Wanneer gaat een kind eigenlijk praten?

02-12-2009 12:18 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit vraag ik n.a.v. een vriendin van me met een zoontje van ruim twee jaar. Jongetje zegt nog bijna niets, op wat losse woordjes na zoals papa. Ze heeft nu, via het consultatiebureau, een logopediste, maar dat levert nog geen resultaat op. Ze is heel veel met hem bezig, benoemt alles etc. en weet niet wat ze nog anders zou kunnen doen.

Ik denk zelf dat ontwikkeling bij elk kind verschillend verloopt. Het zoontje klimt als de beste, is super ondernemend en heel actief. Volgens mij zitten ze er teveel bovenop.

Wat zijn jullie ideeën? Hoe zat dat met jullie kinderen?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
mijn middelste zoon ging ook laat praten en was ook heel snel in fysieke dingen. Hij snapte ook alles wat ik hem vroeg, deed opdrachtjes enzo. Zijn vocabulaire bestond uit 'ja' 'nee' en 'mij mee' en daar maakte hij erg veel mee duidelijk.

in de zomer (hij was toen 26 maanden ofzo) ging zijn grote broer met hem oefenen 'zeg maar appel' .. 'appel' , zeg maar 'boom' ... 'boom'. zeg maar 'appelboom' ... 'appelboom' was heel grappig en toen ineens ging ie ook praten. en geen losse woordjes meer, maar gewoon zinnetjes. was ie in 1 klap weer helemaal bij (hij si nu 5 en een half en kletst ons de oren van de kop!).

denk dus dat dat wel los zal lopen allemaal en logopedie is wat overdreven denk ik.. geef hem even tijd en als ie goed begrijpt wat je hem zegt, dan komt het vanzelf!
Alle reacties Link kopieren
Nav mijn neefje die pas op zijn 4e echt begint met praten (door zuurstofgebrek bij de geboorte, schijnt het), heb ik aan de zijlijn het een en ander meegekregen van de trajecten waar hij in zat.

Wat ik begreep, is het met twee jaar nog niet zo heel raar als een kind nog niet echt praat. De een is nu eenmaal meer bezig met taalontwikkeling dan de ander. Als hij zich verder normaal ontwikkelt en er geen gehoorstoornissen zijn, zou ze het denk ik nog best een tijdje op z'n beloop kunnen laten. Als ze nu al niet weet wat ze anders zou kunnen doen, klinkt het alsof ze nu al wanhopig is over zijn (niet-)praten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn achterneefje had dat ook, die zei nog geen stom woord op zijn tweede.

Nu is hij bijna acht en het gaat hartstikke goed met hem, het is een heel pientere jongen.



Dus ik hoop dat je vriendin zich niet al teveel zorgen maakt en hem lekker kan laten begaan, gewoon nog even afwachten tot hij zelf begint met praten.
Alle reacties Link kopieren
Ik begon op mijn 3e pas te praten. En dat was totaal onverstaanbaar. Echt fantasietaal zeg maar. Pas op school ging ik goed praten en bleek de taal ook al lang onder de knie te hebben maar gewoon niet zon zin in communiceren denk ik. Inmiddels is dat ruimschoots ingehaald!

Sommige kinderen zijn gewoon wat langzamer / eigenwijzer.
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje is net twee en praat ook alleen nog in losse woordjes. Maar ze is de jongste van drie en een lekkere haaibaai, dus een felle blik, wijzend vingertje en 'IEEEE! ' is lange tijd alles geweest wat ze nodig had.



Overigens was ze vroeg met lopen en begrijpt ze alles dus niemand die zich er echt druk om maakt. Ze heeft wel een aantal speeltjes om haar meer te stimuleren te praten trouwens, zoals een echomicrofoon.
Alle reacties Link kopieren
Zij voelt zich nogal opgejaagd door het consultatiebureau. Het is een oudere moeder, en dit is haar enige kind. Ze wil het allemaal heel goed doen.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
De zoon van een vriendin van mij praat ook pas sinds hij twee is. Nu hij ruim een half jaar verder is zijn het nog geen hele zinnen, wel een paar woordjes achter elkaar. Ik denk ook dat het verschilt. Want bij haar dochter was het net zo, en praat nu als de beste (is nu zes jaar).
Alle reacties Link kopieren
mijn buurjongetje had ook nooit zin om te praten totdat hij op zijn derde naar een KDV ging. Toen moest ie wel, want daar begrepen ze hem anders niet. Misschien is dat een tip voor je vriendin.
We ask ourselves, 'Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous?' Actually,who are you not to be?
Alle reacties Link kopieren
Overigens werd mijn neefje opgegeven voor de Taaltrein, een peuterspeelzaal-achtig iets voor kinderen met een taalachterstand. Béétje jammer dat de wachtlijst zo lang was dat hij eerder naar school moest dan dat er plek was.
Alle reacties Link kopieren
Hij gaat al naar de peuterspeelzaal, dat wel. Maar ook daar praat hij niet meer dan thuis.



Ik ben gewoon benieuwd wat 'normaal' en 'gemiddeld' is. Zelf praatte ik ook laat, werd altijd gezegd, maar ik zei toen wel meteen al alles helemaal goed. Ik denk dat het, zoals ik hier ook lees, gewoon erg verschillend kan zijn en dat er bij hem verder niets aan de hand is. Ik denk dat hij pas gaat praten als hij echt iets te zeggen heeft.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter begon met praten met 8 maanden, en een paar maanden later was het al heel verstaanbaar. Maar... ze leerde pas lopen met anderhalf.



Die van mijn zus deden het andersom. Die konden lopen nog vóórdat ze 1 werden, maar begonnen pas met praten tegen de tijd dat ze 2 waren, en dan nog onverstaanbaar.



Een kindje moet veel leren. En ze leren niet alles tegelijk. Zo leerde mijn dochter fietsen toen ze al ruim 6 was, en dan nog met moeite. Mijn buurvrouw kwam een weekje later voorbijgerend met haar zoontje. Een minuut of 10 later komt ze terug. Hij kan het. Kind was 3. Nouja, en een half
Alle reacties Link kopieren
quote:Elmervrouw schreef op 02 december 2009 @ 12:34:

Zij voelt zich nogal opgejaagd door het consultatiebureau. Het is een oudere moeder, en dit is haar enige kind. Ze wil het allemaal heel goed doen.Oh, dat is heel makkelijk op te lossen: gewoon niet meer gaan! Tis geen verplichting hoor.
Alle reacties Link kopieren
Even voor het gemiddelde wat omhoog te krijgen: kind sprak op zijn eerste verjaardag hier al in hele zinnen.

Ik moet even nazoeken wanneer de eerste woorden kwamen maar ik dacht met zes of zeven maanden.



Gemiddeld denk ik dat een kind met 1 zeker wel een paar woorden moet kunnen zeggen en met twee kleine zinnen kan maken. Hier een artikel over spraakontwikkeling bij kinderen:

http://www.peuteren.nl/peuters/spraak.php
Alle reacties Link kopieren
Dat artikel ga ik straks op mijn gemak lezen, moet nu zo weg.



Kleine zinnen moest hij wel al kunnen, dat zei ze ook. Dat doet hij dus nog helemaal niet. Ik heb wel het idee dat hij gewoon alles begrijpt en ook alles wel degelijk hoort!



Verder ga ik me er niet mee bemoeien hoor, het is niet mijn kind. Ik wilde dit alleen even voor mezelf weten. Tegen haar heb ik gezegd dat alle kinderen verschillend zijn en dat ze leren op hun eigen tempo. Bovendien, het is ook nog een jongetje, die zijn later met praten (dat zag ik net ook al in het artikel staan).



Bedankt voor jullie reacties tot zover!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is 2 jaar en (even tellen) 8 maanden en praat nu pas in 3 lettergrepen. Geen zinnen, hooguit 2 woorden achter elkaar (en ook nog steeds dezelfde woorden). Ik maak me best wel een beetje zorgen maar heb hem en mezelf beloofd geen actie te ondernemen voordat hij minstens 3 is. Zodat we er geen stress om krijgen. Hij groeit tweetalig op én heeft een hersenviesontsteking gehad als baby, vandaar dat ik hem de tijd wil geven.
Alle reacties Link kopieren
goed dat ze bij de logopediste is ( *zei ze zelf als logo*). Daar moet ze vooral de vragen stellen en samen een plan van aanpak maken.

Een hele goede site met info en tips is ook www.kindentaal.nl Deze site is mede opgezet door de Nederlandse vereniging voor Logopedie en Foniatrie.

succes met alles!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel goed dat het consultatiebureau dit soort dingen in de gaten houd. Het zoontje van vrienden van mij praatte ook niet toen hij twee was en werd door het CB doorgestuurd naar een logopediste. Hij bleek autistisch te zijn en zit nu op een speciale school. Omdat het CB er vroeg bij was kregen hij en zijn ouders op tijd hulp!



Mijn jongste dochtertje van ruim anderhalf praat nu overigens in 2/3 woord zinnetjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zwieber schreef op 02 december 2009 @ 12:53:

Even voor het gemiddelde wat omhoog te krijgen: kind sprak op zijn eerste verjaardag hier al in hele zinnen.

Ik moet even nazoeken wanneer de eerste woorden kwamen maar ik dacht met zes of zeven maanden.



Gemiddeld denk ik dat een kind met 1 zeker wel een paar woorden moet kunnen zeggen en met twee kleine zinnen kan maken. Hier een artikel over spraakontwikkeling bij kinderen:

http://www.peuteren.nl/peuters/spraak.php





7 maanden is wel heel erg vroeg voor woordjes! Gemiddeld beginnen kinderen rond 18 maanden met de eerste woordjes, een paar maanden later gevolgd door 2-woord zinnetjes. Met 2 jaar nog niets zeggen is dus laat, maar ook weer niet zorgelijk.



Mijn eigen dochter van 17 maanden heeft een woordenschat van ongeveer 10 woordjes maar haar passieve taalbegrip is al heel goed, ze begrijpt de meeste simpele zinnen en opdrachtjes al heel goed. Weet je hoe dat is bij het zoontje van je vriendin? Snapt hij haar?
anoniem_22466 wijzigde dit bericht op 02-12-2009 13:28
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volgens het CB moeten kinderen met 1,5 jaar ongeveer 3 woorden kunnen zeggen en met twee jaar zinnetjes van twee woorden.



@Zwieber: De meeste kinderen zeggen nog niet zoveel als ze net een zijn. Dat 'hoeft' ook nog niet.
Tja, dat is idd heel verschillend. Mijn dochter begon al met praten toen ze acht maanden was, met klanken die op het 'echte' woordje gingen lijken. Met 10 maanden (toen zijn we op vakantie in Turkije geweest, daardoor weet ik het nog zo goed) sprak ze zeker al 10 woorden actief. Nu is ze bijna 3 en ze praat je de oren van het hoofd. Echt met heel volwassen taal. Ze heeft overigens altijd voorgelopen met alles, ze kroop en ging zelf zitten toen ze net acht maanden was en ze liep ook vlak na haar eerste verjaardag.

Dit alles klinkt opschepperig, en natuurlijk ben ik er ook wel trots op, maar daar zeg ik het niet om. Ik word er ook wel eens doodmoe van. Dat ge- 'mama, mama, mama, mama, mamaaaaaa!' de hele dag, je MOET echt antwoord geven op alles en ook tijdens het spelen staat het rebbeltje geen seconde stil.

Mijn zoontje is nu ruim acht maanden en begint net een beetje te brabbelen. Kruipen doet hij nog laaaaang niet aan en zitten gaat prima, maar hij kan nog niet zelf gaan zitten. Hij rolt nog niet eens van buik naar rug terug. En ik maak me totaal geen zorgen. Ieder kind zijn eigen ontwikkeling in zijn eigen tempo. En vooral niet té veel vergelijken. Tja, of het moet op een gegeven moment extreem gaan worden. Als mijn kinderen na 2,5 jaar echt nog bijna niet zouden praten, zou ik ook hulp gaan zoeken. Het zoontje van mijn vriendin had dat ook en die bleek vocht achter zijn oren te hebben, het ventje was gewoon stokdoof. Na een buisjes operatie leerde hij heel vlot praten en nu is hij ruim 3 en praat op een normaal niveau voor kinderen van die leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is bijna 21 maanden en zegt slechts één woord: Nee . Verder begrijpt hij je prima als je tegen hem praat en doet wel (veel) dierengeluiden na. Overigens is hij overal laat mee, hij heeft net zijn eerste stapjes gezet.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje was ook erg laat alleen fysiek ging hij als een speer en je kan niet alles tegelijk, maar vanaf een jaar of 2.5 begon hij met praten en is nooit meer gestopt....snif. Krijg zelfs commentaar van wild vreemden: zeg, houdt die weleens zijn mond? Nu loopt hij met taalontwikkeling juist een stuk voor.



krijgt je vriendin serieus hulp??? Vind ik raar.
Moppekind was bijna drieëneenhalf jaar, maar toen sprak hij ook meteen in goede zinnen. Beetje faalangst ofzo, hij doet pas iets als hij zéker weet dat hij het goed kan.



En met èh-èh en een wijzende vinger komen kinderen ook een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
Juist goed dat ze er bovenop zitten. Mijn zoon van nu drie praatte ook niet met 2 jaar. Nu met 3 jaar begint hij wat te praten, maar is inmiddels ook duidelijk geworden dat hij een forse ontwikkelingsachterstand heeft en hoogstwaarschijnlijk iets in de richting van autisme.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven