Wanneer kinderen alleen met de trein?

29-04-2019 10:13 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een paar dagen gaan de kinderen (10 en 12) logeren bij oma; ik wilde ze gewoon brengen en halen maar nu wil oudste graag met de trein (1 uur enkele reis)
Jongste heb ik nog niet gesproken hier over. Vinden jullie dit verantwoord op deze leeftijd? Ze zijn heel verantwoordelijk maar ik twijfel toch; stel de trein krijgt pech en ze zitten uren vast? Ze hebben allebei een telefoon dus aan de ene kant denk ik; wat is het probleem. Aan de andere kant merk ik toch dat ik het een dingetje vind ;-)

Aan de andere kant; ooit moet je ze beginnen los te laten. Benieuwd naar jullie ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel kleinere kinderen maar reisde vroeger zelf op die leeftijd (11, brugklas) zonder mobiel met de tram van ons huis Amsterdam naar cs (toen er nog junks waren ipv starbucks) in de trein naar Leiden en daar zat oma dan voor het station op een bankje. Het ligt er wel aan of ze vaker met ov reizen denk ik. Zo nee dan zijn wellicht veel dingen nog ‘vreemd’. Mijn vijfjarige kent nu de halte al, snapt in-en uitchecken en weet het nummer van ‘haar’ tram.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging toen ik zes was in de trein van Rotterdam naar Groningen. En andersom.
Overstappen in Amersfoort.

Bij mijn eigen kinderen zou ik dat niet zo doen, maar het was voor ons als kleintjes geen probleem en er is nooit echt iets vervelends gebeurd. ( wel eens een iets te dronken figuur bij ons in de coupe, dan gingen we vrij rap ergens anders zitten)

En stilstaan met de trein is vervelend, maar waarom zou je daarvan in paniek raken?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Als kind dit zelf aangeeft en jullie denken dat kind dit aankan, dan lijkt mij dit een mooie gelegenheid om het te proberen.

Wat wil het jongste kind? En is dit verantwoord? Kan jongste ook handelen in onverwachtse situaties? En ziet oudste dit ook zitten? Als in verantwoordelijkheid voor jongste, of als in oudste wil graag alleen.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
29-04-2019 10:39
Ik ging op m'n 11e met een vriendinnetje van 12 op tienertoer.. Is de wereld dan zo veel enger geworden?

Zoals je zegt: wat is het probleem eigenlijk bij verantwoordelijke kinderen die het zelf willen, èn een mobiel bij zich hebben. Noem eens één ding wat er mis kan gaan als jij ze op de trein zet en opa en oma ze afhalen?
Nee, zeker niet met het ov, dat is met behulp van de telefoon en betere informatievoorziening, een stuk beter te doen. Als ik nu naar onbekend terrein moet met het ov, kan ik zien bij welke halte in nu ben en wat de volgende halte is. Vroeger werd dat in de bus ook niet omgeroepen, dus dan moest je vragen of de buschauffeur wilde aangeven wanneer je bij halte X was.

Maar het ligt er natuurlijk aan van hoe wereldwijs je bent als kind en hoeveel ov-ervaring je hebt. Genoeg volwassenen die moeite met het ov hebben omdat ze er zelden mee reizen, dus niet goed weten hoe het werkt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
29-04-2019 10:50
Mijn nichtje van 8 gaat alleen, ik vroeger op die leeftijd ook. Alleen op de bus doet ze ook al een paar jaar.
Een kind van 8 dat al een paar jaar alleen met de bus gaat? Dat lijkt mij aan de jonge kant.
Alle reacties Link kopieren
Net met jongste gesproken; hij wil niet, voelt zich er niet fijn bij. Helemaal prima. Ik heb met oudste afgesproken dat hij binnenkort een dagje alleen op en neer naar oma mag (of een nachtje logeren er bij) en dan met de trein mag.

Ik vind het nu zonde om en een treinkaartje te kopen voor oudste en met de auto te rijden om jongste te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
29-04-2019 10:37

Het gaat me meer om als er iets gebeurd (pech onderweg); of ze dan niet in paniek raken.
Het is niet dat je dan de trein wordt uitgezet met de mededeling zoek het maar uit.

Dan moet je gewoon in de trein blijven wachten tot dat die verder rijdt of tot dat er een bus komt die je verder rijdt.

In dat geval moeten ze eve bellen dat oma ze wat later moet komen afhalen.

Geen reden om in paniek te raken.
Wintertime16 schreef:
29-04-2019 11:09
Een kind van 8 dat al een paar jaar alleen met de bus gaat? Dat lijkt mij aan de jonge kant.
Inderdaad. Voordat ze kon lezen/een telefoon goed kon bedienen dus ook al?
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
29-04-2019 11:10
Het is niet dat je dan de trein wordt uitgezet met de mededeling zoek het maar uit.

Dan moet je gewoon in de trein blijven wachten tot dat die verder rijdt of tot dat er een bus komt die je verder rijdt.

In dat geval moeten ze eve bellen dat oma ze wat later moet komen afhalen.

Geen reden om in paniek te raken.
Voor mij niet nee, denk dat mijn 10 jarige daar best van in paniek kan raken
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
29-04-2019 11:10
Het is niet dat je dan de trein wordt uitgezet met de mededeling zoek het maar uit.

Hier moest ik even hardop om lachen. Ik weet niet met welke vervoerder jij reist, maar de NS werkt exact zo hoor ;-D
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
29-04-2019 11:10
Net met jongste gesproken; hij wil niet, voelt zich er niet fijn bij. Helemaal prima. Ik heb met oudste afgesproken dat hij binnenkort een dagje alleen op en neer naar oma mag (of een nachtje logeren er bij) en dan met de trein mag.

Ik vind het nu zonde om en een treinkaartje te kopen voor oudste en met de auto te rijden om jongste te brengen.
Jammer dat je oudste nu niet laat gaan. De kosten van het treinkaartje ben je dan toch ook kwijt?
Pandax schreef:
29-04-2019 11:13
Hier moest ik even hardop om lachen. Ik weet niet met welke vervoerder jij reist, maar de NS werkt exact zo hoor ;-D
Haha ja, vorig jaar nog meegemaakt.
De trein ging niet verder (storm). Wat dan? Tja, daar hadden ze geen informatie over.
Het was toen wel lekker rustig in de streekbus. Iedereen stond denk ik te wachten tot de NS het voor ze uit ging zoeken, maar die deed dus niks ;-)
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
29-04-2019 11:13
Hier moest ik even hardop om lachen. Ik weet niet met welke vervoerder jij reist, maar de NS werkt exact zo hoor ;-D
Precies, en dan sta je op een bomvol station in een of ander dorpje waar nog vier intercity's hun lading hebben uitgespuugd.

Geef je oudste een volle telefoon mee en zet eventueel locatie delen aan. Als er dan iets mis gaat kan je zo zien op welk station hij is gestrand. En het is voor jezelf ook fijn om te zien dat hij is aangekomen.
Alle reacties Link kopieren
Zijn ze gewend om met het OV te reizen?
Hebben ze de kans gehad om het 'af te kijken'?

Of is het OV iets magisch onbekends waar ze alleen maar verhalen van hebben gehoord? Want in dat laatste geval, zou ik toch eerst ook zelf meereizen, samen dus het OV nemen en het kind het voortouw laten nemen en alles laten uitzoeken en zelf alleen volgen. Maar ook dus fouten laten maken en daar alleen op wijzen wanneer het echt niet kan.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
29-04-2019 11:09
Een kind van 8 dat al een paar jaar alleen met de bus gaat? Dat lijkt mij aan de jonge kant.
Tja, deed ik vroeger ook. En nog steeds zie ik kinderen van die leeftijd in bussen alleen reizen. Valt allemaal wel mee hoor. Instappen en dan er uit waar je er moet zijn. Klaar.
Is er dan zoveel veranderd dat ik vroeger gewoon op de trein gezet werd met een vriendinnetje voor de tienertour zonder mobiel en gewoon lekker het land ging rondtouren? Ik weet nog heel goed dat iemand iets uit mijn rugtas probeerde te pakken en dat iemand anders er wat van zei, nooit meer vergeten en sindsdien houd ik al mijn spullen goed in de gaten, mooi leermoment.

Jij kent je kinderen het beste, ik denk dat het eerder kindafhankelijk is dan leeftijdgebonden. Als ze een mobiel bij zich hebben kan er toch weinig mis gaan? Vertraging, overstappen of zelfs een trein missen leren ze alleen maar veel van. En de poortjes gaan soms moeizaam open, ook dat is een mooi leermoment. Geduld hebben en blijven proberen.
sugarmiss schreef:
29-04-2019 11:10
Het is niet dat je dan de trein wordt uitgezet met de mededeling zoek het maar uit.

Dan moet je gewoon in de trein blijven wachten tot dat die verder rijdt of tot dat er een bus komt die je verder rijdt.

In dat geval moeten ze eve bellen dat oma ze wat later moet komen afhalen.

Geen reden om in paniek te raken.
Jij reist zo te lezen nooit met een trein. Je wordt wel degelijk aan je lot over gelaten soms. Ik reis veel met de trein en soms is het echt heel onduidelijk als er wat mis gaat. Dus voor kinderen van die leeftijd niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Het duurt doorgaans een paar uur voor de NS bussen heeft opgetrommeld. Het meeste oponthoud is in die tijd al opgelost, dus als het ernaar uitziet dat de vertraging onder de anderhalf a twee uur blijft, laten ze je gewoon wachten of raden ze een omreisroute aan. Die omreisroute is zelden de route die het snelst is, het is de route die de meeste reizigers kan verwerken. Het loont enorm om bij vertraging zelf een alternatief te zoeken.

Maar goed, de kans is niet zo groot dat dat gebeurt. Ik word zo eens per maand uit de trein gezet omdat er iets is, meestal is het probleem met een uur opgelost. Als ik geen enorme haast heb wacht ik tot het voorbij is.

Met een alleenreizend kind zou ik het een mobiel meegeven en standby blijven staan tijdens de reis. Als er iets gebeurt kun je het onderweg gewoon oppikken, dan hoeft het geen uren op een station te wachten.
viva-life22 schreef:
29-04-2019 11:16
Jammer dat je oudste nu niet laat gaan. De kosten van het treinkaartje ben je dan toch ook kwijt?
Is toch leuk voor oudste dat hij 2x naar oma mag?
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
29-04-2019 11:26
Jij reist zo te lezen nooit met een trein. Je wordt wel degelijk aan je lot over gelaten soms. Ik reis veel met de trein en soms is het echt heel onduidelijk als er wat mis gaat. Dus voor kinderen van die leeftijd niet te doen.
Ik reis zeer regelmatig met de trein, en heb nog nooit meegemaakt dat er geen vervangend vervoer wordt geregeld. Misschien omdat ik in een best grote stad woon.
Ik zou het doen. Zou wel zelf beschikbaar blijven mochten ze bellen dat het niet lukt.

En tip: schrijf op een briefje waar ze heen moeten etc.

Mijn kinderen waren 12 en 10 en zouden voor het eerst met de bus naar oma in B komen. Ze moesten dan lijn xx, de bus naar H nemen en in B uitstappen. Ze hebben drie kwartier gewacht op de bus die elk kwartier rijdt, want er kwam geen bus naar B.

Ze waren dus vergeten dat op de bus niet hun bestemming zou staan maar de eindbestemming.
jaw schreef:
29-04-2019 11:22
Zijn ze gewend om met het OV te reizen?
Hebben ze de kans gehad om het 'af te kijken'?

Of is het OV iets magisch onbekends waar ze alleen maar verhalen van hebben gehoord? Want in dat laatste geval, zou ik toch eerst ook zelf meereizen, samen dus het OV nemen en het kind het voortouw laten nemen en alles laten uitzoeken en zelf alleen volgen. Maar ook dus fouten laten maken en daar alleen op wijzen wanneer het echt niet kan.
Inderdaad, ervaring met het OV is doorslaggevender dan de leeftijd denk ik.

Maar goed, kind heeft dus al aangegeven het zelf niet aan te durven.
pipootje schreef:
29-04-2019 11:26
Jij reist zo te lezen nooit met een trein. Je wordt wel degelijk aan je lot over gelaten soms. Ik reis veel met de trein en soms is het echt heel onduidelijk als er wat mis gaat. Dus voor kinderen van die leeftijd niet te doen.
Hoezo?
Die trein stopt niet in oorlogsgebied hoor.

Het is vervelend als er iets mis gaat met het treinreizen en je aan je lot overgelaten wordt. Maar toch niet gevaarlijk?
Hoe je daar mee omgaat heeft meer te maken met karakter dan met leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
29-04-2019 11:16
Jammer dat je oudste nu niet laat gaan. De kosten van het treinkaartje ben je dan toch ook kwijt?
Dat is inderdaad ook zo. Het voelt alleen zo zonde om een treinkaartje te kopen van 17,70 euro enkele reis terwijl we toch al met de auto rijden om jongste te brengen. Kunnen zelf niet met de trein want man en ik gaan paar dagen samen weg, dus hebben de auto nodig.
Annelleke schreef:
29-04-2019 11:29
Ik reis zeer regelmatig met de trein, en heb nog nooit meegemaakt dat er geen vervangend vervoer wordt geregeld. Misschien omdat ik in een best grote stad woon.
Het is niet altijd duidelijk waar bussen staan en wat snelbussen en stopbussen zijn. Ook een ander traject bedenken is voor 10 en 12 jarigen moeilijker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven