Wanneer cadeaus feestdagen

22-10-2019 19:18 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vraag zegt het al. Krijgen jullie kinderen met Sinterklaas en/of met Kerst cadeautjes?
Dit vraag ik omdat ons kind nu meer bewust wordt van het krijgen van cadeaus en we geen overkill willen. Ouders,schoonouders, iedereen wil wat geven, sommigen zelfs bij beide feestdagen. Hoe is dit bij jullie verdeeld? Dan kan ik hier ook een lijn gaan trekken (haha). Bvd!
snoepzak schreef:
22-10-2019 22:12
Hier vieren we sinterklaas. 2x zelfs. 1x thuis, 1x bij opa en oma. Met kerst bij andere opa en oma een leuk cadeau onder boom. Thuis op kerstochtend altijd allebei eenzelfde pyama onder de boom. Want ik ben zo'n sentimentele muts die het geweldig vindt om haar twee meisjes in dezelfde pyama onder de kerstboom te zien spelen :love:
Ik kijk hier ook zo naar uit! Nog veel meer dan naar Sinterklaas! Maar goed, dochterlief nummer 1 moet nog één worden en dochterlief nummer 2 moet nog heel wat weekjes groeien in mijn buik! Maar ik ben stiekem al kerstpyjama's aan het spotten! :heart:
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
23-10-2019 10:03
En dat boek vinden kinderen ook leuk als je boven de 6 zijn?
Want zodra kinderen de leeftijd van 6 bereiken is lezen stom? Genoeg mensen die van lezen houden.

En als je nou echt dat gegeven paard in de bek wilt kijken, geef je het boek maar terug ofzo.

Wij doen het zelf niet zo, maar ik vind het een leuke traditie.

Oh en trouwens, bij de tante van mijn man krijgen wij ook altijd een boek met kerst. Meestal niet mijn stijl, maar ze zoekt het altijd met veel aandacht en liefde voor iedereen persoonlijk uit. Ik vind dat mooi.
Met twee kinderen in de 'gelovige leeftijd' komt Sint met cadeau's maar probeer ik daar ook zeker tradities in te brengen met gedichten, cadeau's die elke keer op een andere plek verstopt zijn, aandacht voor elkaar, enz. Maar voor nu draait het bij hen vooral om krijgen.

Kerst probeer ik de kinderen te leren besteden we aandacht aan elkaar, dus dan maken we zelf cadeautjes, koekjes bakken, kerstster maken, kleine aardigheidjes om weg te geven. Dat ze helpen met dingen uit te zoeken voor de Voedselbank die een actie hebben deze tijd van het jaar om cliënten met kinderen ook een leuke december te bezorgen, zulk soort dingen.

Zo probeer ik er een beetje balans in te brengen.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
23-10-2019 10:33
ALs ik het opnieuw zou doen, dan zou ik...

- niet met sinterklaas beginnen voor ze goed en wel op school zouden zitten.
- kiezen voor kwaliteit en niet voor kwantiteit
- stevig rekening houden met de impact op het huis ('we hebben al genoeg rommel').
- geen sinterklaas met opa's en oma's - die neigen naar kwantiteit.
Goed lijstje voor iemand die nu nog kan kiezen, vind ik. Misschien omdat het goed overeenkomt met hoe wij het hebben gedaan ;-)
Puntje 1 en 2 heb ik ongeveer gecombineerd tot 'met 3 jaar +/- 3 cadeautjes' enz. Vaak genoeg hebben we een peuter/kleuter moeten wijzen dat er nog een laatste cadeautje was, want die was dan al volop aan het spelen met een eerder cadeautje. Meer cadeautjes dan hun leeftijd is nog niet altijd te doen. En een peuter/kleuter vindt vaak 2 volwassenen al lang om op te wachten tot hij het volgende mag uitpakken, laat staan 4 of 6.
Alle reacties Link kopieren
Hier komen zowel Sinterklaas als de kerstman langs.

Met mijn Nederlandse familie wordt Sinterklaas uitgebreid gevierd en met mijn Engelstalige schoonfamilie kerst.

Mijn schoonfamilie moet je wel een beetje sturen anders staat er hier op kerstochtend de halve speelgoedwinkel :P
Wij vieren altijd Sint met cadeautjes. Zonder pakjes is vijf december maar een gewone dag. Ze geloven al bijna tien jaar allemaal niet meer maar vinden Sint nog steeds leuk. Kerst is ook gezellig zonder pakjes dus daar doen we meestal niks aan cadeautjes. Heel soms iets leuks als ik dat tegenaan loop, en soms ook een gift. Weleens 50 euro maar ook een keer 500 per kind. Altijd een verrassing!
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
23-10-2019 10:18
Sinterklaas vieren met suprises en gedichten, doen veel mensen dat? Ik ken het niet vanuit mijn jeugd, wij deden gewoon kadootjes. Suprises en gedichten gebeurde alleen op school. Het viel me als kind al op dat het overal anders ging en ik snapte er niks van. Ik mocht 2 keer per week schoentje zetten voor een kadootje en sommige kinderen mochten helemaal niet hun schoen zetten. In mijn fam staat Sinterklaas centraal voor de kleintjes en daarna gaat de focus meer naar kerst, maar we vieren alle twee.
Ik dacht dat dit vooral iets was voor op school. Maar ik begreep dat mijn ouders het vroeger (toen wij nog heel klein waren en/of nog niet aanwezig waren) Sinterklaas zo vierde met een oom en tante en hun volwassen kinderen.

Maar ik weet alleen dat we het op school zo deden. Ik had er altijd een hekel aan, dus ik was ook dolblij dat het op de middelbare school niet meer moest. In sommige vriendengroepen doen ze zo'n dobbelspel.

Ik zou Sinterklaas enkel met het kerngezin vieren, eventueel met opa & oma erbij. En dan wat leuke aardigheidjes. Als kinderen ouder zijn, zou ik naar kerst over schakelen, heb je iets te doen op de dag zelf ipv alleen maar rondhangen en eten. Voor Sinterklaas dan iets van een chocoladeletter of zo.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
23-10-2019 10:03
En dat boek vinden kinderen ook leuk als je boven de 6 zijn?
Yep! Toegegeven, wel minder leuk dan een PlayStation game of een Lego doos :) maar ze weten dat ze met Kerst een boek krijgen dus daar is geen gedoe over.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-10-2019 19:34
Want als ze stoppen met geloven in de Sint, geloven ze nog altijd wél in de Kerstman?
Nederlandse kinderen geloven volgens mij maar zelden in de Kerstman. Meestal zijn cadeautjes met Sinterklaas van de Sint en met kerst van de (groot)ouders of anderen. Nog nooit meegemaakt dat dit aan de kerstman opgehangen werd. De meeste mensen in mijn omgeving stapten over op cadeautjes met kerst als de kinderen naar de middelbare school gingen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Boeken lenen we wel uit de bieb. Zoals we elke 3 weken doen.
Hier lezen ze beiden echt graag maar ik vind een boek als verplicht cadeau niet leuk.
En zonde van het geld. 3 dagen en boek is uit en dan zit je ermee of ze kunnen er een paar euro voor vangen op MP.

Net als dat er per se een pratisch kado bij moet zitten ofzo.

Ik heb een beperkt budget en geef dan liever iets wat ze wel echt heel graag willen.
Alle reacties Link kopieren
De kinderen van mijn vriendinnen (6-10) hebben juist bijna alleen maar boeken op hun lijstjes staan. Die lezen ze ook rustig nog een paar keer.

Mijn dochter is vorig jaar een paar dagen voor Sinterklaas geboren. Mijn familie is wel heel erg van Sinterklaas, al vierden we dat ook wel eens de 25e ivm moeilijke werkschema’s en mensen in het buitenland. Maar dan dus wel met banketstaaf, Sinterklaas papier en gedichten en zo. Dochter is nu dus net 1, dus merkt er zelf nog niet veel van. Ik wil er inderdaad wel voor proberen waken dat ze geen enorme bergen troep krijgt, maar dat ze nou eenmaal twee keer in een week cadeautjes krijgt, daar kan zij ook niks aan doen. Altijd zo’n onzin dat je wel 1x in december en 1x in maart of zo veel cadeautjes zou mogen, maar als je toevallig vlak bij Sinterklaas jarig bent niet.
Wij hebben met kerst nooit cadeautjes gedaan (nou ja, behalve dan dus als onze Sinterklaas op kerst viel, maar dat kan natuurlijk niet met een klein kind). Ik denk dat ik opa en oma wel even moet waarschuwen dat we dat zo houden, want die zijn erg enthousiast :-) . Maar luisteren gelukkig wel naar mijn mening, dus dat komt wel goed.
Misschien als dochter groot genoeg is, dat ik inderdaad ook de 1 cadeautje strategie ga hanteren. Inderdaad iets van een boek, een vakantieboek of knutsel iets of zo. Voor de kerstvakantie zeg maar. Dan hebben ze en iets om zich op te verheugen, en iets om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Het was mij eerder ongewenst in praktische zin om twee keer in een week een berg cadeautjes te doen, dan dat ik het hele idee onzin vind.
-je hebt dan maar 1 week om te geven/krijgen wat je op dat moment leuk vindt. Als je in februari iets leuk vindt, moet je nog heel lang wachten.
-als je in die week 50 cadeaus krijgt, is het onmogelijk om alles aandacht te geven. Dingen worden weggelegd of vergeten. Nou heb ik hier wel kinderen die met 1 thema tegelijk speelden, dus als iemand een nieuw thema zou introduceren zou dat ondersneeuwen.
Dus sinterklaas was klein. De verjaardag ging voor. Omdat sinterklaas klein was, kon er later in het jaar nog wel eens een cadeautje bij.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
23-10-2019 13:03
Het was mij eerder ongewenst in praktische zin om twee keer in een week een berg cadeautjes te doen, dan dat ik het hele idee onzin vind.
-je hebt dan maar 1 week om te geven/krijgen wat je op dat moment leuk vindt. Als je in februari iets leuk vindt, moet je nog heel lang wachten.
-als je in die week 50 cadeaus krijgt, is het onmogelijk om alles aandacht te geven. Dingen worden weggelegd of vergeten. Nou heb ik hier wel kinderen die met 1 thema tegelijk speelden, dus als iemand een nieuw thema zou introduceren zou dat ondersneeuwen.
Dus sinterklaas was klein. De verjaardag ging voor. Omdat sinterklaas klein was, kon er later in het jaar nog wel eens een cadeautje bij.
Oh zo, ja, dat snap ik. Sinterklaas was bij ons altijd al klein, dus dat zou niet zo’n probleem zijn. Althans, de viering is wel groots (samen, gezellig, eten, muziekjes etc), maar de cadeaus niet. We kregen er wel meerdere, maar mijn moeder pakte ook rustig de nieuwe sokken en pyama in die ze die week toevallig gekocht had. En grote cadeau’s kregen we sowieso niet.

Ik ben zelf eind november jarig, en ik kreeg inderdaad ook wel eens wat in de zomer omdat ik het heel leuk vond, en het bv meer zomer speelgoed was (het is vrij onzinnig om een kind dan tor november te laten wachten op waterspeelgoed of zo).
Van ons (en mijn familie) met Sinterklaas. En van de familie van mijn man krijgen ze wat met kerst . Ik ben ook al klaar. Koop vaak begin oktober alles al. :)
Alle reacties Link kopieren
Een mand vol cadeautjes met de Sint, met kerst een kleinigheidje onder de boom. Als ze tzt niet meer in Sint geloven gaan we Sint kleinschaliger vieren en krijgen ze met kerst iets groters.
Alle reacties Link kopieren
Toen onze kinderen nog klein waren deden we samen met schoonouders sinterklaas, en met mijn ouders kerst kadootjes
retrostar schreef:
22-10-2019 19:32
Zolang ze min of meer geloven Sinterklaas en zo niet, dan kerst.

Want ze geloven wel in Jezus?
Lucifer2018 schreef:
23-10-2019 11:23
Boeken lenen we wel uit de bieb. Zoals we elke 3 weken doen.
Hier lezen ze beiden echt graag maar ik vind een boek als verplicht cadeau niet leuk.
En zonde van het geld. 3 dagen en boek is uit en dan zit je ermee of ze kunnen er een paar euro voor vangen op MP.

Net als dat er per se een pratisch kado bij moet zitten ofzo.

Ik heb een beperkt budget en geef dan liever iets wat ze wel echt heel graag willen.

Een goed boek kun je wel 100 keer lezen. :heart: boeken
Wij geven cadeautjes met Kerstmis. Dat deden we bij mijn ouders vroeger al. Met sinterklaas doen we wel wat omdat ze anders ‘niet meedoen’ met hun schoolgenootjes maar ik heb er zelf niets mee.
Alle reacties Link kopieren
Wij vieren Sinterklaas met ons gezin, de opa's en oma's en mijn zus en haar man. Regel dat ze per stel 1 kado per kind mogen kopen, wij kopen dan nog wat 'nuttige' kadootjes en met de volwassenen onderling trekken we lootjes zodat iedereen ook 1 kado krijgt. We vieren het vooral voor de kinderen, ik heb zelf weinig met Sinterklaas.

Vanuit mijn moeders kant werd kerst met kadootjes gevierd, dus dat doen we nog steeds. We zeggen niet dat het van de kerstman komt, maar laten voor de kinderen een beetje in het midden wie de kadootjes heeft gekocht. Dan zijn er geen regels, maar ook dan is het een mix van speelgoed, boeken en nuttige kadootjes.
MarvelousMrsMaisel schreef:
24-10-2019 19:18
Een goed boek kun je wel 100 keer lezen. :heart: boeken
Jij.

Mijn kinderen willen gewoon dan een ander leuk boek lezen. Stapels en stapels. Ze groeien uit de boeken qua leeftijd, was er zat van.
Dus ik geef geen boeken meer, we lenen ze wel uit de bieb. En dat kan ook 100x.

Zonde van mijn/andermans geld.
Alle reacties Link kopieren
Wij vieren Sinterklaas met ons gezin en met een zak cadeautjes. Ook maken we een surprise en/ of gedicht voor elkaar. Mijn vader schuift daarbij aan als hij fit genoeg is, soms neemt hij nog wat lekkers mee. Als hij niet komt brengen we hem de volgende dag zijn cadeautjes.

Met Kerst zet ik voor iedereen van ons gezin iets lekkers en iets te lezen onder de boom. Bijvoorbeeld een lievelingstijdschrift en een chocoladekerstman. Heb ook wel eens een bordspel gekocht voor het hele gezin (kerstvakantie).

Voor ons werkt het prima zo.
Alle reacties Link kopieren
Wij vieren sinterklaas bij beide families. Er zijn tegenwoordig weer kleine kinderen, maar ook zonder kleine kinderen wordt aan beide kanten uitgebreid sinterklaas gevierd. Ik vind het zelf een beetje té allemaal, maar dan voornamelijk de hoeveelheid cadeaus. Wat mij betreft zouden we om en om doen, dan mijn familie, dan mans familie, maar man wil dat niet.

Verder hou ik van sinterklaas! Ik hou van de gedichten, de traditie en de surprises. En de pepernoten.
Alle reacties Link kopieren
Toen kinderen geloofden deden we met gezin en aan mans kant aan Sinterklaas. Met de kerst 1-2 gezinskadoos (spellen/ puzzels). Verder kerst met mijn familie.

Nu ze niet meer geloven (zijn nu 9 en 10 jaar) blijft het aan mans kant bij Sinterklaas. Qua gezin een hele gezellige avond met wat kleinigheidjes. Daarbij krijgen de kinderen 15 euro om samen wat leuks voor hun vader en moeder te kopen. Dan krijgen wij ook eens een verrassing. Vorig jaar voor het eerst gedaan , dat was een groot succes. En met kerst grotere cadeaus thuis en bij mijn ouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven