Waar zijn de verdwenen kinderen [to heeft een perma]

02-06-2022 17:21 709 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na de toeslagenaffaire maar ook vanwege andere redenen zijn veel kinderen zomaar uit huis gehaald. De schatting is rond de 1600 via de rechter maar heel veel meer extra zonder rechter.

Ik vraag me af hoe dit kan. Waar zijn deze kinderen? Waarom kan veilig thuis niet op zeer korte termijn een teken van leven geven en daarna zeer snel terug naar de ouders?

Het kan toch niet zo zijn dat deze kinderen verdwenen zijn, het lijkt of ze in rook zijn opgegaan?

En wat ik ook echt niet snap waarom mogen de ouders niet actief hun kinderen gaan zoeken, foto's verspreiden, de media opzoeken? Als ze dat doen krijgen ze een dreigbrief van de raad vd kinderbescherming dat se daarmee moeten stoppen anders krijgen ze hun kinderen niet meer te zien of er wordt gedreigd met een rechtzaak.

Deze kinderen zijn kwijt het is onduidelijk of ze nog leven en dan mag je als ouders niet zelf zoeken???

Ik ben er echt kapot van als ik wat verhalen om me heen hoor. Zo vreselijk.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-06-2022 08:09
Reden: TO heeft een perma, kan niet meer in het topic reageren. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
0.00% gewijzigd
Tvp
Het gaat ook om kinderen die al 10 jaar in een ander gezin opgroeien. Ze daar opeens uithalen en terugsturen naar de biologische ouders zal ook niet goed voor ze zijn.

Daarnaast speelden er vaak meerdere problematieken in het gezin wat tot de uithuisplaatsing leidde. Dus het belang van het kind moet hier wel voorop staan.
Dit nieuws is echt heel erg ongenuanceerd. Kinderen worden niet uit huis geplaatst omdat ouders slachtoffer zijn van de Toeslagenaffaire. Er spelen altijd veel achterliggende problematieken. Als het in het belang van het kind is dan zal kind op termijn weer thuis kunnen wonen. Ouders voor wie dit geldt moeten vooral juridische bijstand vragen, die kunnen hen adviseren over hun rechten.
Die kinderen zijn natuurlijk niet "verdwenen", die leven bij een pleeggezin of in een instelling.
Bbubbels schreef:
03-06-2022 10:58
Dit nieuws is echt heel erg ongenuanceerd. Kinderen worden niet uit huis geplaatst omdat ouders slachtoffer zijn van de Toeslagenaffaire. Er spelen altijd veel achterliggende problematieken. Als het in het belang van het kind is dan zal kind op termijn weer thuis kunnen wonen. Ouders voor wie dit geldt moeten vooral juridische bijstand vragen, die kunnen hen adviseren over hun rechten.
Nou.... Even heel kort door de bocht. De ouders komen door de toeslagenaffaire zo erg in de financiele problemen dat ze hun huis kwijtraken en niet iets anders kunnen huren. Dan zijn de kinderen dus ook dakloos. De ouders kunnen hun kinderen de basisbehoeften dus niet meer bieden. Krijgen het psychisch hard te verduren, en probeer je werk maar eens goed te doen onder deze stress. Wat denk je dat er dan gebeurt? Niet altijd. Maar het gebeurt wel. In Nederland. Vandaag de dag. Niet alle ouders bij wie de kinderen uit huis gehaald worden verwaarlozen/misbruiken hun kinderen. Soms, en in het geval van de toelaganaffairen gebeuren zaken die niet kloppen. Bijvoorbeeld dat sommige kinderen andere namen kregen.
Vanaf eind juli worden er weer egeltjes geboren, zorg voor een schuilplekje in je tuin, en een klein en laag bakje water. Nooit melk. Dank je wel.
En vergeet niet dat deze kinderen nu een zak geld betekenen voor de instellingen/pleeggezinnen waar ze zitten. Een extra reden om ze in het vangnet van jeugdzorg te houden. Ze houden mensen aan het werk.
SweetFirefly schreef:
03-06-2022 11:37
Nou.... Even heel kort door de bocht. De ouders komen door de toeslagenaffaire zo erg in de financiele problemen dat ze hun huis kwijtraken en niet iets anders kunnen huren. Dan zijn de kinderen dus ook dakloos. De ouders kunnen hun kinderen de basisbehoeften dus niet meer bieden. Krijgen het psychisch hard te verduren, en probeer je werk maar eens goed te doen onder deze stress. Wat denk je dat er dan gebeurt? Niet altijd. Maar het gebeurt wel. In Nederland. Vandaag de dag. Niet alle ouders bij wie de kinderen uit huis gehaald worden verwaarlozen/misbruiken hun kinderen. Soms, en in het geval van de toelaganaffairen gebeuren zaken die niet kloppen. Bijvoorbeeld dat sommige kinderen andere namen kregen.
Tuurlijk hebben de schulden veel effect op een gezin. Maar alleen het hebben van schulden leidt niet automatisch tot uithuisplaatsing. De berichtgeving lijkt vaak te stellen dat kinderen door de toeslagaffaire uit huis geplaatst zijn maar dit is natuurlijk (als het al gebeurt) door alle nare gevolgen nadien. Overigens word je niet zomaar je huis uitgezet bij schulden en sta je met kinderen ook niet direct op straat. Daarmee wil ik niet zeggen dat de toeslagenaffaire geen verschrikkelijke gevolgen heeft voor sommige gezinnen, maar dit nieuws is echt heel erg gehyped.

En kinderen met nieuwe namen?!
Kinderen worden niet 'zomaar' uit huis geplaatst. Een rechter moet hier altijd uitspraak over doen. Veilig Thuis laat zaken los nadat de overdracht heeft plaatsgevonden naar een hulpverleningsinstelling (in mijn gebied in ieder geval). En van zulke dreigbrieven heb ik ook nog nooit iets gehoord.

Volgens mij ben je in een hoax getrapt. Er zullen heus meer kinderen uit huis zijn geplaatst door de invloed van bijv. de KOT. Wanneer een al kwetsbaar gezin dusdanige problemen krijgt kan het snel erg schrijnend worden. Maar ik vind je totale OP ongenuanceerd en overdreven.
Pittenbrood schreef:
03-06-2022 10:21
Tvp
Was je bang dat je je eigen topic niet meer zou kunnen terugvinden??
Door de situatie met de toeslagen is, omdat het om zoveel kinderen ging, ineens goed zichtbaar geworden hoe dit gaat. Veilig Thuis doet niet aan bronvermelding en waarheidsvinding. Daardoor kan een heel rapport vol leugens gewoon de revue passeren. Zelf een aantal keren in mijn omgeving gezien. Kind wordt meegenomen en daarna horen de ouders er nooit meer wat van.

En dat van die namen klopt.
Pittenbrood schreef:
03-06-2022 11:54
Door de situatie met de toeslagen is, omdat het om zoveel kinderen ging, ineens goed zichtbaar geworden hoe dit gaat. Veilig Thuis doet niet aan bronvermelding en waarheidsvinding. Daardoor kan een heel rapport vol leugens gewoon de revue passeren. Zelf een aantal keren in mijn omgeving gezien. Kind wordt meegenomen en daarna horen de ouders er nooit meer wat van.

Sorry maar zoals jij het schets werkt het gewoon niet. Is weer een typisch geluid dat iemand van ouders hoort wiens kind uit huis geplaatst is. Is heel erg hoor, als dat gebeurt. Dat het stukje waarheidsvinding niet altijd in acht wordt genomen, vind ik ook herkenbaar. Maar het is echt niet dat ze je kind komen halen en dat je hier dan nooit meer iets over hoort. Laat je toch niet zo meeslepen in de miserie van anderen. Of ben je gepikeerd omdat je hier zelf mee te maken hebt gekregen?
Pittenbrood schreef:
03-06-2022 11:54
Kind wordt meegenomen en daarna horen de ouders er nooit meer wat van.

In mijn omgeving zijn er ook mensen die met uithuisplaatsing te maken hebben gekregen (overigens eigenlijk altijd wel met een, voor anderen, duidelijke en geldige reden) maar wat je hierboven schrijft herken ik totaal niet.
Parella schreef:
03-06-2022 11:02
Die kinderen zijn natuurlijk niet "verdwenen", die leven bij een pleeggezin of in een instelling.

Dit ja.
TO, je denkt toch niet echt dat niemand weet waar die kinderen zijn?
Ik herken het ook totaal niet. Ik denk dat dit soort verhalen de wereld in geholpen worden door ouders wier kinderen uit huis geplaatst zijn door hun eigen onvermogen. Omdat ze het niet aankunnen om hun eigen falen en fouten onder ogen te zien plaatsen ze het buiten zichzelf en geven anderen (jeugdzorg etc) de schuld. Het is natuurlijk heel naar dat het deze ouders niet gelukt is om hun kinderen veilig op te laten groeien, voor alle partijen, ook de ouders zelf. Ik denkt dat het verhaal ook nog vaak aangedikt wordt door onbegrip en onmacht van de ouders, om het verhaal kracht bij te zetten. Misschien hebben sommige kinderen een andere naam gekregen om hen de broodnodige rust en veiligheid te kunnen geven, als het verhaal al waar is.

Laat je niet zo meeslepen TO, het ligt echt genuanceerder
anoniem_411663 wijzigde dit bericht op 03-06-2022 12:36
1.45% gewijzigd
parkietmeniet schreef:
03-06-2022 11:49
Kinderen worden niet 'zomaar' uit huis geplaatst. Een rechter moet hier altijd uitspraak over doen. Veilig Thuis laat zaken los nadat de overdracht heeft plaatsgevonden naar een hulpverleningsinstelling (in mijn gebied in ieder geval). En van zulke dreigbrieven heb ik ook nog nooit iets gehoord.

Volgens mij ben je in een hoax getrapt. Er zullen heus meer kinderen uit huis zijn geplaatst door de invloed van bijv. de KOT. Wanneer een al kwetsbaar gezin dusdanige problemen krijgt kan het snel erg schrijnend worden. Maar ik vind je totale OP ongenuanceerd en overdreven.
Een hoax ja?

https://nos.nl/artikel/2428355-nog-meer ... -geplaatst

En dat over die rechter, laatst nog in het nieuws dat die bijzonder slecht op de hoogte zijn en toch uitspraak moeten doen.
Star⁴ schreef:
03-06-2022 12:20
Een hoax ja?

En dat over die rechter, laatst nog in het nieuws dat die bijzonder slecht op de hoogte zijn en toch uitspraak moeten doen.
dubbel
anoniem_407459 wijzigde dit bericht op 03-06-2022 12:33
23.60% gewijzigd
parkietmeniet schreef:
03-06-2022 12:24
Ik krijg bij die link een Phising melding en kan hem niet openen.

Ik ben de laatste die positief over jeugdzorg breed in NL zal praten maar wat TO schetst is niet de algemene realiteit.
NOS:

Sinds 2015 zijn er 1675 kinderen uithuisgeplaatst van ouders die gedupeerd zijn in de toeslagenaffaire. Dat concludeert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) na een nieuw onderzoek. Tot nu toe werd ervan uitgegaan dat 1115 kinderen in pleeggezinnen of een instelling zijn geplaatst, maar dat aantal blijkt dus hoger. Van de 1675 uithuisgeplaatste kinderen woonden er eind vorig jaar 555 nog steeds niet thuis.
Star⁴ schreef:
03-06-2022 12:20
Een hoax ja?

Het artikel zegt dat er x-aantal kinderen van toeslagaffaire-ouders uit huis zijn geplaatst. Niet dat dit dóór de toeslagaffaire komt. Maargoed. Er is vanalles aan te merken op de jeudgzorg maar een rechter plaatst een kind niet uit huis puur door schulden. Das echt de grootst mogelijke onzin.

Oh en ik zal happen; wat is er dan met kinderen die een andere naam hebben gekregen?!
Precies Star

Er zijn kennelijk nog steeds mensen die denken dat Veikig Thuis alleen kinderen weghaalt na een zeer gedegen onderzoek. Nooit zonder tussenkomst van een rechter die volledig weet wat er speelt. Alleen als het niet veilig is wordt een kind meegenomen... Nooit zomaar.

Helaas dat gebeurt dus wel. Medewerkster van Veilig Thuis bepaalt even zelf wat ze ervan vindt. Vaak in een soort infantiele spreektaal wordt een rapportje getikt vol aannames, geen bronnen... Moeder is labiel... Zorgen om dit en dat... Grote leugens (heb in mijn omgeving in die rapporten de meest rare dingen voorbij horen komen, kind zou niet op een sport mogen, moeder zou financiële problemen hebben, moeder woonde in een kleine benedenwoning met kind, moeder was bleek en mager en leek elk moment in te kunnen vallen.

De waarheid: kind had net een week diploma C binnen en zat inderdaad op dat moment niet op een sport maar zou de week erna een proeflee judo en voetbal gaan doen, moeder had nooit iets losgelaten over haar financien maar had een zeer goede spaarpot en had een zeer riant salaris, zeee goede baan, moeder had een koopwoning van 3 verdiepingen, alles leuk en keurig ingericht en een lage hypotheek. Moeder woog 64 kilo en niks ongezonds aan om te zien..

Kind zag er altijd schoon en verzorgd uit, leuke schone kleding ongeveer de helft merk. Gymkleding en bv sneeuwlaarzen altijd tip top in orde.

Ze zeggen maar wat. En t ontkrachten kan niet want er wordt niet aan waarheidsvinding gedaan.
Star⁴ schreef:
03-06-2022 12:26
NOS:

Sinds 2015 zijn er 1675 kinderen uithuisgeplaatst van ouders die gedupeerd zijn in de toeslagenaffaire. Dat concludeert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) na een nieuw onderzoek. Tot nu toe werd ervan uitgegaan dat 1115 kinderen in pleeggezinnen of een instelling zijn geplaatst, maar dat aantal blijkt dus hoger. Van de 1675 uithuisgeplaatste kinderen woonden er eind vorig jaar 555 nog steeds niet thuis.

Dan zijn er nog geen 3% van alle KOT kinderen uit huis geplaatst.
Dat is één kind op een schoolklas van 30 (als alle kinderen in aanraking zijn gekomen met de KOT dan). Dat percentage vind ik echt wel meevallen. Vooral omdat er van dat aantal al 1120 kinderen terug thuis wonen. Dus op dit moment is nog minder dan 1% uit huis geplaatst.

En over de zin: Waarschijnlijk is het aantal nog hoger, omdat het statistiekbureau geen zicht heeft op kinderen die zonder een rechterlijke uitspraak uithuisgeplaatst zijn. tsja, ik ken ze niet. De gevallen waarin dit mogelijk is, Een jeugdbeschermer of onderzoeker bij de Raad/ VT heeft deze autoriteit helemaal niet.
Pittenbrood schreef:
03-06-2022 12:32
Precies Star

Ze zeggen maar wat. En t ontkrachten kan niet want er wordt niet aan waarheidsvinding gedaan.
VT heeft helemaal geen autoriteit om een kind uit huis te plaatsen.
En eerlijk, als je zelf in een omgeving woont waar meerdere mensen ervaringen hebben met uithuisplaatsing, dan is je bubbel niet heel gemiddeld. Ik ken de zaken vanuit mijn werk. Overigens werk ik niet bij jeugdzorg of VT.

En hoezo kwam deze moeder uberhaupt met VT in aanraking? Niet vanwege het behalen van zwemdiploma C door kind, lijkt me zo. Ook mensen met een nette koopwoning kunnen een kind verwaarlozen.
Nee dat hebben ze niet en toch gebeurt het. En nee ik heb niet tig mensen om me heen bij wie dat is gebeurd maar wel een aantal schrijnende vb.

De medewerkster van VT heeft even een kort gesprekje met de betrokjen ouders, schrijft daarna een leugenachtig rapport zonder bronnen, vol met aannames en weg is het kind. En ja door de medewerkers dat hwlaas idd 1 x gezien met eigen ogen.
Pittenbrood schreef:
03-06-2022 12:38
Nee dat hebben ze niet en toch gebeurt het. En nee ik heb niet tig mensen om me heen bij wie dat is gebeurd maar wel een aantal schrijnende vb.

De medewerkster van VT heeft even een kort gesprekje met de betrokjen ouders, schrijft daarna een leugenachtig rapport zonder bronnen, vol met aannames en weg is het kind. En ja door de medewerkers dat hwlaas idd 1 x gezien met eigen ogen.
Maar zo werkt het helemaal niet. Er zal áltijd eerst hulp (gedwongen of niet) worden ingezet via de gemeente (jeugdzorg). Denk aan een gezinsvoogd ed. 1 gesprek met VT haalt je kind niet uit huis. Stop alsjeblieft met spookverhalen de wereld in brengen.
Je hebt zo ongeveer een account aangemaakt om dit topic te plaatsen. Ik snap best dat je omtrent dit onderwerp wellicht wat steun in de rug wil om te kunnen spuien, maar moet dat dan hier?
Pittenbrood schreef:
03-06-2022 12:32
Precies Star

Er zijn kennelijk nog steeds mensen die denken dat Veikig Thuis alleen kinderen weghaalt na een zeer gedegen onderzoek. Nooit zonder tussenkomst van een rechter die volledig weet wat er speelt. Alleen als het niet veilig is wordt een kind meegenomen... Nooit zomaar.

Helaas dat gebeurt dus wel. Medewerkster van Veilig Thuis bepaalt even zelf wat ze ervan vindt. Vaak in een soort infantiele spreektaal wordt een rapportje getikt vol aannames, geen bronnen... Moeder is labiel... Zorgen om dit en dat... Grote leugens (heb in mijn omgeving in die rapporten de meest rare dingen voorbij horen komen, kind zou niet op een sport mogen, moeder zou financiële problemen hebben, moeder woonde in een kleine benedenwoning met kind, moeder was bleek en mager en leek elk moment in te kunnen vallen.

De waarheid: kind had net een week diploma C binnen en zat inderdaad op dat moment niet op een sport maar zou de week erna een proeflee judo en voetbal gaan doen, moeder had nooit iets losgelaten over haar financien maar had een zeer goede spaarpot en had een zeer riant salaris, zeee goede baan, moeder had een koopwoning van 3 verdiepingen, alles leuk en keurig ingericht en een lage hypotheek. Moeder woog 64 kilo en niks ongezonds aan om te zien..

Kind zag er altijd schoon en verzorgd uit, leuke schone kleding ongeveer de helft merk. Gymkleding en bv sneeuwlaarzen altijd tip top in orde.

Als alles zo tip-top in orde was, wat deed Veilig Thuis daar dan ?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven