Vwo indicatie middelbare school

17-09-2020 13:44 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi mijn dochter van 9 bijna 10 kreeg afgelopen week vwo vroegtijdige advies voor het voortgezet onderwijs. Het is nog vroeg en er kan nog van alles veranderen, maar ik ben niet met de advies eens. Dat heeft betrekking tot wat de school aanbied aan lesmateriaal, maar ook dat mijn dochter niet echt discipline heeft om uit zich zelf te gaan leren. De school gaat haar nu wel meer uitdagende werk aanbieden. Omdat ze het gevoel hebben dat ze al die tijd onder gepresteerd heeft. Wat ook beetje laat is vind ik. Dochter is ook nog hoog sensitief dus van mij hoeft vwo niet, liever geen druk op haar ik hoop dus dat deze advies veranderd.

Ook meer ouders hier ervaring mee? Hoeft niet vwo te zijn, maar dat je ook de niveau van de advies te hoog vond?
misvrolijk wijzigde dit bericht op 17-09-2020 14:45
0.93% gewijzigd
misvrolijk schreef:
18-09-2020 06:08
Ja eigenlijk wel
Laat je niet regeren door je eigen angst.
Als je kind vwo advies krijgt gewoon naar het vwo laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-09-2020 14:38
dat is wat vriendinnen die in het BO werken, eigenlijk ook zeggen, ze pikken de VWO-ers er echt al wel uit
Op jongere leeftijd
Vanaf de kleuters al, is mijn ervaring.

TO, het is fijn en leuk voor je dochter om op haar eigen niveau les te krijgen. Ook als dat niet het jouwe is. Gun dat haar.

Op het verkeerde niveau zitten lijkt me veel meer stress geven.
En jij hebt nog twee jaar tijd om te wennen ;). Zou dat niet laten merken aan haar, positief zijn! Als je eigen moeder aan je twijfelt bevordert dat je zelfvertrouwen niet

Hier 3 gymnasiasten en het zijn hele normale kinderen hoor, en hun vrienden ook. Ze doen net zo weinig (en veel op andere vlakken) als andere tieners. Heel relaxt.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
17-09-2020 16:06
Eem advies is niet meer dan een advies. IPV afdwingen dat een advies wordt veranderd kun je ook samen besluiten om een andere keuze te maken. Je mag afwijken van een advies. Maar het duurt nog wel even voor je echt moet kiezen.
Maar de vraag is waarom je dat in godsnaam zou doen... Ze geven dat vwo-advies echt niet voor de grap hoor. Het is echt niet leuk om onder je niveau te werken, dan leert ze nooit leren. Ook is de sfeer op het vwo heel erg anders dan op de havo. Het zou zomaar kunnen dat die haar juist past. Zit er een categoriaal gymnasium in de buurt? Daar zou ik zeker gaan kijken. Ik zou het mijn ouders nooit vergeven hebben als ze me naar een lager niveau hadden gestuurd. En bovendien, afstromen is ook veel makkelijker dan opstromen.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje TO, je projecteert wel heel erg op je dochter. Dus omdat jij het te hoog en te eng vindt, zal je dochter het niet kunnen. Ben je in alles zo beschermend naar je dochter? Fijn dat je dochter therapie heeft, maar kijk je ook naar je eigen aandeel hierin? Je komt namelijk echt heel wijfelend en onzeker over het kunnen van je dochter over, dat helpt haar natuurlijk niet. In tegendeel.

De meeste ouders zouden blij zijn met een VWO advies. Het betekent namelijk dat echt de hele wereld nog open ligt voor je. Met een lager advies worden automatisch allerlei wegen afgesloten of een stuk moeilijker te bewandelen. Maar met een VWO opleiding kan je nog heel veel kanten op.

Zet je eigen angsten opzij en vertrouw op je dochter. En naar de brugklas is altijd spannend, of dat nu VWO is of VMBO. Het niveau heeft daar echt geen invloed op.
Alle reacties Link kopieren
misvrolijk schreef:
17-09-2020 23:18
Haar vader vindt dat ik mijn mond moet houden😂ik wil haar gewoon beschermen. En wat ik zie is dat ze heel slim is. Alleen vind ik wat ze leert op school niet op haar niveau en zeker geen vwo niveau. Kijk het is mijn eerste kind die naar de middelbare school gaat, en ik wil niet dat ze nog meer faalangst ontwikkeld. Daar wil ik graag mening van andere ouders.
Wat bedoel je met die vetgedrukte zin?
Bedoel je nu te zeggen dat je vindt dat haar school waardeloos is en op een dermate laag niveau les geeft dat geen enkel kind naar het VWO zou kunnen als ze op deze basisschool hebben gezeten?
Ik snap je echt even niet hier.

Onderwijs is gewoon goed in Nederland en elke basisschool heeft zich aan de niveau eisen van de overheid te houden. Zeker als je vind dat je kind niet op haar niveau leert, dan is school dus blijkbaar heel makkelijk voor haar en is het zeker een VWO kind.
Je bent heel tegenstrijdig in wat je zegt. Je vindt haar slim en ze kan zeker meer uitdaging gebruiken maar VWO vind je te hoog gegrepen.

Heb wat vertrouwen in je dochter. Daar heeft ze over de hele linie wat aan. Heb vertrouwen dat ze dingen aankan. Hoe meer je haar beschermt, hoe minder ze zelf gaat kunnen/durven. Met dit soort angst/bescherming help je haar niet vooruit.

Ze gaat pas over twee jaar naar de middelbare, geef haar de kans haar vleugels uit te slaan.

En als het advies VWO is, dan gaat ze naar het VWO.
Ik kan me voorstellen dat het VWO voor jou hoog gegrepen lijkt omdat je misschien zelf weinig schoolopleiding hebt gehad. De angst dat je weinig begeleiding kan bieden, begrijp ik ook.

Heb je er al aan gedacht om daar eens met een leerkracht over te praten? Wellicht kan hij/zij die zorgen een beetje wegnemen, want je bent echt niet de eerste moeder die lager opgeleid is dan haar kind. Het is zelfs zo dat kinderen van lager opgeleiden vaker een lager schooladvies krijgen, ofwel omdat leerkrachten het kind lager inschatten danwel omdat ouders terughoudend zijn.

Ook kan je kijken naar scholen met havo/vwo brugklassen. Het 'gevaar' daarvan is wel dat jouw kind misschien eerder met de havisten mee zal gaan doen omdat je haar niet zal stimuleren alles eruit te halen. Ik vermoed dat je op haar rem trapt.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
17-09-2020 14:30
Alle vwo-kinderen die ik kende konden op 9-10 jarige leeftijd gewoon een beetje op hun eigen manier aanklooien om dat niveau te behouden. Geen discipline nodig of wat dan ook: het schoolwerk is dan nog veel te simpel.
Ja misschien is dat het ook voor mij is het de eerste keer. En ik heb niet de goede inzicht in wat bij deze leeftijd en groep hoort. Misschien moet ik niet te ver vooruit kijken.
Alle reacties Link kopieren
damesbril schreef:
18-09-2020 06:34
Laat je niet regeren door je eigen angst.
Als je kind vwo advies krijgt gewoon naar het vwo laten gaan.
Dankje ik ga erop letten. Ik wil haar teveel beschermen. Ik weet dat ze slim is en het heeft niks met mis gunnen te maken. Ik weet dat ze ongeveer op havo niveau zit nu
misvrolijk schreef:
18-09-2020 09:55
Dankje ik ga erop letten. Ik wil haar teveel beschermen. Ik weet dat ze slim is en het heeft niks met mis gunnen te maken. Ik weet dat ze ongeveer op havo niveau zit nu
Op vwo-niveau bedoel je?0
Alle reacties Link kopieren
Vwo is echt niet zo moeilijk voor kinderen die op dat niveau functioneren. School zegt dat ze onderpresteert, dan kan ze dus nog meer dan ze nu laat zien.
Alle reacties Link kopieren
Ja kan haar ook een faalangst training laten doen ipv het stimuleren van vermijdend gedrag waar het vooral erger van wordt. Vertrouwen geven.

Hoe meet jij dat ze nu op Havo niveaau zit?

En wanneer ze daar nu al is volgens jou, waar denk je dan dat ze over 3 jaar is?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
misvrolijk schreef:
18-09-2020 09:55
Dankje ik ga erop letten. Ik wil haar teveel beschermen. Ik weet dat ze slim is en het heeft niks met mis gunnen te maken. Ik weet dat ze ongeveer op havo niveau zit nu
Ik begrijp niet wat je nu precies bedoelt met dat de stof op school niet van haar niveau is en dat ze nu op havo niveau zit.
De aangeboden stof is op alle basisscholen ongeveer hetzelfde. Als het te makkelijk voor haar is, is ze waarschijnlijk slimmer dan gemiddeld en dat maakt het VWO advies niet gek. Hoe kom je erbij te zeggen dat ze nu op havo niveau zou zitten?
Jij denkt dat het VWO haar meer onzeker zal maken. Maar wie weet zit ze daar juist wel meer op haar plek.
misvrolijk schreef:
17-09-2020 23:18
Haar vader vindt dat ik mijn mond moet houden😂ik wil haar gewoon beschermen. En wat ik zie is dat ze heel slim is. Alleen vind ik wat ze leert op school niet op haar niveau en zeker geen vwo niveau. Kijk het is mijn eerste kind die naar de middelbare school gaat, en ik wil niet dat ze nog meer faalangst ontwikkeld. Daar wil ik graag mening van andere ouders.

Ik denk eerlijk gezegd dat je met je houding juist faalangst aanwakkert bij je dochter.

Heb vertrouwen in haar. Zij loopt haar eigen weg, maar geef haar de kans om te starten op het niveau dat bij haar past.
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
18-09-2020 09:39
Ik kan me voorstellen dat het VWO voor jou hoog gegrepen lijkt omdat je misschien zelf weinig schoolopleiding hebt gehad. De angst dat je weinig begeleiding kan bieden, begrijp ik ook.
[...]
Ook kan je kijken naar scholen met havo/vwo brugklassen. Het 'gevaar' daarvan is wel dat jouw kind misschien eerder met de havisten mee zal gaan doen omdat je haar niet zal stimuleren alles eruit te halen. Ik vermoed dat je op haar rem trapt.
Een vriend van mijn zoon kreeg vwo-advies net als zijn vrienden, maar zijn moeder riep al meteen dat je gymnasium nergens voor nodig had. Uiteindelijk schreven de vrienden zich in voor gymnasium en die jongen voor de havo-atheneumbrugklas.

Prima, op zich, maar toen ze er achter kwam dat ze als enige op de rem getrapt had uit angst voor Het Gymnasium, was ze ineens niet blij en wist ze niet dat je daar ook heen kon, had haar zoon dat ook wel gewild, en deed ze net alsof de rest stiekem had gekozen.
Als ze het gewoon aan haar zoon had overgelaten had hij hetzelfde gekozen als zijn vrienden. Want die kozen echt niet stiekem ;-) Die hadden alleen ouders die zeiden 'ja, doen!'
misvrolijk schreef:
18-09-2020 09:55
Dankje ik ga erop letten. Ik wil haar teveel beschermen. Ik weet dat ze slim is en het heeft niks met mis gunnen te maken. Ik weet dat ze ongeveer op havo niveau zit nu
Ik snap dat je haar wil beschermen. Je beschermt haar nu niet, maar duwt haar omlaag.

Waarom mag je dochter geen fouten maken?
Alle reacties Link kopieren
misvrolijk schreef:
17-09-2020 23:18
Haar vader vindt dat ik mijn mond moet houden😂ik wil haar gewoon beschermen. En wat ik zie is dat ze heel slim is. Alleen vind ik wat ze leert op school niet op haar niveau en zeker geen vwo niveau. Kijk het is mijn eerste kind die naar de middelbare school gaat, en ik wil niet dat ze nog meer faalangst ontwikkeld. Daar wil ik graag mening van andere ouders.
Verstandige man. Kan het misschien ook zijn dat hij een ander opleidingsniveau heeft dan jij, waardoor jij je onzeker voelt hierbij en hij niet?
Probeer echt je eigen angsten en onzekerheden hierover niet te projecteren op je kind. Dan loop je het risico op een self-fulfilling prophecy, kind krijgt dan juist onzekerheid vanuit jou, terwijl ze zelf misschien helemaal niet onzeker is over dit onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
misvrolijk schreef:
18-09-2020 09:55
Dankje ik ga erop letten. Ik wil haar teveel beschermen. Ik weet dat ze slim is en het heeft niks met mis gunnen te maken. Ik weet dat ze ongeveer op havo niveau zit nu
Welnee, je wilt alleen jezelf beschermen. Het zijn jóuw angsten.

Je kind bescherm je helemaal niet door haar lager te houden dan ze kan en haar onzeker te maken.
Dat moet je ondersteunen in wat ZIJ aankan.

Laat jezelf even los.
misvrolijk schreef:
18-09-2020 09:55
Dankje ik ga erop letten. Ik wil haar teveel beschermen. Ik weet dat ze slim is en het heeft niks met mis gunnen te maken. Ik weet dat ze ongeveer op havo niveau zit nu
Onze kinderen kregen ook vwo advies en functioneren prima op dat niveau.
Vertrouw erop dat je dochter dat advies niet voor niets krijgt.
Ik heb zelf nooit geen vwo gedaan, dat geeft helemaal niets.
Er zijn klassen vol vwo’ers die zonder veel gedoe hun examen halen. Als het je niveau is, is het je niveau. Je lijkt te denken dat het een soort zware ballast wordt.

Ouders die pushen zijn niet goed, maar ouders die hun kinderen belemmeren in hun kunnen ook niet.
Luister alsjeblieft naar de leerkrachten en praat je kind niet omlaag.
anoniem_642d99d61de7f wijzigde dit bericht op 18-09-2020 17:29
92.35% gewijzigd
Voorlopig advies is toch einde van het jaar groep 7? Na de 2e cito ?
En school weet echt wel beter dan jij op welk schoolniveau ze zit. Verder is er niets mis met switchen als toch echt niet goed blijkt te zijn. Heel normaal, kan naar boven en naar beneden.

Gaat kind ook niet door aan.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
18-09-2020 16:29
Voorlopig advies is toch einde van het jaar groep 7? Na de 2e cito ?
Meestal wel, geloof ik.

Hier is het nu uitgesteld tot begin groep 8. Als je als ouder geen idee hebt, krijg je dat echt niet ergens midden groep 7 al te horen hier. Dat doen ze absoluut niet, hoorde ik twee jaar geleden van ouders die dus geen idee hadden en wilden weten welke open dagen ze af moesten.
Alle reacties Link kopieren
TO, uit je taalgebruik vermoed ik dat je van buitenlandse afkomst bent. Het is voldoende bewezen dat kinderen van buitenlandse afkomst gemiddeld vaker onterecht een lager voortgezet onderwijsadvies krijgen dan van oorsprong Nederlandse kinderen. Heel ironisch om te zien dat in jouw geval de school overtuigd is dat je kind naar het VWO kan maar dat jij op te rem trapt. Heel jammer om te zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven