Waar ligt de grens loslaten?

25-09-2020 17:15 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn 12 jarige dochter is nu een brugklasser. Vanaf dag 1 al snel vrienden/vriendinnen gemaakt.
Ze spreekt nu ook af na schooltijd of in het weekend. Tot nu toe was dit meer buiten (naar de Mac of in de stad of in een park).
Vandaag heeft ze met iemand thuis, bij de ander, afgesproken.

Wat ik eigenlijk een gek idee vind: ik ken de persoon niet en de ouders ook niet. Uit verhalen en foto's via de app, laat mijn dochter zelf zien, heb ik op zich een prima gevoel bij de persoon.
En toch bekruipt mij het gevoel van dat ik het onbekende ook lastig vind.

Hoe denken jullie hierover?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben als puber slechts 1 keer in een onveilige thuissituatie van een vriendin terecht gekomen. Die werd voor mijn ogen in elkaar gemept. Ik was nog te jong om te weten wat er mee te doen.

Over het algemeen loopt het dus wel prima
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me wel veilig, hoor. Mijn dochter is, ook toen ze nog veel kleiner was, vaak zat gaan spelen bij een kind dat nog maar kort in de klas zat. Dan ging ik haar wel brengen of ik had de andere ouder bij school gezien, maar dan kende ik die persoon evengoed niet echt. Je weet neem ik aan wel waar het is?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wat fijn dat ze gelijk al aansluiting heeft gevonden.

Het is moeilijk, maar je moet dit loslaten.

Wij hebben op een gegeven moment wel een leuk avondje met de ouders van de vrienden van kind gehad.

Dat hielp wel, maar dat kon pas na een paar maanden, nadat er een groepje was ontstaan.

Ik zou gewoon lekker open met kind praten over haar vriendinnen. Let eventueel op gedrag van dochter, maar laat haar haar eigen keuze's maken.
Alle reacties Link kopieren
Op de basisschool kende je zo goed als alle kinderen en ouders. Ik bemoeide me de laatste jaren ook niet meer met speelafspraakjes maar het was tenminste niet onbekend.

Ze heeft me intussen tijd ook even geappt dat alles goed was en voordat ze naar huis komt, ze ook even appt.

Dank voor jullie berichten. Ik ga het loslaten.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
25-09-2020 17:28
Let eventueel op gedrag van dochter, maar laat haar haar eigen keuze's maken.
Ik ook deze zin er even tussenuit.

Vertrouw erop dat je opvoeding haar klaar heeft gestoomd voor deze nieuwe periode.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
25-09-2020 17:34
Ik ook deze zin er even tussenuit.

Vertrouw erop dat je opvoeding haar klaar heeft gestoomd voor deze nieuwe periode.
Ja, dat is ook zeker zo. We hebben samen goede en open gesprekken. En als ik soms hoor wat ze vertelt over bepaalde situaties dan denk ik: wat ben je toch wijs.
Ik moet wel op haar vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar!
Maar het went.
Mijn oudste zit nu in de tweede mijn middelste in de brugklas.
Beide breiden in een rap tempo hun sociale kring uit, kan het écht niet bijhouden. Alles loopt door elkaar, vrienden van school, de andere middelbare school, vrienden van vrienden en sporten.
Oudste is wekelijks bij vrienden waarvan ik sommige nog nooit heb gezien, sterker nog, ze heeft al een tijdje verkering en die jongen heb ik ook nog niet gezien. (al heb ik vandaag toevallig wel gezegd dat ik hem komende week een x wil zien)

Moet zeggen dat ik ook wel eens gedacht heb, en nu ga ik eens langs. Kijken bij wat voor mensen ze uithangen.
Maar dan breng ik ze echt in verlegenheid, heb wel 2 moeders ontmoet toen de dames gingen logeren en werden afgezet.

Maar ze fladderen dus naar links en naar rechts en ik hou me veelal vast aan de hoop dat de opvoeding die ik ze heb meegegeven de vruchten afwerpt mbt het kiezen van mensen waar ze mee om willen gaan. Verder heb ik een app dat ik kan zien waar ze zijn, wanneer ze aanfietsen in de avond bijv dat ik ze tegemoet fiets als ze dat fijn vinden.

Daarnaast heb ik wel een regel;
Je mag afspreken, chillen en lol maken wat je wil, maar als ik merk dat school er onder gaat lijden dan trek ik de rem erop en ga ik je thuishouden.
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die app ook, uit veiligheid, en dat vinden mijn dochter en ik allebei fijn.

Grappig, want dat van school mag er niet onder lijden zeg ik dus ook. Waarschijnlijk elke ouder wel?

Laatst waren ze in een park en toen kreeg ik ook heel even de neiging om stiekem te kijken maar dat wilde ik haar ook niet aan doen.. :-D
Jaloo schreef:
25-09-2020 17:25
Ik ben als puber slechts 1 keer in een onveilige thuissituatie van een vriendin terecht gekomen. Die werd voor mijn ogen in elkaar gemept. Ik was nog te jong om te weten wat er mee te doen.

Over het algemeen loopt het dus wel prima
Jeetje wel heftig o_o
Hopelijk is die vriendin goed terecht gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste zit ook steeds vaker bij mensen die ik niet ken of weet te wonen.
Ik wil altijd wel even weten waar hij is (bv bij Dirk in Afferden). Wie Dirk is en waar zijn huis precies woont hoef ik allemaal niet meer te weten.
Maakt niet dat ik het nooit lastig vind hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ja, de afspraak is ook dat ze laat weten waar en met wie ze is.
En dat doet ze ook keurig.

Maar ja, ik moet gewoon even wennen dat zij nu een leven krijgt waar ik geen deel meer van uit maak en ik haar moet vertrouwen dat ze weet wat ze doet en niet bij rare mensen over de vloer komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou liever hebben dat ze bij een vriendin thuis zit dan dat ze deel uitmaakt van een groepje hangjongeren in een park of winkelcentrum of haar geld opmaakt aan het ongezonde eten van de mac.

Er worden best vaak vernielingen aangericht door hangjongeren en vaak doen ze ook helemaal niet zo leuk tegen elkaar. Veel stier doenerij en uitdagen.

Nee dan veel liever bij een vriendin.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
25-09-2020 18:35
Ik zou liever hebben dat ze bij een vriendin thuis zit dan dat ze deel uitmaakt van een groepje hangjongeren in een park of winkelcentrum of haar geld opmaakt aan het ongezonde eten van de mac.

Er worden best vaak vernielingen aangericht door hangjongeren en vaak doen ze ook helemaal niet zo leuk tegen elkaar. Veel stier doenerij en uitdagen.

Nee dan veel liever bij een vriendin.
Het onderwerp "groepsdruk" ook met haar besproken. En ach, een ijsje bij de Mac halen vind ik niet zo schokkend.
Maar echte hangjongeren hou ik ook echt niet van hoor. Ze is wel met een groep meiden gaan shoppen en kwam met gympen en een leuk shirtje thuis. In de uitverkoop gekocht. Is toch schattig.

En als ze niet bij een vriendin maar bij een vriend thuis is?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij hoort dit wel bij leeftijd. Ik zou alleen duidelijk afspraken maken over tijd van naar huis gaan e.d.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Doe ik inderdaad ook. Ze moest van mij om 18.30 uur naar huis. Ander vriendin mocht om half acht naar huis. Net belde ze om ze ook iets later mocht.
Toegezegd tot 19.00 uur en dan samen naar huis fietsen.
Was ze blij mee!
Het is wel 30 minuten fietsen dus ik heb ook liever dat ze samen fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Blijft ze daar dan eten?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
25-09-2020 19:11
Blijft ze daar dan eten?
Ja, ze appte vanmiddag al dat ze daar bleven eten maar daar had ik al een beetje rekening mee gehouden.

Ze is nu onderweg, zal wel zeiknat thuis komen want regen en geen jas mee.. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Jaloo schreef:
25-09-2020 17:25
Ik ben als puber slechts 1 keer in een onveilige thuissituatie van een vriendin terecht gekomen. Die werd voor mijn ogen in elkaar gemept. Ik was nog te jong om te weten wat er mee te doen.

Over het algemeen loopt het dus wel prima
Zo’n situatie heb ik ook meegemaakt...en haar vader was een vriend van mijn ouders..

Dus de ouders kennen was ook al geen garantie.

Verder kwam ik op de basisschool wel al bij kinderen waar mijn ouders hun ouders niet van kenden.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
25-09-2020 17:27
Dat lijkt me wel veilig, hoor. Mijn dochter is, ook toen ze nog veel kleiner was, vaak zat gaan spelen bij een kind dat nog maar kort in de klas zat. Dan ging ik haar wel brengen of ik had de andere ouder bij school gezien, maar dan kende ik die persoon evengoed niet echt. Je weet neem ik aan wel waar het is?
Ik bedenk me nu: hoe regelden we dat eigenlijk vroeger als je met iemand uit school mee naar huis ging? Ik kan me niet herinneren dat ik mijn ouders daarover belde ofzo.
Mevrouw75 schreef:
25-09-2020 19:15
Ik bedenk me nu: hoe regelden we dat eigenlijk vroeger als je met iemand uit school mee naar huis ging? Ik kan me niet herinneren dat ik mijn ouders daarover belde ofzo.
Precies. Op het VO kwam ik gewoon om half zes thuis, want dan aten we. Wat ik deed tussen het einde van de schooltijd en vijf uur was niet spannend. Ik had geen mobiele telefoon en ik werd geacht me netjes te gedragen.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
25-09-2020 19:15
Ik bedenk me nu: hoe regelden we dat eigenlijk vroeger als je met iemand uit school mee naar huis ging? Ik kan me niet herinneren dat ik mijn ouders daarover belde ofzo.
Nee, dat is het stomme. Ik ging ook gewoon ergens naartoe zonder dat mijn moeder wist waar ik was. Gewoon zorgen dat je zes uur thuis was voor het eten.

En met 11 jarige leeftijd ging ik alleen met de bus naar een andere stad voor mijn sport en dan in de avond om 20.30 uur thuis komen. Zonder mobiel of wat dan ook.

Ik kan me er nu niks bij voorstellen. Hoe kan het dat het nu zo anders (overbezorgd) is?
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
25-09-2020 19:20
Precies. Op het VO kwam ik gewoon om half zes thuis, want dan aten we. Wat ik deed tussen het einde van de schooltijd en vijf uur was niet spannend. Ik had geen mobiele telefoon en ik werd geacht me netjes te gedragen.
Dit inderdaad.

Ik vind een app om constant in de gaten te kunnen houden waar je kind uithangt best wel ver gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ze laten hier ook even weten met wie ze waar zijn. Waar inderdaad dan precies Jantje, Pietje en Klaasje wonen heb ik geen idee van, maar het gaat om het idee.

Vorig jaar na 6 weken brugklas wilde zoon naar een slaapfeestje van een jongen die ik niet kende (laat staan z'n ouders...) die hier flink een stuk vandaan woont dus hij kon er niet zelf heen en was er dus ook nog nooit thuis geweest. Toen ook nog bleek dat z'n ouders niet thuis zouden zijn als ik hem zou gaan brengen (dus dat ik in ieder geval die mensen even zou kunnen groeten) heb ik gezegd dat hij alleen mocht als ik die ouders eerst even zou spreken. Dat was prima. Vervolgens heel gezellig een half uur met die moeder aan de lijn gezeten, die snapte me wel en daarna was ook gelijk het rare gevoel weg. Sindsdien heb ik het losgelaten, ze hebben best veel vrienden/kennissen en zijn dan weer bij die en dan weer bij die, is niet bij te houden. Alleen bij slapen wil ik nog steeds ze even brengen zodat ik weet waar ze zijn en met wie, dat werkt prima tot nu toe.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
25-09-2020 19:24
Dit inderdaad.

Ik vind een app om constant in de gaten te kunnen houden waar je kind uithangt best wel ver gaan.
Dochter en ik zijn blij met de app. Zij is nogal slecht met de weg dus ze heeft me al een paar keer gebeld om te vragen hoe ze moest fietsen. Ik kon met de app dan zien waar ze was.

Voor de rest kijk ik er niet constant op want dat is helemaal niet nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven