. IPV afdwingen dat een advies wordt veranderd kun je ook samen besluiten om een andere keuze te maken. Je mag afwijken van een advies. Maar het duurt nog wel even voor je echt moet kiezen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Waar komt toch dat rare idee vandaan dat VWO "heel hard werken" is?

Voor een VWO leerling is dat niet meer of minder hard werken dan de havo voor een havo leerling, etc.

En juist bij een gevoelig kind wat al aan het onderpresteren is zou ik erg oppassen haar te onderschatten.
Positivevibes schreef:
17-09-2020 16:47
Waar komt toch dat rare idee vandaan dat VWO "heel hard werken" is?

Voor een VWO leerling is dat niet meer of minder hard werken dan de havo voor een havo leerling, etc.

En juist bij een gevoelig kind wat al aan het onderpresteren is zou ik erg oppassen haar te onderschatten.
Precies, maar dan ook precies dit! :cheer:
Alle reacties Link kopieren
misvrolijk schreef:
17-09-2020 15:17
Ik ben er wel mee eens dat E meer uitdaging krijgt van school alleen. Maar persoonlijk vind ik vwo te hoog voor mijn dochter, gezien ook wat de school aanbied aan lesstof. Misschien heb ik vwo wel heel hoog zitten.
Kort gezegd maak ik me zorgen dat mijn dochter in problemen komt ermee.

En aangezien het heel gevoelig meisje is die snel angstig wordt of in de stress raakt. Met lichamelijke klachten.
Ben jij bekend met faalangst?

VWO is geen eng clubje hardwerkende nerds, het is gewoon een niveau. En als je dat aankunt dan pas je daar prima. En daar zijn heel wat kinderen die het daar alsnog met twee vingers in hun neus en zonder allemaal pluswerk op basisschool doorlopen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
17-09-2020 15:22
Waarom zou VWO te hoog zijn? Onderschat je je dochter niet ontzettend?
Wat vindt haar vader?
Haar vader vindt dat ik mijn mond moet houden😂ik wil haar gewoon beschermen. En wat ik zie is dat ze heel slim is. Alleen vind ik wat ze leert op school niet op haar niveau en zeker geen vwo niveau. Kijk het is mijn eerste kind die naar de middelbare school gaat, en ik wil niet dat ze nog meer faalangst ontwikkeld. Daar wil ik graag mening van andere ouders.
Alle reacties Link kopieren
En welke ramp zou er gebeuren als ze in 1 VWO begint en ze ontdekt gaandeweg dat ze toch liever naar 2 HAVO gaat?

Ik vind dat advies bovendien nog pokke-vroeg.
Ga maar beginnen stressen over een jaar of 2.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
17-09-2020 15:22
Je weet toch zelf wel wat het niveau van je kind is. Ik had het bij alledrie wel voorspeld hoor: oudste VMBO, middelste HAVO en jongste VWO (gymnasium).

Ik ben altijd zo verbijsterd dat ouders dat zelf niet inzien.

Doe je kind een lol en luister naar het advies. Op het vwo zitten genoeg kinderen met hoogsensitieve etiketjes ,(voor mij meer een karaktertrek, maar goed...).
Bij mijn dochter is het geen karakter trek. Het heeft echt heel veel invloed op haar leven,
Veel buikpijn, niet eten afvallen.
Of het allemaal met hoog sensitief te maken heeft weet ik niet, maar heel veel info van buitenaf geeft haar spanningen. Ook moeilijke en nieuwe situaties. Op dit moment krijgt ze cognitieve gedragstherapie
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
17-09-2020 15:23
Ben je bang dat je haar niet kan ondersteuenen?
Ja eigenlijk wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven