Waarom "moeten" kinderen tegenwoordig allemaal dur

11-02-2018 14:05 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het om me heen heel veel.. ouders die de duurste en gekste dingen voor hun kroost kopen. niet omdat de kinderen nou zulke dure dingen nodig hebben, maar omdat ouders die zelf het allerleukste lijken te vinden. Ook op internet en pintrest valt het me op dat de dingen er gelijk heel mooi en lux uit moeten zien. Zo zocht ik naar wat inspiratie om voor de kids een leuk winkeltje in elkaar te zetten. Maar op internet kom ik eigenlijk alleen maar luxer winkeltjes meestal gemaakt van steigerhout tegen. Terwijl ik dit niet zocht. ik zocht meer in de richting van kartnonendozen , een tafeltje met daarop een kassa. met wat zelf geprinte briefjes en muntjes geld en lege verpakkingen. ik vind het ook gewoon veel leuker om samen creatief aan de gang te gaan. en met weinig/geen geld iets leuks in elkaar te maken waar ze dan een paar weken lol van hebben. en dat je daarna (wanneer ze erop uit gekeken zijn) weer iets nieuws kan aanbieden. ik zou niet weten wat ik met zo'n mooi lux winkeltje moet zodra ze erop uit gekeken zijn. onze opberg ruimte is niet oneindig! alleen ben ik gek genoeg binnen onze omgeving/vriendenkring de enige die er zo over denkt..

wat is er mis met ouderwets tenten bouwen en een poppenkast van achter de bank? waarom moet tegenwoordig alles lux zodra men daar ook maar een beetje het geld voor heeft?

Mijn moeder kocht vroeger ook niet allemaal luxe dingen voor ons. en ik kan me ook niet herinneren dat vriendjes en vriendinnetjes het wel allemaal hadden en wij niet. in dat opzichten zijn mijn kids nog verwend met hun bergen speelgoed + een abennoment op de speel-o-theek.
Toen ik mijn moeder laatst vroeg hoeveel geld zij vroeger aan verjaardag cadeautjes uitgaf zat ik nog verbaast te kijken. ongeveer 25 gulden per kind. wij geven dan toch al wel 60 euro per kind uit.. en binnen vrienden kring gaan ze allemaal over de 100 euro uit voor verjaardag cadeautjes aan eigen kinderen. en toch waren mijn ouders vroeger echt niet arm.. sterker nog mijn vader verdiende een stuk meer dan gemiddeld. maar hun spaarde gewoon meer. het inkomen van mij en mijn partner is samen modaal. wij proberen ook altijd goed te sparen. ook voor de kids voor later.. maar goed ik merk dat ik afdwaal. ik ben vooral heel benieuwd hoe andere ouders dit zien en ervaren? en of dit inderdaad aan andere tijden ligt? want zoals mijn oma altijd zegt hebben die kinderen van tegenwoordig alles al ;)

*toevoeging: wellicht heb ik in het bovenstaande iets verkeerd geformuleerd. waardoor het anders over komt dan bedoeld is. Iedereen mag voor zich weten wat hij zij koopt voor zijn kinderen. Alleen word er binnen mijn omgeving echt enorme bedragen uitgegeven aan speelgoed voor kleine kinderen. Dat is hun keuze. Vind ik helemaal prima. Maar het valt me gewoon op. En omdat wij dat niet doen terwijl we het wel zouden kunnen betalen, vroeg ik me even af of dat nou zo gek is. of dat meerdere mensen er zo over denken/doen. Ik lees gelukkig dat ik niet de enige ben. en ik mijn kinderen dus niet tekort doe als ik ze niet wil overladen met bergen dure cadeau's.
anoniem_362890 wijzigde dit bericht op 11-02-2018 15:22
12.06% gewijzigd
ElizabethThatcher schreef:
11-02-2018 16:05
Eigenlijk is het dus heel simpel: ik kan het betalen en koop dus wat ik leuk vind, niet de allergoedkoopste optie.

En soms komt het leukste shirtje bij de Zeeman vandaan, andere keren weer elders. Ik zie het probleem niet zo. Mijn kinderen weten in elk geval niet wat iets gekost heeft, scheppen er niet over op.
Mijn kinderen worden opgevoed met de bonus-cultuur. Ik ga helemaal uit mijn panty als ik een jas bij kleertjes.com met 70% korting koop! Mijn destijds tweejarige humpie piepte tegen haar peuterspeelzaal juf dat ze een nieuwe jurk van 70% had. :)

Zelf hou ik ook van mooie spullen en leuke kleding voor mezelf, dus waarom niet voor mijn kinderen? Soms heb ik wel eens een tweedehandsaanval, maar op de een of andere manier belandt dat speelgoed ergens achterin de kast en gebruik ik de kleding als ranskleding voor de modder. Ook al is het een Jottumjurk.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
11-02-2018 14:20
Het is maar net waar jij voor kiest. Mijn kinderen hebben nooit gezeurd om merkkleding terwijl wij dat toen ze tieners waren best konden betalen. Ze hechten er geen waarde aan, nu nog steeds niet. Sowieso hechten ze, net als hun ouders, niet veel waarde aan spullen en geld.

Wat mij wel opvalt is dat mensen met heel gewone, modale inkomens, vaak dure merkkleding voor hun kinderen kopen. Ik vraag mij altijd af waarom dat is. Wil je dan iets bewijzen of zo?
.
Wat mij dan altijd weer verbaasd is dat dit mensen opvalt. Ik heb totaal geen idee van merken en wat duur is. Mijn kinderen liepen veel in gekregen kleding, misschien was dat ook duur. Géén idee. Zelf was ik gek op hema, zeeman en H&M. Ben heel benieuwd wat mijn buren van mij gedacht hebben en of ik hun kledingkeuze wel op waarde waardeer. :blond:

Eigenlijk let ik sowieso nooit op dat soort dingen. Als de kinderen maar het speelgoed hebben, waar ze graag mee spelen. Wij hebben veel duplo gehad, maar mijn kinderen vonden daar bijzonder weinig aan, dus heb ik het redelijk goedkoop weggedaan. (pre-marktplaats gewoon naar een buurvrouw, die niet zoveel geld had) Mijn zoon was gek op knutselen met papier en karton. Regelmatig stond dus naast de dure duplo en een garage, een doos met vanalles erin geplakt, dat er dan bij hoorde ofzo.

Verder was duur vaak gekocht door meerdere familieleden samen, zodat je niet allerlei goedkoop spul hebt, dat snel kapot is, maar juist iets groters.
Later is nu
ElizabethThatcher schreef:
11-02-2018 16:05
Eigenlijk is het dus heel simpel: ik kan het betalen en koop dus wat ik leuk vind, niet de allergoedkoopste optie.

En soms komt het leukste shirtje bij de Zeeman vandaan, andere keren weer elders. Ik zie het probleem niet zo. Mijn kinderen weten in elk geval niet wat iets gekost heeft, scheppen er niet over op.

Goeie! Vind ik altijd zo naar klinken uit de mond van een kleuter, dat die jas oid heel duur was.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
11-02-2018 15:58
Precies. “ kijk mij eens goed bezig zijn”. Ook een vorm van opscheppen en op andere mensen neerkijken. Beetje zoals hoe TO ook doet.
Zo lees ik het helemaal niet. Ik lees vooral verbazing bijTo.
Die verbazing deel ik wel. Ik zie soms echt jonge kinderen lopen in kleding waar de ouders een half maandsalaris voor hebben neergeteld.
Kinderen van 12 met telefoons die met gemak 400/500 euro kosten.
Diezelfde kinderen gaan niet bepaald zuinig om met die telefoons.
Het is een soort ratrace. Mijn kind heeft dat nodig, want de andere kinderen hebben het ook, ouders zijn bang dat hun kind anders buiten de boot valt.
Tenminste dat is wat ouders mij vertellen als ik op 10 minuten gesprekken mijn verbazing hier over uit.
koko67 schreef:
11-02-2018 16:16
Zo lees ik het helemaal niet. Ik lees vooral verbazing bijTo.
Die verbazing deel ik wel. Ik zie soms echt jonge kinderen lopen in kleding waar de ouders een half maandsalaris voor hebben neergeteld.
Kinderen van 12 met telefoons die met gemak 400/500 euro kosten.
Diezelfde kinderen gaan niet bepaald zuinig om met die telefoons.
Het is een soort ratrace. Mijn kind heeft dat nodig, want de andere kinderen hebben het ook, ouders zijn bang dat hun kind anders buiten de boot valt.
Tenminste dat is wat ouders mij vertellen als ik op 10 minuten gesprekken mijn verbazing hier over uit.
Ja en hoe weet jij nou hoe mijn 12-jarige aan haar dure telefoon komt? Hou toch op.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-02-2018 16:25
Ja en hoe weet jij nou hoe mijn 12-jarige aan haar dure telefoon komt? Hou toch op.

Hou jij lekker op. Ik heb het niet over jou. Waar lees je dat?
Ik heb het over wat ouders mij regelmatig vertellen. Daar zat de naam Star niet bij.
NYC schreef:
11-02-2018 15:28
Terwijl daar idd wel veel kosten in zitten. Hier wel veel playmobil, lego, duplo, houten treinbaan plus onderdelen, marklin treinbaan met diverse treinen en veel spellen. Als ik optel hoeveel ik per verjaardag/sint/kerst/zomaar uitgeef dan is dat bedrag fors. En toch denk ik niet dat iemand die bij ons in de speelgoedkast rondkijkt echt denkt: kanonnen, wat een decadentie en wat duur en extreem, dit...
Playmobil en lego gaat wel gewoon jaren mee, zowel qua stevigheid als qua bespeelbaarheid, want het is leuk voor veel leeftijden. En dat is toch wel anders dan ander hip kinderspeelgoed dat snel in een hoek belandt.
anoniem_69567 wijzigde dit bericht op 11-02-2018 16:31
0.07% gewijzigd
koko67 schreef:
11-02-2018 16:27
Hou jij lekker op. Ik heb het niet over jou. Waar lees je dat?
Ik heb het over wat ouders mij regelmatig vertellen. Daar zat de naam Star niet bij.

Nee, je schrijft wat je ziet en waar je verbaasd over bent. En waar je ouders nog eens over aanspreekt ook. Je zou aan mij een hele slechte hebben.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-02-2018 16:29
Nee, je schrijft wat je ziet en waar je verbaasd over bent. En waar je ouders nog eens over aanspreekt ook. Je zou aan mij een hele slechte hebben.
Misschien heb jij wat bijscholing nodig in begrijpend lezen.
Ik spreek ouders nergens op aan, ik vraag soms wat.
Dat doe ik blijkbaar op een manier die absoluut niet bedreigend overkomt, ik heb nog nooit een vervelende reactie van ouders gehad.
south schreef:
11-02-2018 16:28
Playmobil en lego gaat wel gewoon jaren mee, zowel qua stevigheid als qua bespeelbaarheid, want het is leuk voor veel leeftijden. En dat is toch wel anders dan ander hip kinderspeelgoed dat snel in een hoek belandt.
Playmobil hebben mijn kinderen. Ooit leuk gevonden en drie van mijn vier kinderen halen hun neusjes op voor Lego. :'(

Kapla is hier wel een enorme hit, net als origami. Dochter vond ook weinig echt leuk, totdat ze Sylvanian Families ontdekte. Knetterduur, maar zo snoezig en dochter speelt er zo leuk mee. :heart:
Dus omdat er een paar ouders zijn die zulke dure telefoons kopen, doen alle ouders dat?
Wij hadden gewoon een goede deal met de provider, maar blijkbaar denkt de docent nu ook dat soort dingen van ons. Fraai.
koko67 schreef:
11-02-2018 16:38
Misschien heb jij wat bijscholing nodig in begrijpend lezen.
Ik spreek ouders nergens op aan, ik vraag soms wat.
Dat doe ik blijkbaar op een manier die absoluut niet bedreigend overkomt, ik heb nog nooit een vervelende reactie van ouders gehad.
Waarom zou je eigenlijk willen (en mogen?) weten waarom iemand een bepaalde budgettaire keuze maakt?
koko67 schreef:
11-02-2018 16:38
Misschien heb jij wat bijscholing nodig in begrijpend lezen.
Ik spreek ouders nergens op aan, ik vraag soms wat.
Dat doe ik blijkbaar op een manier die absoluut niet bedreigend overkomt, ik heb nog nooit een vervelende reactie van ouders gehad.

Ik lees prima. Vragen, aanspreken, whatever, je benoemt iets waar je geen bal mee te maken hebt.

Je schrijft overigens zelf dat je je verbazing uit.
Ik ben anti tweedehands. Vind het vies. Dus koop alles nieuw. Kleding vind ik niet zo belangrijk dus dat koop ik bij c&a en h&m maar speelgoed wel. Zo hebben we veel duplo/lego enzo.

Heb soms mensen die aan mij vragen waarom ik het niet tweedehands koop en dan zeg waar bemoei je je mee?!
Ik verwonder me daar ook over :-) Vooral omdat ik ook vaak zie dat er dan geen geld meer is voor iets anders, veel korte termijn denken, denk ik dan. Ik hoor om me heen vaak wel prijzen en merken, als er iets nieuws is. Ik scoor zelf ook vaak tweedehands en koop best bewust, ook omdat ik dat zelf heel erg belangrijk vind tav consumeren en milieu. Met name ook omdat ik liever geld besteed aan vakantie of dagjes uit, dan aan spullen. Wij sparen nu heel gericht voor een grote reis en met 4 kinderen is dat een flinke uitgave.
Maar dat geldt ook betreft mezelf, ik geef niet veel geld uit aan mezelf. Aan de kinderen wat nodig is en soms een beetje extra. Qua verjaardagscadeau koop ik wat ze heel graag zouden willen hebben. Zodra het boven de 50e komt, ga ik nadenken. Vaak heb ik dan nog een potje van geld wat ik voor ze kreeg en dat gebruik ik dan om bij te leggen.

Ik vind het soms wel lastig. Mijn zoontje loopt al weken met uitgeknipte setjes van Lego rond en wil die heeeeeeel graaaaaaaag hebben. Maar het is wel 50e en dat vind ik veel geld voor ‘zo maar’ aangezien hij net jarig is geweest. En ik probeer alle kinderen ongeveer hetzelfde te geven qua bedrag. Vaak ebt het vanzelf weer weg en gaat hij zelf zoiets bouwen met wat hij al heeft.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je het op een enigszins verantwoorde manier kan betalen dan is dat toch helemaal prima en eigen keuze?

Ik hou wel van mooie kleding dus ik ben ook zo iemand die de voorraad van marktplaats op peil houdt. Ik koop voor de kinderen ook wel tweedehands maar dan vaak nieuw met kaartje of een outfit die alleen op een feestje is gedragen, dus als nieuw is. En soms heb je een gelukje, dochter (bijna 6) is net begonnen met ballet en voor klassiek ballet zijn er bepaalde kledingvoorschriften (pakje, vestje, maillot en schoentjes van Papillon) Pakje en vestje kon ik in de buurt voor 10 euro ophalen, meisje was drie keer geweest en vond er niks aan. Zo heb ik deze winter ook een Oneill skijack gekocht voor een tientje, had het kind 1 week gedragen. Dat zijn leuke koopjes en daar ben ik ook altijd blij mee. Maar dat ben ik ook als ik dat ene leuke setje voor het volle pond uit de nieuwe collectie scoor.
Oja en zoon krijgt binnenkort een iPhone6 omdat man een nieuwe krijgt. Ik ga niet die telefoon in de la leggen en een goedkope ervoor terugkopen, dat lijkt me onzinnig.

Qua cadeau's probeer ik wel slim te winkelen, als ik zie hoeveel speelgoed wordt afgeprijsd na sint en kerst , dan vind ik het zonde om het volle pond te betalen. Meestal kom ik rond de 50/60/70 euro uit en dan hebben ze wel dure lego of playmobil sets erbij. Fietsen en zo geef ik niet als cadeau, dat zijn gewoon noodzakelijk dingen die door de ouders worden betaald. Ik ben nu op zoek voor zowel zoon als dochter en denk dat we toch voor nieuw gaan. Alpina heeft afgeprijsde modellen voor 230 terwijl ze tweedehands voor rond de 130 gaan. Dan liever toch nieuw :)
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Groot verschil ten opzichte van vroeger is dat je niet meer alleen het speelgoed en de kleren van de kinderen in je omgeving ziet (die vaak in eenzelfde segment zitten als jijzelf), maar online van alles en nog wat ziet.

Niemand gaat een foto van z'n kartonnen doos online zetten. Wel van de hippe stijgerhouten krat. Dus alles wat je online ziet is gestyled. Loopt dan ieder kind in die kleding rond? Nee natuurlijk niet. Je zou instagram ook gewoon de deur uit kunnen doen en eens rondkijken op het schoolplein waar de kinderen in rondlopen.

Verder is het gezeur over vroeger natuurlijk van alle tijden. Wat erg meespeelt is dat mensen nogal blijven hangen in het leven 30 jaar geleden. Dan zegt iemand: Dertig jaar geleden liep ik in een broek van 30 euro, nu moeten die kinderen een broek van wel 60 euro lopen. Pak je vervolgens de inflatietabel erbij dan zie je dat in die dertig jaar tijd het geld in waarde gehalveerd is. Dus dat die twee spijkerbroeken gewoon evenveel waard zijn.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-02-2018 16:29
Nee, je schrijft wat je ziet en waar je verbaasd over bent. En waar je ouders nog eens over aanspreekt ook. Je zou aan mij een hele slechte hebben.
Fantastisch.... Er wordt een algemeen bericht geplaatst en jij gaat helemaal door het lint.... Blijkbaar voel je je nogal aangesproken.

Doe even normaal...
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
11-02-2018 16:40
Dus omdat er een paar ouders zijn die zulke dure telefoons kopen, doen alle ouders dat?
Wij hadden gewoon een goede deal met de provider, maar blijkbaar denkt de docent nu ook dat soort dingen van ons. Fraai.
Dan is de telefoon nog steeds duur hoor... Als je per maand je telefoon afbetaalt wordt hij niet goedkoper, eerder duurder juist.
Stampertje12 schreef:
11-02-2018 17:39
Fantastisch.... Er wordt een algemeen bericht geplaatst en jij gaat helemaal door het lint.... Blijkbaar voel je je nogal aangesproken.

Doe even normaal...

Door het lint? Ik zeg 'hou toch op'.
Nou, door het lint, hoor.
Jij weet welke deal ik heb?
En dan nog? Wat boeit jou, de juf of de buurvrouw het eigenlijk?
Saoghail schreef:
11-02-2018 17:43
Jij weet welke deal ik heb?
En dan nog? Wat boeit jou, de juf of de buurvrouw het eigenlijk?

Precies dit, maar dat is kennelijk door het lint gaan :rofl:
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
11-02-2018 17:07
Ik vind het soms wel lastig. Mijn zoontje loopt al weken met uitgeknipte setjes van Lego rond en wil die heeeeeeel graaaaaaaag hebben. Maar het is wel 50e en dat vind ik veel geld voor ‘zo maar’ aangezien hij net jarig is geweest. En ik probeer alle kinderen ongeveer hetzelfde te geven qua bedrag. Vaak ebt het vanzelf weer weg en gaat hij zelf zoiets bouwen met wat hij al heeft.
Heb je een add-blocker op de computer die hij gebruikt geïnstalleerd? En hoeveel tv laat je hem kijken? En heb je een nee/nee sticker op de brievenbus?

Paar dingen die ervoor zorgen dat er een hele hoop minder reclame bij je kinderen terecht komt. Vergis je niet, die kinderreclames zijn zo opgezet dat volwassenen ze nauwelijks opmerken, maar kinderen wel. Bij jou gaan ze het ene oor in, het andere oor uit, maar je kinderen worden fatsoenlijk geïndoctrineerd waardoor ze bij jou komen zeuren.

Mijn ouders zijn daar altijd verschrikkelijk consequent in geweest. We kregen nooit iets als we er om kwamen zeuren. Voor verjaardag / sinterklaas mochten er lijstjes worden ingeleverd. En tuurlijk waren er tussendoor wel eens kleinigheidjes, maar zeuren was gewoon volstrekt zinloos. Ook in supermarkten heeft ze dat veel ergernis en gejengel bespaard.
Ik ben er door de jaren heen zo ontzettend schijtziek van geraakt dat iedereen maar meent te moeten oordelen over hoe een ander het doet. Bemoei je lekker met je eigen huishoudboekje.
Alle reacties Link kopieren
south schreef:
11-02-2018 16:28
Playmobil en lego gaat wel gewoon jaren mee, zowel qua stevigheid als qua bespeelbaarheid, want het is leuk voor veel leeftijden. En dat is toch wel anders dan ander hip kinderspeelgoed dat snel in een hoek belandt.
Een houten keukentje met alles erop en eraan gaat net zo goed jaren mee. En kost ongeveer even veel als een paar grote Playmobil sets. Mijn dochtertje speelt in ieder geval al een jaar dagelijks met haar keuken en dat zie ik de eerst komende jaren niet gauw veranderen, want naarmate ze meer kan gaat ze er steeds anders mee spelen.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven